Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko entisaikaan tavallista ostaa liian pieniä kenkiä? Niin että muodostuu vaivasenluuta ja varpaat rutussa

Vierailija
21.08.2024 |

Nykyään trendinä on että on käyntivaraa ja väljyyttä varpaiden ympärillä.

Nuoret jättävät kärjestä kapeat korkokengät kauppaan.

Ostitko sinä nuorempana pienempiä kenkiä?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan vastuun omista vaivaisenluistani ja vasaravarpaistani, vaikka on "sukurasitettakin".  Pidin nuorena kapeakärkisiä kenkiä.

Harmittaa nyt niin vietävästi, mutta minkäs teen.  Eipä paljon kehtaa varpaitaan näytellä. 

Mutta eiköhän näillä loppumatka taivalleta!

Nuorille  tutuille olenkin sanonut, että älkää pilatko jalkojanne epäsopivilla kengillä.

Vierailija
22/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pienenä niin pieniä kenkiä, että en aikuisenakaan osannut ostaa tarpeeksi isoja. Vasta kolmekymppisenä opin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt silloin liian pieniä kenkiä tai korkkareita. On aina ollut mun jalkaan sopivat kengät.

54v 

Vierailija
24/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä parikymmentä vuotta sitten korkokenkiä käytettiin ja nyt ne ovat vähentyneet katukuvassa todella paljon.

Nykyään nuoret naiset ahtavat kavionsa joko traktorilenkkareihin tai ratsuväen saappaan kokoisiin Dr. Martinseihin. Eivät erotu miehistä enää mitenkään 😁

Vierailija
25/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keski-ikäisenä nätit jalat ja varpaat, ei mitään vaivaisenluita. Aina on ollut koon 36 kengät. Korkokenkiä käytän myös.

Vierailija
26/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllinen alttius vaikuttaa myös. En ole koskaan käyttänyt kapeita kenkiä ja korkokenkiäkin vain kerran pari vuodessa ja vaivaisenluut olleet jo nuoruudesta asti. 

Vierailija
27/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti osti mulle lapsena usein kengät, joissa ei ollut tippaakaan kasvuvaraa, joten ne oli pienet tosi pian. Samoin hän on ostanut mun lapsille tämmöisiä "justiinsa" sopivia kenkiä. Tämä taas johtuu siitä, että äidilläni on trauma omasta lapsuudestaan, koska äidin äiti osti sille aina liian isot kengät jotta on kasvuvaraa, eikä sen jalka ole vieläkään kasvanut kaikkiin ostettuihin kasvuvarakenkiin sopivaksi.

Vierailija
28/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vanhempien naisten vaivaisenluut johtuu siitä, että kooltaan sopivat kengät olivat korkeakorkoisia ja liian kapeakärkisiä. Saman ikäisillä miehillä ei ole vastaavia jalkaongelmia.

Kooltaan sopiva ei ruttaa varpaita pinoon ja nippuun.

Vierailija
29/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä parikymmentä vuotta sitten korkokenkiä käytettiin ja nyt ne ovat vähentyneet katukuvassa todella paljon.

Nykyään nuoret naiset ahtavat kavionsa joko traktorilenkkareihin tai ratsuväen saappaan kokoisiin Dr. Martinseihin. Eivät erotu miehistä enää mitenkään 😁

Onneksi sulle ei opetettu, mistä sukupuolet erottaa. Ei vajakkien tarvitse tietää.

Vierailija
30/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään käyttää korkokenkiä 7-8cm korolla, koska olen aika lyhyt. Ei kapeita stiletto piikkikorkoja, vaan aavistuksen verran paksumpi niin, että korkolappukin on suurempi, lattia kotonakin pysyy parempana. Lesti mieluummin leveä ja kengän kärki ei terävä vaan hieman pyöristetty. Tiedän, olen turhamainen, mutta nämä on niin naisellisen ihania😌

Vierailija
31/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sulle ei opetettu, mistä sukupuolet erottaa. Ei vajakkien tarvitse tietää.

No mistä? Tiesit varmaan, että se miksi haukut toista, on oikeasti sinä itse.

Vierailija
32/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90 luvulla kaikki naisten kengät oli kärjestä kapenevat, toisin kun nyt on varpailla tilaa.

Vierailija
33/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan (eli 1970-luvulle) käytettiin vanhempien sisarusten kenkiä. Ei jokaiselle uusia ostettu. 

Ikäihmisten jalat on hirveässä kunnossa. Noin 70-vuotiaisra ja vanhemmista harva tietää oikeaa kengännumeroaan ja sen huomaa liikavarpaista, kovettumista, vasaravarpaista ja vaivaisenluista.

Jalkaterapeutti

Vierailija
34/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä jos et naisia tunnista naisiksi muuta kuin kengistä.

Vierailija
35/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vanhempien naisten vaivaisenluut johtuu siitä, että kooltaan sopivat kengät olivat korkeakorkoisia ja liian kapeakärkisiä. Saman ikäisillä miehillä ei ole vastaavia jalkaongelmia.

Eli siis oli. Liian pienet ne on ne liian kapeat kengät. 

Oli

Vierailija
36/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muistikuva että lapsena tykkäsin pitää pieneksi jääneet remmikengät jalassa kun ne oli niin kauniit. Sen seurauksena varpaani menivät kippuraan. Voikohan tuo pitää paikkaansa? Aikaa tuosta yli 40 vuotta. Nyt on onneksi suorat varpaat. 

Vierailija
37/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei johdu vain siitä. Kun käyttää elämänsä ajan juuri ja juuri sopivia tiukkoja kenkiä, seuraa vaivaisenluu. Koskaan en ole korkkareita käyttänyt ja vaivaiset on molemmissa isovarpaissa. 

Vierailija
38/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöllinen alttius vaikuttaa myös. En ole koskaan käyttänyt kapeita kenkiä ja korkokenkiäkin vain kerran pari vuodessa ja vaivaisenluut olleet jo nuoruudesta asti. 

Tai sitten et vaan ymmärrä minkälainen kenkä sun jalkoihisi oikeasti sopii 

Vierailija
39/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä? Tiesit varmaan, että se miksi haukut toista, on oikeasti sinä itse.

Ei ainakaan jalkateristä :DD

Vierailija
40/92 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppini ainakin käyttää liian pieniä kenkiä koska "pienet jalat on niin sirot ja kauniit". Yhtenä päivänä oli ahtanut jalkansa sandaaleihin, joista varpaat tuli sentin tai pari ulos.

🤣😂🤣😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä