Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista teidän viidesluokkalaisten elämä on? Pitäisikö mun olla huolissani?

Vierailija
20.08.2024 |

Oma 11-vuotias poikani huolestuttaa. Hän lukee vieläkin ei-sujuvasti ja opettaja ehdotti koulupsykologin tutkimuksia. Jos en pakottaisi, hän ei oma-aloitteisesti peseytyisi, söisi tai tekisi läksyjä tai mitään muutakaan. Esimerkiksi hän ei tuo pyykkiin alusvaatteita siinä vaiheessa, kun ne likastuvat, vaan pitää monta päivää. Ja tästä on ollut monesti puhetta. Harrastuksia on ollut useampi, mutta hän on keskeyttänyt kaikki ne. Hän vaatii edelleen tosi paljon huomiota, esim. iltaisin nukutuksen ja jos näkee pahaa unta niin herättää mut. Haluaisin hänen itsenäistyvän. Että voisin jopa huomata hänen itse tekevän joskus jotain. Muistelen, että olin samanikäisenä tosi reipas ja vieläpä usein halusin auttaa vanhempia.

Huolestuttaa, että missä vaiheessa se murrosikä sitten tulee? Poika tekee joka päivä legoja koulun jälkeen tai pelaa Nintendolla. Välillä mennään yhdessä puistoon ja lapsi keinuu. Olen ehdottanut esim. jalkapallon potkimista, mutta ei kiinnosta.

Ja olen yksinhuoltaja, joten yritän keksiä mahdollisimman paljon meille yhteistä kivaa tekemistä. 

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Likastuminen ei ole suomea, idiootti. 🙄 miten poikasi voi oppia lukemaan sujuvasti kun äitinsä ei osaa edes puhua normaalisti.

Tiesitkö idiootti, että virke aloitetaan isolla kirjaimella? Ja tiesitkö idiootti, että tällaiselle vapaamuotoiselle foorumille on ihan hyväksyttävää kirjoittaa silloin tällöin murresanoja?

ööö, kyllä tiedän vallan mainiosti. Entä sinä, ääliö?

Vierailija
42/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin itse 10-vuotiaana neljännen Harry Potterin muutamassa päivässä, ja niin lukivat kaverinikin. 12-vuotiaana ilmestyi seuraava, entistä paksumpi osa, ja parissa päivässä meni sekin. 

Jokin viivästymä tai haaste on kyseessä, jos 11-vuotiaana ei lukeminen suju (enkä tarkoita sitä että jos lukeminen ei vaan kiinnosta, vaan lukutaitoa)

Jep. Meillä poika luki 10-vuotiaana monen sadan sivun romaaneja sekä suomeksi että englanniksi, joskus useammankin viikossa. Kyllä 11-vuotiaana pitäisi lukutaidon olla sillä tasolla että ainakin mekaaninen lukeminen onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollinen nepsyys ja autismikirjo selvitetty ja diagnoosit hankittu?

Autismikirjolta minustakin kuulostaa

Vierailija
44/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapset käy illalla suihkussa? Miten voi pitää samoja alkkareita monta päivää? Ei luulisi kenenkään iltasuihkun jälkeen laittavan likaisia alkkareita päälle vaan ne menee luontevasti sinne pyykkikoriin.

Meillä poika laittaisi samat päälle suihkun jälkeen. Jos ei erikseen joka kerta sano. Autismin piirteitä on juuri tuo, että kaikki muutokset on vaikeita. Myös vaatteiden vaihtaminen. Samoja pitäisi varmaan niin kauan että ne on pelkkää hiutuvaa. 

Joo ja ei ole kiva piirre. Toinen meidän lapsista pitää nimenomaan vain puhtaita vaatteita, on tosi tarkka. Niin ettei ole kasvatuksesta kiinni (siitähän kaikki syyt aina löytyy, hah)

Vierailija
45/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 11-vuotias takeltelee lukemisen kanssa, hieman haasteita ollut. Muut aineet sujuvat ihan hyvin, molemmat vieraat kieletkin. En ole siis huolissani lukemisesta, koko ajan on kehittynyt. Itse olen himolukija, luin hänelle todella paljon, kun oli pieni, mutta minkäs teet jos ei kiinnosta. Suihkusta muistutellaan joka päivä, puhtaat vaatteet älyää ottaa aamuisin. Ruualaitosta ei ole kiinnostunut, tekee kyllä välipalaa itselleen, mutta menee siitä missä aita on matalin. Jos toinen vanhempi on yön poissa, nukkuu meidän sängyssä. 

Vierailija
46/46 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano tätä pahalla, mutta kutsu koulupsykologin tutkimuksiin tarkoittaa, että poikasi opettajilla on kokonaisvaltainen huoli hänen kehityksestä ja kasvusta. Oppimista koskevat asiat selvitetään yleensä erityisopettajan kanssa. Koulupsykologille on todella vaikea päästä nykyään, joten hyödyntäisin ehdottomasti! 

t. Opetusalalla työskentelevä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi