Mikä on sinun hätävarararjottavasi, jos yllätysvieraat laittavat viestiä, että tulisivat tunnin päästä käymään kylässä?
Kipaisetko äkkiä lähikaupassa hakemassa jotain tarjottavaa vai väkerrätkö äkkiä jonkun piirakan kaapista löytyvistä aineksista? Onko sinulla joku luottoresepti tällaisia tilanteita varten?
Itse löysin tällaisen hyvän nopean ohjeen. Ainesosatkin on sellaisia, mitkä löytyy aina kaapista ja aikaakaan ei mee kuin puolisen tuntia tuollaisen pellillisen leipomiseen.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/13868/Helppo%20marjapiirakka/
Kommentit (88)
Kipaisen kaupassa hakemassa jotain. Jos läheinen ihminen, niin kerron ettei täällä ole mitään kahvin kanssa, voitko tuoda tullessasi?
Keksisin jonkun syyn, miksi meille ei voi tulla. En yhtään tykkää yllätysvieraista.
Kahvit keittäisin. En lähde yllätysvieraille mitään erikseen laittamaan.
Kahvi ja sen kanssa tarjolla maitoa tai kaurajuomaa.
En tarjoa yllätysvieraille yhtään mitään. Yleensä en päästä kutsumattomia vieraita ollenkaan sisälle.
Ei ole eikä tule. Yllätysvieraat saavat tuoda omat eväät.
Ei itse syödä pullaa, kakkuja tai keksejä, vieraat on oppineet että talviaikaan tarjottavat voivat olla vaikka juustoa, suklaata tai kuivattuja hedelmiä kahvin kanssa, kesäisin oman pihan hedelmiä tai marjoja. Osa tykkää, osa tuo omat pullat mukanaan. Joskus mulla oli pakkasessa jotain puolivalmiita pullia tai valmis piirastaikina, mutta tilaa nekin sieltä vievät, ja yleensä vieraat ei kehtaa viimeistä piiraan palaa tai pullaa ottaa, niin jäi niin usein syömättä että todettiin paremmaksi tuo juusto/suklaa/hedelmä -linja.
Eikö teillä ole mitään rajoja jos teille voi vaan ilmoittaa tulevansa kylään? Normaali ihminen tulee vain kutsuttuna.
Näin keskinkertaisena leipurina kysyisin, mikä ero on siinä kun vaahdotetaan munat ja sokeri vs. vaahdotetaan sokeri ja rasva ensin.
No, kaikki lähikaupat vaativat liki tunnin kävelyn tai bussin, en viitsi.
Toisekseen "kaikki ainekset kaapissa"
4munaa EI OLE
3 dlsokeria
2 dlmaitoa EI OLE
2 dlsulatettua voita/marg. tai öljyä
6 dlvehnäjauhoja (korvaa 2 dl sämpyläj.) EI OLE
4 tlleivinjauhetta EI OLE
2 tlvanilliinisokeria EI OLE
päälle marjoja oman maun mukaan +sokeria JUST NYT EI OLE
Siis olkoot ilman!
Voileipää ja munakasta, kahvia tai teetä.
Pitsa. Pakasteessa on valmispohjia ja täytteitä löytyy aina.
Ei todellakaan tule vieraita tunnin varoitusajalla. Ja muutenkin saavat tuoda omat kaljansa itselleen.
Miksi yllätysviraille pitäisi tarjota yhtään mitään?? En itsekään odota, että joku alkaisi leipomaan!! Kahvi riittää
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole mitään rajoja jos teille voi vaan ilmoittaa tulevansa kylään? Normaali ihminen tulee vain kutsuttuna.
No mun ystävät on sellaisia joita voi nähdä ilman tarkkaa aikataulun sopimista viikkoja etukäteen. Esim liikkuvat autolla mökille ja saattavat soittaa matkalla, sopiiko samalla tulla kylään kun ajavat tästä ohi. Jos ei meille sovi niin silloin tietysti sanon ettei nyt käy. Ei meille kukaan tule oven taakse.
Mulla on lava kaljaa komerossa. Tunnen vain spurguja, mikä siinä on...
Alakerrassa on leipomo, haen sieltä jotain.