UMK 2025 ketju | Virallinen
Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (21056)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ovatko suomalaiset vaan niin kylmiä, ettei enää mikään herätä mitään tunteita vai mistä on kyse, mutta tämä Viivin biisihän on aivan upea, herkkä ja maaginen. Kyyneleet tulee joka kuuntelulla, vaikka en yleensä rakkauslauluja kuuntele eikä edes ole omakohtaista kokemusta suurista rakkaustarinoista.
Seuratkaapa vähän mitä muunmaalaiset tästä ajattelevat. Pliis, ei tehdä tänä vuonna samaa virhettä kuin viime vuonna Paskanan kanssa (jonka vihaaminen oli myös täysi mysteeri minulle). Tässä yksi Youtube-kommentti:
"I get it, Finns. You like your party rock music, your Cha Cha Chas and naked denim egg people. But hear me out: this has the chance to be the absolute best ballad Eurovision has ever heard. Keep your minds and hearts open, have yourself a little cry, and do what you know is right. We will reward you handsomely in Helsinki come 2026."
Vaikka ol
Kuuluu UMK 2024 ketjuun nää vanhat jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Balladien taso on ihan valtavan korkea viisuissa. Ranskalaiset ja Celine Dion osaa homman suomalaisia paremmin. Tai no Sibelius olisi osannut tehdä paremmin, mutta häntä ei enää ole.
Popissa pitäisi olla parempi kuin Abba, mikä on monelle muullekin maalle mahdotonta.
Kyllä me huumorilla ja hevillä pärjätään parhaiten. Balladilaulajien laulutaidonkin pitää olla ihan huippuluokkaa, sellaista Kerran sadassa vuodessa -tyyppistä.
Just näin. Tehdään sitä mitä me parhaiten osataan ja se ei tarkoita poppia eikä balladeja.
Miettikää, meillä oli varaa jättää Nightwishkin lähettämättä viisuihin. Toivoisin että Tuomas tekisi jonkun mahtavan biisin vielä, joka yhdistäisi oopperaa, sibeliusta, heviä ja poppia ja vaikkas mitä ja laittaisi siihen vaikka ulkopuoliset hyvät laulajat ja soitta
Valitettavasti hänellä vaan ei ole enää intressiä viisuihin. Lisäksi luulen että tässä todellakin pätisi sanonta helmiä sioille. Ei uppoaisi suureen osaa katsojista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän itseäni melko herkkänä tietyissä jutuissa, mutta näköjään en ole ollenkaan herkkä, jos muut aivan vollottaa tämän kappaleen ansiosta.
Mun herkkyys loppui siinä vaiheessa, kun kuuntelin, miksi laulaja tavuttaa ja änkkää ulos sanoja. Olisi varmaan ihan hirveää kuunneltavaa, jos ei olisi suomenkielinen ja ei ymmärtäisi, että tässä puhutaan kauniista asioista.
Tuo tavutus on muuten aikas kamalaa kuunneltavaa nykyään, en tähän vitjaan laita biisejä eivät ole euroviisuehdokkaita, laitan vain sanoja joita lauetaan ihan oudosti
- keitti- össä, viini- ää, levy- ää, väri- ä, ääni- ä, kuutamo- a jne jne
laulavat siis tyyliin keitti (pikkutauko) paino ÖSSÄ, tai keitti (pikkutauko) Ö. Viini ÄÄ, levy ää tai levy Ä. väri ÄÄ tai väri Ä, kuutamo A jne jne
Vierailija kirjoitti:
Sini Sabotagellakin oli mun mielestä joskus se Kuori mua ihan euroviisutasoa. Oli oikein sellainen biisi, jonka tahtiin euroviisuyleisö olisi voinut bailata.
Se jäi mieleen! Harmi, että liveshow oli niin sekava.
Käärijässä oli hyvää myös ajankohtaisuus. Se biisi oli juuri sitä, mitä covidilla pelästytetty kansa tarvitsi: silkkaa ilonpitoa ja hauskuutta. Nappisuoritus.
Ja Euroviisuhistorian suurin vääryys, kun Ruotsi varasti voiton vääryydellä ja viekkaudella. Mutta näkipähän koko maailma kerrankin, miten ruotsalaiset kohtelee suomalaisia. Abba-yhtyeelle pojot siitä, että pilasivat Abbaviisut tyylikkäästi ilmoittamalla, ettei heillä ole osaa eikä arpaa Ruotsin rikokseen, eivätkä todellakaan tule esiintymään vääryydellä hankittuihin viisuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiiä mikä mussa on vikana mut tällasista balladeista tulee aina hirvee ahistus. Ei pystyny nytkään kuuntelee Viivin biisiä loppuun.
Mä pystyin koska ehkä puolivälissä itkin jo ihan täysillä. Ei ole käynyt tätä varmaan ikinä minkään biisin kanssa sitten teini-iän.
