*** HELMENKANTAJIEN TORSTAI ***
Eikö tosiaan kukaan ole vielä pinoa avannut? Kerta se on minulle ensimmäinenkin...
Linkkiyritelmä eiliseen:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9540925&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (49)
Kirjoittelen Mairannen puolesta, oon hänen rakkain (ja ainut) pikkusiskonsa. Mairanne synnytti potran pojan tiistaina 6.2. puoli kahdeltatoista päivällä. Poika painoi 3690g ja pituutta oli 52cm. Synnytys sujui melko mukavasti, mutta melkein heti vauvelilla todettiin keuhkokuume, johtuen ehkä aikaisemmasta lapsiveden menosta. Nyt kuitenkin voi jo hyvin, pääsivät tänään synnytysosaston puolelle, antibioottia jatketaan kuitenkin maanantaihin asti. Mairannen vointi ollut koko ajan hyvä. Suloinen pikku vesseli sieltä tosiaan tuli, päästiin eilen jo katsomaan, minä kylläkin vaan parvekkeelta ikkunan takaa kun oli keskolassa. Ihan on isänsä näköinen kaveri.
Jepulis, ehkäpä Mairanne kertoo itse sitten lisää kun kotiin pääsee ensi viikolla...
Ja muillekin vauvansa jo saaneille! :)
Eikös tänään muuten ollut pari sektiota/käynnistystä luvassa helmenkantajille? Tsemppiä synnytyksiin vaikka tuskin näitä lukevat enää täältä jo tänään lähteneet!:) Mutta muillekin lähteville/lähtöä odottaville oikein kovasti tsemppiä!:)
-frog2
..Vaikkakaan ei ole vielä lukemassa tätä..
Hannele:
Taisi tuo meidän mittari aamulla näyttää hiukan omia lukemiaan..
Nyt pakkasta n. -25! Taitaa seota kovilla pakkasilla sekin härveli..
Asutaan siis aika keskellä suomea, tarkemmin pirkanmaalla.
Kutinasta:
Mulla kans kutisee alapää ja tuntuu olevan aika kuiva..= / vaikkakin sieltä valahtaa vähän väliä jotain housuun. Yäk..
Viimeks lääkärissä kysyinkin mahdollisesta hiivatulehduksesta, mutta ei kuulemma sitä ollut. Lääkäri käski olla käyttämättä pikkuhousunsuojia, kun ne ärsyttää limakalvoja ja aiheuttaa kutinaa!
Välilihan venytys/rasvaus:
En ole harrastanut, eikä taida enää vaikutusta olla, vaikka sen nyt aloittaisi.
Viime synnytyksessä kätilö lämmitti alapäätä jollain lämpösillä pyyhkeillä ja luulen sen auttaneen siihen, ettei tullut yhtään repeämää!
nyt poiiis
m
ÄÄH, TAHTOO JO OMAN NYYTIN SYLIIN!!! Alkaa olla jo tosi tuskaa tää odottaminen :´(. Ei sillä et mikään paikka ois kipee tai ois särkyjä, vaan alkaa olla sellainen olo ettei se vaavi koskaan synny... Itku tosiaan herkässä ja sitä pyörittelee kaikenlaisia ajatuksia pienessä mielessä, onko kaikki vaavilla hyvin, osaanko edes synnyttää, ym,ym... Öitä ei saa nukuttua, hormoonit hyrää ja valvottaa...
Siinä mielessä oon näköjään erilainen teidä muiden mammojen kans, et tykkään siitä, et ihmiset kyselee vointia ja tuntemuksia. Ja kyseliöitä riittää joka paikassa ja joka päivälle.
Mitäköhän mahtaa muuten tapahtua, ku mulla on koko aamun tuntunut sellaista jännää pirinää/lorinaa/tärinää tuolla häntäluun/peräsuolen paikkeilla? Tämä toistuu monta kertaa tunnissa ja kestää 5-10s. kerralla ja ihan missä asennossa vaan. Sit mulla on alanut tulemaan runsaanmin valkovuotoa. Onkohan jotain kypsymistä? Ja mahaan tuikkii sellasia pieniä salamoita, ei kipeitä, mut silleen et tuntee. Supistuksia ei oo tullu ja Papu kyllä liikkuu. Pitäiskö mun soittaa johonkin? Onko muilla ollu vastaavaa?
Ai niin, eilen oli neuvola ja siellä oli kaikki ok. Paineet hyvät, pissa puhdas, sykkeet ja liikkeet hyvät, kaikin puolin kaikki siis ok.
Täytyypi alkaa laittamaan miehelle ruokaa.
Niin ja ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE!
Äippä ja Papu 37+3
MINNI kiitos vinkistä. Toisinaan komennot toimii ihan hyvin ja välillä sitten ei taas mitenkään. Täytyy kokeilla sitä välilyöntiä.
HANNELE, täällä ollaan edelleen ja todennäköisesti vielä se kaksi viikkoa =/ Onneksi la oli alkukuusta niin on jotain toivoa, että täällä on vielä seuraa parin viikon ajan. Ei tarvitse yksinään kiukutella. Päätä tosin särkee edelleen mutta johtuu varmaan tästä v********a. Toivotaan nyt kuitenkin että päästäisiin kaikki särkyläiset pian matkaan. Taisi olla HENNAllakin pää kipeä.
Veroprosenttia en ole muuttanut. Ottakoon sen 20% jos vaikka saisi sitten jotain takaisin. Täytyy nyt kuitenkin tarkistaa se, että varmasti riittää toi 20% ettei tarvitse sitten tulevaisuudessa manailla omaa laiskuuttaa kun joutuu makselemaan mätkyjä.
KAROLILLE onnea tytöstä. Onneksi kaikki päättyi hyvin.
Ja MAIRANNALLE onnea pojasta.
SHMOLI Täydet sympatiat sinne! Tuntuu aivan samalta. Ei edes jaksa innoita siitä että kohta on vauva vaan toivoo vaan raskauden loppuvan. Ei kai voi muuta kuin koittaa kestää pari viikkoa vaikka pari tuntiakin tuntuu kauhealta.
NIRPULLE myös jaksamisia.
MAMMUTTI, itse makaan aina kyljellään juuri vähän etukenossa. Sänky tai sohva tukee mahaa ja tämä on ollut ihan mukava asento. Ainakin pienen hetken ;)
Oliskohan HEINÄ ja HENNA päässyt hommiin kun ei ole vielä näkynyt... toivotaan =)
MyQ 40+1
Nyt on pullat leivottu ja esikoinenkin saatu päiväunille. On kyllä melkoista urheilua tuo lapsen kanssa leipominen, mutta niin mukava katsoa kun toinen on ihan innoissaan!
HANNELE-81: Esikoinen painoi syntyessään rv 40+4 2700g. Onhan se hyvä, että seurataan. Itse en vaan osaa olla oikein huolissani vauvan koosta kun esikoinenkin oli pieni ja ihan terve kuitenkin. Vaikka toisaalta tästä mahasta jo haluaisi eroon niin toivon kuitenkin, että syntyisi lähempänä laskettua aikaa niin ehtisi vielä vähän kasvaa. Jännä kyllä nähdä miten painoarviot pitää paikkansa.
Miehen pitäisi kotiutua töistä tunnin päästä ja sitten olisi suunnitelmissa kauppareissu. Hirvittää jo etukäteen millainen määrä sieltä pitää tavaraa kantaa kun lauantaina juhlitaan tytön 2- vuotissynttäreitä. Pikkuveljeni perhe tulee jo huomenna. Mukavaa ohjelmaa siis tiedossa. Samalla sitten juhlitaan vähän myös valmistumistani.
Vastaanpa vielä välilihan venytys/rasvausgallupiin: En ole rasvaillut/venyttänyt. En rasvaillut ekalla kerrallakaan. Silloin tehtiin eppari kun ponnistusvaiheessa avustettiin imukupilla vauvan hapetuksen heikentyessä. Haava kyllä parani yllättävän nopeasti eikä itse leikkaaminenkaan siinä vaiheessa tuntunut miltään, ei myöskään ompelu.
Lopuksi vielä onnittelut kaikille vauvautuneille ja tsemppiä yliajalla meneville!!
Emmu80
Minäkin täältä huikkaan muutaman sanan... olen käynyt lukemassa pinoja lähes päivittäin, mutta ton esikoisen kanssa tää kirjoitteluaika on vähän kortilla, joten se on jäänyt. Toivottavasti kukaan ei pahastu pitkästä passiivisesta kaudesta...
Mulla tais tuolla esittelypinossa olla vielä vanha LA (14.2.), muuttui ultrien myötä 11.2. Tosin ei tää tyyppi tunnu kalenterista paljon perustavan... mulla on ollut kivuliaita supistuksia aina vähänkin liikkuessa rv 19 asti ja nyt sit kun nassahti rv38 rikki, niin ei juuri supista! Vähän tietty harjoittelee, mutta ei kertaakaan sillai, että tarvis edes miettiä " joko?" . No, samanlailla meni esikoisenkin kanssa, joka sit käynnistettiin rv 40+1 lapsivesien tihkumisen takia. Toivon vaan, että tämä lähtisi käyntiin spontaanisti, sen verran kurjaa se käynnistely oli...
Onnea kaikille nyyttinsä jo kainaloon saaneille ja tsemppiä kaikille kanssasisarille pitkiin viimeisiin viikkoihin. Kenen biisi se nyt olikaan, se " ... viimeiset viisi kilometriä on aina pitkät niin..." ? ;)
e75 rv 39+4
VÄLILIHA: No empä taia minäkään enää sitten jaksaa alottaa jos kerta ootte tekin vähillä repeämillä päässyt vaikka ette oo rasvanneet. Mää tulostin jo monta viikkoa sitten ohjeetkin netistä mutta ei vaan oo saanu aikaseksi alottaa.
KUTINA: Sama vaiva täälläkin, meillä taitaa olla ihan samat vaivat, vaikka ollaanhan tässä toki aika samassa tilanteessakin =o) Mutta mulla se ei oo kutinaa eikä ärsytystä vaan semmosta ”kutkuttelua”. Toivottavasti tämäKIN on synnytyksen lähestymismerkki!
MAIRANNELLE oikein paljon onnea perheenlisäyksestä ja toivottavasti kaikki menee hyvin!
MAMMUTI: Mää myös epäilen että mittari mennyt rikki kun joka päivä näyttää -32… Ei kai aina voi olla 32…
MyQ: Joo se hyvä puoli siinä että on alkukuusta LA. Mää oon täällä varmasti vielä maaliskuussakin =o/
VEROPROSENTTI: Mää oon täältä vauviksen keskusteluista joskus lukenut että jotka ei oo muuttaneet prosenttian siihen 20 %:iin vaan on ollut alle, niin on tullut sitten mätkyjä. Itellä prosentti on 25 ja käyn varmaankin muuttamassa sen siihen 20 %:een.
SHMOLI: Joo mulle sopii että synnytän etuajassa. Sovittaisko ens viikonlopuksi treffit laitokselle? ;o)
ON: Kutominen piristää, se on toiminut aina mulle terapiana =o) Menenkin siis jatkamaan puikkojen heilutusta!
HANNELE
Erityisen paljon sisua ja sinnikkyyttä odotukseen kaikille kärsimättömille, se palkitaan 100% varmasti ennen pitkää!
Siirryimme synnytyskertomusten puolelle, kun pikkuinen 2710g 48cm tyttömme syntyi 4.2. melkoisen yllättäen ilman ennakko-oireiluja, vaikkakin laskettuna päivänä. Hyvää kannattaa odottaa!
Täällä ollaan kotiuduttu ja hengessä mukana odottajille. Yksi positiivinen juttu, jos ei ole synnyttämässä vielä - hankala lähteä sairaalasta kovilla pakkasilla...
Tekninen kysymys - mitenkäs muuten Helmivauvojen lista päivitetään?
Lumista päivää toivottaa Sporttari uuden käsi- ja selkävoimia vaativan joukkuelajin parista : )
..Heti alkuun JONZULLE, kun puhuit niistä kivuista. Mulla nyt loppuvaiheessa kans ollut kipeitä vihlaisuja ympäri mahaa. Välil tuntuu et ne jää vähän niinku päälle, eikä välttämättä lopu vaikka menisin makoileen. Viimeksi äippäpolilla käydessä kysyinki et mistä ne oikeen johtuu, ku huolestuttaa et onko vauvalla kaikki ihan kunnossa. Sanoivat siellä et kannattaa tarkkailla tuleeko vihlaisuja aina supistusten aikaan vai ihan millon vaan. Mulla itselläni on niin, että maha voi kovettua ihan ilman vihlontaa, tai sitten vihlontaa voi olla ilman kovettumista, eli ei selkeää yhteyttä. Täti siellä polillä kyseli heti et missä mulla istukka, tuossa etuseinämässähän se on. Sain sen käsityksen, että jos viiltäminen (mikä mulla tuntuu yleensä navan oikealla puolella) on suoranaisessa yhteydessä kovettumiseen, niin istukan toiminnassa saattaa olla jotai häikkää. Ja sillon pitäs ottaa kyl taas yhteyttä polille. Menipä taas monimutkaseksi tää mun sepostus..
Esikoinen heräs päikkäreiltä, eli pitää lähtä varmaan nostaan se tuolta sängystä. Poika sai uuden sängyn jossa sen verran laitaa että ei raukka pääse vielä sieltä itekseen ulos:)
-Kayza 38+6-
Miksei sekään vois mitään tarkottaa...?!? Lauantain limatulpan jälkeen on tullut kyllä aina vähän limaa mutta nyt tuli taas roppakaupalla. Mielenkiintoista eikö vaan? Miksei siinä etes vois olla niitä veriviiruja niin tietäis nopiampaa lähtöä?!
HANNELE taas epätoivoisesti tulkitsee kroppaansa...
AI NIIN ONNEA EDELLISELLE KIRJOITTAJALLE perheenlisäyksestä, en hoksannut nimimerkkiä kattoa mutta täsä tulee kuitenkin onnittelut!
Siis toiveikasta synnytyksen suhteen... " Eräpäivä" on huomenna ja neuvolakäynti äsken takana. Paino oli laskenut 600g ja terkkari totesi, että hyvä merkki (?) -synnytys lähenee... Kokoarvioksi sain n. 3800g ja sydämensyke oli aika kova, koska vaavia oli juuri häiritty. Synnytykseen lähdöstä terv. hoitaja oli sitä mieltä, että heti supistusten alettua synnärille vain, koska esikoisen synnytys kesti pikkasen vajaa 6h suppareiden alusta. Niitä siis odotellen :-) Ja pissakin oli taas vaihteeksi sokereista puhdas, joten tulin leipomon kautta kotiin. Nyt on sitten suupielet kermavaahdossa laskiaispullan jäljiltä...
Neuvolasta tullessa sitten kaaduin! Niin kuin hidastetussa filmissä pyllähin pyrstölleni. Ekaks tietty säikähdin, mutta tarkemmin ajatellen tälli ei ollut kummoinen ja muksahdin toiselle kankulle pehmoisasti. Totta kai nyt kyttään vauvan liikkeitä, mutta tuntuu vauva siellä ainakin venyttelevän, joten uskaltanen olla huoleti.
En ole välilihaa venytellyt enkä rasvaillut, viimeksi repes vähän, mutta parantuikin suht äkkiä.
Pakkanen laski 10 asteeseen, joten suunnitelmissa olis parin tunnin ulkoilu esikoisen kanssa. Näenpäs sitten taas muitakin mammoja mielen virkistykseksi tuolla puistossa. On tosiaan ollut mielen kanssa vähän alavireistä tämän loppuodotuksen kanssa, niin tuntuu olevan muillakin. Mutta yritetään jaksaa! Minuakaan ei kauheasti häiritse muiden kyselyt / utelut, mutta eihän tässä " jatkoajalla" vielä ollakaan. Voi parin viikon päästä olla toinen ääni kellossa...
Jaksuja odotteleville ja onnea vauvautuneille!
Timbe 39+6
pitkästä aikaa. On oma aika niin harvinaista, että ei tahdo ehtiä rustaamaan kuulumisia tänne, vaikka lukemassa olenkin käynyt usein.
Onnea kovasti vauvansa saaneille! Ja jaksamista sitten kaikille muille!! Taitaa olla vähän jokaisella samaa vaivaa, että sais tulla jo..
Meilläkin on eräpäivä huomenna, ja toiveet korkealla.. Jos nyt tällä kertaa ei menisi kovin paljon yli.. Joskin täällä sataa nyt lunta, ja se sotkee liikenteen ihan tyystin kun ei nastarenkaita ole kellään, eli jos nyt ei kuitenkaan juuri tänään .......
jjaelle piti kommentoida, että anoppisi kuulostaa ihan uskomattomalta. Toivottavasti käly on vähän tasapainoisempaa seuraa sairaalareissulle!
Kääk, supistaa taas niin ettei pysty istumaan! Eli lyhyeksi jää tämäkin kirjelmä, jospa illempana saisi enemmän aikaan..
Hyviä vointeja!
lennardd
Kyllähän nämä meidän vauvapinotkin joka päivä kasvaa vauhdilla, mutta kun se ei lohduta. Seuraavassa aika lailla omanapaista vuodatusta.Pahoitteluni etukäteen!
Ihan ensiksi niin kauan kuin muistan JONZU ja MAMMUTTI - minulla siis myös 16.2 LA koska sitä aikaistettiin parilla päivällä tokan ultran jälkeen. Tosin en usko sen merkitsevän mitään, sillä tänään neuvolassa täti kehotti ensi viikolla varailemaan ekaa yliaikaiskontrollia ja päiväksi 28.2!! Silloin olisi siis 41+5 ja Helsingissä ei mitään käynnistyksiä ole luvassa jos kaikki vauvalla ja äidillä hyvin ennen kuin 42+ joka siis osuu minulle perjantaihin - no viikonloppua vasten ei käynnistellä eli aikaisintaan mahdollisuus ma 5.3!! Huh, kun alkoi oikeasti masentamaan eli SHMOLI ja HANNELE - hengessä todellakin mukana.
Tokihan tässä paljonkin ehtii vielä tapahtua ennen sitä, mutta oma olonikin on koko ajan ollut sellainen, että yli mennään ja reippaasti. Ja koska vauva ei ole yhtään laskeutunut edelleenkään (sf mitta nyt 37 eli 1cm jälleen vkossa lisää), niin eipä lupaile mitään.
Ja painoa tullut jälleen 700g eli kokonaisuudessaan n.14kg..Turvotusta tosin toivon mukaan ainakin osa, sillä sormet ja varpaat on kuin nakit.
Muutoin kaikki mitä mainioimmin eli vauvalla ei mitään hätää ja äidin turhautumistahan ei tässä lasketa ;)
Muutama muukin tänään leiponut pullaa - sitä on ilmassa.Mutta mikäs sen mukavampaa kuin ihana pullantuoksu talossa ja herkuttelua vapaasti.Jotain lohtua sitä on saatava.
Kaksosnainen ja vauveli 38+6
...onpa hullua olla näin onnellinen lievästä kivusta :-) Jännältä tässä tuntuu sekin, kun tiedän kipukynnykseni melko korkeaksi niin voin vain arvailla sanoisiko joku muu näitä nyt kivuliaiksi suppareiksi, joku kenties vielä kivuttomiksi ja joku ehkä jo napsisi särkylääkkeitä. Kovin on subjektiivinen juttu.
En kyllä ole vielä mitään ruvennut kellottamaankaan enkä usko että valmista ennen ensi viikkoa tulee, mutta jospa nyt edes masukki kiinnittyisi tällä meiningillä. Ja tuntuu että peräpukamat alkaa kasvaa tässä paineessa... Ja mullahan on mieheltä synnytyslupa vain torstaipäiville (jotta hän saa rauhassa viettää viikonloppuna varpajaisia ja siivotakin ehtii vielä ennenkuin kotiudun sairaalasta), joten viikko vielä :-)
Mutta mites PIBA, onkohan lähtö tullut? Mua ei kyllä kannatakaan jäädä odottamaan TYKS-treffeille kun olen tällainen epävarma tapaus.
Ja oliskohan myös Henna ja Heinä päässeet viimein piinastaan?!? Sen heille soisin kyllä kummallekin!
VälilihaG: Asialle ei mitään tehty, eipä tullut ensikertalaisena mieleenikään.
Limatulppaa tai muuta inhaa odotellessa,
äippä + masukki 39+4
(niin tuosta tulpasta jossain vaiheessa pohdinkin, että kun lääk.nlassa kaksi viikkoa sitten lääkäri sanoi rapsuttelevansa vauvan päätä niin missäs välissä tuo lima sitten mahtaa ollakaan??? Tosin eihän sitä kaikilla koskaan ilmene, mutta eipä se lekurin näpeissäkään tainnut ulos tulla, ei ainakaan maininnut mitään.)
Olipa alapääpainotteista -> poistun.
Olen taas kotona. Ihmettelivät vaan synnärillä että on tasainen supistuskäyrä mutta ei tarpeeksi tiheetä. Kohdunsuu 2-3 cm auki ja valmista olisi siitä jatkua, mutta kun ei jatku! Eivätkä suostuneet käynnistämään vaan antoivat yliaikaiskontrolliajan 16.2. Itkua siinä väänsin, mutta kotiin laittoivat viikoksi odottelemaan alkaisko itsestään.
Palaan muihin juttuihin huomenna. Nyt on vaan käsitettävä että tän hanurin kanssa on kipuiltava vielä viikko ellei lähtis itsestään käyntiin kunnolla.
Mutta ei ole kuulemma kenenkään vauva jäänyt mahaan, no se olikin hyvä uutinen.
Heinä 40+3
tsadaa! Ei me näköjään Heinän kans päästä koskaan jakaantumaan. Mua alkaa oikeasti v****aa rankasti koko raskaus. KOKO ajan kipeänä ja MITÄÄN ei tapahdu, tai ainakaan tarpeeksi. Yritän olla ajattelematta että yli-ajalla mennään ja touhuta muuta että sais ajatukset pois siitä, tulee sitten yllättäen kun on tullakseen.
Noniin. Aamulla mukava herätys kun kaveri soittaa että hänellä ei lähtenyt auto käyntiin ja oli mennyt taksilla töihin jotenka hevoset oli siis sisällä. Josko minä lähtisin ne kiikuttamaan ulos! Pakkohan se oli, kipin kapin kamppeet niskaan ja ajelemaan 30km yhteen suuntaan, pukea kolmet loimet per polle järisyttävien supistusten saattelemana. Meinasi huumori loppua. Päivällä kävin vielä siivoilemassa tallit että supistukset jatkuis- jatkuuhan ne muttei tarpeeksi voimakkaasti.
Rasvauksesta: mä rasvailen aina kroppaa, olin raskaana tai en ;) etenki kädet ja kasvot saa hyvää hoitoa- ammatin kirous :) En tiedä oliko sillä viimeksi tai tällä kertaa vaikutusta mutta arvilta säästyin, 4 pienenpientä arpea tuli viimeksi ihan alavatsaan ja häipyi synnytyksen jälkeen. Samat arvet on nyt tullut haaleana esiin muttei kovinkaan näkyvästi.
Onnea vauvatuneille, niitä tais olla useampikin! Jospa se tulisi itselläkin tuolta joskus ulos, toivotaan....... en jaksa vastata enään kyselyihin ' koska se tulee?' ja ' eikö se oo mennyt jo yli?' . Onhan se, perkele.
Mua potuttaa nyt ehkä vähän liikaa jatkaakseni kirjottelua mutta palailen myöhemmin asiaan josko mieli tästä vähän paranisi. Kärvistelemään siis taas- supistukset jotka ei kuitenkaan tee tarpeeksi.
Mukavaa torstai-iltaa helmille
H 40+1
Moikka kaikille!
Olin eilen ja toissapäivänä koulussa ja tänään asioilla, niin on jäänyt kirjoittelut väliin. Mutta nyt siis omanapaisia kuulumisia.
Ensinnä kuitenkin ISOT ONNITTELUHALAUKSET kaikille vauvansa jo saaneille! Täällä on ollut paljon liikehdintää viime päivinä ja monilla on nytkin lupaavilta kuulostavia oireita. Tsemppiä tositoimiin!
Olin eilen neuvolassa, tosin 20 min. myöhässä, kun auto ei käynnistynytkään " pikku" yöpakkasen jäljiltä. Onneksi kuitenkin ehdin kuitenkin bussilla vielä paikalle. Eli..
RV: 38+4
Paino: +525 g (kokonaispaino 92,2 kg eli + 18 kg)
RR: 100/60
Turvotus: -
Pissa: puhdas
HB: 145
SF: 35 (sama kuin viime viikolla)
Syke: 140, vaihtelua hyvin
RT, liikkeet ++
Painoarvio: 3 kg
Kaikki siis kunnossa ja mitäään ennakoivia merkkejä ei ole ollut. Eilen kuitenkin kaksi ihmistä (opettajani ja koulukaverini, jolla on yksi lapsi) sanoi, että näytän siltä, että synnytän lähiaikoina. Saapa nähdä. :)
Tänään sitten minäkin kaaduin, vaikka olen koittanut olla kovin varovainen. Autosta noustessa lähti jalat alta ja siihen vedin pyrstölleni, mutta onneksi ei sattunut kuin kankkuun. Vauva on liikkunut sen jälkeen eikä mitään vuotoa tai kipua ole eli eiköhän kaikki ole ihan kunnossa. Inhottavaa, kun on niin saamarin liukasta ja nyt vielä tuota hahtuva lunta siinä jään päällä. Täällä on siis koko päivän satanut lunta, mikä itsessään on ihanaa. Kaatumisen jäljiltä alapään ligamentit ottivat sen verran nokkiinsa, että kävely tuntuu todella inhottavalta ja olenkin nyt pysytellyt sängyssä loppupäivän.
Eipä täältä sen ihmeempiä. Kaikki on valmista vauvaa varten. Hain pari päivää sitten jo vaunutkin kaupasta kotiin ja ne seisovat nyt tuossa keskellä olohuonetta, kun eivät muuallekaan mahdu. :) Tänään ajattelin alkaa jo pakkailla sairaalakassia ja sitten ei muuta kuin suppareita odotellessa. Eipä tässä oman olon puolesta kiirettä ole, mutta olisihan se kiva tavata jo pieni tulokaskin. :) Minua eivät utelut ja kyselyt juurikaan häiritse, vaikka lähes joka päivä joku soittaakin, että onko mitään tapahtunut. Soittavat useimmiten miehelle eli sinänsä hyvä. :)
Mukavaa iltaa helmenkantajille!
Jolanda + Koukkis rv 38+5 (pian jo rv 39, hui! :))
PAJUSKA hyvin oli samanlaiset neuvolakuulumiset mulla tänään ja viikot melkein samat =) Lukemat oli suurinpiirtein samat.
e75, tervetuloa takaisin
SPORTTARIlle onnittelut tytöstä.
Helmien esittelylistaan käyt vaan kirjoittamassa tytön tiedot. Etusivulla taitaa lista pyöriä kun lisäyksiä tulee koko ajan =)
NINNULLE myös vauvaonnittelut.
HEINÄ ja HENNA tulivat nyt sitten " ikävä" kyllä tänne. Koittakaahan jaksaa. Taidan olla jollain tavoin onnekas kun ei satu mihinkään. Tosin ei se sitten mitään toivoakaan vauvan tulosta anna.
Vähän paremmalta tuntuu aina kun joku kertoo vauvan syntyneen ilman ennakkovaroituksia... ehkä siis täälläkin, viimeistään kahden viikon päästä... I hope.
MyQ 40+1
tänään olisi sitten se virallinen päivä, mutta ei toivoakaan...
neuvolasta tulin juuri ja nyt kuulumiset sieltä..
*rv on siis 40+0, kauan odotettu..
*rr 145/95, kotona ennen neuvolaa mitattu arvo oli 114/75, olen siis tälläinen valkotakkikammoinen :0), eikä noista tuloksista olla huolissaan neuvolassa
*pissa puhdas
*turvotusta ei ole kuin iltaisin hiukan, sormus yhä sormessa
*vauvan sykkeitä ei täällä vanhanaikaisilla koneilla tule automaattisesti, mutta huitelevat siellä 140-150 paikkeilla
*kovasti potkittiin sykkeen kuuntelun aikana ja hoitaja totesi kovasti reippaaksi, vaikka itse olen ollut niin huolissani liikkeistä, onneksi näillä näkymin taas turhaan..
oletteko muuten huomanneet, että vauva on aktiivisempi aina neuvola käynnin jälkeen? näin ainakin meillä, nytkin on myllätty taukoamatta, hyvä niin...
*sf 34, oli laskenut, kun kahdella edellisellä kerralla oli 35 eli laskeuduttu ollaan
*paino +300/vk, yhteensä tullut nyt 16 kg, toivottavasti ei kerkeä kauheasti enää tulemaan lisää, että pääsee joskus näistä eroonkin, onneksi melkein kaikki ovat tuossa vatsan kohdalla
*hb 118, hoitaja oli vähän huolestunut, kun vieläkin noin matala, alkuraskaudesta oli kuitenkin 142 ja pitäisi jo pikku hiljaa normalisoitua, rautakuuri varmaan synnytyksen jälkeen tiedossa...
siinä taisi ollakin kaikki neuvolasta...kovasti toivotteli vauvan jo tervetulleeksi, laskeutunut oli jo ja kiinnittynyt..onneksi..nyt vaan kun alkais jotain tapahtua..seuraavaksi täytyy lähteä lenkille, kun pakkasta ei tällä hetkellä ole kuin vajaat -15 astetta...
KUTINAA&ÄRSYTYSTÄ olen huomannut myös itselläni ja pelkäsinkin jo,että on alkavaa pissatulehdusta, mutta ei onneksi ollut, oireet menivät yön aikana ohi...mies olikin sitä mieltä, että lapsen tulo oireita ne vaan ovat, kumpa olisivatkin...
VOIMIA kaikille yliaikaisille ja kovasti omaa vauvaansa odottaville...itse luulin, että minusta ei tule epätoivoista, mutta koko ajan vaan enemmän olen epätoivoinen ja odotan jo niin kovasti..itsellä ei kuitenkaan ole mitään oireita edes siihen suuntaan, kuinka paljon tuskallisempaa se olisikaan jos vielä koko ajan kolottaisi sieltä sun täältä ja vauva ilmoittelisi tulostaan, mutta mitään ei kuitenkaan tapahtuisi... paljon siis jaksamista ja tsemppiä kaikille! toivottavasti pian jokaisella olisi jo oma nyytti sylissä...
tervetuloa kaikille uusille ja super onnittelut kaikille oman vaavinsa saaneille!
nyt pirteään pakkaskeliin lenkille, jos se saisi, vaikka jotakin aikaiseksi!
pajuska&Aarre 40 tasan, vihdoinkin!