Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

UMK 2025 ketju | Virallinen

Vierailija
20.08.2024 |

Tästä se lähtee 🤟

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (21056)

Vierailija
12141/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikan youtube-katselut lähentelee jo miljoonaa! Tämä on merkkinä teille, tapaatte Erikan viisuvoittajana Nokia-areenan pressitilaisuudessa!

Katsoin Erikan videon ainakin 15 kertaa vaikka en tykkää kappaleesta :D

Vierailija
12142/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juryjen poistaminen semeistä on kyllä ehkä yksi parhaista asioista Suomelle, mitä viisuissa on tapahtunut. Jos pelkät yleisöäänet olisi aikoinaan laskettu, niin Blackbirdin lisäksi finaaliin olisi menneet myös Kuunkuiskaajat ja Pertti Kurikan Nimipäivät. Nyt finaalipaikat eivät enää ainakaan kaadu kieleen tai juryjen mielestä "väärään" genreen.

Blackbird oli yleisöäänien 11. eli ei olisi silloinkaan mennyt finaaliin vaan olisi ollut ensimmäinen karsiutuja :(.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12143/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitaammin hautaankin olisi voinut olla hyvä balladi itse asiassa, jos olisi otettu tempoa pois ja lisätty kasvua loppua kohden. Nyt se on ehkä hiukan liian välimaastoa, en sit tiedä tekeekö se tanssiliikkeitä tms livessä mutta aika nopee se on teemaan nähden.

Vierailija
12144/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua Suomelta balladia, mutta Ranskalta, Italialta, Portugalilta ja Balkanin mailta halutaan. Kreikasta pitää tulla tanssibiisi kuten myös Espanjasta. Baltia ja Suomi sekä Norja ja Islanti on huumori/metallikategoriassa. Tyylikästä poppia odotetaan Ruotsista ja briteiltä. Näin nämä nähdään ikävä kyllä. 

Vierailija
12145/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä edelleen haaveilen siitä että Kalevauva menis viisuihin ja sit me kaikki palstalaiset oltais vähän niinku Suomen viisuedustajia <3. Tästäkin ketjusta saisi mahtavan biisin 😂.

Vierailija
12146/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitaammin hautaankin olisi voinut olla hyvä balladi itse asiassa, jos olisi otettu tempoa pois ja lisätty kasvua loppua kohden. Nyt se on ehkä hiukan liian välimaastoa, en sit tiedä tekeekö se tanssiliikkeitä tms livessä mutta aika nopee se on teemaan nähden.

Mulle on yllättäen Nellin hitaammin hautaan kasvanut omaksi suosiksi.

Vierailija
12147/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En usko tuohon. Itse olen hyvien pop- ja rockballadien suuri ystävä, mutta Blackbird oli minulle auttamattoman tylsä ja yksitotinen, ja luulen, että juuri se seikka jätti sen semiin.

En muista oliko Salvador Sobral ja muita hyviä balladeja samassa semissä, mikä olisi varjostanut Blackbirdia. Pelkilla yleisön äänillähän se olisi mennyt finaaliin, ja esityshän oli kaikin puolin hieno, mutta biisi ei vain mielestäni ihan riittänyt. Sama pätee Pernillan balladiin v. 2012."

Hui eihän Pernillan hajuttomasta ja mauttomasta loilotuksesta voi puhua edes samassa lauseessa kuin Blackbirdistä?! Blackbird on upea, kertoo tarinan, kasvaa loppua kohti hienon välisoiton kautta ja myös lavan valot olivat täydelliset. Portugali tosiaan voitti sen semin 370 pisteellä, kakkosena Moldova 291. Suomi 12. 92 pisteellä joista jury 41 ja yleisö 51. Suomi sai eniten pisteitä Ruotsista, Portugalista ja Australiasta.

Pernillan laulu on kaunis muuten, mutta viisufinaaliin sillä ei ollut alun alkaenkaan mitään asiaa.

Nuo UMK:n aivan varhaiset alkuvuodet olivat kyllä yksi dark age Suomelle :DD Eihän sitä valituista edustajista päätellen tainnut aluksi katsoakaan muut kuin pieni suomenruotsalainen yleisö.

Vierailija
12148/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan Blackbird liian tasapaksu ja jotenkin todella suomalaisen synkkä. Te jotka katsoitte tuollon, oliko ajatuksia, että tuo biisi olisi menstynyt?

Vierailija
12149/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään eniten Nellin biisistä. Goldie groovaa hyvin sekin, mutta ei niin laulettava. Erika on mun gilty pleasure ja tykkään siitä koko ajan enemmän. 

Vierailija
12150/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhun ei toi viivin biisi iske. On niin tasapaksu että jos ei sanoja ymmärrä niin hyvin latteaksi jää.

Vierailija
12151/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikan youtube-katselut lähentelee jo miljoonaa! Tämä on merkkinä teille, tapaatte Erikan viisuvoittajana Nokia-areenan pressitilaisuudessa!

Spotifyssa striimaukset ovat jo ylittäneet miljoonan rajan. Tosin Neea ja Nelliä on striimattu eniten.

Neealla ja Nellillä, eihän ole?

Ja tarkat lukemat ovat ??

Vierailija
12152/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan Blackbird liian tasapaksu ja jotenkin todella suomalaisen synkkä. Te jotka katsoitte tuollon, oliko ajatuksia, että tuo biisi olisi menstynyt?

Kyllä, ihan tosissani odotin finaalipaikkaa. Blackbird oli ja on edelleen upea ja tyylikäs ja lavastus oli onnistunut, kaunis. Finaalista olis kuulunut ulos heikko Azerbaijan, kliseinen ja epävireinen Puola tai unettava Armenia ja ehdottomasti Suomi tilalle.

Vierailija
12153/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ja kuppilaa kun lukee niin ois viisufaneille ihan oikein, että umk:n voittaisi joku ihan puskista, tyyliin costee 😂

Vierailija
12154/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuolle laululle on laitettu noin kummallinen ja kamala nimi.

Vierailija
12155/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ihan tosissani odotin finaalipaikkaa. Blackbird oli ja on edelleen upea ja tyylikäs ja lavastus oli onnistunut, kaunis. Finaalista olis kuulunut ulos heikko Azerbaijan, kliseinen ja epävireinen Puola tai unettava Armenia ja ehdottomasti Suomi tilalle.

Jotain tämmöstä muistan lukeneeni aiemmin ja et myös media odotti. Et varmaan muista vedonlyöntiä mikä sillon oli tilanne, ehkä sitäkin kautta odotettiin finaaliin pääsyä.

Vierailija
12156/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ja kuppilaa kun lukee niin ois viisufaneille ihan oikein, että umk:n voittaisi joku ihan puskista, tyyliin costee 😂

Sen jälkeen voidaankin taas spekuloida seuraavat kymmenen vuotta sitä, kuinka väärä biisi voitti ja mitä oikealla valinnalla olisikaan saavutettu.

Vierailija
12157/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään siitä itsekin, mietin vaan että pienellä hionnalla siitä olis saanu vielä kilpailukykyisemmän. Tietty mahdollista että vetää huikean liven tälläkin versiolla.

Vierailija
12158/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spotifyssa striimaukset ovat jo ylittäneet miljoonan rajan. Tosin Neea ja Nelliä on striimattu eniten.

Neealla ja Nellillä, eihän ole?

Ja tarkat lukemat ovat ??

Erika: 1003752, Neea: 1043047, Nelli: 1202704.

Vierailija
12159/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskana oli erinomainen suomiballadi ja lavashowssa oli potentiaalia, mutta olisi tarvinnut kokeneemman laulajan. Vaikka umk oiskin menny hyvin niin se biisi pitää laulaa sata kertaa viisuviikolla, ja paskana menee rääkymiseksi ennen pitkää. 

Sanoitus tökki aika vahvasti, jo kappaleen nimessä.

Jo biisin teema tökki mulla. Oman maan viisubiisiä kuitenkin tulee pakostakin kuultua moneen kertaan ja on myös kiva jos se todella on sellainen jota itsekin jaksaa kuunnella. Kappale on ihan hyvä muuten, mutta viisuedustajaksi en olisi sitä halunnut koska mä en todellakaan olisi jaksanut koko kevättä kuunnella sitä negatiivisuudessa vellovaa "perutaan kaikki, pysäytetään maa, oon paskana" -kappaletta. Tämä erityisesti siinä kontekstissa, jossa koko Ruotsi-viisut muutenkin ketuttivat Käärijän kakkossijan jälkeen sekä Israel-kohun keskellä :D

Vierailija
12160/21056 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskana oli erinomainen suomiballadi ja lavashowssa oli potentiaalia, mutta olisi tarvinnut kokeneemman laulajan. Vaikka umk oiskin menny hyvin niin se biisi pitää laulaa sata kertaa viisuviikolla, ja paskana menee rääkymiseksi ennen pitkää. 

Sanoitus tökki aika vahvasti, jo kappaleen nimessä.

Tuo on vahvasti mielipiteitä jakava asia. Joillekin paskana-sana oli ylitsepääsemätön barrikadi. Itseäni se ei haitannut, eikä sitä olisi tarvinnut viisuihin muuttaa. Ylehän selvitti asian etukäteen EBU:lta. Itse pidin sanoitusta hyvänä. Tykkään yleensäkin Kaisa Korhosen sanoituksista. Osa taas ei. Nämä on niitä makuasioita.

Biisinä Paskana on tosi hyvä moderni popballadi. Ihan eri luokkaa kuin viimevuosikymmenen Suomen edustusballadit. Sitä en pysty arvioimaan, miten Sara olisi pärjännyt laulullisesti viisuviikkojen rasitysten kanssa. Ei biisiä nyt ihan sataa kertaa siellä tarvitse vetää, mutta tosi monta kertaa pitää. Minusta Saran laulutaitoa ja UMK-finaalin ylivireisyyttä arvosteltiin joka tapaukseuksessa kohtuuttoman ylikriittisesti.

Ketju on lukittu.