UMK 2025 ketju | Virallinen
Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (21056)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän analysoida voi mitä tahansa. Luin joskus huolellisen tekstianalyysin Limp Bizkit -yhtyeen kappaleesta "Rollin' (Air Raid Vehicle)". Näppituntumalta sanoisin, että analyysin tekijä käytti kymmenkertaisen ajan tuohon lauluun verrattuna lyriikan kirjoittajaan. Veikkaan myös, että mä käytin ton analyysin lukemiseen enemmän aikaa ja ajatusta kuin ko. biisintekijä.
Ymmärrän hyvin, jaa siis esim. lukion äidinkielen opiskelussa käytetään tosi paljon aikaa noihin tekstianalyyseihin. Ensin opiskellaan teoriaa ja terminologiaa ja sitten kirjoitetaan analyyseja erilaisista teksteista mukaan lukien laululyriikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Paskana"-keskusteluun liittyen vielä hauskana yhteensattumana se, että Kaisa Korhonen, yksi biisinkirjoittajista, on koulutukseltaan äidinkielen opettaja.
Joo ja sitten Sara halusi pilata ihan ok biisin tuolla wt-teinikielellä laittamalla siihen sen paskana-sanan.
....jonka Kaisa Korhonen hyväksyi tekstiin tehokeinona.
En itsekään käytä sanontaa "Oon paskana." , mutta ymmärrän käytön biisissä nimenomaan tehokeinona ja särmän tuomisella surullisen kauniisiin lyriikoihin. Ei tuo sana pilaa biisiä vaan herättää huomion.
Sitä paitsi, jos "Paskana" olisi pääsyt viisuihin, eivät ulkomaalaiset kuulijat olisi ymmärtäneet sen merkitystä. Sehän kuulostaa soljuvan kauniilta, vähän niin kuin Havanna tai Dolce & Gabbana. Ebulle lähetettävään käännökseen olisi tullut "a wr
Minun ja monen muun mielestä se nimenomaan pilaa biisin ja herättää huomion väärällä tavalla. Ulkomaalaisilla ei tätä ongelmaa ole, koska eivät ymmärrä suomea. Itse en vaan pysty kuuntelemaan kyseistä biisiä koska se paskana-sana kuulostaa niin tyhmältä mahtipontisessa ja dramaattisessa melodiassa.
Oliko se viime vuonna kun oli jopa biiseistä jotkut pätkät ennen niiden julkasua?
En ymmärrä miksi aina väkisin pitää olla mukana joku balladi kun ei ne toimi kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se viime vuonna kun oli jopa biiseistä jotkut pätkät ennen niiden julkasua?
Ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi aina väkisin pitää olla mukana joku balladi kun ei ne toimi kuitenkaan.
Sanoo joku balladi-allergikko.
Tarpeeksi hyvä balladi toimii aina. Tässäkin ketjussa on ollut puhetta, että viisufinaalissa on aina vähintään kolme balladia top kympissä.
Totta kai UMK-finaalissa on oltava balladi ihan vain monipuolisiuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
^ No, meitä on moneen junaan ja osa jää asemalle.
En pysty ymmärtämään, miten yksi sana voi olla joillekin niin ylitsepääsemätön, kun se on alatyylinen ja teinimäinen, vaikkeivat viisuäänestäjät sitä edes ymmärräkään, mutta onkin ihan ok mennä viisulavalle juoksentelemasn perse paljaana ysärijytkytyksen tahtiin
Kyseinen sana toistuu biisissä koko ajan. Se olisi eri asia jos kerran mainittaisiin. Minulle tulee siitä tunne etten voi ottaa biisiä tosissani kun käytetään noin typerää sanaa ja vielä monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko joku vuoto vai muistanko väärin 🤔
Muutenkin oli tyhmää tunkea kirosanaa sanoitukseen heti seuraavana vuonna, koska se vaikutti Bessin matkimisesta.
Samoin voitaisiin pitää jo välivuosi näistä kaksimielistä tai muka tuhmista sanoituksista/esityksistä. Varsinkin kun UMK tunkee niitä vielä väliaikanumeroihinkin, niin alkaa kyllästyttää.
Vierailija kirjoitti:
yksi sana voi olla joillekin niin ylitsepääsemätön, kun se on alatyylinen ja teinimäinen, vaikkeivat viisuäänestäjät sitä edes ymmärräkään, mutta onkin ihan ok mennä viisulavalle juoksentelemasn perse paljaana ysärijytkytyksen tahtiin
Minä ainakin inhosin sitä voittobiisiä vielä enemmän, kuin paska sanaa. Niin että mitähän tuo taas tarkoitti. En äänestänyt kumpaakaan.
Kuvan vinkkiä ei ole käyty ihan kokonaan läpi. Se syksyinen maisemakuva heijastuu veden pinnasta, ja lisäksi vihjeenä on jäävuori (ja senkin heijastuva alaosa). Kuten yllä, niin alla (as above, so below) viittaa kahden ulottuvuuden väliseen symmetriaan. Nämä ovat siis em. kuvissa, heijasteita ylhäältä alas. Ja tuollainen biisivinkki oli jo alkysyksystä mutta ei nyt takerruta.
Miksi tämä on muuten merkityksellinen? POTF:n levyillä on usein tematiikkaa, kuten esim. ei loppua, ei alkua, hyvä ja paha, valo ja pimeys. Tällainen esimerkki mm. Temple of Thought-levyn kannen kuvien rinnastus (kortti jossa yllä hyvä, alla paha). Tai Carnival of Rustin konseptissa loputon kierretikkari. Alchemy-nimisen levyn kannessa on omaa häntäänsä syövä käärme eli ouroboros. Old Gods of Asgardsin kappaleessa kertsissä on vastakohtina valo ja pimeys (Show me the champion of light, Ill show you the herald of darkness).
Esimerkkinä teemasta ja jäävuoresta: https://www.annaisabellaphotography.com/Self-portraiture/i-WX9sPtt
Korkeavuori ei välttämättä liity mitenkään jäävuoreen, se on vain tahallaan laitettu alle.
Tässä mun viisi penniä. Olihan se Sexmanen vinkki ajomatkasta Tampereellekin erikoinen.
Voisko Korkeavuorenkatu olla sanaleikki vihjeenä musiikkivideoiden kuvaus vihjeistä, missä on katu jonka takana korkea vuori.
Enpä usko että suomalaiset haluaa äänestää tuntematonta ruotsinsuomalaista edustajakseen.
Vierailija kirjoitti:
Voisko Korkeavuorenkatu olla sanaleikki vihjeenä musiikkivideoiden kuvaus vihjeistä, missä on katu jonka takana korkea vuori.
Luultavasti näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CK oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CK oli.
Taisi tulla viime vuonna vuotoja useammastakin biisistä ennen julkaisua.
"Muutenkin oli tyhmää tunkea kirosanaa sanoitukseen heti seuraavana vuonna, koska se vaikutti Bessin matkimisesta."
Bess oli mukana jo v. 22. ja "jumalauta" on todellakin kirosana. Myös "paska" perusmuodossa sanottuna on kirosana, esim. "Voi paska, mitä sievistelyä ja ahdasmielisyyttä." Tässä yhteydessä paska-sanan voisi korvata millä tahansa muulla kirosanalla, esim. "Voi jumalauta/helvetti/v*ttu/p*rkele/s**tana..." jne. Suomen kielestä löytyy runsaasti kirosanoja.
Sanamuoto "paskana" ei ole kirosana vaan alatyylinen synonyymi sanalle "rikki" tai "hajalla" Sitä voidaan testata sijoittamalla fraasiin "Oon paskana." tilalle kirosanoja. "Oon jumalauta(na)/helvetti(nä)/pe*kele(enä)..." jne. Eivät sovi.
Ihmisillä on oikeus mielipiteisiinsä olla pitämättä Paskana-biisistä tuon yhden sanan takia, vaikka itse ajattelen, että oli todella sääli, sievistelevää ja ahdasmielistä tuomita upea biisi ja esitys yhden tehokeinona käytetyn sanan takia vaikka sana toistuu. Onhan se kuitenkin kappaleen nimi. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, että "paskana" olisi kirosana.
Toinen vihje ei aukea mulle lainkaan. Apua!
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko että suomalaiset haluaa äänestää tuntematonta ruotsinsuomalaista edustajakseen.
Toivottavasti ulkomusiikilliset seikat eivät kuitenkaan vaikuta, jos kokonaisuus on potentiaalisin. Enkä nyt väitä, että Miriam välttämättä olisi.
A. Lehikoinen=Gettomasa on nykyajan Agricola, päässyt äidinkielen oppikirjoihin teksteillään.