Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela vaatii halvempaa asuntoa mutta ei maksa muuttokustannuksia.

Vierailija
20.08.2024 |

En minä omista autoa eikä ole säästöjä koska kela ei anna säästää kun tuet vähenee heti. Helposti saisi halvemman asunnon mutta kun ei ole rahaa muuttaa.

Kommentit (410)

Vierailija
341/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole oikeutta toimeentulotukeen esim. jos on kesämökki. 

Puolison tulot vaikuttavat asumistukeen ja toimeentulotukeen ja asumistukea ei saa omistusasuntoon enää tammikuussa.

Moni työtön äiti tai isä saa pelkän 595 työmarkkinatuen, koska puoliso tienaa 2200 brutto ja asumistuessa laitetaan laskuriin bruttotulot eli verot mukana sekä palkasta että työmarkkinatuesta, niistä menee molemmista vero eli verot ja lomarahat otetaan asumistuessa huomioon.

Vierailija
342/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sairaspäiväraha leikkaus tulee työntekijälle, koska muuten ei puhuttaisi työntekijän toimeentulotuki tarpeesta.

Sairaspäivärahaa leikataan 60 miljoonaa euroa ja se on niin suuri summa, että leikkaus 27000 ja yli tienaaville ei pelkästään riitä. 

Leikkaus osuu pääasiassa työnantajiin ja sitten harvoissa tapauksissa hakijaan itseen. Jos osuu, koska Suomen muut etuudet kompensoi hyvin äkkiä menetykset.

Leikkaus tulee työntekijälle. Muut etuudet ei kompensoi, koska monella on omistusasunto ja asuntovelkaa tai puoliso tai kesämökki, ne vaikuttavat tukiin.

Ei tule kuin hyvin harvoissa tilanteissa mutta mitäpä siitä tietäisit, kun luulet kesämökin tekevän jonkun merkittävän eron tukien saantiin.

Vuosia vanhat lehtiotsikot on senkin osalta roskaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi pitäisi kesämökin omistajan saada tukia? On ihan sairasta. Hyvä että tukikuppaus vähenee.

Vierailija
344/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole oikeutta toimeentulotukeen esim. jos on kesämökki. 

Puolison tulot vaikuttavat asumistukeen ja toimeentulotukeen ja asumistukea ei saa omistusasuntoon enää tammikuussa.

Moni työtön äiti tai isä saa pelkän 595 työmarkkinatuen, koska puoliso tienaa 2200 brutto ja asumistuessa laitetaan laskuriin bruttotulot eli verot mukana sekä palkasta että työmarkkinatuesta, niistä menee molemmista vero eli verot ja lomarahat otetaan asumistuessa huomioon.

Eli laskuriin työmarkkinatuki 744 brutto ja palkka 2200 brutto.

Netto noista on 1800 ja 595.

Ei saa siis mitään.

Vuokran alarajoja laskettiin ja huhtikuussa poistui asumistuesta 300 euron ansiotulovähennys.

Vierailija
345/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi pitäisi kesämökin omistajan saada tukia? On ihan sairasta. Hyvä että tukikuppaus vähenee.

Hus irtisanoo 1000.

2400 bruttopalkalla ansiosidonnainen on 900, koska tulee porrastus ja lapsikorotukset leikattiin pois.

Vierailija
346/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hus irtisanoo 1000.

2400 bruttopalkalla ansiosidonnainen on 900, koska tulee porrastus ja lapsikorotukset leikattiin pois.

Asuntovelkainen ei saa lisäksi toimeentulotukea, koska asuntolaina ei ole asumismeno, pelkkä yhtiövastike, vesi ja sähkö on.

Vierailija
347/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet on liian pienet ja hallitus kuvittelee että töitä tekemällä tuet muuttuu suuremmaksi.

Ihmeellistä sekoilua taas...

Tuet on todellisuudessa vieläkin liian suuria, eikä hallitus tuollaisia kuvittele.

Hallitus nimenomaan haluaa juuri sitä samaa, mitä kaikki työssäkäyvät, eli työttömät tuilla elävät töihin ja veroja maksamaan.

Ja kun tuilla ei enää selviä ja työnantaja ei edelleenkään tahdo palkata, niin mikä olikaan ratkaisusi?    Ja kokoomusta kai ollaan?

Vierailija
348/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä ap jotain pakettiautoja tosi halvalla tai pyydä facen roskalavalta apua. Voit myös varmaan osissa maksaa muuton.

Halvin mitä löysin oli 170 euroa pakettiauton vuokra.

Taisi olla kallein.

Noita saa kyllä parilla kympillä lainaksi.

Ja kaikilla ihmisillä on kaltaisesi typeryksen fantasioissa kortti, jolla sitä autoa ajetaan?

Ap kertoi, että hänellä ei ole autoa. Ei puhunut mitään kortittomuudesta.

Vierailija
349/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän ohis, mutta mulla on tuttava joka on alkoholisoitunut ja työtön (ollut viimeiset 10 vuotta, ei ole aikeissa mennä töihin ikinä) ja Kela maksaa hänelle täydet tuet kaksioon Helsingin kalleimmalla asuinalueella eli Eirassa. Tällä ihmisellä ei ole mitään syytä asua ensinnäkään kaksiossa, saati sitten noin kalliilla asuinalueella. Rouva nikotteli jo kun Kela velvoitti muuttamaan pienempään asuntoon, asui yksin kolmiossa samalla alueella ja toki sai kaikki täydet tuet siihenkin, kunnes linja tiukkeni. Muutti sitten naapuritaloon kaksioon jossa asumiskustannukset edelleen yli tonnin luokkaa. Itseä vähän korpeaa tämä että kahden lapsen yksihuoltajana ja kokopäivä työssä koko elämäni käyneenä en saa asumiseen tai muuhunkaan mitään tukia (eikä kuulukaan, koska olen suurituloinen- ei minulla kuitenkaan olisi ikimaailmassa varaa asua Eirassa) ja toinen on lipitellyt päivät pitkät viiniä 10 vuoden ajan valtion tuella.

N40

Vierailija
350/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet on liian pienet ja hallitus kuvittelee että töitä tekemällä tuet muuttuu suuremmaksi.

Tuet on todellisuudessa vieläkin liian suuria, eikä hallitus tuollaisia kuvittele.

Hallitus nimenomaan haluaa juuri sitä samaa, mitä kaikki työssäkäyvät, eli työttömät tuilla elävät töihin ja veroja maksamaan.

Ja kun tuilla ei enää selviä ja työnantaja ei edelleenkään tahdo palkata, niin mikä olikaan ratkaisusi?    Ja kokoomusta kai ollaan?

Jos et tule toimeen tukiesi varassa, niin vika on 90% ajasta omissa kulutustottumuksissasi. Se yksin asuvan perusosa riittää erinomaisesti. Jos osaa rahaa käyttää, eikä anna mielihalujen ohjata kulutusta.

Vierailija
351/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hus irtisanoo 1000.

Eihän tää ollut mikään vastaus siihen, että miksi kesämökin omistajille pitäisi muka tukia maksaa?   Myy sen mökin pois ja sillä selvä 

Vierailija
352/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri vaati minulta että menen työkokeiluun töihin 50 km päähän ja maksan kustannukset itse. Siitä saa sen 9 euroa päivässä mutta itse olisi pitänyt maksaa 200 euroa kk työmarkkinatuesta. Ruokaan rahaa minulle ei olisi jäänyt kun 30 euroa kuukaudessa.

9e kulukorvauksista kertyy n. 190e/kk.

Eli maksaisit 10e siellä käymisestä. Mihin hassaat työmarkkinatuesta jäävän loppuosan eli 566 euroa?

Vedä käteen ääliö. Se on yhteen suuntaan 10 euroa eli kahteen suuntaan 20 euroa päivässä eli 400 euroa. Etkö tyhmä tajua että 566 eurosta menee vuokra, netti, sähkö, harrastukset ja ruokakulut. Ja toiseksi työstä pitää jäädä rahaa käteen. jos kulutan 9 euron kulukorvauksen bussikuljetukseen niin en saa käytännössä mitään rahaa siitä työstä

Vierailija
353/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mun projektiluonteinen, määräaikainen työsuhde muutaman kuukauden päästä loppuu, saan ainoastaan työttömyystukea ja lapsilisän, eli alle 700 e/kk. Ansiosidonnaista ei tällaisesta työstä kerry. Aion jatkaa osa-aikaisessa työssäni, vaikka saan siitä työttömänä puolet vähemmän (mikä on kymppejä silloin tällöin), koska en halua olla tekemättä mitään. Menestyn hyvin alallani, mutta tulot eivät ole suuret ja palkkatöitä on pätkissä. Asumistuki takasi hengissä pysymisen, nyt pelkään, että kuolemme nälkään ja menetämme kotimme. Opiskeluun ei ole varaa.

Vierailija
354/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä ap jotain pakettiautoja tosi halvalla tai pyydä facen roskalavalta apua. Voit myös varmaan osissa maksaa muuton.

Halvin mitä löysin oli 170 euroa pakettiauton vuokra.

Taisi olla kallein.

Noita saa kyllä parilla kympillä lainaksi.

Ja kaikilla ihmisillä on kaltaisesi typeryksen fantasioissa kortti, jolla sitä autoa ajetaan?

Ap kertoi, että hänellä ei ole autoa. Ei puhunut mitään kortittomuudesta.

Taksikuskiksi. Olisi ensimmäinen valkonaama siellä Helsingissä niis hommissa.

Vierailija
355/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mun projektiluonteinen, määräaikainen työsuhde muutaman kuukauden päästä loppuu, saan ainoastaan työttömyystukea ja lapsilisän, eli alle 700 e/kk. Ansiosidonnaista ei tällaisesta työstä kerry. Aion jatkaa osa-aikaisessa työssäni, vaikka saan siitä työttömänä puolet vähemmän (mikä on kymppejä silloin tällöin), koska en halua olla tekemättä mitään. Menestyn hyvin alallani, mutta tulot eivät ole suuret ja palkkatöitä on pätkissä. Asu

Miksi et ole liittynyt työttömyyskassaan? YTKn maksu on hyvin pieni koko vuodesta.  Tässä on ilmeisesti juuri se yksi erittäin hyvä esimerkki opitusta  avuttomuudesta

Vierailija
356/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mä kuitenkin maksan asumiseni ja muuttoni ihan itse, ja saman esimerkin olen antanut lapselleni, kun hänkin osaa elää ja muuttaa ihan itse ja omilla rahoilla. 

Mutta hirveä kohtalo on lapsella joka on vailla mitään turvaverkkoja (äidistä ei ole, selvästikään), ja oppii vain sen Kela-maksaa-elämäntavan.

Kun jatkossa se Kela maksaa vähemmän ja vähemmän, ja silloin lapsella tulisi olla kykyä elättää itse itsensä. Nyt hän ei sitä mistään saa, syrjäytyminen on aika varmaa. Surullista veronmaksajille, mutta viy paljon surullisempaa lapselle, joka ansaitsisi paremman elämän kun tuo äiti ikinä tulee antamaan.

Jos ei edes muutto onnistu, niin miten lapsen kasvatus? Ei mitenkään."

Semmonen, sinä olet niin täysin empatiakyvytön että minä en edes tiedä mistä alkaa purkaan tuota sun narsistista hössötystä

Minua säälittää nuo lapset myös, vanhemmat ei anna heille eväitä pärjätä. Lopputulos on uusi syrjäytynyt. Omasta kokemuksesta tiedän miten vaikeaa on huonosta kodista saada hyvä elämä. Ellei turvaverkkoja ole, se on mahdotonta. Lapsen elämä on valmiiksi pilalla, ja äiti vaan huutaa, että miksei ilmaista rahaa saa lisää.

Vierailija
357/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mä kuitenkin maksan asumiseni ja muuttoni ihan itse, ja saman esimerkin olen antanut lapselleni, kun hänkin osaa elää ja muuttaa ihan itse ja omilla rahoilla. 

Mutta hirveä kohtalo on lapsella joka on vailla mitään turvaverkkoja (äidistä ei ole, selvästikään), ja oppii vain sen Kela-maksaa-elämäntavan.

Kun jatkossa se Kela maksaa vähemmän ja vähemmän, ja silloin lapsella tulisi olla kykyä elättää itse itsensä. Nyt hän ei sitä mistään saa, syrjäytyminen on aika varmaa. Surullista veronmaksajille, mutta viy paljon surullisempaa lapselle, joka ansaitsisi paremman elämän kun tuo äiti ikinä tulee antamaan.

Jos ei edes muutto onnistu, niin miten lapsen kasvatus? Ei mitenkään."

Semmonen, sinä olet niin täysin empatiakyvytön että minä en edes tiedä mistä alkaa purkaan tuota sun narsistista hössötystä

Muiden motiiveista en tiedä, mutta me tehtiin lapset silloin, kun oltiin vielä terveitä ja töitä riitti molemmille. Sitten tuli sairauksia, omaishoitajuus ja sellaista. Köyhyys tuli sairastumisien myötä. Jos olisi ollut kristallipallo, niin lapset olisi jääneet tekemättä, mutta kun ei ollut. Lapset pärjäävät hyvin, ovat jo aikuisia, mutta kova pieti oli heidät käytännössä yksin omaishoitajuuden ohella kasvattaa.

Vierailija
358/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri vaati minulta että menen työkokeiluun töihin 50 km päähän ja maksan kustannukset itse. Siitä saa sen 9 euroa päivässä mutta itse olisi pitänyt maksaa 200 euroa kk työmarkkinatuesta. Ruokaan rahaa minulle ei olisi jäänyt kun 30 euroa kuukaudessa.

Eli maksaisit 10e siellä käymisestä. Mihin hassaat työmarkkinatuesta jäävän loppuosan eli 566 euroa?

Vedä käteen ääliö. Se on yhteen suuntaan 10 euroa eli kahteen suuntaan 20 euroa päivässä eli 400 euroa. Etkö tyhmä tajua että 566 eurosta menee vuokra, netti, sähkö, harrastukset ja ruokakulut. Ja toiseksi työstä pitää jäädä rahaa käteen. jos kulutan 9 euron kulukorvauksen bussikuljetukseen niin en saa käytännössä mitään rahaa siitä työstä

Ai kuulut siihen alle 5% osuuteen työttömistä, jotka ei saa muita tukia kuin työttömyysturvan? Tai sitten valehtelet tai jätät tyhmyyttäsi tukia hakematta.

Luitko muuten omaa viestiäsi? Sanoit että kokeilussa käynnistä syntyy 200e suuruiset kulut. Et sanonut kuinka monta kertaa viikossa siellä käyt.

Jos osallistut joka päivä, kuten oletus on niin kulukorvauksia tosiaan kertyy keskimäärin 21,5 päivältä kuukaudessa eli n. 190 euroa.

Mutta hei. Viestintä on vaikea laji.

Vierailija
359/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin muuttamaan niin jätin käytännnössä kaikki huonekaluni asuntoon koska kunta vaati että muutan pois. Olin asunut vuokralla 20 vuotta ja tuli ilmoitus että minut häädetään. Sitten kunta ei vuokrannut minulle toista asuntoa edes Syy oli se että olen työtön. Menin sitten veljeni luokse asumaan 2 viikoksi kunnes löysin osuuspankin vuokra asunnon jossa vuoka on 340 euroa. Noin yhtäkkiä kun pitää muuttaa 100 km päähän niin ei työttömällä ole säästöjä eikä sossu maksa muuttoa. Hain kunnalta korvauksia oikeusteitse ja se päätti että kunnan pitää korvata 1200 euroa

Vierailija
360/410 |
21.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on yhteen suuntaan 10e? Missä ei ole muuta systeemiä kun kertamaksu, en usko? Tarkoitus on tukityön aikana työllistyä oikeaan työhön, kun hetken ei ole enää työtön, joita ei kukaan palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä