Kela vaatii halvempaa asuntoa mutta ei maksa muuttokustannuksia.
En minä omista autoa eikä ole säästöjä koska kela ei anna säästää kun tuet vähenee heti. Helposti saisi halvemman asunnon mutta kun ei ole rahaa muuttaa.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt ryhdistäytyä ja ottaa edes jostain itsekin vastuuta.
Vuokraat auton ja rahat siihen saat keikkatyöllä, hsnttihommilla, myymällä marjoja (olisi pitänyt tajuta aiemmin), myymällä sieniä (juuri nyt), keräämällä pulloja, myymällä tavaraa.
Kysyt sukulaista, ystävää, tuttua avuksi. Jos ei ole, se ei ole valtion vika.
Ostat muuttopalvelun. Ks. kohta yksi rahoitusvinkit.
Valtio pitää huolen ensisijaisesti lapsista, kehitysvammaisista ja vanhuksista. Heillekään ei meinaa rahat riittää. Jo nyt on kumma jos täytyy vielä aikuisen ihmisen muuttokin organisoida ja maksaa.
Nuo keikkatyörahathan vähentävät vain ap:n saamia tukia, eli ei hän voi niitä muuttokuluihin laittaa. Ja jos kerran henkilö nyt elää tuilla eli hänellä ei ole työtä, miten niitä töitä nyt yhtäkkiä tulisi ovista ja ikkunoista muuttokustannuksia varten?
Olen itse ihan vakityössä oleva ja olen yrittänyt jo pitkään vaihtaa työpaikkaa. Vielä ei ole tärpännyt. Jos vakityössä olevakin saattaa joutua etsimään työt'ä yli vuoden, miten todennäköisesti joku tuensaaja saa täsmätilauksella haluamansa työn just silloin kun sattuu tarvitsemaan vähän lisätuloja?
Ja ei, sosiaaliturva ei voi perustua oletuksiin ja odotuksiin, että sukulaiset ja ystävät hoitavat muutot ja muutenkin auttavat. Jos Kela edellyttää halvempia asumiskuluja tai kehottaa henkilöäm etsimään halvemman asunnon, Kelan on tietysti tuettava siitä aiheutuvissa kuluissakin. Ei voi olla sivistysvaltiossa niin, että tukia leikataan mutta estetään ihmistä toteuttamasta muuttoa, mikäli muutto mahdollistaisi sen, että asumiskulut ovat kohtuulliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mietin miten ihmeessä joku yksin elävä pelokas, jolla ei ole sukulaisia apuna ja ei ole rahaa, voi muuttaa. Myös jos on helposti kipuja. Kaksiot kalliita pikkukaupungissakin ja yksityistetty firmaksi. Aikovatko ne työntää ihmiset asuntolaan vai mikä tässä on takana, todeta että ei pärjää, tottakai ihmiset haluavat elää itsenäisesti.
Millä se pelokas on sitten muuttanut siihen kämppään, mistä nyt pitäisi lähteä? Nyt herätys, käykö liian raskaaksi hoitaa omia asioitaan.
Monelle tosiaan käy liian raskaaksi hoitaa omia asioitaan. Erityisesti juuri heille, joilla ei ole ketään toista ihmistä. Se, että on kerran muuttanut johonkin ei tarkoita, että temppu olisi toisinnettavissa juuri sillä hetkellä, siinä elämäntilanteessa ja niillä
Monille käy paljon raskaammaksi muiden ihmisten puuttuminen heidän elämään.
Ei kai kukaan ole toivomassa mitään pakkomuuttoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä ap jotain pakettiautoja tosi halvalla tai pyydä facen roskalavalta apua. Voit myös varmaan osissa maksaa muuton.
Halvin mitä löysin oli 170 euroa pakettiauton vuokra.
Et ole kuullut kympin paku firmasta, jos näin, taidat olla suomen ainoa.
Käypä lukemassa mitä hinta loppujen lopuksi on ollut, valituksia pilvin pimein.-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä ap jotain pakettiautoja tosi halvalla tai pyydä facen roskalavalta apua. Voit myös varmaan osissa maksaa muuton.
Halvin mitä löysin oli 170 euroa pakettiauton vuokra.
Kaikilla ei ole ajokorttia.
Kaikilla ei ole myöskään kiveksiä, mutta suurimmalla osalla on kuitenkin vähintäinkin yksi sukulainen,tuttava taikka ystävä jolla ajokortti on. Ja koska sinäkin olet ilmeisen munaton, niin se on vain etu, sillä siinä on sinulle keino maksaa sellaiselle jolla munaa löytyy.
Vaikka minulla on ystäviä ja sukulaisia, joilla on ajokortti, en tiedä yhtäkään, j
Eikös tässä aloittajan tapauksessa ole kuitenkin kyse kuskina olemisesta? Ja jos ystävät ovat sellaisia etteivät auta, niin ihmettelen millaisia ne viholliset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tajuaako nämä elämäntapa-avuttomat, kuinka älyttömältä heidän itkunsa kuulostaa? Aikuinen ihminen, ja ihan tosissaan vaatimassa että muiden pitäisi hänen muuttonsa hoitaa. Hyvä että tukia leikataan.
Tästä sivusta totean, että olen sairaana. Olen muuttanut useasti ihan hallitusti, tehokkaasti ja normaalisti. Tällä hetkellä en pysty muuttamaan enkä tiedä, pystynkö ensi vuonna tai sitä seuraavanakaan. Ja perustan väitteen siihen, että tiedän, mitä muuttaminen on ja mitä se vaatii ja sen, että minulla ei tällä hetkellä ole siihen kykyä ja saman arvion voi tehdä lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Millainen on ystävyys, jossa toista ei auteta? Tätä en vain käsitä.
Esimerkiksi minun ystävyys on sellaista. Olen hyvä kuuntelija ja juttelen mielelläni kuulumisia, vietän mukavaa aikaa ystävien kanssa, mutta välilevyongelmien vuoksi en voi auttaa ketään muutossa. Jos tukia saava ystävä pyytäisi minua kantamaan muuttolaatikoita, joutuisi terveyssyistä kieltäytymään. Ja ajokorttia ei ole, eli en voisi mennä ajamaan pakuakaan. Toisaalta vaikka ei olisi välilevyongelmiakaan, ei minusta silti olisi kantamaan mitään painavaa. Omat muutot olen hoitanut niin, että olen ihan vain maksanut muuttofirmalle. Pystyin sen tekemään, koska olen palkkatyössä.
Meillä kävi näin lapsen 9 v kanssa,minulla ei ole ajokorttia niin Kela maksoi 130 e muuttoavustusta. Muutimme kolmiosta kaksioon matka oli 30 km. Äitini 75 v kabasa kannoimme huonekaluja ja laatikoita,, 160 e meni pakun ja muuttomiehen vuokraan kun ei saatu peräkärryllä siirrettyä sänkyä ja sohvaa kaksin ( olemme 160 cm pitkiä molemmat eikä talossa ollut hissiä). Sosiaalitoimistosta en saanut mitään apua, velkaa ja pikavippiä jouduin ottamaan joita nyt maksan toimeentulotuesta ( olen pitkällä sairaslomalla). Helppoa huudella että pyytää tuttavia apuun jos ei ole ketään kuka auttaisi. Meillä ei lapsen kanssa ollut eikä ole kuin sairas äitini. Nyt Heka nostaa vuokraa joten on taas muutetava,mutta en tiedä millä rahalla? Nyt ei äitinikään pysty auttamaan enkä pysty bussilla kuljettamaan huonekaluja lapsen kanssa.
Miten ihmeessä nämä tyypit ovat siihen nykyiseen asuntoonsa kyenneet muuttamaan joilla ei ole autoa,sukulaisia eikä ystäviä? Kelataksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maksaa jos olet toimeentulotuella.
Ei maksa.
kyllä maksaa perustellun muuton muuttoapu,ei pakkausmateriaaölia. ns omatoimimuuton,itse ajat,omasta takaa kantajat,siihenkin sai jotain pientä. perusteltu syy on edullisempi asunto, muutto toiselle paikkakunnalle perusteluin syin, työperäinen muutto eli sait töitä. Jopa työssöolevalle pineipallkaisell voidaan myöntää muutto osa-apua,mutta enenkaikkea työttömälle jotta saa työn. Muuto jos omistaja irtisanoo asunnon mm. myynnin vuoksi tai haluaa siirtää sinut toiseen kohteeseensa,eli ostaa uuden asunnon ja voit jatkaa ns vanhana vuokralaisena
On jotenkin uskomatonta, että valtava määrä aikuisia on niin holhottavia, että valtion pitäisi maksaa eläminen, lääkkeet, asunto, ruoka ja hoitaa muuttokin kaiken päälle. Että ihminen ei itse selviä oikein mistään. Miten tämä sisukas ja yritteliäs kansa on parissa sukupolvessa muuttunut passiiviseksi ja passattavaksi? Mistään ei itse oteta vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään syytä, miksi Kelan pitäisi maksaa sinun muuttosi?
Miehet keskittyvät töiden tekemisen sijasta kadehtimaan muita ihmisiä, siksi miehiä on enemmän työttöminä.
Miten tämä liittyy siihen, että toisten pitäisi maksaa toisten muuttoja?
Toisekseen, miten muiden kadehtiminen ajaisi työttömäksi?
Kolmannekseen, uskoisin kylläkin että miehet pääosin keskittyvät töiden tekemiseen, naiset harrastaa tuollaista kadehtimista ja tunteellista ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kelalta pitäisi varattoman ihmisen saada muuttoavustusta, jos muuttaa halvempaan asuntoon. Näin se on ainakin ennen ollut. Muutto maksaa aina jonkin verran, ja ainakaan tt- tukiasiakkaalla ei Kela oleta sellaisia rahoja olevan, tietenkään, koska ne eivät normaalitukeen kuulu.
- ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on ystävyys, jossa toista ei auteta? Tätä en vain käsitä.
Esimerkiksi minun ystävyys on sellaista. Olen hyvä kuuntelija ja juttelen mielelläni kuulumisia, vietän mukavaa aikaa ystävien kanssa, mutta välilevyongelmien vuoksi en voi auttaa ketään muutossa. Jos tukia saava ystävä pyytäisi minua kantamaan muuttolaatikoita, joutuisi terveyssyistä kieltäytymään. Ja ajokorttia ei ole, eli en voisi mennä ajamaan pakuakaan. Toisaalta vaikka ei olisi välilevyongelmiakaan, ei minusta silti olisi kantamaan mitään painavaa. Omat muutot olen hoitanut niin, että olen ihan vain maksanut muuttofirmalle. Pystyin sen tekemään, koska olen palkkatyössä.
Onko tämä palsta siis täynnä ihmisiä joiden kaikki ystävät ovat kykenemättömiä auttamaan? Erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuaako nämä elämäntapa-avuttomat, kuinka älyttömältä heidän itkunsa kuulostaa? Aikuinen ihminen, ja ihan tosissaan vaatimassa että muiden pitäisi hänen muuttonsa hoitaa. Hyvä että tukia leikataan.
Tästä sivusta totean, että olen sairaana. Olen muuttanut useasti ihan hallitusti, tehokkaasti ja normaalisti. Tällä hetkellä en pysty muuttamaan enkä tiedä, pystynkö ensi vuonna tai sitä seuraavanakaan. Ja perustan väitteen siihen, että tiedän, mitä muuttaminen on ja mitä se vaatii ja sen, että minulla ei tällä hetkellä ole siihen kykyä ja saman arvion voi tehdä lääkäri.
No sitten ei tarvitse muuttaa, jos on lääkärintodistus. Joku vastuu omasta elämästä nyt, lokit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi näin lapsen 9 v kanssa,minulla ei ole ajokorttia niin Kela maksoi 130 e muuttoavustusta. Muutimme kolmiosta kaksioon matka oli 30 km. Äitini 75 v kabasa kannoimme huonekaluja ja laatikoita,, 160 e meni pakun ja muuttomiehen vuokraan kun ei saatu peräkärryllä siirrettyä sänkyä ja sohvaa kaksin ( olemme 160 cm pitkiä molemmat eikä talossa ollut hissiä). Sosiaalitoimistosta en saanut mitään apua, velkaa ja pikavippiä jouduin ottamaan joita nyt maksan toimeentulotuesta ( olen pitkällä sairaslomalla). Helppoa huudella että pyytää tuttavia apuun jos ei ole ketään kuka auttaisi. Meillä ei lapsen kanssa ollut eikä ole kuin sairas äitini. Nyt Heka nostaa vuokraa joten on taas muutetava,mutta en tiedä millä rahalla? Nyt ei äitinikään pysty auttamaan enkä pysty bussilla kuljettamaan huonekaluja lapsen kanssa.
Miksi et pyytänyt lapsesi siittänyttä miestä auttamaan muutossa, vai oliko hänet jo silloin karkoitettu maasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Kelalta pitäisi varattoman ihmisen saada muuttoavustusta, jos muuttaa halvempaan asuntoon. Näin se on ainakin ennen ollut. Muutto maksaa aina jonkin verran, ja ainakaan tt- tukiasiakkaalla ei Kela oleta sellaisia rahoja olevan, tietenkään, koska ne eivät normaalitukeen kuulu.
- ei ap
Ei mun muutot ole läheskään aina mitään maksaneet.
Tässä on nyt sellainenkin juttu, että mikään ystävyys ei kestä sitä, että yhtä tuensaajaa täytyy koko ajan muiden auttaa milloin muutossa, milloin ruuassa, milloin rahallisesti - vain sen vuoksi, että yhteiskunta ulkoistaa auttamisen tuttavapiirille. Näinhän sen ei pitäisi olla. On oikeasti todella epäkohteliasta jatkuvasti vaivata muita jollain raskailla muutoillaan. Muuttopäivä voi osua vaikka keskelle viikkoa, jolloin ne ystävät ja tuttavat ovat töissä, hakevat sen jälkeen lapsiaan päiväkodista ja laittavat lapsilleen ruokaa. Jos muutto pitäisi hoitaa työpäivän aikana, kuka pääsee auttamaan? Muuttopäivää ei useinkaan voi itse valita, vaan se on aina kuukauden viimeinen, ja silloin ulosmuutto hoidetaan aamupäivällä/alkuiltapäivästä ja sisäänmuutto loppuiltapäivästä.
Se, että koko ajan vastuutetaan ihmisten ystäviä, sukulaisia ja tuttavia, tarkoittaa vain sitä, että sosiaaliturvaa yritetään ulkoistaa ulkopuolisille ihmisille. Yhteiskunta ei hoida omaa osuuttaan. Kun yhteiskunta ei maksa, joku muu maksaa - käytännössä noista kaveriauttamisista tulee aina kuluja auttavalle, ja vaikkei rahallisia kuluja tulisikaan, on kyseessä kuitenkin ilmaiseksi tehty työ. Ja sekin vain siksi, että yhteiskunta ei suostunut antamaan muuttoapua. Joten vitten vastuutetaan muut ihmiset auttamaan ilmaiseksi ja hoitamaan tuensaajan ongelmat, vaikka ne pitäisi sossun hoitaa.
Seli seli, kantakaa joku vastuu mun puolesta pliiiiis!!!!
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin uskomatonta, että valtava määrä aikuisia on niin holhottavia, että valtion pitäisi maksaa eläminen, lääkkeet, asunto, ruoka ja hoitaa muuttokin kaiken päälle. Että ihminen ei itse selviä oikein mistään. Miten tämä sisukas ja yritteliäs kansa on parissa sukupolvessa muuttunut passiiviseksi ja passattavaksi? Mistään ei itse oteta vastuuta.
Miten itse muuttaisit lapsen kanssa jos sinulla ei ole ajokorttia tai autoa tai ketään kuka auttaisi? Kerro vinkkejä. Kiitos. Minä olen muuttanut 18 kertaa myös ulkomailta kaksi kertaa Suomeen takaisin ja hoitanut muutot omalla rahalla välillä asunnossa ollut kuukausia vain patja lattialla. Nyt olen sairas, työtön ja 9 v lapsen yh, eikä muutto entiseen tapaan onnistu kun lapsella on oltava sänky jne.
No näinhän se on. Meitä se ainakin hymyilyttää.