Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista teidän viidesluokkalaisten elämä on? Pitäisikö mun olla huolissani?

Vierailija
20.08.2024 |

Oma 11-vuotias poikani huolestuttaa. Hän lukee vieläkin ei-sujuvasti ja opettaja ehdotti koulupsykologin tutkimuksia. Jos en pakottaisi, hän ei oma-aloitteisesti peseytyisi, söisi tai tekisi läksyjä tai mitään muutakaan. Esimerkiksi hän ei tuo pyykkiin alusvaatteita siinä vaiheessa, kun ne likastuvat, vaan pitää monta päivää. Ja tästä on ollut monesti puhetta. Harrastuksia on ollut useampi, mutta hän on keskeyttänyt kaikki ne. Hän vaatii edelleen tosi paljon huomiota, esim. iltaisin nukutuksen ja jos näkee pahaa unta niin herättää mut. Haluaisin hänen itsenäistyvän. Että voisin jopa huomata hänen itse tekevän joskus jotain. Muistelen, että olin samanikäisenä tosi reipas ja vieläpä usein halusin auttaa vanhempia.

Huolestuttaa, että missä vaiheessa se murrosikä sitten tulee? Poika tekee joka päivä legoja koulun jälkeen tai pelaa Nintendolla. Välillä mennään yhdessä puistoon ja lapsi keinuu. Olen ehdottanut esim. jalkapallon potkimista, mutta ei kiinnosta.

Ja olen yksinhuoltaja, joten yritän keksiä mahdollisimman paljon meille yhteistä kivaa tekemistä. 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos huomioista. Poika on saanut tehostettua tukea koulussa jo monta vuotta. Siksi kai opettajien huoli onkin niin suuri, koska tukitoimet eivät auta. Mutta jos kyseessä olisi jokin kehitysviivästymä, luulisi sen tulleen diagnosoiduksi jo aiemmin? 

Ap

Vierailija
22/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollinen nepsyys ja autismikirjo selvitetty ja diagnoosit hankittu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ainut erikoiselta kuulostava asia on tuo nukutuksen tarvitseminen. Ihan normaalia, ettei 11-vuotias poika välitä vaihtaa alusvaatteita joka päivä tai käydä suihkussa äidin mielestä sopivaan aikaan jos äiti ei "pakota".

Vierailija
24/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 11-vuotias on tyttö. Käy suihkussa joka päivä ja vaihtaa puhtaat vaatteet. On siihen opetettu jo pienestä. Muistaa suurimmaksi osaksi tehdä läksyt ihan itse, mutta joskus unohtaa tehdä jonkun läksyistä.

Mutta unohtaa kyllä syödä, jos ei pidä siitä huolta. Ei tosiaan tee mitään siivoamista ilman, että sanoo sata kertaa, vaikka olisi ihan hänelle merkattua kotitöitä. Ei kykene menemään itse ajoissa nukkumaan, vaan pitää olla vahtimassa.

Murrosikä on alkanut ja on kiinnostunut vaatteista ja meikeistä. Toisaalta haluaa vielä nukkua minun kanssa, kun mies on yötä pois. Ja rakennetaan yhdessä legoilla ja katsotaan Disney-leffoja. 

Vierailija
25/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemisen tasosta ja erityisesti lukemansa ymmärtämisestä voisi olla huolissaan, ei siitä että rakentelee legoilla ja keinuu. Lukekoot vaikka sarjakuvia, kunhan lukee. Niistä löytyy ihan hyviä.

Mitä nukutusta lapsi tarvitsee? Pois sellaiset ja äänikirja vaikka soimaan hetkeksi. Hygienia huolehditaan yhdessä, jos ei itse sitä hallitse.

Vierailija
26/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotain tosiaan taitaa olla meneillään. Tehostettu tuen tarve jos ei riitä niin pitäisi alkaa tutkia miksi ei lapsi pärjää. Kuvauksen perusteella ei kuulosta kyllä ihan ehkä ikätasoiselta. Meidän 12v leikkii kyllä vielä, mutta tekee myös läksyt ja kouluun menot itsenäisesti, ei käytä likaisia vaatteita ja on sosiaalinen. On huolehtinut kouluasiat itse siitä asti kun oli n. 8 vuotta vanha. Lukee hyvin ja myös koulussa sujuu oikein hyvin. Hiuksia tosin alkoi tajuta ilman erillistä muistuttamista pesemään vasta vuosi sitten. Sitä ennen pesi liian harvoin ellen sanonut.Tsemppiä ja toivottavasti asiat lähtee selviämään nopeasti!

Vierailija
27/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap pelkää psykologin tutkimuksia, ne kannattaa ottaa vastaan nyt eikä myöhemmin, varsinkin jos poikasi on tehostetun tuen piirissä. Minä olisin huolissani lukemisesta ja hygieniasta, leikkiminen on hienoa, hajamielisyys voi olla ihan luonteenpiirre tai sitten jotain muuta. Muista vaan itse suhtautua rennosti psykologiin, samoin kuin keneen tahansa muuhun luotettavaan aikuiseen. Mun lapsi on ollut tekemisissä aika monen ammattilaisen kanssa, lähes aina muista kuin hänestä itsestä johtuvista syistä. Kaikkiin ollaan suhtauduttu myönteisesti, yhden kanssa ei kemiat kohdanneet ja kaikkia puhuteltu nimellä, ei tyyliin "se sossutäti" tai "se kuraattori". Nyt on lukiolainen, kavereita on ja leikki ulkona pihalla vielä yläkoulussakin :)

Vierailija
28/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä te ihmiset täällä höpisette? Ennen, vielä sata vuotta sitten Suomessakin tuon ikäiset olivat usein jo töissä, minunkin isoäitini oli pikkupiikana, eikä kyse ollut siitä että aika oli eri, silloin oli vaan pakko pärjätä, ihminen on edelleen samanlainen, nykyään ei vaan vaadita enää mitään.

Oma tyttäreni lähti jo ensimmäisellä luokalla omatoimisesti kouluun, teki läksyt jne. samoin kun tein itsekin aikoinani. Tuo ei todellakaan ole normaalia 11-vuotiaalle. Tytöillä alkaa tuossa iässä jo kuukautiset, miettikää jos tyttö olisi tuollainen ja alushousut olisi veressä jatkuvasti eikä vaihtaisi niitä.

Ei se että kyseessä on poika, voi olla kriteeri sille että voi rauhassa olla kuin kuusivuotias. Kyllä tutkimukset pitää tehdä, että mikä on syynä, adhd, autismia...jotain selkeästi on vialla.

Aamen. Ei lisättävää. 

Vierailija
29/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isättä kasvamisen ongelmia. 

Vierailija
30/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuon ikäiset tyttö ja poika. Kyllä niitäkin pitää muistuttaa ja patistella. Vaihtaa vaatteet, vie likaiset pyykkiin. Minä ne pesen, mutta he viikkaa omansa kaappiin. Osaavat itse kouluun lähteä. Välillä syömisen kanssa saa muistuttaa, aamupala saattaa jäädä välistä. 

Osaavat lukea hyvin, jo useamman vuoden. Vaikka eivät kovin ahkeria olekaan lukemaan. Tyttö on vähän herkempi ja tykkää välillä nukkua samassa huoneessa. Toki meillä kun on kaksi lasta, niin välillä muistuttavat toisiaan, että hei se aamupala tms. Läksyt tekevät itse, mutta välillä jää joku tehtävä välistä, kun eivät huomaa. 

Murrosikä ei ole alkanut vielä edes tytöllä, kohta varmaan. Ja kyllä nuo vielä myös leikkii, etenkin tyttö. Poika taas mieluummin pelaisi tietokoneella. 

Vierailija
31/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Likastuminen ei ole suomea, idiootti. 🙄 miten poikasi voi oppia lukemaan sujuvasti kun äitinsä ei osaa edes puhua normaalisti.

Tiesitkö idiootti, että virke aloitetaan isolla kirjaimella? Ja tiesitkö idiootti, että tällaiselle vapaamuotoiselle foorumille on ihan hyväksyttävää kirjoittaa silloin tällöin murresanoja?

No tuo edellä mainittu idiootti käytti hymiötä tekstissään, samaan aikaan kun kritisoi aloittajaa siitä, kun ei kirjoita kirjakieltä. 

Missä maailmankaikkeudessa hymiöt ovat hyväksyttävää kirjakieltä? 

Vierailija
32/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos huomioista. Poika on saanut tehostettua tukea koulussa jo monta vuotta. Siksi kai opettajien huoli onkin niin suuri, koska tukitoimet eivät auta. Mutta jos kyseessä olisi jokin kehitysviivästymä, luulisi sen tulleen diagnosoiduksi jo aiemmin? 

Ap

No ei välttämättä ole kehitysviive. Sen sijaan esim lievä autismi (ennen aspergerin nimellä) löytyy usein vasta yläasteella. Oireet erottuvat sitä paremmin mitä isommaksi kasvetaan. 

Voi kuitenkin olla että lapsesi on vain vielä .... lapsi. Legot ja keinuminen on ihan normaalia 11-vuotiaalle. Nykyään oletetaan että pitäisi lasten jutut jättää tosi varhain. 

Kyllä monet yläasteikäisetkin vielä ihan leikkii. Eikä siinä ole mitään pahaa. 

Jos opettaja on suosittanut psykan tutkimuksia niin kannattaa mennä. Jos on jotain, on hyvä että se selviää ennen yläastetta, kun muutenkin muutoksia siinä tulee. 

Vierailija
33/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isättä kasvamisen ongelmia. 

Älä jaksa. Kyllä tällaisia 11-vuotiaita poikia on ydinperheissäkin. Kuten meillä. 

Vierailija
34/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu normaalia, mutta pitäisi osata jo lukea!

Ap jo sanoikin, että on tehostettu tuki, eli ongelmia on tavallista enemmän koulussa, psykologin jälkeen mietitään siirtyykö erityiseen tukeen.

Erityislapsia on nykyisin jo todella paljon, joten ei mitään hätää ap. Tarkoittaa vain, että poika saa vielä enemmän tukea ja ehkä jonkin selittävän diagnoosin.

Vierailija
35/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapset käy illalla suihkussa? Miten voi pitää samoja alkkareita monta päivää? Ei luulisi kenenkään iltasuihkun jälkeen laittavan likaisia alkkareita päälle vaan ne menee luontevasti sinne pyykkikoriin.

Vierailija
36/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhteellisen normaalia, että 11-vuotiaalla on vesikammo ja pitää komentaa pesulle. 😃 Jos ei lapsi itse osaa vaihtaa vaatteita, niin hoidatte homman yhdessä ja laitatte vaikka viikonloppuna joka päivälle puhtaat vaatteet (tarvittavista osin) vaatekaappiin valmiiksi. Laitat vaikka teipillä laput tyyliin ma, ti, ke. 

Juu kyllä tuonikäisten, ja varsinkin poikien hygieniasta täytyy vielä pitää huolta ja muistutella. Se murrosikä tulee sieltä varmasti vähitellen, mutta muista että pojat kehittyy siinä suhteessa vähän tyttöjä hitaammin. Jos siis itseesi vertailet, mietit minkälainen olit samanikäisenä.

Vierailija
37/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arjesta en niin osaa sanoa, mutta ainakin lomalla ollessa, en muista kohdanneeni yhtäkään tuon ikäistä muksua, jota ei saisi olla patistamassa suihkuun.

Täällä on tietysti kaikkien lapset jo tokaluokasta lähtien täyttänyt vanhempien veroilmoituksetkin, mutta ei se niin harvinaista ole tuolla missä ihmiset on ihan lihaa ja verta, bittien sijasta. 

Vierailija
38/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksiin ehdottomasti. 

Vierailija
39/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lukihäiriö tutkittu? Niitä diagnooseja on tullut jopa lukioikäisille, kun lukiossa seulottiin 1. luokkalaiset.

Vierailija
40/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla oli kanssa vaikea kausi vitosella, siihen kasaantui ikäviä juttuja: isätapaamisissa isä käyttäytyi erikoisesti ja huusi, mikä pelotti. Koulussa vaihtui opettaja ja uusi ope oli todella outo ja jotenkin pelottava hänkin. Läksyt jäi usein tekemättä, jossen istunut vieressä. Lukeminen kuitenkin sujui. Onko teillä tapahtunut pojan elämässä muutoksia?

Meillä tilanne kyllä vähitellen parani, varsinkin kun alkoi yläaste ja luokka, koulu ja opettajat vaihtui - poika palasi omaksi itsekseen. Ja mitään varsinaista murrosikää ei edes tullut eli tuo 11-12v oli hankalin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi