Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulta otettiin työterveydessä kolesteroliarvot verikokeessa ja pyydettiin jatkotutkimukseen

Vierailija
21.08.2024 |

Olen normaali vartaloinen (170 cm ja 66 kiloa9) ja nyt olen aivan varma, että tämä on menoa.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ollut kokonaiskolesteroli tapissa ja nyt ne latsoo hdl, ldl, trigly ja lääkäri kyselee ruokavalion ja perintötekijät. Saat statiinilääkityksen https://fi.wikipedia.org/wiki/Statiinit ja saat juosta labroissa kun ne tarkkailee kuinka lääke puree.

Lisäksi saat tod. näk. lähetteen ravintoterapeutille. Ei ole menoa, päinvastoin, ne yrittää estää tai ainakin hidastaa sitä.

Niillä ravintoterapeutin jutuilla kannattaa viskala vesilintua. Jos pitäisi arvata niin suosittelee kaurapuuroa ja siemenöljyjä sekä vähärasvaista ruokavaliota :D

Niin juu ja mieluummin noudattaa mitä tai kenen ohjeita? Varmaan poppatohtori Antti Heikkilän.

No paljon mieluummin. Toinen hyvä on Barbara O'neill, joka ei ole kylläkään lääkäri, vaan naturopaatti

https://www.youtube.com/shorts/HZZlaIDsBYQ?app=desktop

Vierailija
42/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse reilu kolmekymppinen ja menin erään vaivan vuoksi työterveyteen. Ottivat verikokeet ja kolesteroliarvo oli juuri ja juuri yli viitearvojen. Alkuperäinen vaiva tuntui unohtuvan lääkärin puolelta saman tien ja alkoi jankkaaminen miten pitää heti aloittaa kolesterolilääkitys ja ravata verikokeissa muutaman kuukauden välein. Minulla ei ole edes ylipainoakaan, niin en kyllä jaksa tuosta stressata. Siihen alkuperäiseen vaivaan olisin halunnut hoitoa, mutta ei sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Statiinit näyttäisivät aiheuttavan joillekin potilaille älyllisten toimintojen heikkenemistä ja toisilla taas parantavan niitä'

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Statiinit

Kuka haluaa riskin tyhmentymisestä että veriarvot näyttäisivät paremmalta?

Vierailija
44/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luulin että ldl oli se "hyvä" ja eihän nuo nyt mitkään valtaisat lukemat kai ole?

66 kg ei myöskään ole ylipainoa. Minä ole. 76/170, toki pudottanut jo kolme. Tähätään 69:in.

Vierailija
45/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantaja maksaa tällaisesta tutkimuksesta? Oletko julkisella töissä?

Vierailija
46/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rousuvastatinia pilleri päivässä niin johan rupeaa kolestrolit olemaan kohdillaan minuulla olin kolestroli arvo tasan7 ja kuukauden päästä enää4.

Vierailija
47/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla otettiin työterveydessä kolesteroliarvot joidenkin toisten testien yhteydessä, ja kokonaisarvo oli vähän yli 6. Tuli itselleni yllätyksenä, koska viimeisen kahden vuoden aikana olen pistänyt elämäntavat (positiivisella tavalla) uusiksi, alkanut syömään terveellisesti, laihduttanut 20 kg ja alkoholia en kuluta enää ollenkaan (eikä tee edes mieli). Menin tuohon kolesterolitestiinkin sillä mielellä että nyt on varmaan kolesterolit hyvällä mallilla. No ei ollut, ja kauhea lääkärin valitushan siitä seurasi. Tai no, ei se ollut ees valitusta, vaan lääkäri haukkui minut pystyyn. Tuli oikeastaan aika toivoton olo, koska olen niin paljon vähentänyt haitallisia rasvoja ruokavaliosta ja pyrkinyt nimenomaan syömään terveellisesti, kohtalaisesti hyviä rasvoja ja kuituja, ja se ei auttanut mitään. Nyt on armonaikaa puoli vuotta ja sitten pitää mennä uudestaan mittaukseen. Huvittavinta tässä on se, että mun työkaveri on oikeasti todella ylipainoinen, vetää esim. monta energiajuomaa päivässä ja syö pelkästään roskaruokaa (on siis itsekin sanonut tämän), ja hänellä oli aivan ihanteelliset kolesteroliarvot. :D Eniten harmitti kuitenkin se, miten lääkäri haukkui minua ja ei uskonut, että olen oikeasti panostanut paljon siihen, että eläisin terveellisemmin.

Vierailija
48/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat nakkaisin jatkotutkimuksille. 

Mitäs haittaa niistä on? Todennäköisesti tutkitaan muitakin veriarvoja.

Itse olen tyytyväinen kun työterveyshuollon kautta pääsen vuosittain labra kokeisiin, julkiselle puolelle on tosi vaikea päästä.

Vierailija
49/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat nakkaisin jatkotutkimuksille. 

Mitäs haittaa niistä on? Todennäköisesti tutkitaan muitakin veriarvoja.

Itse olen tyytyväinen kun työterveyshuollon kautta pääsen vuosittain labra kokeisiin, julkiselle puolelle on tosi vaikea päästä.

On muuten iso kontrasti työterveyden ja julkisen välillä. Julkisella ei meinaa saada tutkimuksia tai hoitoa vaan asioita seuraillaan vuositolkulla. Työterveydessä taas jokaisesta pienestä vaivastakin tulee kaikki mahdolliset tutkimukset ja lääkitykset ihan kyllästymiseen asti. Vähän olisi varaa tasapainottaa tätä.

Vierailija
50/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla otettiin työterveydessä kolesteroliarvot joidenkin toisten testien yhteydessä, ja kokonaisarvo oli vähän yli 6. Tuli itselleni yllätyksenä, koska viimeisen kahden vuoden aikana olen pistänyt elämäntavat (positiivisella tavalla) uusiksi, alkanut syömään terveellisesti, laihduttanut 20 kg ja alkoholia en kuluta enää ollenkaan (eikä tee edes mieli). Menin tuohon kolesterolitestiinkin sillä mielellä että nyt on varmaan kolesterolit hyvällä mallilla. No ei ollut, ja kauhea lääkärin valitushan siitä seurasi. Tai no, ei se ollut ees valitusta, vaan lääkäri haukkui minut pystyyn. Tuli oikeastaan aika toivoton olo, koska olen niin paljon vähentänyt haitallisia rasvoja ruokavaliosta ja pyrkinyt nimenomaan syömään terveellisesti, kohtalaisesti hyviä rasvoja ja kuituja, ja se ei auttanut mitään. Nyt on armonaikaa puoli vuotta ja sitten pitää mennä uudestaan mittaukseen. Huvittavinta tässä on se, että mun työkaveri on oikeasti todella ylipainoinen

Ja olet edelleen sitä mieltä, että se "terveellinen" on kehollesi hyväksi?

Vierailija
51/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli kansantauti sen jälkeen,  kun viitearvoja tiputettiin..

Vierailija
52/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas oman elämänsä Antti Heikkilät jakaa väärää tietoa siitä mikä on terveellinen ruokavalio.

Vierailija
53/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantaja maksaa tällaisesta tutkimuksesta? Oletko julkisella töissä?

Osalla työnantajista on suht hyvä työterveyshuolto järjestetty. Työnantaja haluaa työntekijöiden olevan kunnossa.

Etkö tiedä mitä haittaa esim.korkealla kolesterolia tai verenpaineella on?

Sairauspoissaolot ne vasta kalliiksi tulee työnantajalle.

Sinulla ei vissiin ole työnantajan järjestämää työterveyshuoltoa kun tällaista kyseleet?

Vierailija
54/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän hyvinvointialueellamme ei enää kolestoriseurannassa mitata kuin kokonaiskolesteroli. Itse

ni kiinnostaisi saanko hyvää kolesterolia korkeammalle ja myös triglyjen arvo olisi mielestäni tärkeä. Mitään säännöllistä seurantaa ei myöskään ole, vaikka on kolesterolilääkityksellä. Mietin juuri itse, että menenkö otattamaan laajemmat verikokeet yksityiselle, koska en haluaisi syödä kolesteroli (tai muitakaan ) lääkkeitä, jos en tiedä saanko niille vastetta. 

Minulla kolesterolit ovat koholla, vaikka olen ollut kasvissyöjä ollut koko ikäni joten elänperäisistä rasvoista on hankala lähteä karsimaan. En myöskään käytä alkoholia enkä pahemmin syö herkkuja., kokonaiskolesteroli hieman yli 6

Vierailija
55/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla mitattiin kerran kaikilta kolesteroli. Terkkari tuli paikan päälle mittaamaan. Olin lomalla, joten jäi väliin. Muut sai kaikki statiinit. Monella teki huonon olon. Vähän kerrassaan luopui suurin osa. Epäilivät, että lääketehtaan sponsaama kampanja. Hyvähän se on että mittaillaan.

Vierailija
56/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kolesteroli jutut on niin yksilöllisiä. Mulla lievä ylipaino ja syön paljon eläinperäisiä rasvoja. Kokonaiskolesteroli 2,3. Oikeasti pelkäsin tuota mittausta, koska varsinkin kananmunia olen syönyt päivittäin. Mittaukseen menin koska 2v nuorempi siskoni, vegaani, sai kokonaiskolesteroli tulokseksi 5,3.

Valehtelet!

Kyllä se on ihan mahdollista, toisilla on korkea ja toisilla matalampi. Ravinnolla pystyy sitten säätämään ne jotka on arvottu siihen korkeampaan kolesteriryhmään jo syntymässä.

Lääkkeet kannattaa syödä, jos ne on määrätty, jos ei elintapoja muuttamalla parane.

Vierailija
57/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjillä kolesteroli voi olla korkea, jos käyttää maitotuotteita ja kananmunia. Myös leivonnaisissa on kovia rasvoja. 

Vierailija
58/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän hyvinvointialueellamme ei enää kolestoriseurannassa mitata kuin kokonaiskolesteroli. Itse

ni kiinnostaisi saanko hyvää kolesterolia korkeammalle ja myös triglyjen arvo olisi mielestäni tärkeä. Mitään säännöllistä seurantaa ei myöskään ole, vaikka on kolesterolilääkityksellä. Mietin juuri itse, että menenkö otattamaan laajemmat verikokeet yksityiselle, koska en haluaisi syödä kolesteroli (tai muitakaan ) lääkkeitä, jos en tiedä saanko niille vastetta. 

Minulla kolesterolit ovat koholla, vaikka olen ollut kasvissyöjä ollut koko ikäni joten elänperäisistä rasvoista on hankala lähteä karsimaan. En myöskään käytä alkoholia enkä pahemmin syö herkkuja., kokonaiskolesteroli hieman yli 6

Voihan ne olla koholla SIKSI kun olet kasvissyöjä. Elimistö ei pysty toimimaan hyvin luonnottomalla ravinnolla.

Vierailija
59/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali paino ei takaa hyvää terveyttä. 😁

Vierailija
60/69 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla otettiin työterveydessä kolesteroliarvot joidenkin toisten testien yhteydessä, ja kokonaisarvo oli vähän yli 6. Tuli itselleni yllätyksenä, koska viimeisen kahden vuoden aikana olen pistänyt elämäntavat (positiivisella tavalla) uusiksi, alkanut syömään terveellisesti, laihduttanut 20 kg ja alkoholia en kuluta enää ollenkaan (eikä tee edes mieli). Menin tuohon kolesterolitestiinkin sillä mielellä että nyt on varmaan kolesterolit hyvällä mallilla. No ei ollut, ja kauhea lääkärin valitushan siitä seurasi. Tai no, ei se ollut ees valitusta, vaan lääkäri haukkui minut pystyyn. Tuli oikeastaan aika toivoton olo, koska olen niin paljon vähentänyt haitallisia rasvoja ruokavaliosta ja pyrkinyt nimenomaan syömään terveellisesti, kohtalaisesti hyviä rasvoja ja kuituja, ja se ei auttanut mitään. Nyt on armonaikaa puoli vuotta ja sitten pitää mennä uudestaan mittaukseen. Huvittavinta tässä on se, että mun työkaveri on oikeasti todella ylipainoinen

Ylipaino ei tarkoita korkeata kolestrolia. Itselläni on aina ollut viitearvoissa. Laihalla sisarellani 9 , mutta ei taida syödä lääkkeitään koska jostain lukenut tuota propagandaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä