Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

UMK 2025 ketju | Virallinen

Vierailija
20.08.2024 |

Tästä se lähtee 🤟

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (21056)

Vierailija
4161/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Hyviä pointteja. Lisäisin tähän vielä, että tässä paskana-keskustelussa menee myös puurot ja vellit sekaisin, kun ei ymmärretä eroa termien "kirosana" ja "alatyylinen ilmaisu" välillä. Toki ne särähtävät korvaan samalla tavalla, mutta niissä on kuitenkin merkityksellinen ero, jos sanotaan "Voi p*ska/v*ttu!" (kirosanoja) tai "Oon p*skana/Minua v*tuttaa." (alatyylisiä ilmauksia). Kirosanoilla todellakin kirotaan jotakin, mutta ko. alatyyliset ilmaukset tarkoittavat omia olo- tai tunnetiloja.

Kirosanojen käyttö on nimenomaan alatyylistä ilmaisua. Yhtä lailla "Voi p*ska/v*ttu!" ilmaisee tunnetta kuin "Oon p*skana/Minua v*tuttaa."

PS: Kuvaavaa on, että yritin kahteen otteeseen laittaa palstalle yllä olevan kommentin, jossa nuo sanat on kirjoitettu ilman tähtiä, mutta viestit sensuroitiin eli niitä ei edes julkaistu.

Vierailija
4162/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radioystävällisyydellä ei voiteta viisuja. Tai ehkä joku Loreen siihen pystyy, mutta ei esim. Nemon Code varmaan kauheasti radioissa soi. Itse asiassa harvasta euroviisuvoittajasta tulee mitään radiohittiä. "Radioystävällinen" tarkoittaa usein yhdentekevää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4163/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Hyviä pointteja. Lisäisin tähän vielä, että tässä paskana-keskustelussa menee myös puurot ja vellit sekaisin, kun ei ymmärretä eroa termien "kirosana" ja "alatyylinen ilmaisu" välillä. Toki ne särähtävät korvaan samalla tavalla, mutta niissä on kuitenkin merkityksellinen ero, jos sanotaan "Voi p*ska/v*ttu!" (kirosanoja) tai "Oon p*skana/Minua v*tuttaa." (alatyylisiä ilmauksia). Kirosanoilla todellakin kirotaan jotakin, mutta ko. alatyyliset ilmaukset tarkoittavat omia olo- tai tunnetiloja.

Kirosanojen käyttö on nimenomaan alatyylistä ilmaisua. Yhtä lailla "Voi p*ska/v*ttu!" ilmaisee tunnetta kuin "Oon p*skana/Minua v*tuttaa."

Kyllä, kirosanojen käyttö on alatyylistä ilmaisua, mutta esim. olo- tai tunnetilaa kuvaavat alatyyliset ilmaisut kuten "Oon paskana"  tai "v*tuttaa" eivät ole kirosanoja, jos ollaan tarkkoja terminologian kanssa. Ei niillä ketään tai mitään kirota vaan ilmaistaan painokkaasti omaa kurjaa olo- tai tunnetilaa.

Vierailija
4164/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kirosanojen käyttö on alatyylistä ilmaisua, mutta esim. olo- tai tunnetilaa kuvaavat alatyyliset ilmaisut kuten "Oon paskana"  tai "v*tuttaa" eivät ole kirosanoja, jos ollaan tarkkoja terminologian kanssa. Ei niillä ketään tai mitään kirota vaan ilmaistaan painokkaasti omaa kurjaa olo- tai tunnetilaa.

Mitä se kiroaminen sitten mielestäsi on, ellei oman tunnetilan ilmaisua? Kuten edellä mainittu, sen tunteen voi ilmaista lyhyesti sanomalla sen "Voi p*ska/v*ttu!" tai pidemmin toteamalla, että "Oon paskana"  tai "v*tuttaa". Kiroilua eli alatyylistä ilmaisua yhtä kaikki.

Vierailija
4165/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neea ja Nelli kuulostavat kerta kerralta paremmalta. Taitaa tulla tasokkain UMK koskaan.

Mutkun pitäis kuulostaa jo ekalta kuulemalta.

Totta tuokin, mutta uskon, että on sieltä sellaisiakin vielä tulossa. Vähintään yksi. Erika kommt.

Vierailija
4166/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen hehkutetut biisit eivät kyllä yleensä sitten oikein lähde.

Vierailija
4167/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on seuraavaksi vuorossa? Eikö se julkaista jo tänään heti keskiyöllä?

Vierailija
4168/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on seuraavaksi vuorossa? Eikö se julkaista jo tänään heti keskiyöllä?

Costee. Julkaistaan.

Vierailija
4169/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä se kiroaminen sitten mielestäsi on, ellei oman tunnetilan ilmaisua? Kuten edellä mainittu, sen tunteen voi ilmaista lyhyesti sanomalla sen "Voi p*ska/v*ttu!" tai pidemmin toteamalla, että "Oon paskana"  tai "v*tuttaa". Kiroilua eli alatyylistä ilmaisua yhtä kaikki."

Toki kirosanatkin kuvaavat tunnetiloja, mutta silti on semanttinen ero kirosanoiksi luokiteltujen sanojen ja sellaisten alatyylisten ilmausten välillä, joita ei luokitella kirosanoiksi eli kiroukseksi. Kirosana = kirous = sadattelu.

Kirosanat ovat alatyylisiä, mutta kaikki alatyyliset ilmaukset, esim "oon paskana" eivät ole kirosanoja eli kirouksia/sadatteluita. Jos lyödään vasaralla sormeen, voidaan kirota/sadatella ja sanoa, esim. voi p*ska/v*ttu/p*rkele, mutta ei silloin sanota "Oon paskana."

Tässä hieman tietoa kirosanoista:

https://www.pikku-idis.fi/kiroguru/maaritelmat/

Vierailija
4170/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

UMK on kyllä raaka formaatti julkaista biisejä. Sillä saa kyllä paljon näkyvyyttä, mutta myös paljon turhaa lokaa niskaan ja huomiota ehkä vähän liiaksikin. Ihmisillä on tosi suuret odotukset, ja ovat biisejä sekä artisteja kohtaan todella kriittisiä. Ihan hyvätkin biisit helposti tuomitaan olevan "ihan hirveää sontaa" vain siksi ettei ollut itselle tajunnanräjäyttävä hitti. Sitä myös seuraa ihmiset joilla on omat musiikkimakunsa, eivätkä muuten kiinnittäisi jonkin poppiprinsessan biisin julkistukseen mitään huomiota, mutta nyt heilläkin on siitäkin mielipide. Ylipäätään kaikilla on omat odotuksensa biiseille ja mielipiteet niistä, joita sitten mielellään julkisesti ruoditaan. Viisuyleisö on paljon jo nähnyt ja kuullut, ja on kriittistä porukkaa.

Ei ole helppo mankeli kyllä, minkä läpi nämä artistit käy saadakseen itselleen näkyvyyttä.

Vierailija
4171/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei noista vanhoista suoloista, ne kun täällä janottaa mennään uusiin ja meneillään oleviin välieriin.

Meillä on koko viikko odotettavaa omasta takaa.

Laittakaa tietoa, siis tietoa missä vaiheessa muiden maiden karsinnat ovat. Please. Päästään vähän eteenpäin.

Joku mainitsi eile liettuan. Miten meni?

No, omat suosikkini ainakin pääsivät jatkoon eli Anyanya ja Juste. Ei mitään tajunnanräjäyttäviä biisejä, mutta ei susisurkeitakaan ainakaan tässä erässä. Haastavaa seurata ohjelmaa, kun ei ymmärrä kielestä mitään. Eniten pelkäsin, että Gåte-vaikutteita saanut biisi olisi mennyt jatkoon, mutta ei mennyt.

Miksi Juste oli suosikkisi? Euroviisuja ajatellen jäisi muiden joukossa auttamatt

Juste voi jäädä jalkoihin euroviisuissa mutta tuossa joukossa hän erottui edukseen, nätti melodia. Rutan lavashow näytti teennäiseltä ja lopun korkea ja pitkä vokaali oli jo liikaa. Yllätti, että Anyanya oli sekä yleisön että tuomariston selkeä suosikki.

Vierailija
4172/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko seuraava biisi eli 3. tänä yönä. eli 5 tunnin päästä?

Vierailija
4173/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli, että millä palstalla Goldielocks on ennakkosuosikki. Niin en itse sanoisi, että ensimmäisenä suosikkina vielä missäään, koska OML ja Erika toistaiseksi pitävät sitä paikkaa. 

MUTTA olen myös itse tehnyt samankaltaisen huomion, että niin tällä palstalla, kuppilassa ja ehdottomasti myös Jodelissa, Goldielocks ottaa näitä kahta kokoajan kiinni. Hän siis saattaa olla tämän kauden yllättäjä.

On nimittäin mahdollista, että Erika ja OML jakavat ihmisiä kahtia todella oudoilla biiseillä ja Goldielocks kiilaa väliin. Näen jo selkeästi, että raadeissa hän pärjäisi paremmin kuin E tai OML, tämän lisäksi persoonana todella samaistuttava ja rakastettava luultavasti monen suomalaisen mielestä.

Vieläkään en ole pystynyt yhtään ton Goldien biisiä kuunteleen loppuun, se ääni on karsee.

Vierailija
4174/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, Costeen biisi Sekaisin.

Vierailija
4175/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee

Vierailija
4176/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

UMK on kyllä raaka formaatti julkaista biisejä. Sillä saa kyllä paljon näkyvyyttä, mutta myös paljon turhaa lokaa niskaan ja huomiota ehkä vähän liiaksikin. Ihmisillä on tosi suuret odotukset, ja ovat biisejä sekä artisteja kohtaan todella kriittisiä. Ihan hyvätkin biisit helposti tuomitaan olevan "ihan hirveää sontaa" vain siksi ettei ollut itselle tajunnanräjäyttävä hitti. Sitä myös seuraa ihmiset joilla on omat musiikkimakunsa, eivätkä muuten kiinnittäisi jonkin poppiprinsessan biisin julkistukseen mitään huomiota, mutta nyt heilläkin on siitäkin mielipide. Ylipäätään kaikilla on omat odotuksensa biiseille ja mielipiteet niistä, joita sitten mielellään julkisesti ruoditaan. Viisuyleisö on paljon jo nähnyt ja kuullut, ja on kriittistä porukkaa.

Ei ole helppo mankeli kyllä, minkä läpi nämä artistit käy saadakseen itselleen näkyvyyttä.

Vauvapalstakirjoittelut on helppo sivuttaa. Nykyään ihmiset menevät artistin somepostauksiin kirjoittamaan vaikka mitä paskaa, tappouhkauksiakin. Siis jostain euroviisukappaleesta 🙄

Vierailija
4177/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee

Super ja kiitos.

Vierailija
4178/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika meh jos ainoa juttu on, että tästäpä tulee hyvä radiobiisi. Eikö kaikkien kappaleiden pitäisi olla menossa viisuja voittamaan tai ainakin pärjäämään?

Viime vuonnakin suurin osa tuntui tähtäävän viisujen sijasta radiosoittoon/suoratoistolistoille. Vähän tylsää kyllä, vaikka laadussa ei sinänsä ole valittamista jos UMK:n alkuvuosiin vertaa :D

Vierailija
4179/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PS: Kuvaavaa on, että yritin kahteen otteeseen laittaa palstalle yllä olevan kommentin, jossa nuo sanat on kirjoitettu ilman tähtiä, mutta viestit sensuroitiin eli niitä ei edes j

Niin on. Eivät edes tajua kun vi. pa. pe. sa. tulevat kaikki rumuudet. Ei ne kuulu biiseihin, ei ollenkaan. Ei minusta myöskään tuo devil .

Vierailija
4180/21056 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika meh jos ainoa juttu on, että tästäpä tulee hyvä radiobiisi. Eikö kaikkien kappaleiden pitäisi olla menossa viisuja voittamaan tai ainakin pärjäämään?

Tavallaan joo mutta ei kuitenkaan. UMK:ssa valitaan viisuedustaja mutta samalla se on näkyvin areena uudelle kotimaiselle musiikille ja nouseville tähdille. Jos UMK hakisi pelkkää viisuedustajaa, mukana olisi lopulta 7 kertaa Portion Boysin tekeleen tasoista viisukliseitä pursuavaa huttua.

Nyt UMK kiinnostaa julkaisualustana artisteja ja levy-yhtiöitä laajemmalla skaalalla, jolloin mukaan saadaan vuosittain muutama viisukelpoinen ja muutama muuten vaan laadukas kappale.

Loppujen lopulta meidän parhaiten menestyneet edustajat on tehneet nimenomaan itsensä näköistä musiikkia, joka on sopinut myös viisuihin ja tuotettu huippuunsa niitä silmällä pitäen (BC, Käärijä, Lordi).

Jos muistellaan kutsuartistivuosia ja kertoja kun UMK:ssa tekemällä tehtiin viisuedustajaa, niin se homma meni näin pienessä maassa ja musiikkiskenessä päin mäntyä ihan todistetusti. Nykymuotoinen kilpailu on justiinsa hyvä tällaisena, koska se pysyy kiinnostavana, tuoreena ja houkuttelevana sekä tekijöille että yleisölle.

Ketju on lukittu.