Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän isäni oli niin ilkeä minulle

Vierailija
20.08.2024 |

Varsinkin, kun olin teini-iässä ja siitä eteenpäin. Olin kiltti, tunnollinen, hoidin koulun kiitettävästi enkä koskaan aiheuttanut huolta vanhemmilleni. Veljeni sen sijaan olivat isälle tärkeitä ja heitä kohteli hyvin. 

Lukioaika oli rankkaa, kun isä piikitteli, että koulunkäynti on lastenleikkiä verrattuna aikaan, kun kävi itse koulua (oli käynyt yliopiston). Tein paljon töitä koulun eteen ja sain hyviä numeroita. Kun aloin seurustella, sekin oli huono juttu. Gradusta sain kiitettävän, isä luki sen, mutta ei kommentoinut eikä mitenkään iloinnut valmistumisestani. Ei ollut riittävän koulutettu ja kelpaava puoliso ja syntyi vain tyttöjä. Ei välittänyt heistä, olisi pitänyt saada poika ym.

Ihmettelen nyt aikuisena, mistä tuollainen omaan lapseen kohdistuva ilkeys tulee? Isä on kuollut jo ajat sitten, tuli vaan mieleen nyt tietyistä asioista tämä isäsuhde.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä veestä me sun suhteita tiedetään...ei kiinosta

Vierailija
2/20 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samaa mutta äitini oli ilkeä kaikille tyttärilleen. En keksi kuin jonkun mt-häiriön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että hän on biologinen isäsi?

Vierailija
4/20 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että hän on biologinen isäsi?

Olen. 

Vierailija
5/20 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy liittyy vain sun sukupuoleen. Olen pahoillani, että isäsi oli täysi kusipäää.  Hyväksy se ja mene eteenpäin. 

Vierailija
6/20 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ei ymmärrä, että aikuisilla voi olla muitakin huolenaiheita ja kiinnostuksia kuin lapsen tekemiset.

Vierailija
7/20 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy liittyy vain sun sukupuoleen. Olen pahoillani, että isäsi oli täysi kusipäää.  Hyväksy se ja mene eteenpäin. 

Niin varmaan liittyi. Joo, olen mennyt eteenpäin, tämä tuli vaan mieleen yhdestä asiasta. Mutta tämä on väärä palsta jutellla asiallisesti, unohdin. 

Vierailija
8/20 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun lapsi kasvaa aikuseksi, se alkaa ymmärtää ja rakastaa vanhempiaan, ihan luonnollinen asia siis.

Vierailija
9/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä ovat täysin lapsesta riippumattomia, lähinnä omia tai perheen sisäisiä, joskus jopa taloudellisia hankaluuksia, jotka vain saavat oireilemaan vihalla ympäristöä kohtaan.

Et maininnut, oletko esikoinen? Joskus miehillä on suuria vaikeuksia opetella isäksi ja siitä tulee paljon riitaa ja eripuraa, jotkut jopa välttelevät lapsiperhettään ennenkuin tottuvat, puhumattakaan lastenhoitotaidoista, joita ei monilla ole ja siitäkin tulee monissa perheessä riitaa.

Eräs syy voi olla myös, että olette täysin eri aaltopituuksilla, siis täysin vastakkaisia luonteita tms. Jotkut isät odottavat samanlaista, kuin itse ovat, kiinnostuksen kohteiltaan, puheeltaan, käytännön taitojen oppimiseltaan jne. Yleensäkin tuntemus ihmisistä on monilla miehillä puutteellinen, kunnes he oppivat vähitellen omien lasten kasvaessa. Miehille koulutus, työ, ura, ammatti, pärjääminen yhteiskunnassa, hyvät asemat ja eteneminen jne. ovat aina ykkösjutut elämässä. Joskus voi olla vaikea hyväksyä, että omat lapset ovatkin älykkäämpiä tai "pääsevät helpommalla" tms., ikäänkuin oma auktoriteettiasema olisi uhattuna.

Tietysti voisi olla hyvä, jos voit keskustella yleisesti äidin, tädin tai jonkun luotettavan aikuisen ihmisen kanssa, joka tuntisi hyvin perhetilanteesi vuosien takaa. Aina sillä varauksella, että on sympatioita ja antipatioita, kateutta ja kilpailua, jotka sitten voivat vaikuttaa sanomisiin.

Tärkeintä on se, että ajattelet, että ongelma oli isäsi oma, eikä hänen sanomisillaan ole katetta, hän vain purki kiukkunsa sinuun, kun satuit olemaan paikalla. Ja ettet koskaan lausu niitä samoja sanoja omille lapsillesi.

Ajan myötä pystyt käsittelemään asian ja omalla tavallaan unohtamaan eli antamaan anteeksi, koska isäsi voi vain jostain syystä silloin huonosti.

Vierailija
10/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vanhemmat ei tykkää tietyn sukupuolen edustamasta lapsestaan :/

Ehkä isäsi ei perustanut tyttölapsista. Sellaisiakin on.

Vierailija
11/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutitko liikaa äitiäsi? Sait olla sijaiskärsijä kun isäsi ei uskaltanut osoittaa ärtymystä vaimolleen. 

Vierailija
12/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos huoltokiusannut isääsi äitisi kanssa?

Vierailija
13/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmatkin ovat vain ihmisiä, osa ilkeitä ja ikäviä. Monet traumatisoituneita ja mieleltään sairastuneita.

Vierailija
14/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat miehet pitävät enemmän pojista kuin tytöistä. Ei sinussa varmaankaan ollut muuta vikaa kuin sukupuoli.

Katsopas Tiktokista noita Gender party -klippejä. Kyllä miesten kasvot loistavat ilosta, kun kuulevat pojan olevan tulossa.

Voi olla, että isäsi ei pitänyt äidistäsi. Muistutatko ulkonäöltä äitiäsi? Aina kun isä näki kasvosi, hän ehkä manasi mielessään sitä, että meni äitisi kanssa naimisiin eikä esim. naapurintytön, joka sai 5 poikaa.

Lapsia tehdään varsin primitiivisistä syistä. Sukupuolipettymys on siinä mielessä ymmärrettävää. Nyky-yhteiskunnassa sukupuolipettymystä ei saa ilmaista, siitä ei saa puhua. Mielestäni siitä pitäisi puhua enemmänkin. Mikään ilmiö ei häviä sillä, että se kielletään.

Vierailija
15/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle ei ollut kehittynyt lämmintä, empaattista ja rakastavaa suhdetta sinuun. Jostakin hänestä itsestään johtuvasta syystä. Hän ehkä tiedostamattaan ärsyyntyi jstkn sinun luonteenpiirteestään. 

Syy ei ole sinun, vaan isäsi. Vaikka aina kuvitellaan, että vanhempien rakkaus lapsiaan kohtaan on pyyteetöntä ja ehdotonta, niin se ei pidä paikkaansa. Lapsiin on helppo projisoida omia toiveitaan ja pettymyksiään ja monilla vanhemmilla ei ole kykyä huomata sitä ja tunneälyä olla kohtelematta lapsiaan ikävästi.

Vierailija
16/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei ymmärrä, että aikuisilla voi olla muitakin huolenaiheita ja kiinnostuksia kuin lapsen tekemiset.

Toivottavasti sinulla ei ole omia lapsia. Kukaan ei ansaitse sinun kaltaistasi äitiä tai isää.

Vierailija
17/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun lapsi kasvaa aikuseksi, se alkaa ymmärtää ja rakastaa vanhempiaan, ihan luonnollinen asia siis.

Häh? Milloin aikuinen alkaa ymmärtää ja rakastaa lastaan?

Vierailija
18/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä ovat täysin lapsesta riippumattomia, lähinnä omia tai perheen sisäisiä, joskus jopa taloudellisia hankaluuksia, jotka vain saavat oireilemaan vihalla ympäristöä kohtaan.

Et maininnut, oletko esikoinen? Joskus miehillä on suuria vaikeuksia opetella isäksi ja siitä tulee paljon riitaa ja eripuraa, jotkut jopa välttelevät lapsiperhettään ennenkuin tottuvat, puhumattakaan lastenhoitotaidoista, joita ei monilla ole ja siitäkin tulee monissa perheessä riitaa.

Eräs syy voi olla myös, että olette täysin eri aaltopituuksilla, siis täysin vastakkaisia luonteita tms. Jotkut isät odottavat samanlaista, kuin itse ovat, kiinnostuksen kohteiltaan, puheeltaan, käytännön taitojen oppimiseltaan jne. Yleensäkin tuntemus ihmisistä on monilla miehillä puutteellinen, kunnes he oppivat vähitellen omien lasten kasvaessa. Miehille koulutus, työ, ura, ammatti, pärjääminen yhteiskunnassa, hyvät asemat ja eteneminen jne. ovat aina ykkösjut

Täyttä paskaa.

Vierailija
19/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun isä oli ilkeä ja ikävä ihminen. Olen pahoillani. Muista ettei vika ollut sinussa vaan isässäsi. Olisit voinut olla vaikka kuinka täydellinen tytär ja mikään ei olisi riittänyt, niin ilkeiden ihmisten maailma toimii.

Vierailija
20/20 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se valitettavasti on. Huono isä ja ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi