Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tee vapaaehtoistöitä lastemme urheiluseurassa vaikka periaattessa pitäisi

Vierailija
20.08.2024 |

Toivun parhaillaan todella pahasta burn outista. Siis sellaisesta, että pahimmillaan oli itsetuhoisia ajatuksia. Töissä työkuormaa on sopeutettu ja vapaa-ajalla teen lähinnä asioita, jotka ovat minulle voimavara eikä kuluttava tekijä.

Koko kesän on ollut huono omatunto, kun en osallistu mihinkään talkootyöhön. Ei vaan oikeasti ole resursseja viettää koko viikonloppua talkootyössä töiden päälle. Lasten urheilun hoidan. Kuljetan, kustannan, kannustan sekä välillä vähän valmennan omiani. Ja joo, lapsilla on isä, mutta työssä, jossa on paljon pois. Perusarki on minun vastuulla ja kaikki talkootyöt osuneet ajoille, jolloin mies ei ole kotona.

En haluaisi missään urheiluseurassa avautua burn outista ja muista ongelmistani, mutta tuntuu töykeältä, että jätän vaan osallistumatta. Miten te muut olette onnistuneet olemaan osallistumatta? Oletteko vaan jättäneet väliin sen kummempia ajattelematta?

Kommentit (397)

Vierailija
281/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hitto nyt jaksaa hinkata jotain talkoohommia. Nostakaa ne maksut tappiin. 

Vierailija
282/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista oon miettinyt, että jos joku uratykki-iskä tai sen burnoutissa yksin kotia hoitava vaimo ei voi tulla paikalle myyjäksi, niin eikö voi vaikka laittaa 100€ toisen äidin tilille, joka ne pillimehut kävisi ostamassa? Usein ei nää tämmöistä tapahtuvan. Toisaalta ne jotkut osallistuu sekä mokkapaloilla, että pillimehuilla, että 8 tunnin työnteolla. Hohhoijaa, menee ihan tunteisiin nää mokkapalat!! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten harrastustoiminnan ongelma on se, että kaikki on niin kilpailullista. Miksei voisi olla jotain telinevoimistelua tai salibandya ilman kilpailuvelvoitetta? Ei tarvitsisi järjestää mitään kisoja eikä maksaa kisamatkoja. Riittäisi että hallivuoron saa varattua harrastusmaksulla ja jonkun ohjaajan palkka. 

Juu, ja sitten ne ihan pienimpienkin harrastelujoukkueenkin vanhemmat velvoitetaan ramppaamaan jossain talkoissa, että saadaan katettua kilpailutoiminta. Tämä on se joka ottaa päähän monia. Sen nyt ymmärtää että tosissaan kilpailevan lapsen vanhemmilta vaaditaan paljon, mutta kun ei voi edes harrastaa ilman vanhempiin kohdistuvia vaatimuksia. 

Meillä oletetaan että kaikki kilpailevissa ryhmissä olevat lapset osallistuvat toimintaan. Mutta ei ne alakouluikäisten vanhemmat ikinä halua, lukuunottamatta niitä jotka ovat itse nuorena harrastaneet tosissaan. 

Muille ihan kaikki panostus on täysin poissuljettu.

Vierailija
284/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varainhankinta. Vihaan sitä. Tänä vuonna en osallistu.

Aplle sanoisin, että älä ressaa turhaan. Ei sun tarvi osallistua. Sanot että on vaikea elämän tilanne, jos joku joskus kysyis. Aina siellä on niitä into piukkia hääräämässä. 

Vierailija
285/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmoista oon miettinyt, että jos joku uratykki-iskä tai sen burnoutissa yksin kotia hoitava vaimo ei voi tulla paikalle myyjäksi, niin eikö voi vaikka laittaa 100€ toisen äidin tilille, joka ne pillimehut kävisi ostamassa? Usein ei nää tämmöistä tapahtuvan. Toisaalta ne jotkut osallistuu sekä mokkapaloilla, että pillimehuilla, että 8 tunnin työnteolla. Hohhoijaa, menee ihan tunteisiin nää mokkapalat!! 

