Ystävyyden päättyminen
Takana 8 vuoden ystävyys, puhutaan tästä ystävästäni nimellä Anne. Kaikki jaettiin Annen kanssa, puolin ja toisin. Ilot ja surut. Anne on hyvin voimakastahtoinen ihminen, todella määrätietoinen, vähän hallitsevakin. Valloittava, puhelias persoona, mutta samalla pitkävihainen ja pahimmillaan todella häijy. Näitä negatiivisia puolia tuli Annesta esiim tosi harvoin, sillä häntä pidettiin "silkkihansikkain". Meillä oli lisäksi kaksi yhteistä ystävää, jotka alun perin minun ystäviäni. Tutustutin heidät Anneen ja pidettiin nelistään tiiviisti yhtä. Kun perhettä tuli osalle, ei sekään haitannut vaan välit pysyivät entisellään. Ystävyydellemme on ollut kuitenkin tyypillistä se, että minä autan Annea kaikin mahdollisin tavoin, lainasin rahaa, lainasin autoa, avustin muutoissa, remonteissa jne mutten koskaan saanut samanlaisia palveluksia takaisin. En tajunnut sitä ennen kuin vasta ystävyytemme loputtua.
Hieman taustaa. Kevät oli minulle vaikeaa aikaa, enkä ehtinyt pitää ystäviini samalla lailla yhteyttä kuin ennen. Vaihdoin paikkakuntaa, työtä ja pitkästä parisuhteesta tuli ero. Anne ei oikein tukenut minua näiden asioiden kanssa, hän ei koskaan kysellyt kuulumisiani vaan oletti, että minä otan aina yhteyttä häneen. Kevään aikana Anne päätyi tekemään asian, josta en ollut hänen kanssaan samaa mieltä. En pystynyt tukemaan häntä valinnassaan, kerroin miksi en (minulla on hyvät perustelut tähän mutten voi niitä kertoa tunnistumisen pelossa) , ja kävimmekin hyviä keskusteluja asian tiimoilta. Anne vaikutti ymmärtävän, muttei ottanut neuvojani tosissaan.Jouduin myös perumaan yhteisen hotelliviikonlopun sillä minulla ei ollut rahaa lähteä reissuun. Anne kertoi ymmärtävänsä tämän ja oli pahoillaan puolestani. Peruminen tapahtui hyvissä ajoin noin 3 viikkoa ennen reissua.
Kului tovi, kun Anne laittoi kanssani yhtäkkiä välit poikki viestitse. Olin ilonpilaaja, inhottava ihminen en enää arvostanut häntä ystävänä (koska vaikeat ajat->en viestitellyt joka päivä). Olin kuulemma tahallaan huijannut hänet lähtemään hotelliviikonlopulle kanssani ja perunut "viime tingassa" vain aiheuttaakseni pahaa mieltä. Hän ei voinut luottaa minuun sillä en tukenut häntä hänen tekemässään valinnassa. Anne laittoi estot päälle kaikissa mahdollisissa sosiaalisissa medioissa, esti puhelinnumeroni ym.
En oikein tahdo päästä yli tästä ystävän menetyksestä. Kaksi ystävääni keistä mainitsinkin pitävät edelleen tiiviisti yhteyttä Anneen. He viettivät kesällä useita yhteisiä viikonloppuja, kävivät ulkomailla jne. Minulle ei oikein tuntunut riittävän aikaa. Tuntuu väärältä, mutta olen tästä harmissani. Nämä kaksi naista ovat lapsuuden ystäviäni eikä meillä ole koskaan ollut ongelmia keskenämme. Sen sijaan Annen kanssa kränää on ollut heillä kummallakin. Silti he vaikuttavat tukevan Annea tässä tilanteessa. Minulta kyseltiin alussa, miltä tuntuu, mutta nyt asia tuntuu painuneen unholaan.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Tunteet ovat todella ristiriitaiset. Tunnen olevani lapsellinen, kun olen harmissani tilanteesta.
Kommentit (25)
Kiitos myötätuntoisista vastauksista. Olen syyttänyt välirikosta itseäni, mutta kommenttienne avulla on syttynyt "lamppu päässä", ystävyyssuhteemme tosiaan ei ehkä ollut ihan terve ja vika on jossain muualla kuin minussa. Näin jälkikäteen ajateltuna Annen kanssa ystävyys tosiaan kukoisti silloin, kun hän sai palveluksia ja hän oli huomion keskipiste. Hän myös puhui mielellään paljon itsestään ja omista asioistaan, näennäisesti kuunteli kyllä muitakin mutta pyrki kääntämään keskustelun aina itseensä. Hän myös useasti syytti yhteistä ystäväämme (selän takana tietenkin) samasta käyttäytymisestä - Annen mielestä tämä ystävä puhui toistuvasti vain itsestään vaikkei asia niin tosiasiassa ollut.
En tiedä pitäisikö asian kanssa mennä ihan terapiaan asti. Helppoa olisi toki vain unohtaa koko ihminen, mutta tuntuu, että hänen lonkeronsa ovat nyt ulottuneet aika syvälle. Ap
Karmivaa. Anne kuulostaa kunnon narskulta.. Pidä huoli itsestäsi.
Kasva aikuiseksi, voit syyttää itseäsi tilanteesta. Sinua on pompoteltu vuosikaudet!
Vierailija kirjoitti:
Kasva aikuiseksi, voit syyttää itseäsi tilanteesta. Sinua on pompoteltu vuosikaudet!
Niinpä kai, ja siis pitäähän tämä paikkansa. Olin Annelle aina läsnä ja saatavilla mutta en saanut häneltä vastaavaa takaisin. Ap
Kaikki Annet on hankalia tai erittäin hankalia. Saanko arvata, on eronnut, vaalea, pitkä, kananpersetukkainen, urheilullinen ja hoikka. On tällöin ERITTÄIN HANKALA. Väistit luodin.