Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi parempi korkea verenpaine vai lääkitys

Vierailija
23.08.2024 |

Sain elämäni ensimmäisen lääkityksen kohoneeseen vp:hen. Ikää 50v, eikä muita lääkityksiä ja elintavat ok. Lääkäri kuitenkin aloitti vp lääkkeen Candesartan. Lääke laski paineita, mutta nyt on päällä jatkuva huimaus. Asiasta olen keskustellut lrin kanssa, joka kuitenkin suosittelee lääkkeen jatkamista. Itse olen täysin kyllästynyt tähän pökerryttävään oloon ja otan mielummin ne kohonneet paineet. Tällä hetkellä lri ei halunnut vaihtaa lääkitystä, koska olen käyttänyt sitä vasta kaksi kuukautta.

Kommentit (134)

Vierailija
1/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö annosta laskea?

Miksi ihmeessä se lekuri pakottaa sulle lääkettä josta on enemmän haittaa kuin hyötyä?

Vierailija
2/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi niin minua huimasi ja pyörrytti jatkuvasti. Nenästä alkoi valumaan verta kun en ollut syönyt moneen tuntiin. Näillä oli yhteys siihen, että olin laiha. Kyllä se kohonnut verenpaine tulee ravinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu siitä paljonko tykkää aivohalvauksista. Korkeaa verenpainetta kannattaa ehdottomasti ennemmin hoitaa kuin olla hoitamatta varsinkin tuossa ikää. Ysikymppisenä vuodepotilaana ei ehkä oo niin tarkkaa. Toki olisi eduksi jos lääkäri keskustelisi kanssasi siitä onko vaihtoehtoja ja jos ne on nykyistä huonompia niin miksi. 

Vierailija
4/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei sopinut tämä Cansertan lääke. Itseasiassa vuorokausimittaus paljasti etten tarvitse verenpainelääkitystä. Olen jännittäjätyyppiä. 

Vierailija
5/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine vaurioittaa pysyvästi verisuonten seinämiä. Sydämen kammiot voivat paksuuntua, jolloin tuloksena on sydämen vajaatoiminta. 

Huimausta voi olla alkuun lääkkeen aloituksen jälkeen, mutta hävinnee ajan myötä. Näin ainakin itselleni kävi. 

Vierailija
6/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nähnyt miten joku kuolee massiivisesta sydäninfarktista seuranneeseen pahaan sydämen vajaatoimintaan, niin sitä kovasti haluaa huimaamisenkin uhalla käyttää ne verenpainelääkkeensä. Toki siihen sydäninfarktiin on muitakin syitä ja korkea verenpaine aiheuttaa muitakin vaivoja, mutta kyllä tuo on vakava asia joka on syytä ottaa tosissaan. Sitä voi kokeilla muitakin lääkkeitä ja eri annoksia, mutta hoida verenpaineesi. Sitten ei ole enää kivaa kun se oikeasti aiheuttaa vakavia ongelmia.

Vierailija
7/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tasolla verenpaineesi on ollut ennen lääkitystä ja nyt?

Vierailija
8/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä paineet on sen lääkkeen kanssa? Voi olla niinkin, että olet vuosikausia pitänyt liian korkeita paineita ja ikään kuin tottunut niihin. Nyt sitten menee aikaa, että totut taas matalampiin. Ne korkeat ei silti kuitenkaan ole turvallisia, vaikka olisikin niihin tottunut.

Vierailija
9/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääke on parempi kuin korkea verenpaine, mutta tuo huimaus taas viittaa siihen että lääkettä ja/tai annostusta voisi vaihtaa. 

Vierailija
10/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile puolittaa tabletti ja ota aamua iltaa. Se voi vähän tasata vaikutusta.

Mulla tuli huono olo toisesta lääkkeestä mutta huomasin että kestän ottaa sen kahtena puolikkaan.

Vierailija
11/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä paineet on sen lääkkeen kanssa? Voi olla niinkin, että olet vuosikausia pitänyt liian korkeita paineita ja ikään kuin tottunut niihin. Nyt sitten menee aikaa, että totut taas matalampiin. Ne korkeat ei silti kuitenkaan ole turvallisia, vaikka olisikin niihin tottunut.

Lääkitys korjaa vain oiretta, ei syytä. Ei elimistö ihan "huvikseen" ala nostaa paineita vaan jostakinhan se on oireena. Jos verisuonet on kalkkeutunut ja alkanut tukkeutua niin korkea paine voi johtua ihan siitä ettei niistä mene muuten tarpeeksi verta läpi. Jos paineet otetaan sitten lääkkeillä alas niin voi olla ettei esim. aivoihin mene tarpeeksi verta ja se aiheuttaa huimausta ja muita oireita.

Kannattaisi nuorena koettaa huolehtia itsestään, kun mitään ihmelääkkeitä jolla huonojen elintapojen aiheuttamat sairaudet korjaantuu syömällä pari nappia ja sitten ollaan kuin 20 vuotiaita taas, ei ole olemassa.

Vierailija
12/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Candesartan ei sopinut ollenkaan. Se kuormitti sydäntä niin, että se oli pakko lopettaa jo viiden päivän käytön jälkeen. Muut lääkkeet taas aiheuttivat pahoja rytmihäiriöitä.

Toivottavasti sulle löytyy sopiva annostus/lääkitys.

Vierailija
13/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kanssa sanon että lääke ehdottomasti mutta jos huimaus jatkuu niin kokeilisin toista lääkettä. Kropalla kestää tottua matalampaan paineeseen jos kauan olleet koholla.

Itse jouduin jo 30 v aloittamaan lääkityksen ja muutaman kokeilun jälkeen löytyi sopiva, cande ei itsellä ollut hyvä.

Vierailija
14/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä liikunta ja hyvä ruokavalio korjaa ongelman. Siitä oli myös ihan yleltä ohjelma että 90% potilaista ei tarvitse lääkkeitä. 

Vierailija
15/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääke on parempi kuin korkea verenpaine, mutta tuo huimaus taas viittaa siihen että lääkettä ja/tai annostusta voisi vaihtaa. 

Tämä! Kokeilin itse neljää verenpainelääkettä ennenkuin löytyi sopiva. Suosittelen ehdottomasti käyttämään lääkitystä, liian korkea verenpaine tekee tuhoja verisuonille.

Vierailija
16/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai verenpaine pitää hoitaa, ei ole kiva saada esim.aivohalvaus. Voi olla että joku muu lääke sulle parempi.

Vierailija
17/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine tappaa. Siihen verrattuna mikä tahansa on parempi vaihtoehto.

Tälleen yksinkertaistetusti.

Vierailija
18/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkitys korjaa vain oiretta, ei syytä. Ei elimistö ihan "huvikseen" ala nostaa paineita vaan jostakinhan se on oireena. Jos verisuonet on kalkkeutunut ja alkanut tukkeutua niin korkea paine voi johtua ihan siitä ettei niistä mene muuten tarpeeksi verta läpi. Jos paineet otetaan sitten lääkkeillä alas niin voi olla ettei esim. aivoihin mene tarpeeksi verta ja se aiheuttaa huimausta ja muita oireita.

Kannattaisi nuorena koettaa huolehtia itsestään, kun mitään ihmelääkkeitä jolla huonojen elintapojen aiheuttamat sairaudet korjaantuu syömällä pari nappia ja sitten ollaan kuin 20 vuoti

Mun kohonnut verenpaine johtunee a) perintötekijöistä b) iästä c) viimeisten 3 vuoden stressitekijöistä.

N ~52v.

Vierailija
19/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syönyt 14- vuotiaasta asti, nyt jo 56v. Ota ihmeessä lääkettä, ei se itsestään tilanne parannu. Kysy toista lääkettä tai ota puolet aamulla ja puolet illalla kuten joku jo ehdottikin. Mä kokeilin alussa varmaan 4 eri lääkettä ennen kuin löytyi sopiva.

Vierailija
20/134 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä liikunta ja hyvä ruokavalio korjaa ongelman. Siitä oli myös ihan yleltä ohjelma että 90% potilaista ei tarvitse lääkkeitä. 

Nuorilla varmasti näin, mutta kun on tarpeeksi ikää mittarissa niin valtaosa tarvitsee verenpainelääkkeet. Eikä siihen auta mikään määrä keppijumppaa ja salaatin syömistä.