Miksi? Oletko ihan ok?
Olen eri, mutta et selvästi ole kuunnellut sanoja:
Jos käykin niin
Et oot tääl mua pidempään
Ja hetken on pimeää
Muista, oon sun kanssa
Aina, aina, aina
Ja jos joskus joudut sen päivän näkemään
Ku mun päästä muistot häviää
Tiedä mun sydämessä
Mä olen sun kanssa aina, aina, aina
Ei itkettänyt tämä biisi, vaikka menetin juuri toisen vanhemmistani. Samuli PutronnOlet puolisoni nyt sen sijaan itkettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän itseäni melko herkkänä tietyissä jutuissa, mutta näköjään en ole ollenkaan herkkä, jos muut aivan vollottaa tämän kappaleen ansiosta.
Mun herkkyys loppui siinä vaiheessa, kun kuuntelin, miksi laulaja tavuttaa ja änkkää ulos sanoja. Olisi varmaan ihan hirveää kuunneltavaa, jos ei olisi suomenkielinen ja ei ymmärtäisi, että tässä puhutaan kauniista asioista.
Tuo tavutus on muuten aikas kamalaa kuunneltavaa nykyään, en tähän vitjaan laita biisejä eivät ole euroviisuehdokkaita, laitan vain sanoja joita lauetaan ihan oudosti
laulavat siis tyyliin keitti (pikkutauko) paino ÖSSÄ, tai keitti (pikkutauko) Ö. Viini ÄÄ, levy ää tai levy Ä. väri ÄÄ tai väri Ä, kuutamo A jne
Kiitos. Jotain muutakin häiritsee.
Ärsyttää tuon Viivin ääntämys ja kieli muutenkin. "Suhun" särähtää korvaan kun yhtä hyvin voisi sanoa "sinuun".
Ege Zulun ja Behmin biisillä Tunnista tuntiin olisi myös voinut voittaa Euroviisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä miksi biisiin pitää voida jotenkin samaistua jotta siitä voisi pitää. Itse ainakin liputin täysillä Käärijän puolesta ja lauloin Cha Cha Chaata vaikka en yleensä kisko kaksin käsin tuoppeja ja lipitä Pina Coladaa.
Sama mulla. Oikein kiisteltiin aiheesta mun veljen kanssa, joka tuomitsi biisin pelkkänä juomalauluna. Itse taas kuulin sen kaivattuna ilonpitona koronapaskan keskellä. Ja kaikkein hauskinta lienee, että olen itse ollut aina se kohtuukäyttäjä tai jopa absolutisti, ja veli oli se joka tuli teininä kotiin kerrankin ihan sairaassa kännissä.
Itselle se on enemmänkin se, että biisin tuntee ihollaan, sielussaan, se koskettaa jollain tavoin hyvällä tai pahalla riippuen sanomasta ja laulu on selkeää ja biisi on melodinen. jolloin vaikka et tykkäisi kyseisestä genrestä niin se biisi on mielestäsi siltikin hyvä. Ei biisiin tarvitse henkilökohtaisesti samaistua, luulen, että samaistumisessa tässä tarkoitetaan juuri sitä, että biisistä tulee tunne esiin.
Muistelenko oikein, että Cha cha cha:ta ei tehty nimenomaisesti UMK:hon. Nyt näistä kisakappaleista kuulee, että ne on tehty tai niitä on vähintään muokattu Euroviisuihin sopiviksi. Siinä mennään metsään. Pitäisi mennä biisi edellä. Jos on oikeasti hyvä biisi, niin se on sitä myös Euroviisulavoilla.
Suosikkini tähän mennessä:
1. Hitaammin hautaan. Hyvän mielen biisi, jonka melodia jää mieleen. Haluan kuulla heti uudelleen.
2. Aina. Kaunis hääballadi. Tätä saa (joutuu) kuuntelemaan lähes jokaisissa häissä tästä eteenpäin, viimeistään karaokessa jatkoilla. Elää pidempään kuin muut UMK-biisit.
3. Sekaisin. Nuoret puhuu tunteistaan. Joskus sä oot sekaisin ja joskus mä, jeesitään toisiamme. Kiva sanoma, kiva kasaribiitti. Biisi ei silti jäänyt juuri mieleen.
5. Nightmares. Tää jätti vähän vaisuksi. Monsters eurobiitillä. Aiheessa olis ammenettavaa ja video on tosi hieno, mutta dramatiikka ei yllä biisiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Viivin biisin sanoitus on kömpelö ihan suomeksikin. Vaikka ajatus on kaunis, niin se ei riitä, jos se ei välity kaikille. Niin kuin monen muunkin nykylaulajan kohdalla tulee ikävä aikoja, jolloin Suomessa oli taitavia sanoittajia esim. Veksi ja Junnu Vainio. Runopojat osasivat riimitellä, vaikka oli alko-ongelmaa ja muuta.
Olen eri mieltä, sillä sanoitus on todella kaunis ja koskettava. Jotain kuitenkin tarvittaisiin, että sanoma välittyisi myös heille, jotka ei sanoja kuuntele tai lainkaan ymmärrä. Onko sitten kyse melodiasta, vai onko mahdollista, että Viivi kykenisi livenä tulkitsemaan sanoman niin, että se välittyy?
Vierailija kirjoitti:
Muistelenko oikein, että Cha cha cha:ta ei tehty nimenomaisesti UMK:hon. Nyt näistä kisakappaleista kuulee, että ne on tehty tai niitä on vähintään muokattu Euroviisuihin sopiviksi. Siinä mennään metsään. Pitäisi mennä biisi edellä. Jos on oikeasti hyvä biisi, niin se on sitä myös Euroviisulavoilla.
Just näin. Ei pitäisi yrittää tehdä euroviisua vaan hyvä biisi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän vaikuttaa siltä ettei vauvapalstan kriitikoille kelpaa mikään. Noh, vielä on 3 jäljellä, jos niistä joku teille nappaisi.
Pitääkö se valehdella, että olipa mahtava biisi vaikkei tykkää yhtään? En ole kuullut kenenkään muunkaan kehuvan, paitsi niiden ylen maksettujen kehujien siinä artistijulkistuksessa.
Kauhistuttaa mikä se koiranpentubiisikin on. Tulee mieleen Maukka Perusjätkän "Koiranpennut" sanoo hau, hau.
Kannattaisi tosiaan lähteä osallistumaan vasta kun on se loistava biisi, eikä lähteä vaan rakentamaan jotain esitystä euroviisuihin. Ei siellä voi millään ihan kivalla lätsytyksellä erottua joukosta.
Kyllä Suomessa osataan jo tehdä kansainvälisiä hittejä. Miten ne vaan saataisiin ajoitettua viisuihin? Uskon myös että moni laulaja/yhtye olisi halukas kansainväliseen menestykseen ja keikkoihin. Silloin vaan niitä hittibiisejä pitää olla vähintään tusina kasassa, että saa hyvän keikan aikaiseksi. Kuumaa olisi ollut ihan valmis tähän.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku selittää sen pinkin taustan videossa? Miksi? Ja se auringonpimennys ja ilmeisesti kuu?
No AI generoi helposti kaikkea sööttiä videoon.
Vierailija kirjoitti:
Käärijässä oli hyvää myös ajankohtaisuus. Se biisi oli juuri sitä, mitä covidilla pelästytetty kansa tarvitsi: silkkaa ilonpitoa ja hauskuutta. Nappisuoritus.
Ja Euroviisuhistorian suurin vääryys, kun Ruotsi varasti voiton vääryydellä ja viekkaudella. Mutta näkipähän koko maailma kerrankin, miten ruotsalaiset kohtelee suomalaisia. Abba-yhtyeelle pojot siitä, että pilasivat Abbaviisut tyylikkäästi ilmoittamalla, ettei heillä ole osaa eikä arpaa Ruotsin rikokseen, eivätkä todellakaan tule esiintymään vääryydellä hankittuihin viisuihin.
Oikeastaan Suomen viisuvoiton menetyksen syypää on Azerbaizan, joka puhelinäänestystä manipuloimalla järjesti viisuvoiton itselleen ja josta johtuen raadit tekivät paluun. Pelkillä yleisöäänillähän Suomi olisi voittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laulavat siis tyyliin keitti (pikkutauko) paino ÖSSÄ, tai keitti (pikkutauko) Ö. Viini ÄÄ, levy ää tai levy Ä. väri ÄÄ tai väri Ä, kuutamo A jne
Edesmennyt äitini aina kommentoi näitä ja häneen korviin sattui, kun kuuli tätä täysin väärin laulettua nykytapaa. Ennen kun opetettiin laulamaan, niin että tavut menee tismalleen oikein ja ei saanut venyttää väärin. Tämä on tosiaan sitä nykytyyliä laulaa, ei siihen kiinnitetä enää niin huomiota mutta itselle on kehittynyt korva myös tunnistamaan nämä väärin tavutukset, koska ne kuulostaa töksähtävältä ja täten sattuu korvaan heti, kun kuulen tätä. Tässä kiinnitin huomiota juurikin siihen. Ikäänkuin laulun sanat eivät mahtuisi tai olisi kirjoitettu väärät sanat. Tästä biisistä ei mielestäni myöskään tullut sellaista todella syvää tunnetta, mistä hän kuitenkin laulaa.
Osaako joku selittää sen pinkin taustan videossa? Miksi? Ja se auringonpimennys ja ilmeisesti kuu?