Miksi se raha pitäisi laittaa toisen äidin tillle? Seurallehan sitä rahaa ollaan keräämässä.

t. aiemmin runsaskätisestä rahallisesta osallistumisestaan kertonut

Vierailija
286/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän juuri on se hiertävä juttu. Osa panostaa ihan järjettömästi ja osa ei yhtään. Mä pystyn talkoisiin helposti, mutta rahasta on tiukkaa. Mielellään teen uratykki-isän kahvilavuoron rahaa vastaan. 

Olen jopa yhdelle ehdottanut, mutta ei suostunut. Jatkoi vain talkoista motkottamista, vaikka ilmoittautumalla ja maksamalla olisi saanut win-win tilanteen. Seura olisi saanut talkoolaisen, minä rahaa ja uratykki välttänyt talkoot.

Vierailija
287/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon pillareita, jos 100€ saa niihin menemään....

Vierailija
288/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun mielestäsi siis teet talkootöitä, kun istut katsomossa seuraamassa lastesi tekemisiä? Ok.

No itse asiassa lajista tai joukkueesta riippuen olin  useimmiten kentän laidalla jojon tai huoltajan tai toimitsijan ominaisuudessa. 

Normipeleissä ei varsinaisia talkoohommia ollut, mutta tärkeätä tietysti että pelaajat saatiin paikalle ja ne vanhemmat, jotka tulivat katsomaan peliä, yleensä toivat muutaman muunkin pelaajan kyydissään.

Vierailija
289/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän juuri on se hiertävä juttu. Osa panostaa ihan järjettömästi ja osa ei yhtään. Mä pystyn talkoisiin helposti, mutta rahasta on tiukkaa. Mielellään teen uratykki-isän kahvilavuoron rahaa vastaan. 

Olen jopa yhdelle ehdottanut, mutta ei suostunut. Jatkoi vain talkoista motkottamista, vaikka ilmoittautumalla ja maksamalla olisi saanut win-win tilanteen. Seura olisi saanut talkoolaisen, minä rahaa ja uratykki välttänyt talkoot.

Miksi uratykki-isän pitäisi sinun talouttasi tukea? Et sinä sitä seuraa pyöritä. 

Vierailija
290/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut jalkapallon harrastaja. Meni kuppi nurin, kun lähes joka viikonloppu ja välillä viikollakin piti olla kuljettamassa peleihin. Olevinaan kaikki vanhemmat osallistuvat, mutta ei todellakaan osallistu. Yhden pojan perheellä ei ollut autoa ja erään toisen pojan vanhemmat oli olevinaan aina töissä. Eihän kukaan sitä usko. Sitten oli niitä, jotka laskee, että heille kuuluu joka neljännen pelin kuljetus. Ja sitten meitä, jotka ajatteli, että hitto soikoon, pakkohan ne on sinne viedä. Ei se ajoaika vaan se, että monta tuntia siellä odottelet, omana vapaapäivänä!

Koriksessa jatkuva buffa-myynti (äidit hoitaa). Ja kyllä sielläkin usein menivät peleihin ja turnauksiin omilla kyydeillä. Tosin ei ollut ketään siinä joukkueessa, jonka vanhemmat ikinä ei olisi kuskanneet. Mutta kyllä oli heitä, jotka ei ota kyytiin ketään, kun jatkavat mummolaan sieltä pelistä tai ostoksille tai minne milloinkin. Yksi poika kulki minun kyydissä 7 kertaa kauden aikana vieraspeleihin/turnauksiin ja minun poikani sai heidän perheeltä yhden ainoan kerran kyydit. Aina niillä oli yhdistetty jotain muuta menoa jos sen pojan vanhemmat oli kuljettamassa. Toki ehdotin myös, että ottaisi 2 pikkubussia, niin niihin mahtuisi kaikki, mutta eipä muut olleet kuitenkaan valmiita maksamaan. Tosin jos hinta on 300€ yhteensä per pelireissu ja on 10-12 poikaa maksamassa, niin eihän se ole raha eikä mikään, koska myös omalla autolla peräkkäin kulkeminen maksaa.

Vierailija
291/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se raha pitäisi laittaa toisen äidin tillle? Seurallehan sitä rahaa ollaan keräämässä.

t. aiemmin runsaskätisestä rahallisesta osallistumisestaan kertonut

Jos se toinen tekee sun vuoron? Eikai sen ilmaiseksi tarvitse sun vuoroja tehdä? 

Jos siis jokaisen pitää vaikka leipoa 30 mokkapalaa ja sinä et halua, miksi et maksaisi jollekin toiselle että tekee ylimääräiset 30?

Tai sulla nyt on niin paljon, ettet varmaan ymmärrä kysymystä, mutta jos leikitään että sulla olisi tarpeeksi että voisit maksaa, muttei niin paljon että voisit avokätisesti tukea seuraa. Niin mikset maksaisi jollekin toiselle siitä että hoitaa sunkin mokkapalat?

Vierailija
292/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se toinen tekee sun vuoron? Eikai sen ilmaiseksi tarvitse sun vuoroja tehdä? 

Jos siis jokaisen pitää vaikka leipoa 30 mokkapalaa ja sinä et halua, miksi et maksaisi jollekin toiselle että tekee ylimääräiset 30?

Tai sulla nyt on niin paljon, ettet varmaan ymmärrä kysymystä, mutta jos leikitään että sulla olisi tarpeeksi että voisit maksaa, muttei niin paljon että voisit avokätisesti tukea seuraa. Niin mikset maksaisi jollekin toiselle siitä että hoitaa sunkin mokkapalat?

---

Ei ole mitään "mun vuoroa". Minä maksan seuralle rahalla sen, minkä toiset tekevät työllä. Hyvin yksinkertainen asia. Meillä ei ole mitään älyttömiä "nyt kaikki leipoo mokkapaloja" tempauksia. Minun ja mieheni panos on 100% taloudellinen ja jos se ei jollekin kelpaa, se on voivoi. 

Vierailija
293/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan mokkapaloja! Kiitos tästä urheiluseurat!

Vierailija
294/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut vuosia ja taas vuosia vapaaehtoistyöhön urheiluseurassa, ja olen sitä mieltä, että ne osallistuvat, jotka haluavat ja joiden resurssit sen mahdollistaa. Kenenkään ei ole pakko!

Asiaa ei tarvitse selitellä, eikä kenenkään pidä katsoa kieroon, jos joku ei osallistu. Se on vapaaehtoista hommaa, ja meistä ei kukaan tiedä toisen elämäntilannetta ja jaksamista.

Itse koin saavani siitä enemmän kuin annoin, ja osallistuin mielelläni. 

Vierailija
295/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut jalkapallon harrastaja. Meni kuppi nurin, kun lähes joka viikonloppu ja välillä viikollakin piti olla kuljettamassa peleihin. Olevinaan kaikki vanhemmat osallistuvat, mutta ei todellakaan osallistu. Yhden pojan perheellä ei ollut autoa ja erään toisen pojan vanhemmat oli olevinaan aina töissä. Eihän kukaan sitä usko. Sitten oli niitä, jotka laskee, että heille kuuluu joka neljännen pelin kuljetus. Ja sitten meitä, jotka ajatteli, että hitto soikoon, pakkohan ne on sinne viedä. Ei se ajoaika vaan se, että monta tuntia siellä odottelet, omana vapaapäivänä!

Koriksessa jatkuva buffa-myynti (äidit hoitaa). Ja kyllä sielläkin usein menivät peleihin ja turnauksiin omilla kyydeillä. Tosin ei ollut ketään siinä joukkueessa, jonka vanhemmat ikinä ei olisi kuskanneet. Mutta kyllä oli heitä, jotka ei ota kyytiin ketään, kun jatkavat mummolaan sieltä pelistä tai ostoksille tai minne milloinkin. Yksi poika kulki minun kyydissä 7 kert

Meillä on myös yksi äiti joka vastaa aina että on töissä juuri tuolloin. Ei edes lue loppuun viestiä, vaan jos se alkaa "talkoo" niin vastaus on heti "mä oon just töissä tuolloin".

Hän on lastentarhaopettaja tavallisessa päiväsaikaan auki olevassa päiväkodissa. Ja sen verran pölhö, että unohtaa olevansa talkoiden aikaan töissä ja päivittelee facebookiin miten on milloin puutarhahommissa, milloin lätkäpelissä.

Ärsyttää vaikka myös naurattaa tuollainen yksinkertaisuus.

Vierailija
296/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

Ei ole mitään "mun vuoroa". Minä maksan seuralle rahalla sen, minkä toiset tekevät työllä. Hyvin yksinkertainen asia. Meillä ei ole mitään älyttömiä "nyt kaikki leipoo mokkapaloja" tempauksia. Minun ja mieheni panos on 100% taloudellinen ja jos se ei jollekin kelpaa, se on voivoi. 

Sun kanssa on vaikea keskustella jos et suostu katsomaan sun oman tilanteen ulkopuolelle.

JOS sulla ei olis rahaa tukea avokätisesti seuraa mutta et halua talkoilla, miksi et maksaisi jollekulle toiselle että tekee sun talkoovuoron?

Vierailija
297/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin täynnä myös tätä talkootoimintaa, tuntuu että kusetetaan. Kun lapseni jalkapalloon ilmoitin, tein sen koska lapseni halusi harrastaa futista. En minä kaivannut lisää tekemistä. Perehdyin kausimaksuihin ja täytenä yllätyksenä on tullut, että vaaditaan ja velvoitetaan vanhempia osallistumaan talkoisiin ym. Tämä todellakin täytyisi ilmoittaa kausimaksujen yhteydessä, että mitä muuta lapsen harrastaminen vaatii. Ja onko se laillista, vaatia ja velvoittaa osallistumaan? Voiko seura heittää lapsen ulos, jos vanhempi ei osallistu?

Vierailija
298/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Sun kanssa on vaikea keskustella jos et suostu katsomaan sun oman tilan

KUN mulla on niin mun ei tarvitse miettiä tuollaista. Jossittelu on hyödytöntä. Juuri siksi maksan suoraan seuralle, ettei kukaan yh-äippä  tms. ole lompakollani roikkumassa talkoovuorojen varjolla. 

Vierailija
299/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin täynnä myös tätä talkootoimintaa, tuntuu että kusetetaan. Kun lapseni jalkapalloon ilmoitin, tein sen koska lapseni halusi harrastaa futista. En minä kaivannut lisää tekemistä. Perehdyin kausimaksuihin ja täytenä yllätyksenä on tullut, että vaaditaan ja velvoitetaan vanhempia osallistumaan talkoisiin ym. Tämä todellakin täytyisi ilmoittaa kausimaksujen yhteydessä, että mitä muuta lapsen harrastaminen vaatii. Ja onko se laillista, vaatia ja velvoittaa osallistumaan? Voiko seura heittää lapsen ulos, jos vanhempi ei osallistu?

Kyllä se ilmoitetaan niissä kilpailusäännöissä, jotka sinä ruksit luetuiksi edes vilkaisematta niihin. Ja kyllä, on laillista, koska perustuu siihen, että vanhempi hyväksyy ehdot ruksatessaan "olen tutustunut ehtoihin". Ja kyllä, lapsi voidaan heitää ulos, jos lapsen laillinen edustaja eli huoltaja tekee sopimusrikkomuksen jättämällä oman osuutensa yhteisestä sopimuksesta (jonka hyväksyit klikkaamalla "olen tutustunut") täyttämättä. 

Vierailija
300/397 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koriksessa jatkuva buffa-myynti (äidit hoitaa). Ja kyllä sielläkin usein menivät peleihin ja turnauksiin omilla kyydeillä. Tosin ei ollut ketään siinä joukkueessa, jonka vanhemmat ikinä ei olisi kuskanneet. Mutta kyllä oli heitä, jotka ei ota kyytiin ketään, kun jatkavat mummolaan sieltä pelistä tai ostoksille tai minne milloinkin. Yksi poika kulki minun kyydissä 7 kert

Nämä sluibaajat unohtavat sen, että niillä kuskeilla on myös muita lapsia ja muuta tekemistä. He vain haluavat mahdollistaa myös sen pelaamisen.

Mutta kaikki se panostus on pois niiltä kuskien muilta lapsilta ja muusta elämästä ja siksi olisi kiva, että kaikki perheet pyrkisivät osallistumaan parhaansa mukaan.

Onhan se vähän kohtuutonta että joku kiltti ajaa aina. Ihan hyväksikäyttöä.