Minulta otettiin työterveydessä kolesteroliarvot verikokeessa ja pyydettiin jatkotutkimukseen
Olen normaali vartaloinen (170 cm ja 66 kiloa9) ja nyt olen aivan varma, että tämä on menoa.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Nuo kolesteroli jutut on niin yksilöllisiä. Mulla lievä ylipaino ja syön paljon eläinperäisiä rasvoja. Kokonaiskolesteroli 2,3. Oikeasti pelkäsin tuota mittausta, koska varsinkin kananmunia olen syönyt päivittäin. Mittaukseen menin koska 2v nuorempi siskoni, vegaani, sai kokonaiskolesteroli tulokseksi 5,3.
Valehtelet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kolesteroli jutut on niin yksilöllisiä. Mulla lievä ylipaino ja syön paljon eläinperäisiä rasvoja. Kokonaiskolesteroli 2,3. Oikeasti pelkäsin tuota mittausta, koska varsinkin kananmunia olen syönyt päivittäin. Mittaukseen menin koska 2v nuorempi siskoni, vegaani, sai kokonaiskolesteroli tulokseksi 5,3.
Valehtelet!
Ai mistä? Siskoni labroja en saa kuvana laitettua, omani on tallessa
Ihmeen hyvää kolesterolin alentamisessa on Alentaja Plus margariini. Kallis, mutta itsellä on auttanut. Tosin huippulukemissa eivät arvot olleet, mutta nyt normaalit.
Hyvän ja huonon suhde?
Kuinka paljon teillä? Eikö sillä ole merkitystä. Tapaus Kokonaiskole 2.3, mikä suhde?
Vierailija kirjoitti:
Hyvän ja huonon suhde?
Kuinka paljon teillä? Eikö sillä ole merkitystä. Tapaus Kokonaiskole 2.3, mikä suhde?
Huono 0,8, hyvä 1,28, en osa tuolle laskea mitään suhdelukua.
Mulla oli korkeat kolestrolit, mutta myös maksa-arvot korkealla, niin lääkäri ei uskaltanut määrätä statiineja.
Ne kun nostaa maksa-arvoja lisää.
Mulla oli tammikuussa kokonaisarvo ja Hdl yli arvojen ja Ldl alle. Lopetin kovan juuston syömisen ja lisäsin kauraa ruokavalioon (puuroa, leipää, rouhetta jugurttiin, ruokakauraa). Heinäkuussa arvot normaalit. Nykyään suositellaan ruokavaliota ennen lääkkeitä.
Mielenkiintoista. Mä syön joka päivä kananmunia 3 kpl, tänään menossa pitkästä aikaa verikokeeseen katsotaanpa mikä tilanne. Kuinkahan nopeasti ne vastaukset tulee, tuleeko jo saman päivän aikana?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Mä syön joka päivä kananmunia 3 kpl, tänään menossa pitkästä aikaa verikokeeseen katsotaanpa mikä tilanne. Kuinkahan nopeasti ne vastaukset tulee, tuleeko jo saman päivän aikana?
Meinaatko kananmunien olevan kolesterolille haitallista?
Vierailija kirjoitti:
Ap on 49-vuotias.
ap
Vanhemmiten kolesteroli nousee luonnostaan, ihan tarkoituksella.
Paskat nakkaisin jatkotutkimuksille.
Onko tärkein arvo eli triglyseridit jätetty mittaamatta? Noilla muilla ei ole juuri mitään väliä, jos vain triglyt ovat matalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta kun siitä puhutaan niin paljon niin mielenkiintoista nyt nähdä omalla kohdalla. Sukuvussa kolesteroliongelmaa vaikka tyypit on tikkulaihoja ja syö lähinnä ruohoa. Lääkitys yhdellä jo 36-vuotiaana.
No mä olen normaalipainoinen ja harrastan kestävyysjuoksua. Mulla oli kokonaiskolesteroli yli 7. Sain sen ruokavaliolla 5,3 kolmessa kuukaudessa. Jätin käytännössä kaikki kovat rasvat pois, en syö kananmunia, juustoa, leivonnaisia tms. Ruokavalio tällä hetkellä hyvin askeettinen, mutta tosiaan toimii. Vieläkin alemmas pitäisi vähän saada, mutta luotan siihen, että kyllä se laskee ajan kanssa, kun vaan jatkaa samaan malliin.
Paino tullut muutaman kilon alas. Syön kyllä kalaa, rasvaistakin. Ruokavalio ei alun perinkään niin kovin huono ole ollut, mulla on vain perimässä tuo korkea kolesteroli. En ollut ennen vain kovin tiukkapipoinen ruokavalion suhteen, kun liikkumalla kulutin kaiken eikä ylipainoa ollut.
Kolesteroli ei kai yksinään ole niin paha juttu. Esimerkiksi Norjassa ja Ruotsissa tuollaista 7-8 arvoa pidetään normaalina.
Lääkitystä mulle ei missään vaiheessa edes tarjottu, ja nyt kun olen saanut ruokavaliolla noin hyvin laskuun, ei varmaan tarjotakaan.
Paljon sitä puhutaan, että perintötekijät on semmoiset, että millään ei saa laskuun kolesteroliarvoja. Kyllä ne saa, mutta osalla täytyy sitten noudattaa tämmöistä hevoskuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta kun siitä puhutaan niin paljon niin mielenkiintoista nyt nähdä omalla kohdalla. Sukuvussa kolesteroliongelmaa vaikka tyypit on tikkulaihoja ja syö lähinnä ruohoa. Lääkitys yhdellä jo 36-vuotiaana.
Olisko syömisissä vika? Lähinnä pelkillä ruohoilla ei elimistö toimi hyvin.
Nuo ainoina löydöksinä eivät ole mitenkään vakava asia. Hyvä vain, jos saat lisää terveysneuvontaa.