Minulta otettiin työterveydessä kolesteroliarvot verikokeessa ja pyydettiin jatkotutkimukseen
Olen normaali vartaloinen (170 cm ja 66 kiloa9) ja nyt olen aivan varma, että tämä on menoa.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Nuo kolesteroli jutut on niin yksilöllisiä. Mulla lievä ylipaino ja syön paljon eläinperäisiä rasvoja. Kokonaiskolesteroli 2,3. Oikeasti pelkäsin tuota mittausta, koska varsinkin kananmunia olen syönyt päivittäin. Mittaukseen menin koska 2v nuorempi siskoni, vegaani, sai kokonaiskolesteroli tulokseksi 5,3.
Tuo tarkoittaa että sulla on todella huono HDL, mikä on vielä vaarallisempaa kuin korkea LDL.
Jos maksa on rasvoittunut. Silloin sen "kierrätyskeskus" ei toimi. Normaalisti maksa ottaa sisään lipoproteiineja joiden sisällä on mm. LDL ja triglysiridejä. Jos maksa on jo täynnä rasvaa se ei voi ottaa sitä enää vastaan jolloin ne joutuvat verenkiertoon. Insuliiniresistenssi pahentaa ongelmaa.
Tässä videossa amerikkalainen lääkäri selittää asiaa. Hän on itse ketoruokavalion puolestapuhuja. Itse en sellaista kannata, mutta tämä video on mieltä avartava animaatioineen.
Summa summarum.. viitearvot eivät ole kaikille. Siihen vaikuttaa hirveän moni asia esimerkiksi ikä paino metabolinen oireyhtymä, diabetes verenpaine ynnä muuta..
Luultavasti saat sydäninfarktin ihan pian.
Epäilen, että valehtelet. Ei lääkärit ikinä ketään hauku pystyyn. Jos joku sinut on oikeasti haukkunut, ota yhteyttä hänen esimieheensä ja vaadi anteeksipyyntöä. Rohkeimmat lääkärit kyllä uskaltavat sanoa esimerkiksi ylipainosta tai ruokavaliosta, mutta usein eivät niistäkään.
Täällä kuulee usein, että ajatellaan koko kolesteroliteorian olevan huuhaata, koska toisella joka urheilee ja on tiukalla dietillä on korkea kolesteroli ja toisella joka syö mitä sattuu ja on ylipainoinen ei ole.
Ensinäkin, useimmiten nuo jutut ovat tarua ja toiseksi me ihmiset olemme erilaisia. Toisilla on synnynnäinen ominaisuus tuottaa enemmän kolesterolia. Se ei ole syy olla ottamatta lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen hyvää kolesterolin alentamisessa on Alentaja Plus margariini. Kallis, mutta itsellä on auttanut. Tosin huippulukemissa eivät arvot olleet, mutta nyt normaalit.
Söin myös yhden rasiallisen ja riitti, enemmin vaikka laaki kerrasta kyllä semmoista kuraa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän hyvinvointialueellamme ei enää kolestoriseurannassa mitata kuin kokonaiskolesteroli. Itse
ni kiinnostaisi saanko hyvää kolesterolia korkeammalle ja myös triglyjen arvo olisi mielestäni tärkeä. Mitään säännöllistä seurantaa ei myöskään ole, vaikka on kolesterolilääkityksellä. Mietin juuri itse, että menenkö otattamaan laajemmat verikokeet yksityiselle, koska en haluaisi syödä kolesteroli (tai muitakaan ) lääkkeitä, jos en tiedä saanko niille vastetta.
Minulla kolesterolit ovat koholla, vaikka olen ollut kasvissyöjä ollut koko ikäni joten elänperäisistä rasvoista on hankala lähteä karsimaan. En myöskään käytä alkoholia enkä pahemmin syö herkkuja., kokonaiskolesteroli hieman yli 6
Esimerkiksi Synlabissa saa kohtuulliseen hintaan tarkemmat lipiditestit.
Menin myös Synlabille otattaan kokeet kun en halunnut sitä pillerintuputusta kuunnella, kokonaiskolerit 6, en mitään satiineja ala näillä arvoilla syömään kun ne stattiinit taas voivat aloittaa insuliiniresistentin, no sitten lääkäri kirjoittaa siihenkin vaivaan taas uuden pillerin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolesteroli, high density oli1,2ja low density oli 3,3
HDL pitäisi olla yli 1,2 ja LDL alle 3. Eihän nuo ole kuin ihan pikkuisen viitearvoista poikkeavat. Varmaan vähän ruokavaliota tarkastamalla korjaantuu.
Näin useamman kerran verikokeissa käyneenä sanoisin, että työterveys rahastaa. Ei noilla arvoilla ole mitään syytä huoleen.
Älkää statiinikot katsoko tätä ellette halua järkyttyä:
https://youtube.com/shorts/rJDyh5ZK6Z8?si=tDCDn-r14jR-uLWk
Esimerkiksi Synlabissa saa kohtuulliseen hintaan tarkemmat lipiditestit.