Oliko entisaikaan tavallista ostaa liian pieniä kenkiä? Niin että muodostuu vaivasenluuta ja varpaat rutussa
Nykyään trendinä on että on käyntivaraa ja väljyyttä varpaiden ympärillä.
Nuoret jättävät kärjestä kapeat korkokengät kauppaan.
Ostitko sinä nuorempana pienempiä kenkiä?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Vanhempien naisten vaivaisenluut johtuu siitä, että kooltaan sopivat kengät olivat korkeakorkoisia ja liian kapeakärkisiä. Saman ikäisillä miehillä ei ole vastaavia jalkaongelmia.
Kooltaan sopiva ei ruttaa varpaita pinoon ja nippuun.
Kyllä ryttää, jos ne olivat ajan muodin mukaiset
https://is.mediadelivery.fi/img/978/1f662030de3e414dab581600df6d0d3f.jp…
Ilmankos 70-vuotias äitini kauhisteli että mulla on mummo kengät kun näki kuomasaappaani.
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos 70-vuotias äitini kauhisteli että mulla on mummo kengät kun näki kuomasaappaani.
Minäkin kauhistelen vaikka olen nelikymppinen. En ikinä laittaisi jalkaani kuomia.
Melkein kaikki ihniset jotka käyttävät tavallisia kaupasta saatavia kenkiä käyttävät liian pieniä, toisinsanoen liian kapeita kenkiä. Ne mallit vaan ei ole tehty ihmisen jalan vaan muodin mukaan.
Se on sukuvika. Geeneissä.
Voi tosin tulla myös huonoista kengistäkin mutta isoäidilläni oli isot vaivasenluut vaikka hän asui koko ikänsä maalla ja teki pääasiassa kumisaappaissa navettahommia.
80-luvulla leveäkärkisten kenkien käyttäminen olisi ollut nuorelle kauhistus.
Vierailija kirjoitti:
Lenkkarit olivat ainoa terveellinen kenkä, mutta ei niitä aina sopinut käyttää kuten ei nykyäänkään, valitettavasti.
Olen käyttänyt vuodesta 1988 alkaen vähintään 9cm. korkokenkiä ja jalkani ovat täysin terveet.
En muista miten on ollut omalla kohdalla. Mutta minulla on vaivasenluut 🥴 Toinen on leikattu yläasteikäisenä. Oli todella kivulias alkuun. Säiden muutokset tuntui kipuna... 😵
Toisessa myös tukisukan(!) käytöstä paljon pahentunut mega vaivasenluu. Fysiopalvelun muija ei huomioinut yhtään mitenkään huoltani. Nyt tarvitsen mittatilauskengät. Kiitos Paula 😱
Vierailija kirjoitti:
Korkkarit jatkuvassa käytössä varmaan aiheuttaa niitä.
En ole koskaan oikeastaan käyttänyt korkokenkiä ja silti vaivaisenluut. Enemmän ehkä kyse rakenteellisesta jutusta ja jalkojen linaushäitriöstä.
Kyse on siitä, että nykyajan nuorilla naisilla vaan on isommat jalat, jotka vaativat isommat kengät. Ei niin, että ennen olisi pidetty liian pieniä kenkiä. (Jotain poikkeuksia lukuunottamatta, mutta samalla tavalla heitä on nykyäänkin.)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ryttää, jos ne olivat ajan muodin mukaiset
https://is.mediadelivery.fi/img/978/1f662030de3e414dab581600df6d0d3f.jp…
Ei osta muodin mukaisia kenkiä!
Kaikki tuntemani yli 70-vuotiaat antavat jalkansa edelleen siihen kokoon, jota käyttivät nuorena. Olen usein apuna kenköostoksilla näille vanhuksille ja on surullista nähdä, että kaappiin ostetaan paria numeroa liian pieniä arvokkaita mutta todellisuudessa jalkaan sopii vain joku töppönen.
Käytin 1960-luvulla tanssikenkinä niin kapeakärkisiä kenkiä ettei sen kapeampia voinut enää olla. Muutkin kengät siihen aikaan olivat kapeita. Minulla ei ole vaivaisenluita, eikä muutakaan vaivaa jaloissa. Se on varmaan pitkälti yksilöllinen, rakenteellinen juttu, kenelle tulee ja kenelle ei.
Tosi monet eivät tunnun ymmärtävän / hyväksyvän että se kengänkoko kasvaa ikääntyessä.
Työskentelin kenkämyyjänä nuorempana. Naiset ostavat lähes aina liian pieniä kenkiä. Ne, joiden koko on 37 ovat oikeasti kokoa 39 jne. Monen nuoren pitkän tytön kengännumero 42, mutta jalka sullotaan numeroon 40. En ymmärrä tätä. On kiva kävellä jalat verillä. Ihan kuin kukaan katsoisi onko kenkäsi kokoa 41 vai 38. Miehet ostavat yleensä oikeaa kokoa olevia kenkiä.
Olen käyttänyt aina lähinnä lenkkareita. Korkkareita en ikinä. Vasta parin vuoden ajan olen käyttänyt omaa kokoa. Se on 36-37. Ennen käytin 38. Eli aika väljiä kenkiä. No, silti on toisessa jalassa nyt vaivasenluu.
N42
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä liian pieninä ostettu, mutta niitä käytettiin liian pitkään senkin jälkeen kun jalan koko muuttui, kun niistä oli maksettu ihan rahalla, ja "rikkaat ne vaatteilla koreilee". Eivät siis rikkoutuneet ja kuluneet puhki tarpeeksi nopeasti jalkojen terveyden kannalta.
Nykykengissä tuntuu olevan päinvastainen ongelma, hajoavat jalkaan sitä tahtia, ettei ehdi uusia ostamaan tilalle.
Näin oli ja varsinkin köyhillä lapset saattoivat kulkea liian pienissä kengissä, kun ei osattu eikä ollut varaa ostaa tarpeen mukaan sopivia.
Varsinkin naisten kenkien malli oli "keskieurooppalainen" eli kärki oli pisin keskellä eikä isovarpaan kohdalla niin kuin useilla suomalaisilla. Leveydessäkin oli toivomisenvaraa, mutta nuorena se ei niin haitannut. Tarkoituksella emme ostaneet liian pieniä, mutta ei ollut ihan helppoa löytää Suomessa juhlakenkiä, jos naisen kengänkoko oli 43, ja eniten tuntui olevan valinnanvaraa koossa 36.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lenkkarit olivat ainoa terveellinen kenkä, mutta ei niitä aina sopinut käyttää kuten ei nykyäänkään, valitettavasti.
Mä käytin lenkkareita enimmäkseen. Ja käytän nykyään. Kävelen työmatkoilla. Ei ole autoa.
Oli. Vielä 80-luvulla kenkäkaupan myyjä saattoi sanoa että kengät kyllä venyvät käytössä. Ennen minulle tuli aina rakkoja kantapäihin, ja joskus vein liian pieniä kenkiä suutarille venytettäviksi.
Ei enää koskaan. Jos jalan numero on joskus ollut 36, ei se tarkoita että kaikki 36-numeroiset kengät mahtuvat kunnolla jalkaan.
Nykyään kenkäkaunpoissa ei ole enää myyjiä, vaan kaikki koot ovat esille. Antaa asiakkaalle enemmän vapautta pitää puoliaan ja olla ostamatta liian pieniä kenkiä, jos haluttua mallia ei ole isompana. Olen sitä mieltä että jos kenkä ei jo kaupassa tunnu hyvältä, ei se tunnu myöhemminkään.