YLE: Hyvätuloisten lapset saavat ensiasunnon täysin veronmaksajien rahoilla
Ilmiö näkyy erityisesti opiskelijoiden mutta varmasti myös muiden hyvätuloisten lasten kohdalla. Menee suurin piirtein näin:
-hyvätuloiset saa samat lapsilisät kuin pienituloiset, muttä hyvätuloiset sijoittaa ne. Sitten on helposti 20-30k käsirahaa asuntoon
-Vanhemmat ostaa asunnon ja lapsi menee siihen "vuokralle"
-Asumistukea maksetaan täysi summa opiskelevalle lapselle, tällä sitten maksetan asuntolaina pois
Lopputuloksena on siis hyvätuloisen lapselle esim yksiö pk-seudulta täysin verorahoilla maksettu. Saa siitä 150-200k myydessä ja mukavan summan seuraavaan isompaan asuntoon.
Kommentit (778)
Tämä on sitä parempaa sosialismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitääkö niitä lapsilisiä maksaa hyvätuloisille?
Ei pitäisi.
Eikä sitä maksetakaan hyvätuloisille. Vai mikä siinä on alatuloraja, jonka jälkeen maksetaan. Sitä maksetaan niille joilla on LAPSIA.
(opetelkaa kirjoittamaan suomea, eli "pitäisikö lapsilisiä maksaa myös hyvätuloisille" olisi oikeampi).
Henkilön tulothan voivat vaihdella ajan mittaan suurestikin, miten se otettaisiin huomioon?
En kannata ehdotusta, se on periaatteellisesti väärin. Lapsilisä on osa yhteiskunnan panostusta lapseen, jokaikiseen lapseen.
Kirjoitan pikaisesti, koska aika on rajallinen. Missä sanottiin, että on väärin, että opiskelija saa asumistukea? Voi herra paratkoon, miten paljon teitä on, jotka ette ymmärrä lukemaanne. On täysin eriasia maksaa varakkaiden perheiden lapselleen hankkimaa sijoitus asuntoa, kuin antaa tukia sellaiselle nuorelle, joka sitä todella tarvitsee. Se on se ero. Se pienituloisen ihmisen nuori ei saa sitä asuntoaan omaksi, eikä se kartuta täten hänen perheensä varallisuutta eikä hänen omaansa. Silloin tuki on tarpeen, ei silloin jos vanhemmat ostaa sen asunnon sille lapselleen, veronmaksajien ei kuulu rahoittaa heidän kasvavaa omaisuuttaan. Siinä nyt nopeasti ja yksinkertaisesti.
Mitä muuta se vauraan perheen aikuinen lapsi ei saa? Kielletäänkö siltä julkinen terveydenhoitokin? Entä saako kävellä jalkakäytövillä? Isähän voi maksaa sille omatkin jos on pakko?
Kaikki valittavat sitä, miten kallista on hankkia ja elättää lapsia, mutta harvempi puhuu siitä, kuinka lasta voi käyttää rahan tekemiseen. Tässä näette esimerkin.
Lasta voi käyttää myös apuna kotitöissä ja yrityksen pyörittämisessä.
Todennäköisesti lapsi myös säästää hoitokustannuksia myöhäisemmällä iällä.
Aluksi tulee investointikuluja, myöhemmin nautitaan voitoista.
Vierailija kirjoitti:
Omalle lapselle tai tuttavalle vuokraaminen ainakin laskee riskejä sen suhteen, että sijoituskämppä pistetään korjauskuntoon, kuten tukielättien kanssa saattaa käydä. Itselle asuntosijoittaminen tuntuu ainakin niin vaivalloiselta, etten koskaan edes harkinnut. Mieluummin sijoitan yritystoimintaan. Siinäkin mielessä epäsuomalainen, etten tunne houkutusta investoida seiniin.
Mitä tukielättejä? Ei kukaan ole koko ajan kotona.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa puistojen ruohikoita jne.
Luuletteko te oikeasti, että kaikki töissä olevat on vakituisia?
Tähän ei ainakaan tällä hallituskaudella tule muutosta.
Kaikkien hallituspuolueiden motto on "hyvätuloisilta ei leikata".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on isot asuntolainan korot. Ei oo oikein asuntosijoittajan markkinat.
Ja 60000 ihmistä kuolee vuodessa.
Eikä moni ostaja saa edes asuntolainaa.
Kyllä saa. Kutakuinkin jokainen ostaja saisi asuntolainaa. Osa on vain niin typeriä että ostavat käteisellä. Ne jotka EIVÄT saa laina EIVÄT OLE OSTAJIA.
Ei 2400 brutto palkalla saa lainaa ilman säästöjä eikä kukaan ole niin tyhmä, että menee takaajaksi, kun kohta ei ole edes irtisanomissuojaa.
Et ole ostaja, jos sinulla ei ole paalua ostaa... capisce?
Miksi itse lupaat kiinteistönvälittäjälle ostaa kohteen, vaikka ei ole edes lainaa vielä pankista kysyttynä.
Ensin haetaan pankista toistaiseksi voimassa oleva lainalupaus ja vasta sitten luvataan ostaa kohde pösilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt emme puhu asuntolainasta asuntoon, joka tulee omaan käyttöön, vaan sijoitusasunnosta, joka menee hyvätuloisen perheen opiskelevan nuoren käyttöön. Joten ystävä hyvä, vaikka kuule siten, että onko se oikein, että veronmaksajat maksavat hyvätuloiselle perheelle näiden lasten opiskelu/sijoitusasunnon samaan aikaan, kun toiset jonottavat ruokajonossa vailla mahdollisuuksia ostaa sille lapselle sitä asuntoa veronmaksajien piikkiin!
Tän on pakko olla joku trolli? Siis onko nyt väärin, että opiskelija saa asumistukea?
Ja missä sen lapsen sitten pitäisi asua? Jonkun muun sijoittajan omistamassa asunnossa? Miksi?
Eihän sillä ole mitään väliä kuka asunnon omistaa. Jos asukas on oikeutettu asumistukiin, niillä katetaan vuokraa ihan riippumatta siitä onko asunnon omistaja sukulainen tai kuka t
Eikö se ole ihan se ja sama kuka siinä asunnossa asuu jos hän saa tukea? Vieras opiskelija a vai oma opiskelija b. Asumistukeen menee ihan yhtä paljon kummallekin ja b perii aikanaan vanhempansa.
Mulla on omaksi lunastettu perikunnan luukku, josta yhtiölainaa ja omaa lainaa. Vuokratulot riittää just vastikkeisiin ja veroihin, pari kymppiä jää lainan lyhennykseen. Vuokralaiseni aloittaa tänä syksynä opiskelut, aiemmin ollut työssä eli ei ole saanut asumistukea ennen, jos se jotakuta palstalaista lohduttaa.
Jos oma lapseni tuohon parin vuoden kuluttu muuttaa, tilanne olisi tämä: lapsi saisi asumistukea ehkä vastikkeiden verran, verottajalle ei jäisi mitään ja minä edelleen maksan lainaani itse.
Jos hän muuttaa muualle: vuokralainen maksaa vuokraansa kuten ennenkin ja mä maksan asunnon kulut kuten ennenkin. Lapseni maksaa kovempaa vuokraa muualle josta saa enemmän asumistukea ja verottaja ehkä vetää vuokranantajalta sen satasen kuussa välistä, riippuen hänen vähennyksistään. Lisäksi mun pitäisi tukea lapsen ruokakuluja tms koska opintotuki ei riitä asumiseeen ja ruokaan molempiin.
Opiskelun päätyttyä lapsi ei kummassakaan tapauksessa omista asuntoa.
Minä sain asunnon juuri näin. Lahja- tai perintövero asunnon siirtyessä minulle ei kyllä sitten ole mikään pieni.
Järjestelmä mahdollistaa ihmisille rahan käyttämisen miten kukakin haluaa, miten meinasitte estää tämän?
Vierailija kirjoitti:
Minä sain asunnon juuri näin. Lahja- tai perintövero asunnon siirtyessä minulle ei kyllä sitten ole mikään pieni.
Järjestelmä mahdollistaa ihmisille rahan käyttämisen miten kukakin haluaa, miten meinasitte estää tämän?
Hallitus heikentää irtisanomissuojaa. Työmarkkinatuki on 595 ja omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän lapsen ope soittaa mun lapsen puhelimeen välillä ja wilmaan tulee onko sisäliikuntaa jne.
Ai ope soittaa joka oppilaalle erikseen sisäliikunnasta... Älä naurata.
Koululla ei ole lasten numeroita, jos niitä.ei itse koululle anna. Mun lukiolainenkaan ei ole antanut koululle numeroaan, joissain wa-ryhmissä on, mutta koulu eikä opettajat ei niitä ylläpidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus heikentää irtisanomissuojaa. Työmarkkinatuki on 595 ja omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.
Vuokra-asunnon asumistukeen tulee varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000.
Viemällä irtisanomissuoja ja leikkaamalla tuet saadaan omaisuus pois ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän lapsen ope soittaa mun lapsen puhelimeen välillä ja wilmaan tulee onko sisäliikuntaa jne.
Ai ope soittaa joka oppilaalle erikseen sisäliikunnasta... Älä naurata.
Koululla ei ole lasten numeroita, jos niitä.ei itse koululle anna. Mun lukiolainenkaan ei ole antanut koululle numeroaan, joissain wa-ryhmissä on, mutta koulu eikä opettajat ei niitä ylläpidä.
Kyllä soittaa. Yläasteen kuudennen luokkaretkellä opettaja soitti myös oppilaiden puhelimiin, että linja-auto kotiin on lähdössä, kun oppilaat olivat pitkin vieraan kaupungin ostoskeskusta.
Kun lukee palstaa niin edelleen ihmiset kuvittelevat, että kaikki heikennykset tulevat vain työttömille.
Hemmetin tyhmää porukkaa Suomessa.
Mikä on pointti? Se että hyvätuloisten pitää maksaa enemmän veroa, mutta heidän ei kuulu saada samoja etuuksia vastineeksi maksamilleen veroille?
Vierailija kirjoitti:
Miten hyvätuloisilta voisi leikata kun eivät he mitään tulonsiirtoja ja tukiaisia juurikaan saa, päinvastoin veroaste on aikalailla huippua, jopa verrokkiryhmässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hyvätuloisilta voisi leikata kun eivät he mitään tulonsiirtoja ja tukiaisia juurikaan saa, päinvastoin veroaste on aikalailla huippua, jopa verrokkiryhmässä
No, ensi vuonna leikataan sairaspäivärahaa.
Jos sairastut syöpään niin sairaspäiväraha on puolet palkasta ja ensi vuonna sitä leikataan. Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa, jos sulle tulee syöpä ja sairaala lähettää laskuja.
2400 euroa tienaavana ehdotan, että lapsilisät skaalataan lineaarisesti maksetun veron mukaan. Eli kun maksat kaksi kertaa enemmän veroa, on lapsilisän määrä kaksinkertainen.
Omalle lapselle tai tuttavalle vuokraaminen ainakin laskee riskejä sen suhteen, että sijoituskämppä pistetään korjauskuntoon, kuten tukielättien kanssa saattaa käydä. Itselle asuntosijoittaminen tuntuu ainakin niin vaivalloiselta, etten koskaan edes harkinnut. Mieluummin sijoitan yritystoimintaan. Siinäkin mielessä epäsuomalainen, etten tunne houkutusta investoida seiniin.