Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opetella englantia parhaiten aikuisena. Oon toki käynyt yliopiston. Mutta pahoja aukkoja on, mm. aakkoset ja perusjuttuja.

Vierailija
22.08.2024 |

😳

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taas näitä helvetin turhia höpöhöpöjuttuja. Että ei osaa aakkosia :D :D 

En osaa. Pomo kerran halusi, että taivaan englanniksi. En tavannut. 😳

Näytin paperilla.

Ap

No, kannattaisiko sitten palauttaa mieleen?! Miten voi olla noin saamaton? Kolmen sekunnin googlaus ja löydät youtube-videoita satoja, joissa opetetaan miten ne lausutaan! Saa suorittaa!

Eiköhän aakkoset ollut vain yksi esimerkki. Huomauttaisin myös, että vaikka mm. Youtubesta kyllä löytyy opetusvideoita, niin niiden taso vaihtelee paljon.

Vierailija
42/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma mitä ap etsii, mutta voisiko tuosta olla apua? Tuolta sivustolta löytyy paljon muutakin.

Office English

"Welcome to our new business English series Office English. In each episode, Pippa and Phil talk about the phrases you will need to succeed in English at work. Want to write the perfect email? Need to talk about your ideas in meetings? Office English can help. "

https://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/office-english/2…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lapsi ja laita se kouluun. Opettele englantia samaa tahtia lapsen kanssa. 

Vierailija
44/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisin tapa on altistus kielelle mahdollisimman paljon. Ala lukemaan englannin kielisinä kirjoja, käännä televisio tekstitykset englanniksi, englannin kielisten keskustelupalstan ovat hyviä, jne. 

Vierailija
45/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tv-ohjelmista puhumisen, nettiuutisista tekstin, kirjoittaa google translateen.

Vierailija
46/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettilinkkejä kieliopin harjoitteluun (peruskoulun kertaus)

https://peda.net/mantsala/m%C3%A4nts%C3%A4l%C3%A4n-lukio/oppiaineet2/en…

"Täältä löydät kielioppia, harjoituksia puheen ja tekstin ymmärtämisestä, rakenne- ja sanastotehtäviä ja kuunneltavan 14-osaisen englannin kurssin. Tehtävien vaikeustaso sopii lukiolaisille tai vastaavat taidot omaaville. Iloa opiskeluun!"

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/15/oppimateriaalit-englanti

"Verkkosivujen linkeistä löydät monenlaisia mahdollisuuksia harjoitella englannin taitoja, myös akateemista englantia."

https://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/englanti/muut.htm

Vierailija
47/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tälläisiä samanlaisia palstoja englanniksi, mihin ei tarvii rekisterötyä?

Ap

Niiltä et todennäköisesti oppisi työssäsi tarvittavaa englantia (sanasto, oikeinkirjoitus jne.)? Mieti nyt miten ihmiset tännekin kirjoittavat...

Vierailija
48/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kehtaa mennä mihinkään avoimeen yliopistoon. Taso liian korkea, vaikka peruskurssit oonkin läpäissyt.

Toisaalta ihan alkeet taas liian helppoja.

Ap

Miten läpäisit ne peruskurssit? Eikö juuri niiden pitäisi opettaa työelämässä tarvittava kielitaito (+pohjalla aiemmat opinnot)? Vai onko nyt kyse enemmän itseluottamuksen puutteesta tai täydellisyyden tavoittelusta?

Vierailija
49/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuvitellut että yliopistossa osa tenttikirjoistakin on englanniksi, oli suurin syy miksen hakenut yliopistoon, ajattelin että joutuisin lukemaan kirjat sanakirjan kanssa kun sanavarastoni on niin huono vaikka enkkua osaankin. Kyllä sitä on tyhmä. No oon kyllä huomannu ettei kaikki poliitikotkaan tai edes pressaehdokkaat osaa ruotsia niinku Mika Aaltola, miten voi käydä yliopiston ja kaikkea eikä osaa ruotsia ees sen vertaa ettei pysty vastaamaan toimittajalle. Mäkin osaan sen verran ruotsia.

Vierailija
50/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oot opiskellut englantia yliopistossa pääaineena, etkä osaa aakkosia? Okei. Missä näin surkea taso?

Ei vaan oon käynyt ne yliopiston pakolliset kurssit englannista. En pääaineena.

Mutta oletettavasti olet myös ylioppilas, kun kerran olet yliopistoon päässyt. Mikä sinulla oli peruskoulussa A-kielenä, jos et osaa edes englannin aakkosia? Nehän opeteltiin tyyliin jo kolmannella luokalla (nykyään varmaan ykkösellä).

Ohis. Muistatteko oikeasti kaiken mitä peruskoulussa opetettiin teille? Minä en ainakaan.

Englannin aakkoset ovat niin peruskauraa, että se on vähän sama kuin ettei osaisi pluslaskua 1-numeroisilla luvuilla.

Jos ei niitä viitsinyt opetella, niin ei niitä silloin osaa.

Vierailija
51/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kehtaa mennä mihinkään avoimeen yliopistoon. Taso liian korkea, vaikka peruskurssit oonkin läpäissyt.

Toisaalta ihan alkeet taas liian helppoja.

Ap

Ah, taas tämmöinen perinteinen jankkaaja, jolle mikään ehdotus ei käy.

Vierailija
52/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oot opiskellut englantia yliopistossa pääaineena, etkä osaa aakkosia? Okei. Missä näin surkea taso?

Ei vaan oon käynyt ne yliopiston pakolliset kurssit englannista. En pääaineena.

Ei yliopistossa ole pakollista englantia. En ole itse käynyt englantia kurssiakaan. Jos pääset avoimen yliopiston englannin perusopintoihin, niin tasosi lienee ihan ok. Sinne vain rohkeasti.

Minun aikanani oli, samoin pakollinen latina. Piti suorittaa pro exercitio. Mutta tämä oli viime vuosituhannella.

Vierailija
53/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat lukea englanninkielistä kirjallisuutta.

Vierailija
54/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot käyny yliopiston, mutta et tiedä, miten opiskella? Miten opiskelit lukiossa, yo:ssa? Mutta joo, esim. YouTube on olemassa.

Tuo kyllä epäilyttää. Tiedonhaun pitäisi myös luonnistua, sitä harjoitellaan paljon lukiossakin.

Vierailija
55/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

taas näitä helvetin turhia höpöhöpöjuttuja. Että ei osaa aakkosia :D :D 

En osaa. Pomo kerran halusi, että taivaan englanniksi. En tavannut. 😳

Näytin paperilla.

Ap

No, kannattaisiko sitten palauttaa mieleen?! Miten voi olla noin saamaton? Kolmen sekunnin googlaus ja löydät youtube-videoita satoja, joissa opetetaan miten ne lausutaan! Saa suorittaa!

No eihän tuo Ap oikeasti mitään neuvoja katsoo. Kunhan trollailee ja katsoo, montako sivullista saa hyvää tarkoittavia ohjeita, kun sopivasti härnäten kertoo kaikkien ohjeiden olevan sopimattomia, koska __________________. Ihan perustrollikauraa.

Vierailija
56/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin lyhyen englannin ja olin siinä surkea. Yliopistossa huomasin että muulla ihan hyvällä kielitaidollani ei ollutkaan merkitystä. Aloitin englannin petraamisen lukemalla joka päivä horoskoopin englanniksi, sitten aloin lukea verkkolehdistä uutiset. Katsoin sanakirjasta tärkeimmät sanat. Olennaisinta on tehdä jotain joka ikinen päivä. 

Koska itselleni sanaston lisäksi ongelmana on ollut kuullun ymmärtäminen, aloin katsoa englanninkielisiä sarjoja englanninkielisellä tekstityksellä. Lopuksi pääsin englanninkieliseen maahan asumaan.

Sinuna googlaisin, onko omalla paikkakunnalla kielikahviloita, joissa puhutaan englantia. 

Vierailija
57/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tv-ohjelmista puhumisen, nettiuutisista tekstin, kirjoittaa google translateen.

Älkää luottako Google kääntäjään!

https://pjarvinen.blogspot.com/2020/02/varoitus-google-translate-voi-ka…

Vierailija
58/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele paljon englantia. Youtube on täynnä keskustelua, valitse aihe mikä kiinnostaa, oli se sitten rikosmysteerit, psykologia, ihonhoito, ihan mikä aihe vain ja valitse sellaisia 30 min -> videoita ja samalla kun siivoat tai teet ruokaa, niin passiivisesti kuuntelet.

Aktiivinen kuuntelu kehittää todella paljon kielitaitoa, vaikkei uskoisi.

Vierailija
59/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä sinulla oli peruskoulussa A-kielenä, jos et osaa edes englannin aakkosia? Nehän opeteltiin tyyliin jo kolmannella luokalla (nykyään varmaan ykkösellä)."

Sehän se onkin. Ei niitä kaikki silloin lapsena kaikki oppineet ja asiaan ei enää palattu.

On mullakin ruotsissa ihan perussanastossa aukkoja, niinku ihan arkielämän ruotsissa. Tyyliin: "menen suihkuun, haluan maitoa, menetkö kauppaan." Vaikka pitkälle luin. Eli jos siinä alussa on menny vähän niinku rimaa hipoen, niin just ne helpot alkeet voi jäädä oppimatta, kuten just jotku aakkoset. Ei niihin aakkosiin enää ikinä palata! Miten voi olettaa, että joku 8 v tai 9 v oppisi ne kertalaakista tuosta noin vain, jos niitä ei ikinä tartte käyttää eikä niitä ikinä enää kerrata?

Ainut keino on tosiaan palata itse omin päin sinne kielen alkeisiin ja opiskella itse ne aikuisena.

Vierailija
60/63 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kuvitellut että yliopistossa osa tenttikirjoistakin on englanniksi, oli suurin syy miksen hakenut yliopistoon, ajattelin että joutuisin lukemaan kirjat sanakirjan kanssa kun sanavarastoni on niin huono vaikka enkkua osaankin. Kyllä sitä on tyhmä. No oon kyllä huomannu ettei kaikki poliitikotkaan tai edes pressaehdokkaat osaa ruotsia niinku Mika Aaltola, miten voi käydä yliopiston ja kaikkea eikä osaa ruotsia ees sen vertaa ettei pysty vastaamaan toimittajalle. Mäkin osaan sen verran ruotsia.

Niin minäkin olen kuvitellut ja kuulemma englanninkielisten tenttikirjojen määrää on lisätty. Riippuu varmaan myös siitä, että mitä opiskelee? Ja ap ei ole tainnut kertoa, että milloin on opintonsa suorittanut. Ehkä siitä on jo aikaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme