Lapsi 12v ostaa liikaa herkkuja, pankkikortti pois?
Sokerin määrä on liian suuri, ei pysy järkevissä määrissä. Huoneesta löytyy tyhjiä karkkipusseja ja suklaalevyn papereita. Aiheutanko jonkun syömistrauman jos otan kortin pois koska ostaminen ei pysy kohtuudessa ja ei itse kykene valitsemaan terveellisempiä välipaloja esim harrastuksiin.
Niim, ja kotona kyllä liikutaan, syödään terveellisesti ja säännöllisesti.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mistä 12v saa kaiken rahan sinne tililleen niihin herkkuihin?
Rahastoista?
Nyt mumman keskusteltava kunnolla lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä 12v saa kaiken rahan sinne tililleen niihin herkkuihin?
Rahastoista?
Ei meillä ollut alaikäisen lapsen sijoitustili kytkettynä pankkikorttiin.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset ongelmat eivät ratkea sillä, että joku sanoo, että noin ei saa tehdä ja kieltää asian. Tässä tapauksessa ongelma ei ratkea pankkikortin poisottamisella, sillä pahimmillaan se johtaa siihen, että lapsi alkaa varastamaan ja jää muille velkaa kun pyytää muita ostamaan tai kerjää muilta. Ongelma pitääkin siis käsitellä syömisongelmana ja selvittää tuohon toimintaan johtaneet syyt eli että syökö esim. ahdistukseen. Liian ehdoton suhtautuminen syömiseen ei myöskään saisi olla eli että tietyissä rajoissa herkkuja pitäisi olla saatavilla kotona ja niitä ei tarvitsisi syödä salaa kun kotona ne on kielletty. Opin itse jo hyvin nuorena syömään herkkuja salaa, hoitamaan ahdistusta syömällä ja piilottamaan ruokaa. Nyt aikuisena herkkujen syömisestä on mahdotonta päästä eroon ja ruokavaliooni on ihan pielessä. Toki vaikea elämäni ja muut ongelmani ovat pahentaneet tätä.
Suurin osa lapsista syö herkkuja joka päivä, jos siihen on mahdollisuus. Ei se ole yleensä mikään syömisingelma tai ahdistuksen merkki.
Riippuu täysin onko ylipainoinen vai ei. Jos on normaalipainoinen syököön herkkuja.
Miks kersalla on pankkikortti.
Karkkiraha pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vähän huonosti muotoilin alkutekstin, ei siis syydetä rahaa tilille ja sitten ihmetellään miksi kaikki menee herkkuihin. Mutta menee koulusta suoraan usein harrastuksiin ja käy kaupasta ostamassa eväitä. Ja silloin mukaan tarttuu myös herkkujakin
Kotoa mukaan eväsrasia jossa on kunnolliset eväät. Ruisleipä sellaisella täytteellä joka hänelle maistuu, joku hedelmä, pähkinöitä. Ja maksukortti nyt ensin pois, kokeilette sitten taas vaikka puolen vuoden päästä alkaako sujumaan.
No tämä. Ihmettelen ettei ole tullut mieleen. Kylmälaukkuun eväät ja voihan sinne lisätä jotain pop cornia tai muuta herkkuakin mukaan. Totta kai lapsi nälkäisenä ja muutenkin nappaa kaupasta suklaata. Moni aikuinenkin tekee niin.
On täysin selvää, että eväät harrastuksiin pakataan kotona mukaan. Miten voi olla mahdollista, ettei tällainen tule edes ap:n mieleen? Pankkikortti pois ja eväät kotoa. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin onko ylipainoinen vai ei. Jos on normaalipainoinen syököön herkkuja.
Rasvamaksa ei näy välttämättä ylipainona. Eikä karies.
Tuon ikäisillä on usein ihan puhdas nälkä, mutta eivät osaa valita syötävää. Tulin yks päivä kaupasta samaa matkaa bussiin pojan kanssa. Poika osti kaupasta kokonaisen täytetyn pitkon (en tiedä nimitystä tuotteelle) ja veti sen bussissa naamaansa. Kuulin toiselta naiselta naapurissa, että tämä poika käy heillä usein eikä tarvii kahta kertaa pöytään käskeä. Syö nälkäänsä, hoikka kaveri. Kotona terveysintoilija vanhemmat joten varmaan ruokaa säännöstellään. Muistan itse, miten mulla oli saman ikäisenä aivan pohjaton nälkä, en ollut ylipainoinen.
Pitäisikö kotona sitten olla useammin lapsen suosikkiruokia ja suurempi annoskoko? Jos lapsen suosikkiruokia ovat makaronilaatikko, spagetti bolognese, broileri ja kalapuikot, mutta äiti tarjoaakin linssipataa,tofuwokkia, hernekeittoa ja vegaanista kesäkurpitsa-soijarouhevuokaa miniannokset niin eihän se mikään ihme ole, että lapsi hankkii syötävää muualta. Tuo vegaaninen kesäkurpitsa-soijarouhevuoka/lasagne on muuten hyvää, mutta pointti kävi varmasti selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ylipainoiset on olleet joskus normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kotona sitten olla useammin lapsen suosikkiruokia ja suurempi annoskoko? Jos lapsen suosikkiruokia ovat makaronilaatikko, spagetti bolognese, broileri ja kalapuikot, mutta äiti tarjoaakin linssipataa,tofuwokkia, hernekeittoa ja vegaanista kesäkurpitsa-soijarouhevuokaa miniannokset niin eihän se mikään ihme ole, että lapsi hankkii syötävää muualta. Tuo vegaaninen kesäkurpitsa-soijarouhevuoka/lasagne on muuten hyvää, mutta pointti kävi varmasti selväksi.
Entäpä, jos isä tarjoaa? Ja muutenkin mikään aloituksessa ei anna osviittaa siihen, että kotiruoka ei olisi lapsen mieleen.
Mutta miettikää nyt kaikki sitä, miten paljon pahaa ruokaa olette pakotettuna joutuneet kotona ja koulussa syömään ilman valtaa saada päättää itse syömistään. Tämä on omalla kohdallani vaikuttanut yhtenä syynä siihen, miksi syön nykyään tasan sitä mitä haluan ja ruokavalioni on ihan pielessä täynnä epäterveellistä ruokaa ja herkkuja joka päivä. Tänään olen tähän mennessä syönyt kreikkalaisen mansikkajogurtin ja kuningatarrahkan ja juonut paljon vettä nälkään. Olen myös surkea kokki, enkä jaksa laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miettikää nyt kaikki sitä, miten paljon pahaa ruokaa olette pakotettuna joutuneet kotona ja koulussa syömään ilman valtaa saada päättää itse syömistään. Tämä on omalla kohdallani vaikuttanut yhtenä syynä siihen, miksi syön nykyään tasan sitä mitä haluan ja ruokavalioni on ihan pielessä täynnä epäterveellistä ruokaa ja herkkuja joka päivä. Tänään olen tähän mennessä syönyt kreikkalaisen mansikkajogurtin ja kuningatarrahkan ja juonut paljon vettä nälkään. Olen myös surkea kokki, enkä jaksa laittaa ruokaa.
Jep jep. Muiden syytä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet ikäsi puolesta kai jo aikuinen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olet ikäsi puolesta kai jo aikuinen ihminen?
Olen neljäkymppinen.
Ensin on syytä aloittaa keskustelemalla siitä, mikä on hyvä välipala ja miksi se ei ole karkki. Luultavasti lapsi jo tietää asian, mutta ehkäpä on syytä palautella mieleen. Sitten on voitte yhdessä miettiä mikä on ratkaisu. Otetaanko eväät kotoa matkaan aamulla vai onnistuuko se ostaminen omatoimisesti uusilla ohjeilla? Ja jos teillä toimii paremmin kiristys ja uhkailu, niin silloinkin voi varoittaa, mitä seuraa jos ostokset ei muutu järkevämmäksi. Kortti sitten pois, jos tilanne ei muutu.
Kotoa mukaan eväsrasia jossa on kunnolliset eväät. Ruisleipä sellaisella täytteellä joka hänelle maistuu, joku hedelmä, pähkinöitä. Ja maksukortti nyt ensin pois, kokeilette sitten taas vaikka puolen vuoden päästä alkaako sujumaan.