Lapsi 12v ostaa liikaa herkkuja, pankkikortti pois?
Sokerin määrä on liian suuri, ei pysy järkevissä määrissä. Huoneesta löytyy tyhjiä karkkipusseja ja suklaalevyn papereita. Aiheutanko jonkun syömistrauman jos otan kortin pois koska ostaminen ei pysy kohtuudessa ja ei itse kykene valitsemaan terveellisempiä välipaloja esim harrastuksiin.
Niim, ja kotona kyllä liikutaan, syödään terveellisesti ja säännöllisesti.
Kommentit (65)
Mistä lähtien 12 vuotiailla on ollut omat pankkikortit?
Vierailija kirjoitti:
Käteisen käyttö ei ole tätä päivää. Iso osa kaupoista ei edes ota vastaan käteistä. Lapsi tuskin haluaa sitä paitsi joutua kiusatuksi sen takia, että kuuluu siihen 4 prosentin vähemmistöön ihmisistä joka käyttää käteistä (joka vähemmistö koostuu enimmäkseen mummoista ja papoista).
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsilla on ollut maksukortti heti kun sellaisen pankista sai, eli 7-vuotiaasta saakka. Miksi ihmeessä ei olisi ollut? Lapsen kuukausiraha menee korttitilille ja hän sieltä sitten ostaa sillä mitä ostaa, tai säästää sen jos haluaa.
Eikö nykyään edes 12-vuotias saa päättää ja tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa? Jos ei ole paino-ongelmaa ja muutakin tekee kun syö suklaata, niin anna olla. Valinnanvapaus ja omat rahat. Mikä ongelma?
Olen joutunut syömään ja olen kiitollinen siitä, että olen kotoa oppinut terveet elintavat.
Minulla se, että lapsuudessa ohjattiin terveisiin elintapoihin ei ole johtanut tuollaiseen kapinahenkeen. Kotona kyllä "pakotettiin" harrastamaan liikuntaa, syömään riittävä määrä kasviksia vaikka ei aina olisi halunnut, kotiin ostettiin limpparia kerran vuodessa syntymäpäiville, muroja tai sokerijugurtteja ei ollut tarjolla käytännössä koskaan. Karkkipäivä oli ja sitä noudatettiin, viikonlopuksi sai valita n. 100 grammaa karkkia.
Edelleen syön suositellun määrän kasviksia joka ikinen päivä, en osaa kaivata sokerisia välipaloja tai virvoitusjuomia, herkkupäivä on minulla kerran viikossa edelleen, päivä vain vaihtelee tilanteen mukaan ja sopivaksi karkin määräksi olen itselleni havainnut 150 grammaa kerralla.
Eikä muuten ole yhdelläkään sisaruksella aikuisenakaan ylipainoa, eikä ole vanhemmillakaan vanhemmiten tullut.