Miten opetella englantia parhaiten aikuisena. Oon toki kÀynyt yliopiston. Mutta pahoja aukkoja on, mm. aakkoset ja perusjuttuja.
Kommentit (63)
En ole varma mitÀ ap etsii, mutta voisiko tuosta olla apua? Tuolta sivustolta löytyy paljon muutakin.
Office English
"Welcome to our new business English series Office English. In each episode, Pippa and Phil talk about the phrases you will need to succeed in English at work. Want to write the perfect email? Need to talk about your ideas in meetings? Office English can help. "
https://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/office-english/2âŠ
Hanki lapsi ja laita se kouluun. Opettele englantia samaa tahtia lapsen kanssa.
Yksinkertaisin tapa on altistus kielelle mahdollisimman paljon. Ala lukemaan englannin kielisinÀ kirjoja, kÀÀnnÀ televisio tekstitykset englanniksi, englannin kielisten keskustelupalstan ovat hyviÀ, jne.
Tv-ohjelmista puhumisen, nettiuutisista tekstin, kirjoittaa google translateen.
NettilinkkejÀ kieliopin harjoitteluun (peruskoulun kertaus)
https://peda.net/mantsala/m%C3%A4nts%C3%A4l%C3%A4n-lukio/oppiaineet2/enâŠ
"TÀÀltÀ löydÀt kielioppia, harjoituksia puheen ja tekstin ymmÀrtÀmisestÀ, rakenne- ja sanastotehtÀviÀ ja kuunneltavan 14-osaisen englannin kurssin. TehtÀvien vaikeustaso sopii lukiolaisille tai vastaavat taidot omaaville. Iloa opiskeluun!"
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/15/oppimateriaalit-englanti
"Verkkosivujen linkeistÀ löydÀt monenlaisia mahdollisuuksia harjoitella englannin taitoja, myös akateemista englantia."
https://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/englanti/muut.htm
Vierailija kirjoitti:
Onko tÀllÀisiÀ samanlaisia palstoja englanniksi, mihin ei tarvii rekisterötyÀ?
Ap
NiiltÀ et todennÀköisesti oppisi työssÀsi tarvittavaa englantia (sanasto, oikeinkirjoitus jne.)? Mieti nyt miten ihmiset tÀnnekin kirjoittavat...
Vierailija kirjoitti:
En kehtaa mennÀ mihinkÀÀn avoimeen yliopistoon. Taso liian korkea, vaikka peruskurssit oonkin lÀpÀissyt.
Toisaalta ihan alkeet taas liian helppoja.
Ap
Miten lÀpÀisit ne peruskurssit? Eikö juuri niiden pitÀisi opettaa työelÀmÀssÀ tarvittava kielitaito (+pohjalla aiemmat opinnot)? Vai onko nyt kyse enemmÀn itseluottamuksen puutteesta tai tÀydellisyyden tavoittelusta?
Oon kuvitellut ettÀ yliopistossa osa tenttikirjoistakin on englanniksi, oli suurin syy miksen hakenut yliopistoon, ajattelin ettÀ joutuisin lukemaan kirjat sanakirjan kanssa kun sanavarastoni on niin huono vaikka enkkua osaankin. KyllÀ sitÀ on tyhmÀ. No oon kyllÀ huomannu ettei kaikki poliitikotkaan tai edes pressaehdokkaat osaa ruotsia niinku Mika Aaltola, miten voi kÀydÀ yliopiston ja kaikkea eikÀ osaa ruotsia ees sen vertaa ettei pysty vastaamaan toimittajalle. MÀkin osaan sen verran ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oot opiskellut englantia yliopistossa pÀÀaineena, etkÀ osaa aakkosia? Okei. MissÀ nÀin surkea taso?
Ei vaan oon kÀynyt ne yliopiston pakolliset kurssit englannista. En pÀÀaineena.
Mutta oletettavasti olet myös ylioppilas, kun kerran olet yliopistoon pÀÀssyt. MikÀ sinulla oli peruskoulussa A-kielenÀ, jos et osaa edes englannin aakkosia? NehÀn opeteltiin tyyliin jo kolmannella luokalla (nykyÀÀn varmaan ykkösellÀ).
Ohis. Muistatteko oikeasti kaiken mitÀ peruskoulussa opetettiin teille? MinÀ en ainakaan.
Englannin aakkoset ovat niin peruskauraa, ettÀ se on vÀhÀn sama kuin ettei osaisi pluslaskua 1-numeroisilla luvuilla.
Jos ei niitÀ viitsinyt opetella, niin ei niitÀ silloin osaa.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaa mennÀ mihinkÀÀn avoimeen yliopistoon. Taso liian korkea, vaikka peruskurssit oonkin lÀpÀissyt.
Toisaalta ihan alkeet taas liian helppoja.
Ap
Ah, taas tÀmmöinen perinteinen jankkaaja, jolle mikÀÀn ehdotus ei kÀy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oot opiskellut englantia yliopistossa pÀÀaineena, etkÀ osaa aakkosia? Okei. MissÀ nÀin surkea taso?
Ei vaan oon kÀynyt ne yliopiston pakolliset kurssit englannista. En pÀÀaineena.
Ei yliopistossa ole pakollista englantia. En ole itse kÀynyt englantia kurssiakaan. Jos pÀÀset avoimen yliopiston englannin perusopintoihin, niin tasosi lienee ihan ok. Sinne vain rohkeasti.
Minun aikanani oli, samoin pakollinen latina. Piti suorittaa pro exercitio. Mutta tÀmÀ oli viime vuosituhannella.
Alat lukea englanninkielistÀ kirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Oot kÀyny yliopiston, mutta et tiedÀ, miten opiskella? Miten opiskelit lukiossa, yo:ssa? Mutta joo, esim. YouTube on olemassa.
Tuo kyllÀ epÀilyttÀÀ. Tiedonhaun pitÀisi myös luonnistua, sitÀ harjoitellaan paljon lukiossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taas nÀitÀ helvetin turhia höpöhöpöjuttuja. EttÀ ei osaa aakkosia :D :D
En osaa. Pomo kerran halusi, ettĂ€ taivaan englanniksi. En tavannut. đł
NĂ€ytin paperilla.
Ap
No, kannattaisiko sitten palauttaa mieleen?! Miten voi olla noin saamaton? Kolmen sekunnin googlaus ja löydÀt youtube-videoita satoja, joissa opetetaan miten ne lausutaan! Saa suorittaa!
No eihÀn tuo Ap oikeasti mitÀÀn neuvoja katsoo. Kunhan trollailee ja katsoo, montako sivullista saa hyvÀÀ tarkoittavia ohjeita, kun sopivasti hÀrnÀten kertoo kaikkien ohjeiden olevan sopimattomia, koska __________________. Ihan perustrollikauraa.
Luin lyhyen englannin ja olin siinÀ surkea. Yliopistossa huomasin ettÀ muulla ihan hyvÀllÀ kielitaidollani ei ollutkaan merkitystÀ. Aloitin englannin petraamisen lukemalla joka pÀivÀ horoskoopin englanniksi, sitten aloin lukea verkkolehdistÀ uutiset. Katsoin sanakirjasta tÀrkeimmÀt sanat. Olennaisinta on tehdÀ jotain joka ikinen pÀivÀ.
Koska itselleni sanaston lisÀksi ongelmana on ollut kuullun ymmÀrtÀminen, aloin katsoa englanninkielisiÀ sarjoja englanninkielisellÀ tekstityksellÀ. Lopuksi pÀÀsin englanninkieliseen maahan asumaan.
Sinuna googlaisin, onko omalla paikkakunnalla kielikahviloita, joissa puhutaan englantia.
Vierailija kirjoitti:
Tv-ohjelmista puhumisen, nettiuutisista tekstin, kirjoittaa google translateen.
ĂlkÀÀ luottako Google kÀÀntĂ€jÀÀn!
https://pjarvinen.blogspot.com/2020/02/varoitus-google-translate-voi-kaâŠ
Kuuntele paljon englantia. Youtube on tÀynnÀ keskustelua, valitse aihe mikÀ kiinnostaa, oli se sitten rikosmysteerit, psykologia, ihonhoito, ihan mikÀ aihe vain ja valitse sellaisia 30 min -> videoita ja samalla kun siivoat tai teet ruokaa, niin passiivisesti kuuntelet.
Aktiivinen kuuntelu kehittÀÀ todella paljon kielitaitoa, vaikkei uskoisi.
"MikÀ sinulla oli peruskoulussa A-kielenÀ, jos et osaa edes englannin aakkosia? NehÀn opeteltiin tyyliin jo kolmannella luokalla (nykyÀÀn varmaan ykkösellÀ)."
SehÀn se onkin. Ei niitÀ kaikki silloin lapsena kaikki oppineet ja asiaan ei enÀÀ palattu.
On mullakin ruotsissa ihan perussanastossa aukkoja, niinku ihan arkielÀmÀn ruotsissa. Tyyliin: "menen suihkuun, haluan maitoa, menetkö kauppaan." Vaikka pitkÀlle luin. Eli jos siinÀ alussa on menny vÀhÀn niinku rimaa hipoen, niin just ne helpot alkeet voi jÀÀdÀ oppimatta, kuten just jotku aakkoset. Ei niihin aakkosiin enÀÀ ikinÀ palata! Miten voi olettaa, ettÀ joku 8 v tai 9 v oppisi ne kertalaakista tuosta noin vain, jos niitÀ ei ikinÀ tartte kÀyttÀÀ eikÀ niitÀ ikinÀ enÀÀ kerrata?
Ainut keino on tosiaan palata itse omin pÀin sinne kielen alkeisiin ja opiskella itse ne aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Oon kuvitellut ettÀ yliopistossa osa tenttikirjoistakin on englanniksi, oli suurin syy miksen hakenut yliopistoon, ajattelin ettÀ joutuisin lukemaan kirjat sanakirjan kanssa kun sanavarastoni on niin huono vaikka enkkua osaankin. KyllÀ sitÀ on tyhmÀ. No oon kyllÀ huomannu ettei kaikki poliitikotkaan tai edes pressaehdokkaat osaa ruotsia niinku Mika Aaltola, miten voi kÀydÀ yliopiston ja kaikkea eikÀ osaa ruotsia ees sen vertaa ettei pysty vastaamaan toimittajalle. MÀkin osaan sen verran ruotsia.
Niin minÀkin olen kuvitellut ja kuulemma englanninkielisten tenttikirjojen mÀÀrÀÀ on lisÀtty. Riippuu varmaan myös siitÀ, ettÀ mitÀ opiskelee? Ja ap ei ole tainnut kertoa, ettÀ milloin on opintonsa suorittanut. EhkÀ siitÀ on jo aikaa?
EiköhÀn aakkoset ollut vain yksi esimerkki. Huomauttaisin myös, ettÀ vaikka mm. Youtubesta kyllÀ löytyy opetusvideoita, niin niiden taso vaihtelee paljon.