Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan onnistunut muuttumaan aamuvirkuksi vielä keski-iässä?

Vierailija
02.07.2025 |

Itselläni on ollut työrytmi teinistä asti ja sama jatkui vuorotyön merkeissä näihin päiviin asti. Nukun klo 14 asti ja illalla myöhään rupean puuhastelemaan kotitöitä, käyn kaupassa, harrastan jne. Sanomattakin selvää, että ystäviä ei ole ollut enää aikoihin rytmieni takia.

Olen yrittänyt kääntää rytmiä satoja kertoja elämäni aikana huonolla menestyksellä. Aamulla herääminen tuntuu väkivaltaiselta, en vain kykene toimimaan. Törmäilen, tiputan tavaroita, kolhin itseäni, en kykene kommunikoimaan kunnolla eikä muisti toimi. 

Onko enää mitään tehtävissä? 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*yörytmi

ap

Vierailija
2/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan semisti. Ehkei kokonaan. Jos osa voi paremmin eri aikaan kuin muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Perinnöllinen kronotyyppisi on ilmeisesti sellainen, että et voi muuttua aamuihmiseksi. Se on yhtä mahdotonta kuin se, että haluaisit vaihtaa vaikka silmiesi väriä. Tämä on aamuvirkuille valitettavasti liian vaikea asia ymmärrettäväksi.

Vierailija
4/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juot illalla lämmintä maitoa lasillisen, rentoudut ja menet sänkyyn hyvissä ajoin, viimeistään klo 9.

Vierailija
5/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liiankin aamuvirkku - herään joka "aamu" klo 03 / 04 ja siinä oli se yö. Noin klo 21 nukkumaan. Aamuyön herääminen aikaistui vaihdevuosien myötä eikä edes hormonikorvaushoito (+mirtatsapiini) auta.

Olin nuorenakin aamuvirkku, mutta pystyin nukkumaan sentään noin klo 8 saakka.

Vierailija
6/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vaihdevuodet auttaa. Nukun niin huonosti, että oon iloinen kun kello tulee kuusi ja voi lopettaa yrittämisen.

Vierailija
7/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen liiankin aamuvirkku - herään joka "aamu" klo 03 / 04 ja siinä oli se yö. Noin klo 21 nukkumaan. Aamuyön herääminen aikaistui vaihdevuosien myötä eikä edes hormonikorvaushoito (+mirtatsapiini) auta.

Olin nuorenakin aamuvirkku, mutta pystyin nukkumaan sentään noin klo 8 saakka.

Ei klo 8 herääminen ole aamuvirkkuutta.

Vierailija
8/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Perinnöllinen kronotyyppisi on ilmeisesti sellainen, että et voi muuttua aamuihmiseksi. Se on yhtä mahdotonta kuin se, että haluaisit vaihtaa vaikka silmiesi väriä. Tämä on aamuvirkuille valitettavasti liian vaikea asia ymmärrettäväksi.

Tämä.

Ihminen ei voi muuttaa itseään luontaisesti aamuvirkuksi. Siis että alkaisi heräämään itsekseen aikaisin.

Totta kai ihminen pystyy siihen, että väkisinkin herää aamuisin kellonsoittoon ja nousee ylös. Mutta lomalla aina paljastuu se oma rytmi. Siihen se menee, jos saa nukkua just siten, miten keho sanoo.

Vierailija
9/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko herätä 5:00 että ehtii töihin jotka alkaa tasan 6:00. Siinä ei virkkuutta kysellä. Kahvia naamariin ja töihin. M40

Vierailija
11/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän on auttanut raskas urheilu minkä jälkeen aivan odotan nukkumaanpääsyä. Eli hieman enemmän ns. normirytmi kuin aiemmin.

Vierailija
12/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen aamuuninen. Rautainfuusion jälkeen olen herännyt aamuisin virkeänä kuudelta kellon soittoon. Ikää 46v

Vierailija
13/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko herätä 5:00 että ehtii töihin jotka alkaa tasan 6:00. Siinä ei virkkuutta kysellä. Kahvia naamariin ja töihin. M40

No niinkö? On tässä kolmivuorotöitä tehty, öitä valvottu, ja myös klo 5 herätty, kohta 30 vuotta. Siitä ei ole nyt kyse.

Ap

Vierailija
14/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuntoon. Päihteet pois. Liikunta. Jooga. Raamatun luku. Uskoon tuleminen.

Vierailija
15/15 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiinitasojen (b12, d, rauta) korjaamisen jälkeen mun heräämisaika aikastui (nyk 6-8 ilman kelloa). Ennen nukuin helposti puoleen päivään.

Iltaisin sammun ihmisten aikoihin helpolla. Kännykän käyttö myöhään haittaa mulla unta. Lisäks sinisen valon suodatin on aina päällä puhelimessa, niin se ei sekoita uni-valverytmiä .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi