Kumpi parempi korkea verenpaine vai lääkitys
Sain elämäni ensimmäisen lääkityksen kohoneeseen vp:hen. Ikää 50v, eikä muita lääkityksiä ja elintavat ok. Lääkäri kuitenkin aloitti vp lääkkeen Candesartan. Lääke laski paineita, mutta nyt on päällä jatkuva huimaus. Asiasta olen keskustellut lrin kanssa, joka kuitenkin suosittelee lääkkeen jatkamista. Itse olen täysin kyllästynyt tähän pökerryttävään oloon ja otan mielummin ne kohonneet paineet. Tällä hetkellä lri ei halunnut vaihtaa lääkitystä, koska olen käyttänyt sitä vasta kaksi kuukautta.
Kommentit (134)
Lähipiirissäni on pari kardiologia. Pitävät kyllä todella hölmönä, jos ihmiset eivät lääkitse korkeaa verenpainetta. On niin selkeä ja tutkittu asia. Tietenkin lääkkeestä on oltava enemmän hyötyä kuin haittaa.
Sanon vaan tämän faktan:
Jokaista laihdutettua kiloa kohden ylä ja alapaine laskee noin yhden yksikön (tämä on fakta)
Eli jos on painoa liikaa esim. 30 kg ja paineet 150 / 100
Niin laihduttamalla 30 kg pitäsi ne saada laskea alle 140/90 helposti.
Elintavat pitäisi korjata. Lääkettä en suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan tämän faktan:
Jokaista laihdutettua kiloa kohden ylä ja alapaine laskee noin yhden yksikön (tämä on fakta)
Toki tämä ei kaikilta onnistu
Sitte lääkkeet
Vierailija kirjoitti:
Yleensä liikunta ja hyvä ruokavalio korjaa ongelman. Siitä oli myös ihan yleltä ohjelma että 90% potilaista ei tarvitse lääkkeitä.
Missään nimessä lääkitystä ei saa lykätä tekosyillä ja aikomuksilla parantaa elintapoja. Korkea verenpaine tekee huomaamatta tuhoja. Minulla on neljä verenpainelääkettä ja kuka tietää mitä olisi jo sattunut jos olisin tuohon uskonut .
Aivoverenvuoto on yksi uhka jos verenpainetta ei saada normaaliksi. Jos olet ylipainoinen, painon pudotus on myös oiva lääke. Stressi on vihollinen. Onko stressihormoonit tarkistettu ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä liikunta ja hyvä ruokavalio korjaa ongelman. Siitä oli myös ihan yleltä ohjelma että 90% potilaista ei tarvitse lääkkeitä.
Nuorilla varmasti näin, mutta kun on tarpeeksi ikää mittarissa niin valtaosa tarvitsee verenpainelääkkeet. Eikä siihen auta mikään määrä keppijumppaa ja salaatin syömistä.
Höpö höpö, olin 14v kun lääkäri sanoi että pitää aloittaa lääkitys. Ei sitä millään liikunnalla tai syömisellä saada kuriin. Ihan hullua koko ajatuskin ellei itsssaria halua tehdä.
Itsellä oli verenpaine 145/95 ja sain sen laskemaan laihduttamalla 17 kg johonkin
135/85
Toki laihdutan lisää ja näin.
Älä tee uhkarohkeita painonnostoja, juuri silloin voi päässä verisuoni katketa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli verenpaine 145/95 ja sain sen laskemaan laihduttamalla 17 kg johonkin
135/85
Varmaan olisi pitänyt ottaa lääkkeet, mutta myöhäistä se nyt on
-sama
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissäni on pari kardiologia. Pitävät kyllä todella hölmönä, jos ihmiset eivät lääkitse korkeaa verenpainetta. On niin selkeä ja tutkittu asia. Tietenkin lääkkeestä on oltava enemmän hyötyä kuin haittaa.
Nehän ovat lisäksi vielä halpoja lääkkeitä joita olen itsekin syönyt jo kymmenen vuotta ilman haittoja. Hullua ottaa suuria riskejä turhan takia. Tosi hölmöä jättää käyttämättä.
Joskus on tarpeen vaihtaa lääkäriä !
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan tämän faktan:
Minun piti aloittaa verenpainelääkkeet 51-vuotiaana, kun paineet olivat (kotonakin mitattuna) 160 / 105. Olin silloin normaalipainoinen ja olin juuri juossut eräässä juoksutapahtumassa kympin alle 55 minuuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta vaati efforttia toisin kuin lääkkeen syöminen ja suklaan mussutus sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan tämän faktan:
Minun piti aloittaa verenpainelääkkeet 51-vuotiaana, kun paineet olivat (kotonakin mitattuna) 160 / 105. Olin silloin normaalipainoinen ja olin juuri juossut eräässä juoksutapahtumassa kympin alle 55 minuuttiin.
Niin on. Mutta ylipainoisilla se auttaa.
Pienikin painonpudotus auttaa ylipainoista kohonneen verenpaineen hallinnassa.
Ruokavalion avulla saavutettu n. 4 kg:n laihtuminen alentaa liikapainoisen systolista eli yläpainetta noin 4 mmHg ja alapainetta 3 mmHg (eli 4/3 mmHg) sekä vähentää lääkehoidon tarvetta. Itseään voi motivoida ajattelemalla, että painonhallinnassa ja verenpaineen alentamisessa saavutetuista tuloksista on hyötyä pitkälle tulevaisuuteen.
Terveellisen painon määrittämiseksi käytetään nykyisin suhteellista painoa kuvaavaa painoindeksiä BMI (Body Mass Index).
https://www.itsehoitoapteekki.fi/hyvinvointi-terveys/orionsydan/verenpa…
Siinä vaiheessa kun meni melkein taju kengännauhoja korjatessa ja kaaduin naamalleni asfalttiin, uskoi lääkäri vihdoin, että pitää varmaan sen huimauksen takia kokeilla toista lääkettä.
Verenpaineen nousu kertoo metabolisesta oireyhtymästä. Syökää ihmisen luontaisen ruokavalion mukaan eli lihaa ja eläinrasvaa niin tilanne korjaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
135/85
Varmaan olisi pitänyt ottaa lääkkeet, mutta myöhäistä se nyt on
-sama
Se on aikalailla ok nyt. Tuo 135/85 mainitaan usein arvoksi jota lääkityksellä tavoitellaan. Voi olla vähän matalampikin ja suositus voi olla myös tiukempi tapauskohtaisesti, jos vaikka on jokin kohtaus jo ollut.
Eikö toi huimaus voi johtua nimenomaan verenpaineen laskemisesta. Voisi olla järkevämpää seurata tilannetta muutamia viikkoja ja katsoa väheneekö se huimaus. Usein juuri sängyltä tai sohvalta ylös noustessa saattaa alkaa huippaamaan.
Vihdoinkin usko ihmisiin palaamassa ainakin osittain. Asia on juuri näin. Terv. Keski-ikäinen tantta