****MAALITORSTAI****
Kommentit (45)
Onpas pitkiä pinoja, eilen en enää jaksanut illalla lukea kun varmaan 6 sivua oli tekstiä :-)
JOUHILLE onnea häiden johdosta, ihanaa!
DUPPIKSELLE tosi paljon onnea, aivan ihanat uutiset, että vauva pääsee kotiin, kerrassaan hieno juttu!
Pää lyö tyhjää taas, mitähän kaikkea mun piti kommentoida...
TAPILTA joku muukin pyysi listaa, siis kiitos saisinko tänne minäkin lahopää vielä sen listan nimenomaan, että mitä vauvalle ja itselle sairaalaan mukaan... ? Tuntuu ihan kuin pää ois käynyt läpi jonkun lobotomian vaikka on tuo esikoinenkin tuossa. Eilen kasattiin pinnasänky ja laitoin sinne kaikki patjat+petivaatteet valmiiksi, päiväpeitto päälle ja siihen sitten kasasin vaatteet ym. tarvikkeet vaan +äitiyspakkauksen, kun vielä tarvii siivota esikoisen vaatteet isoon vaatekaappiin jotta lipasto vapautuu vauvan vaatteille. Ja aloin sit miettiin sitä vauvan kassia ja olin ihan tyhmänä, pistin kassiin ulkopuvun ja sisävaatetta ja mietin että mitähän tänne laittas oikein... :-D
OMISTA VAATTEISTA Olitte jutelleet, niin on kyllä tosi yksilöllistä tuo palautuminen ja varmaan raskauskohtaistakin. Että Tappi, mulla oli esikoisesta sf-mitta synnyttään mennessä 39+1 40cm!!!!! Ja silti kun vauva syntyi illalla, seuraavana päivänä mun mahani oli ihan superlitteä, tuntui että olin hoikempi kuin ennen raskaaksi tuloa! Ihan outo juttu! KÄytännössä mulle meni kaikki pienimmätkin farkkuni yms. ihan heti, MUTTA HUOM, itselle ainakin tuli niin paljon tikkejä alapäähän synnytyksessä, että sen takia ei niitä tiukkoja farkkuja kärsinyt ekaan pariin viikkoon pitää. Otin mukaan synnärille siis sellaiset college/urheiluhousut, ihan normikokoiset, ja lähdin matkaan äitiysfarkuilla. Kotiuduin niillä rennoilla urheiluhousuilla, ne äitiyshousut tippuikin sitten jo jalasta parin päivän päästä. Eli ei voi tietää miten palautuu. Nyt en usko että maha ihan samalla tavalla vetäytyisi kun ei ole tullut urheiltua juuri yhtään ennen raskauttakaan, niin vatsalihakset on ihan lörpät, eli otan varmaan mukaan sellaiset H&M:n mammacollegehousut ja jotkut toiset löysät, ihan omaa kokoa olevat. Ja sellainen paita joka ei kiristä , nimittäin viimeks otin sellaiset aika tiukan jonkun Peakin trikoopaidan mukaan, ja TISSIT oli siis niin supermelonit pakkauduttuaan täyteen maitoa, että muistan että olin ihan koominen kun vedin sen paidan päälleni, meni just ja just tissien kohdalta päälle ja kiristi ja puristi ihan hirveästi .... HAH
PAKKASTA on ollut vähän liikaa. Meillä kun tää talo on remontissa,ja kellarikerros on vielä suht kylmä, niin lämminvesiputki jäätyi keittiössä ja nyt tänä aamuna astianpesukoneen joku putki jäässä ettei ota vettä ollenkaan, voi huh huh..... sais tulla jo kevät!!!! Mutta eilen pistin kaikki peitot ja tyynyt pakkaseen ja johan kuoli pölypunkit ja varmaan ne peitotkin, kun unohdin ne sinne vallan ja nostin vasta 12 tunnin päästä sisälle :-D SItten sulatin pakkasen ja siivosin sen, tulikin kivasti tilaa sinne ja innostuin illalla leipomaan niitä täällä mainostettuja MOKKAPALOJA, NAM NAM!!!! Pari palaa piti vetää heti ja loput äkkiä pakkaseen, aattelin tehdä tänään jotain suolaista, esim. kinkkupiirasta tms, niin olis sitten vierasvaraakin kaapissa kun vauvaa tulee ihmiset katsomaan....
Joten Tapin tarvikelistaa odotellaan. Nyt lähden ruokakauppaan. Omasta navasta ei ihmeempiä, supistelee välillä tosi kipeesti ja särkee menkkamaisesti välillä alaselkää ja mahaa, mutta minkäs teet, tätä se nyt sitten on. Ja sormet on aamuisin niin kipeet että tekee mieli itkua vääntää että saa yhtään niitä taipumaan, siis aivan turvoksissa :-(
Sandi ja 35+4
Mulla ei viimeks ollut tullut neuvolassa painoa yhtään 3 viikkoon. Neuvolan täti vaan kyseli oonko syönyt normaalisti ja totesi, että tarkoittaa käytännössä, että minä olen itse laihtunut melkein kilon. Että kun vauva ottaa painoa noin 200-250g/ VIIKKO ,niin kun itselle ei tullut yhtään, niin vauva on sen minusta ottanut.... enkä tiedä mistä johtuu ettei painoa ollut tullut, olin syönyt ihan normaalisti ellen jopa PALJON tuolloin.
Tuli just tiedote taloyhtiöltä, joissain huoneistoissa on ollut sokerimatoja ja kaikki huoneistot myrkytetään 26.2 ja toisen kerran 13.3 ja hirvee lista mitä pitää tehdä ennen myrkytystä. Kiva rueta viimesillään raskaana, tuohonkin hommaan, nytkin on jo niin vaikeeta tehdä mitään... Sitten vielä eka myrkky on sellaista, etta alle 2 vuotiaat ja raskaana olevat ei saa olla kotona vuorokauteen ja toka myrkky sellainen, että pitää olla pois 5 tuntia... Voi ärsytys!
Onkos kellään kokemusta H&M:n imetysliiveistä? Meinasin tilata sieltä imetyspaidan ja samalla voisin tilata parit imetysliivit, kun maksavat vaan 12,90, mutta jos ne onkin sitten älyttömän huonot...
viime yö tuli nukuttua ihmeen hyvin. tosin kerran kävin vatsan tyhjennyksellä. eli vaikka koko raskauden ajan on vatsan toiminta ollut enemmänkin toimimattomuutta, on nyt viime päivinä tapahtunut edistystä siinä hommassa. ja mitään erikoista en asian eteen ole tehnyt. liekö tämä merkki jostain tulevasta...
sitä epäilen aina vaan vahvemmin, sillä tänä aamuna irtosi limatulppa! arvatkaapas olinko hämmentynyt ja innoissani asiasta.
onneksi mulla oli tälle päivälle muutenkin varattuna aika yksityislääkärille. eli kohdunkaula on nyt noin 2 cm, pehmentynyt, mutta kohdun suu ei vielä ole avautunut. vaavi on 3100g ja 47 cm. eli tervetuloa vaan, sanoi lääkäri. sanoi olevansa tosi ihmeissään jos tämä menee laskettuun aikaan asti.
eli nyt täällä aloitettiin sitten jännittäminen. josko mä nyt saisin sairaalakassinkin pakattua...
mä olen ensisynnyttäjä, ja meillä on järjestetty perhevalmennusta. ekalla kerralla oli synnytys aiheena, toisella imetys ja tänään lapsen hoito.
nyt muuten taitaa alkaa vähän supistelemaan... oikeasti olen täällä ihan innoissani! toivottavasti mies tulee pian töistä jotta pääsen tätä hänen kanssaan jakamaan. koirat eivät näytä olevan innoissaan mun höpinöistäni...
ruusunpiikki rv 36+2
Sandi: no noinhan se tietty menee, en tietty oo pahoillani, vaikkei paino nouse, eipä oo niin paljoo työstettävää synnytyksen jälkeen.
Möhkis: kurja juttu, etkö saa ketään auttamaan?
Ruusunpiikki: siitä se lähtee synnytys lähenemään, tosin limatulpan jälkeenkin voi joutua odottelemaan viikkojakin (vaikkakaan en halua toppuutella).
Alkaa oikeesti jännittämään, kenen vuoro seuraavaksi.
-m-
juu, olen kyllä tietoinen että tässä voi vielä kestää. mutta jotenkin synnytyksen läheneminen nyt kertaheitolla muuttui niin paljon konkreettisemmaksi. en ollut sitä meinaan vielä paljoakaan ajatellut.
malttamattomana kyllä jo odotan ensimmäistä tapaamista tämän pojan kanssa. on tätä niin kauan toivottu ja tästä tilanteesta haaveiltu...
Nyt on vähä eiliset hepulitki rauhottunu...mutta,mutta...puol viis heräsin aamulla kun teki alavatsassa ja alaselässä todella kipeetä!!Ilmeisesti supisti...kun masuki kirras.Sitä kesti noin puoltoist tuntia ja kipuili aaltoillen en kellottamaan tajunnu käyvä.Sit ne vähän laantu ja sain pari tuntia nukuttua enne ku esikoinen heräs.Nyt on koko päivän jomotellu alavatsaa ja masua kiristelly et saas nähä joko tää johtas johonki...alko jänskättää!!
Ruusunpiikillä on ainaki lähtö kai lähellä kans ku limat jo bongasi!!Onnea matkaan jos meinaat lähtee jo!! =) Mie täällä kuulostelen näitä supisteluja jos nää tästä vielä kovenee...Ku en osaa käyvä kellottamaan kun tuntuu sellaselta et koko ajan kiristää massua ja jomottaa vatsaa ja selkä kipuilee aaltoillen.No mut nyt täytyy mennä välillä laittamaan tuo esikoispoika valmiiksi kun se lähtee isälleen 5 päiväks.Jos tää vaaveli tuliski sinä aikana ni ei tarttis hoitajaa metsästää kun oma äitikin on turussa reissussa ;) Vointeja!!Palaan myöhemmin...Ähh!!Johonki piti kommentoida mut nyt en enää muista mihi!!DÄÄM!!Noh myöhemmi sitte!!
mamis ja pitäs olla viel 34 päivää synnytykseen...saas nähä.. =)
pitkästä aikaa!
En ole vielä edes lukenut teidän tarinoita näiden viikkojen ajalta mut ei hätää,aloitan ihan kohta ja kommentoin jos kykenen...
Meillä oli siis se muutto tuossa lähes 2 viikkoa sitten lauantaina...kaikki meni sen tiimoilta loistavasti.
Vanhassa paikassa piti olla vielä netti käytössä pari viikkoa vaan eipä sitten ollutkaan,jotain sähläsivät welholla,mut aika näppärästihän se meni 2 viikkoa ilman nettiäkin...tänne palstoille oli toki ikävä.
Nyt sitten otettiin Elisan kaapeliyhteys uuteen paikkaan toissa iltana ja todettiin et vanha kone oli sanonut itsensä irti muuton yhteydessä ja niin sitten eilen marssittiin konetta ostamaan...nyt kelpaa kirjoitella..ukko tosin löytää kokoajan jotain valitettavaaa koneen näytöstä tai nopeudesta tai jostain muusta ominaisuudesta...tarvii vaan toivoa ettei se kärrää tätä takaisin kauppaan...tuntuu niin hassulle et kaikki ns. hänen ostoksensa mietitään ja tutkitaan huolella,niihin kulutetaan jo ostohetkellä hurjasti tunteja ja energiaa ja RAHAA ja sit ne vielä aika usein viedään tosiaan takaisin ja aloitetaan sama juttu uudestaan. Kun taas mun ostot pitäisi olla periaatteessa etukäteen valittuja ja sit ne vaan nopeasti noudetaan yhdessä autolla eikä ne sais maksaa juuri mitään.
Tästä hyvä esimerkki...tai siis ajankäytöstä,jota kuluu niihin sen valintoihin aika rutkasti aina... on se et se otti tälle viikolle talvilomaa ma-ke ja pe-ens viikon ma,jotta saadaan hankittua kotiin kaikki tarpeellinen kaupasta ja ostettua vauvalle loput tavarat ja laitettua koti lopullisesti kuntoon ja tyhjättyä vanhan asunnon varasto ja vuokravarasto...No,nyt on ne ekat 3 lomapäivää menneet...mitään tavaraa ei ole tuotu varastoista kun hänellä kerrankin on vapaata niin hän haluaa nauttia olostaan...kaksi kattolamppua on asennettu apikalleen,paikkausmaalauksia ja listojen kiinnityksiä ei ole edes aloitettu ja kaupoissa on käyty kolmena päivänä,mut ne kaupat on sisältäneet vaan ruokaa,viiniä ja tietokoneita eli ei ole ostettu verhoja,mattoja tai vauvan tavaroita...pistää niin kiukutusvaihte4en päälle että.... Niin ja mulla siis ei ole A) itsellä autoa et voisin sujuvasti kulkea kaupoilla yksin B) rahaa,jotta voisin itsekseni mitään ostella ja C) käsikivun joka on yhä päällä takia en saa tehdä näitä remppa/muuttopuuhiakaan paljon eli se miehen läsnäolo olisi ollut tooosi tärkeää.
Valivali...aina sorrun tähän, et ruikutan asioitani vaik nytkin päätin et vaan nopeasti kirjoittelen tärkeimmät kuulumiset... höh!
Neuvolassa kävin viime viikolla.. Paino oli yhä samassa kuin jo niin kovin kauan eli yhä se -5kg lähtöpainosta, verenpaineetkin ennallaan 115/67 ja nyt sf onneks edes hiukan kasvanut siis 25cm.
Meille ensin sanottiin ettei mahduttu synnytysvalmennukseen kun meni niin eritavalla muutto virallisesti Vantaalta pois,mut että kun oon kuulemma hyvin asioihin perehtynyt niin e n edes tarvitsisi valmennusta. Minä pillastuin et jumankauta, tää on yks ainoista jutuista joihin ollaan odotettu pääsyä kuin kuuta nousevaa ja et sinne on pästävä. No, päästiin sit naapurineuvolan jo alkaneeseen ryhmään eli he olivat jo olleet aprisuhdeillassa ja jäljellä olisi vielä synnytys ja vauvanhoito/imetys-illat. Maanantaina oltiin siis siellä synnytysillassa ja olipa ihan yhtä tyhjän kanssa. Ei mitään uutta. Onko muut saaneet jotain oikeaa infoa omista valmennuksistaan?? Tässä ei kyllä yhtään harjoiteltu hengitystä eikä käyty asentoja mitenkään läpi,isän roolia synnytyksessä käsiteltiin sivulauseessa,niin että isä on yhtäkuin kipulääkitys. Ja että hieronta saattaa auttaa jos äiti antaa hieroa, ei mitään muuta..huhhuh! Kipulääkityksistä antoi nimikkeitä mut ei selityksiä mitä ne käytännössä tarkoittaa ja vastaili ihan eri tavalla kuin mitä vuoden 2005 lopussa julkaistussa odotus- ja synnytyskirjassa oli asiat selitetty. Erityisesti mies oli tuskastunut ja harmissaan illan sisällöstä,se kun ei pääse mukaan Kättärille tutustumaan kuun lopussa jolloin me saatiin sinne tutustumisaika.
Ens viikolla mulla olisi lääkäri ja siitä eteenpäin neuvola viikon välein...loppusuora läehstyy siis. 1. maaliskuuta osoite vaihtuu virallisestikin Keravalle eli silloin alan käydä Heikkilän neuvolassa,missä se nyt sitten lieneekään.
Olo on ollut tosi paljon raskaampi lähipäivien aikana kuin ennen...kylkiin koskee ja supistelee aikas tavalla. Uni on katkonaista ja sit alkaa särkeä päätäkin kun ei saa nukuttua,mut eiköhän tää ole tämän arvoista.
Masu-mamma 34+4
Kukahan se lähtee seuraavaksi synnyttämään, kun limatulpat lentelee ja supistusten kourissa kärvistellään!!! Hui! Taitaa muut mmalikset synnyttää jo helmikuussa..
Nyt on parempi mieli, kun sain äiskän kiinni ja se lupas autella myrkytysvalmisteluissa, ei tosin vielä tiennyt työvuoroa 13, päivälle...
Aaamulla herätessä nousin ylös ja niistin nenän, ja vettä valui jalkaa pitkin lattialle. Nyt olen jo ajatellut, että taisinpa 32v ekaa kertaa pissata lattialle! Ei meinaan ole sen koommin lirahdellut :) vatsaa on kyllä nipistellyt ja särkenyt omituisesti koko päivän. Vauvakin tuntuu oikein työntävän itseään alas. Vauva jotenkin " tuntuu" liikkuessaan jopa selän puolellla. Vieläkin on itsellä sellainen fiilis, että saatamme tästä joutua lähtemään, vaikkei " lapsivettä" olekaan aamun jälkeen tullut :)
Suppareita tulee, puristavia, muttei kipeitä. Peilistä katsoessa vatsa ei roiku, mutta se tuntuu kuin roikkuisi..omituista!
Minulla on kanssa synnytysten jälkeen ollut niin iso masu, että serkkuni, joka ei tiennyt synnyttäneeni, niin kysyi pari viikkoa synnytyksen jälkeen, että koska on laskettuaika? Oli aika nolona. Eli synnärille äippähousut mukaan :) Kauan on mennyt ennekuin on normi housuihin mahtunut. Olen kyllä aikoinani (esikoisen jälkeen) ostanut parit numeroa isommat housut, jotka mahtuu melkeen heti synnytyksen jälkeen. Mutta synnärille ei auta ottaa muuta ku äippähousut!
Mutta nyt kuulostelemaan masua :)
caius ja ilona 36+3
Taitaa Tappi nyt käydä niin, että me jäädään tänne kahdelleen kun muut on synnyttämässä ja jos masuli jäis meidän kanssa ;).
Mutta paljon tsemppiä nyt kaikille, jotka sinne synnyttämään oikeesti lähtee!!
Epiduraalista piti kirjoitella, monella näköjään on epiduraali vaikeuttanut ponnistamista, mulla toisinpäin. Heti en tosin tuntenut ponnistamisen tarvetta, joten nousin jakkaralle laskettelemaan vauvaa. Supistuksen tunsin epiduraalin vaikutuksen aikana, pienenä painon tunteena. Sitten kun alkoi vähän ponnistuttaa, ei tullut mitään pakottavaa tarvetta, mutta tuntui, että vois ponnistaakin, niin alettiin töihin. Alapäässä oli tunto, mutta ei kiputuntemusta ja supistukset tuntuivat edelleen painontunteena (kätilöt naureskelivat, että hyvin on puuduksissa), joten supistuksia kuulostellen oli helppo ponnistaa ja vauvan tunsin tulevan, niin tiesin minne päin ponnistaa, tosin piti keskittyä, että tiesi milloin supistaa...
Hitsi mikä päivä! Kurkku kipee, nenää kirvelee, päätä särkee, on huono olo. Olo tosin helpottui kun join ison mukillisen kahvia (en oo pariin päivään juonutkaan), otin panadolin ja menin nukkumaan. Pojallakin nenä vähän vuotaa. Kiva jos tässä vielä kunnolla tullaan kipeiksi.
Jälkisupistuksista:
Mulla oli aika tuskaiset supparit ja peloteltiin, et seuraavasta ne on vielä kovemmat. No jippii! Mä kun en mitään ensisynnyttäjänä tienny moisista vaivoista. Kuvittelin, että kivut loppuu synnytykseen. Mitä vielä. Tikitkin oli niin kireellä (vaikka niitä oli vaan pari), etten kyenny istumaan, pissaaminen kirveli jne.
Ruusunpiikki:
Juuri tänä aamuna tuli semmonen olo, että joku palstailija tulee kertomaan limatulpastaan! Mulla se irtosi vasta synnytyksen yhteydessä.
Synnytysvalmennuksista:
Minä koin ne aika turhiksi. Ainoastaan sairaalaan tutustuminen ja synnytysvideo olivat mielenkiintoisia. Parisuhde ym jutut tuntui turhimmilta. Meillä kyllä ymmärrettiin jo ennen lapsen syntymää miten paljon vauva saattaa arkea ja parisuhdetta muuttaa, miten käy harrastusten jne. Miehen kanssa meinattiin nukahtaa noille luennoille. Mitään hengitysharjoituksia ei ollut. Sanoivat, että kyllä ne ehtii vielä salissa opettelemaan.
Sain pakattua jo vauvan kotiintulovaatteet turvakaukaloon. Vielä pitäs pakata sairaalakassi ja kotiintulovaatteet itsellekin.
Ja nyt juomaan mustaherukkamehua.
rimma 35+1
Mitä ihmettä?! Täällä limatulpat lentelee ja vedet valuu pitkin reisiä... älkää nyt vielä alkako jakautuun! Mä jotenkin ajattelen, että maalisvauvojen syntymiseen on vielä rutkasti aikaa... ja sitä myöten ei tarvi vielä synnytystä tms miettiä. Rupes ihan jännittään teidän puolesta joilla jo tuollaisia oireita ilmaantuu. Pitäkäähän meidät ajan tasalla!
Meillä on kans synnytysvalmennusta huomenna illalla. Ei erityisiä odotuksia, mutta kiva päästä käymään paikan päällä eli sairaalassa, vaikka tuskin meitä synnärille päästetään pällisteleen!
Alkaa oleen aika paksu olo, pukeminen on melkoinen operaatio ja hyviä istumis ym asentoja on vaikea löytää. Ja vielä pitäis vauvan kasvaa... Toivottavasti selän kanssa ei tule ongelmia, se kun on ollut mun heikko kohtani, mutta tähän asti ei ole oireillut mitä nyt joskus öisin pistää.
Despelote, rv 34+4
Mikäs tässä päivässä nyt oikein on kun synnytysoireita tuntuu olevan niin monella. Koittakaa pinnistellä vielä :) Jalat ristiin hop!
Epiduraalista. Esikoisen kanssa sain ja olo oli taivaallinen, en tiennyt supistuksista tuon taivaallista, paperille ne vaan komeasti piirtyivät. Ponnistusvaiheessa puudutusta oli vielä sen verran paljon, että en tosiaan tuntenut supistuksia. Ainoastaan peräaukossa tuntui, että jotain on tulossa... Kätilö käski seurata piirturia ja sitten aina " komensi" milloin supistaa ja pitää ponnistaa. Olihan se aika työlästä, ponnistusvaihe kesti 58 minuuttia ja olin jo tosi väsynyt lopussa. Kauaa en olisi enää jaksanut.
Jälkisupistuksista. Olihan niitä jo ensimmäisen jälkeen mutta toisen jälkeen todellakin kovemmat. Otin ihan suosiolla särkylääkettä, synnäriltäkin sitä annettiin. Muistan kun imetin niin vedet valui silmistä, imettäminen supistaa kohtua ja sattui niin pirskatisti. Onneksi on nappeja mitä ottaa :) Onkohan ne kolmannessa samaa luokkaa vai vielä kovempia? Leanna?
Minä laitoin äitille massukuvan mailiin ja hän sanoi, että onpas maha alhaalla. Tuskin menee laskettuun aikaan. Mutta minä en uskokaan, että syntyy etuajassa, miksi syntyisi kun muutkaan ei ole?? Minäkö kärsimätön? Lauantaina tulee 37 viikkoa eli sitten olisi täysiaikainen vauva syntyäkseen. Pitänee ottaa käyttöön perinteiset käynnistyskonstit viimeistään parin viikon päästä. Minulla kun tuskin on mikään pieni vauva tulossa... tunne on sellainen, että yli neljää kiloa pukkaa.
Zeldatar, jyrsii taas jäitä 35+5
Supistukset loppui kuin seinään. Kävelin hakemaan lapsia, eikä supistuksen supistusta kokoaikana, alavatsa oli vähän kovana, ei muuta. Harjasin tossa vielä tota pakkaslunta, eikä mitään tuntemuksia. Pikkasen vaan jomottaa taas sillai vyömäisesti tosta navan alta.
ELI MÄ OLEN TÄÄLLÄ VIELÄ TOUKOKUUSSA!!!!
Ja toisilla jo vedetkin valuu, älkää nyt herran tähden vielä mitään joukkoryntäystä synnärille tehty.
Tääkin lääkäri muuten tänään sanoi, ettei vauva ole kovin alhaalla; mutta eihän se uudelleensynnyttäjillä kait kovin alas laskeudukaan, vai oonko ymmärtänyt ihan väärin.
VINKKI: mä olen helpottanut tota pissalla käyntiä synnytyksen jälkeen käsisuihkulla, auttaa siis ikävään kirvelyyn.
-m- (ilman suppareita ja selkäkipuja tai mitään...)
Vauvalle vaatteita;
Tumput, ohuet ¿ sisäkäyttöön
Myssyjä, pipo?
Sukkia
Bodyja
Puolipotkareita
Ulkoilupuku/ fleecepuku autoiluun
Villapuku tms väliasuksi
Yöpukuja
Vauvan hoitoon;
Perusrasvat (äp)
Septidin (suihkutettava)
Pumpulia ja pumpulipuikkoja
Keittosuolatippoja
Tutti
Tuttipullo
Maidonkorviketta
Vaippoja
Bepanthen / sinkkivoide
Harsotaitoksia/ vanulappuja (esim. mesoft 5x5cm)
Kuumemittari (digitaalinen on nopee)
Cuplaton (masuvaivoihin)
Harsoliinoja pukluliinoiksi
Talkki / perunajauho
Vauvaöljy
Kertakäyttösiä peppupyyhkeitä
Kylpyöljy
Lämpömittari ammeeseen (äp)
Nenäfriida (niistin?)
Muuta vauvakamaa;
Hoitolaukku
Vaunut
Vaunujen sadesuoja/hyttysverkko
Turvakaukalo
Sänky, ensisänky (äp laatikko/ koppa tms)
Muovitettua froteeta (pinnikseen, hoitopöydälle, matkoille¿)(äp;ssä 1kpl)
Pinnikseen patja
Pussilakanoita (90x120cm, äp:n peittoon) (äp;ssä 1kpl)
Aluslakanoita pinniksen patjaan (äp;ssä 1kpl)
Hoitopöytä/taso +alusta ja iiiso roskis vaipoille sun muille
Pyyheliinoja
Kylvetys vanna (ja pesuaine)
Pinnasuoja
Itkuhälytin
Imetystyyny
Äidille;
Imetysliivit
Liivinsuojuksia
Rintakumi
Siteitä
Rintapumppu
Maidonkerääjä
kun muut hoitelee nyyttejään kotosalla..nähtävästi jokinlainen joukkoryntäys kohti synnäreitä on alkamassa. Vaan en taida mä joutua vielä tähän lähtöön, en varmaan vielä seuraavaankaan :(
Käytii varailemassa miehelle vuosilomaa vko tohon lasketun ajan jälkeiselle vkolle..jos Puksu on sitä ennen jo syntyny niin vaihdetaa sitte isyyslomaks, vaan eipä se vuosilomakaan pahaa tee..yhtään vapaapäivää kun tuo ei ole vielä tänä vuonna pitäny.
Sitte katottii nlan lainaan antamat videot - vauvanhoidon ABC jne..naureskeltiin appiukolle että saatii käyttöohjeet jo nyt, seuraavaks käydään kuuntelemassa lunastusohjeet ja sitte ootella ilmotusta millon nyyttiä voi lähteä lunastamaa..käyttöohjeet on nyt pääpiirteittäin opiskeltu :)
Puuh, autolla ajaminen oliki aika tuskasta pitkästä aikaa..semmonen kivuton supistus iski het kohta kun liikkeelle lähdin eikä lauennu ennenkun kotona vasta. Tosi inhaa..näköjään autoilulla saa ainaki suppareita aikaan..harmi vaan että taitavat olla tehottomia. Mä olisin kyllä ihan valmis lähtemää tohon ekaa synnäri-ryntäykseen mukaa..
Tappitaatti
minäkään kyllä täältä vielä synnärille varmaan lähde aikoihin vaikka supisteleekin ja käy kipeää kylkiin... En suostu lähtemään..saa pikkuinen mun puolesta vielä kasvaa vielöä. Mulla kun on tosiaan tuo sf edelleen kovin pieni 25cm rv 33+2 mitattuna...ei ole suuri ei!!!
Joskus maaliskuun puolella, olen sitten valmis lähtemään kun viikkoja on enemmän. Nyt kun porukka on aloittelemassa ryntäystä, niin tajusin että se synnytyshän tosiaan on jo aika lähellä! Kohta varmaan iskee paniikki :).
Jos tästä lähtisi kyläilemään, jos vain auto starttaa... Olisi ihana päästä vähän ulos tästä kämpästä. Huomenna olen kanssa kylässä, joten älkää ihmetelkö kun yksi terroristi puuttuu, ei tosin kenellekkään tule ikävä :).
Tulkaahan välillä kertomaan tilanne tietoja, älkääkä pitäkö hullua jännityksessä! Palailen nimittäin illalla lueskelemaan...
Tappi ja Möhkis: täällä kökin kyllä sinne 22.3 asti. Kohdunkaula ennallaan siis kiinni ja 3cm. Eli ei kyllä synny " etuajassa" tämäkään.
paineet: 96/70
sf: 33
painoa: +50g/vk
Toi paino pisti ihmetyttämään, samoin kun sf-mitta (toi on tosin lääkärin mittaama, luotan enempi terv.hoitajan mittoihin). Eikös pitäis näkyä kokonaispainossa vauvankin painon nousu??? Ja noussuhan sen pitäis ton sf-mitan mukaan ollu? Hassu juttu.
Mulla on supparitkin taas laantuneet, kohta ne varmaan loppuu kokonaan, niinkun kuopuksen kanssa kävi.
Sain sen hoitolaukun, nyt mäkin pakkaan kassin valmiiks (vaikka tässä taitaa vielä 6vk mennä).
Hirssipuuro kiehuu hiljalleen kattilassa ja täytyy mennä hämmentelemään.
Palaillaan
-m-