Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen miehillä on nyt pienemmät kädet Pertti Ukkola jyrähtää nykymenosta: Jos se tyttömäiseltä tuntuu...

Vierailija
22.08.2024 |

https://www.is.fi/urheilu/art-2000010644719.html

Puhelin ja hipaisunäytöt eivät tarvitse voimaa, toisin oli ennen kun hakattiin halkoja ja tehtiin muita fyysisiä töitä. Käsien käyttö on muuttunut, toteaa Tommi Vasankari.

Yle uutisoi aiemmin miesten sormien kaventumisesta. Artikkelissa huomiosta kertoivat kultasepät. Lääketieteen tohtori ja UKK:n johtaja Vasankari pitää varsin luonnollisena sitä, että kehon erilainen käyttö näkyy sormissa.

Sormissa on luiden lisäksi lihaksia ja kun lihaksia käyttää, ne voimistuvat, Vasankari toteaa.

Toisaalta esimerkiksi puristusvoimatesti korreloi eliniänodotteen kanssa. Vasankarin mukaan varsinkin, jos testitulokset heikkenevät, niin todennäköisesti henkilölle kuuluu huonompaa ja muuallakin kehossa on heikompia lihaksia.

Monissa urheilulajeissa tarvitaan sormien lihaksia. Voimailulajeissa ja mailapeleissä puristusvoima auttaa pitämään välineistä kiinni, painissa ja judossa sormia tarvitaan kun haetaan vastustajasta otetta.

Vasankari uskoo, että sormien kaventuminen voi pienentää sitä joukkoa, jolla olisi hyvät valmiudet näihin lajeihin.

Jos muutos näkyy riittävän isossa määrin, niin se vaikuttaa kaikkeen elämään, liikkumiseen ja työntekoon. Löytyy vähemmän ihmisiä, joilla olisi lähtökohtaisesti hyvät valmiudet tehdä jotain sormien lihaksistoa vaativaa.

Myös painijakonkari Pertti Ukkolan havainnot tukevat sitä, että miesten kädet ovat pienentyneet.

Jonkin verran nuorten kanssa kätellessä olen huomannut, miten käsi tuntuu pieneltä. Toki se johtuu monesta syystä. Enää ei hakata halkoja tai tehdä töitä, joissa sormet vahvistuvat, Ukkola pohtii.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormivoimista on paljon apua painissa. Varsinkin pitkissä harjoituksissa on jaksettava pitää vastustaja otteessa.

On totta kai hyötyä. Kädet pitää ehdottomasti olla jäntevät ja sormissa voimaa. Varsinkin harjoituksissa, kun iho on liukas ja toista pitää puristuksissa. Varmasti aika monessa lajissa tarvitaan sormien voimaa.

Kuntosalilla käsiä voi kasvattaa, mutta sormien vahvistaminen vaatii omanlaista työtä. Ukkola on itse sitä sukupolvea, joka on tehnyt paljon sormia vahvistanutta fyysistä työtä.

12-vuotiaasta olen ollut metsän istutuksessa ja nuorena miehenä tukin uitossa. Siinä pitää olla vahvat sormet, kun pitää kuokkaa ja keksiä kiinni.

Maalaispoikana hän on saanut huolehtia siitä, että kotona puita riittää, kun isä lähti viikoksi hommiin.

Isä antoi tehtäväksi tehdä tietyn määrän puita. Sitten kun sitä aina lykkäsi, niin sai sahata yömyöhään. Kyllä siinä kädet ja sormet vahvistui.

Painiurallaan Ukkola myös harjoitti sormivoimaa.

Vedin leukoja yhdellä sormella, vaikka etusormilla tai keskisormilla. Se onnistuu, kun suhteellinen voima on kova ja paino alhaalla.

Käsien pieneneminen on vanhan painijan mielestä huolestuttava ilmiö. Ukkolan mukaan painijalla kuuluu olla vahvat sormet, kädet ja ranteet.

Kun kättelee matolla vastustajaa, niin jos se tyttömäiseltä tuntuu, niin kyllä siinä mieleen tulee ettei tämä taidakaan mikään karpaasi olla.

Vierailija
2/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko homoa nuo pikkuiset tyttökädet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa muuhun kuin YLEn uutisointiin ihmettelen sitä, miten tästä asiasta on 3 päivän ajan saatu täytettä lähes jokaiseen ohjelmaan ainakin radion puolella. Ymmärrän hyvin, että rahoitusta leikataan, kun aidosti tärkeiden uutisten sijaan hämmästellään miesten sormia.

Vierailija
4/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköauton ajamiseenkaan ei paljon käsivoimia tarvita enää. Tukee tätä teoriaa ihmisten rappeutumisesta.

Vierailija
5/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi, on se kamalaa.

Vierailija
6/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on vanhempien rakentaman yhteiskunnan syytä. Ukkola voi vain katsoa peiliin ja syyttää itseään, mutta ehkä juuri sen takia asia kismittääkin niin paljon vanhempia kun ovat tajunneet olevansa syyllisiä tähän muutokseen. Nuoriso on taas pilalla mutta vanhemmat eivät osaa ottaa taaskaan vastuuta joten eiköhän seuraavankin sukupolven nuoriso ole pilalla.

Vierailija
7/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin, näin naisen, tuntuu ajatus pienistä tyttökäsistä hyväilemässä mun intiimialueita aika vastenmieliseltä. Onneksi omalla miehellä on isot miehekkäät kädet.

Vierailija
8/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tofupojat kikattelee ja sormeilee toistensa pyllyreikiä söpösti.

Bra pojkarna!

- RKP-

Vierailija
9/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton ajamiseenkaan ei paljon käsivoimia tarvita enää. Tukee tätä teoriaa ihmisten rappeutumisesta.

Tulevaisuuden ihmiset näyttää kuin siltä Simpsonien hahmolta, mr. Burns vai mikä se oli 😄

Vierailija
10/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi voi, on se kamalaa.

Älä nyt itseesi ota. Voithan sä treenata käsiäsi. Ala vaikka soutamaan.

Vierailija
11/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin, näin naisen, tuntuu ajatus pienistä tyttökäsistä hyväilemässä mun intiimialueita aika vastenmieliseltä. Onneksi omalla miehellä on isot miehekkäät kädet.

Tienaako se hyvin roskakuskina?

Vierailija
12/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on koodari ja hänellä juuri tuollaiset sirot kapeat pitkät sormet. En oo koskaan tykänny hänen hyväilyistään koska tuntuu, että toinen nainen olis hyväilemässä. 

Vierailija
13/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot kädet on merkki junttiudesta.

Vierailija
14/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa miestä harmittaa, jos naisella vastavuoroisesti on nipistysotteella hyväiltävät "rinnat" :/

Vierailija
15/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin eilen naispuolisen roskakuskin. Ei taida kauhean sirot kädet hänellä olla. 

Vierailija
16/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla miehillä on pienemmät kädet, mutta isompi  k y r p ä. Ja sehän on kaikkein oleellisinta.

Vierailija
17/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tienaisi, jos tekisi sitä. Eikö niillä ole aika hyvät palkat 🤔 Se on metallimies ja saa se siitäkin ihan hyvää palkkaa.

Vierailija
18/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tienaisi, jos tekisi sitä. Eikö niillä ole aika hyvät palkat 🤔 Se on metallimies ja saa se siitäkin ihan hyvää palkkaa.

Junttihan se.

Vierailija
19/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla miehillä on pienemmät kädet, mutta isompi  k y r p ä. Ja sehän on kaikkein oleellisinta.

Myös nakit ovat pikkiriikkiset, varsinkin sellaisen ihraröllykän alla. Miehet ovat naisellisia läskejä. Joidenkin äänikin sellainen tyttömäisen hempeä tai nasaali. Hyivittu.

Vierailija
20/45 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiset miehet on kadonneet. Enkä tarkoita pelkästään ulkonäköä. Niillä on haluja vähemmänkuin naisilla. On tavallista että ukko ei anna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi