Maistuuko vesi oikeasti eri paikkakunnilla/maissa erilaiselta?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnassa kloorin makuista eikä tee mieli juoda sitä. Hs-vedellä ryssivät jotain ja piti alkaa klooraamaan.
Muutin Lahteen, vesi on hyvää.
Lahdessa on ollut paras vesi niistä paikkakunnista missä olen asunut.
En suostu muuttamaan paikkakunnalle, missä käytössä on jokin muu kuin pohjavesi.
Eroja on paljon ihan lyhyelläkin matkalla, varsinkin jos kaivovedestä on kyse. Meillä lapsuudenkodissa on oli hyvä ja kirkas vesi, mutta reilun kilsan päässä taas oli niin rautapitoista kaivovettä, että se oli väriltään rusehtavaa. Ihan juotavaa se oli siltikin, ei yhtä hyvän makuista tosin.
Muistan 20 vuotta sitten, kun asuin Oulussa vähän aikaa. Vesi oli ihan erilaista, ja mm.suihkun jälkeen päänahka alkoi kuivua aivan älyttömästi. Ikinä en ole tarvinnut hilseshampoota muulloin kuin Oulussa asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Suurimman eron olen huomannut, kun muutin Uudeltamaalta Kuopioon. Täällä Kuopiossa talousvesi on ns. kovaa vettä. Vedessä paljon esimerkiksi kalkkia, joka pahan sivumaun lisäksi tekee hiuksista takkuiset ja töhnäisen/likaisen näköiset heti pesun jälkeen.
Kannattaa ostaa suihkusuodatin.
Vierailija kirjoitti:
Maistuu erilaiselta. Mummolla maistui hyvältä ja otin sitä mukaan. Hanavesi ei kestä hyvänä kovin pitkään. Hanavettä ei kannata varastoida.
Just päin vastoin. Kaivovesi ei säily, mutta vesijohtovesi säilyy pidempään.
Huomaan pullovesien mauissakin suuria eroja. Paras on sellainen raikas, makea. Pahimmillaan maistuu jotenkin tunkkaiselle/likaiselle. Vesijohtovedet samoin, lisäksi jossain klooria reilummin, kun maistuu selvästi.
Suomussalmella on tullut sivumakua tässä kesän aikana.
Helsingin alueella oli ongelmia vedenjakelun kanssa kun vesiputki hajosi. Keitin kaiken hanastu tulevan veden. Keittämisen avulla vedestä tuli paremman makuista, mutta siihen veteen tarttui kattilan makua. Hanaveden voi saada maistumaan paremmalta keittämällä.
No varmasti. Helsingin vesi on yhtä kuraa. Me asumme Pohjois-Suomessa ja meidän vesi tulee porakaivosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistuu erilaiselta. Mummolla maistui hyvältä ja otin sitä mukaan. Hanavesi ei kestä hyvänä kovin pitkään. Hanavettä ei kannata varastoida.
Just päin vastoin. Kaivovesi ei säily, mutta vesijohtovesi säilyy pidempään.
Vesijohtovesi säilyy hyvänä pari päivää. Maistakaa niitä teidän kotivaravesiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Suurimman eron olen huomannut, kun muutin Uudeltamaalta Kuopioon. Täällä Kuopiossa talousvesi on ns. kovaa vettä. Vedessä paljon esimerkiksi kalkkia, joka pahan sivumaun lisäksi tekee hiuksista takkuiset ja töhnäisen/likaisen näköiset heti pesun jälkeen.
Kannattaa ostaa suihkusuodatin.
Aqvan suihkusuodatin on jo hankittu. Ei poista valitettavasti kalkkia yhtä hyvin kuin kuin muita mineraaleja/metallieja.
Suomessa on tosi hyvä vesi verrattuna moniin muihin maihin, vesi maistuu muualla usein raskaalta, vähän kuin väljähtyneeltä mineraalivedeltä
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tosi hyvä vesi verrattuna moniin muihin maihin, vesi maistuu muualla usein raskaalta, vähän kuin väljähtyneeltä mineraalivedeltä
Juu, joissain maissa ei tietenkään voi edes juoda hanavettä. Tai se ainakin maistuu ihan kamalalle. Tässä(kin) suhteessa Suomessa asiat ovat ihan hyvin. Vaikka makueroja paikkakuntien välillä löytyykin.
Oulun vesi maistui ainakin vuosia sitten pahalle. Itse asun maaseututaajamassa, täällä on hyvänmakuista vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnassa kloorin makuista eikä tee mieli juoda sitä. Hs-vedellä ryssivät jotain ja piti alkaa klooraamaan.
Muutin Lahteen, vesi on hyvää.
Lahdessa on ollut paras vesi niistä paikkakunnista missä olen asunut.
Joensuussa on vielä parempaa vettä. Se on myös THL:n verrokkivesi ja olen kuullut epäilyjä, että se olisi peräti maailman parasta vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä myös makua vaihtelee asunnottain. Uusissa asunnoissa maistuu hyvälle ja raikkaalle. Vanhoissa taas pahalta. Ei tee mieli edes maistella vaan sammuttaa vain janon nopeasti. Sama yleisistä vessoista tulee pahanmakuista vettä.
Nyt kyllä haiskahtaa lumevaikutus :D
Ei ole lumevaikutus. Vanhoista putkista pääse rautaa veteen ja vanhoilla alueilla on jopa 100-vuotta vanhoja rautaputkia. Jos lämmin vesi vihertää niin juomavedessä on kaukolämpöverkon vettä.
Jep, joskus sen kloorin haistaa jo hanan avatessa. Ulkomailla mm.