Mikä 80-luvulla oli paremmin kuin nykyään?
Kommentit (310)
Ei ollut sosiaalista mediaa.
Matkustamisessa oli jotain järkeä, koska ruuassa oli paikallisia makuja ja erilaisia tavaroita myynnissä. Nykyään kaikkialla on samaa bulkkia, jonka voi tilata kotisohvalle. Ei ole enää järkeä matkustella.
Hankalat ja laiskat kakarat laitettiin tarkkikselle. Perusluokassa opiskelun piti onnistua normaalin rajoissa. Hyväksyttiin se, että osa kehittyy hitaammin ja tarvittaessa tuplaa luokan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin töihin tosiaan pääsi kun käveli vain firmaan sisään ja sanoi että tulen tänne töihin.
Siivoushommia saatiin tällä tapaa kunnes löytyi se päivätyö. Jollain on aika kullannut muistot. Itse perustin yrityksen
Ikinä en ole siivonnut.
- Tein toimistotöitä, olin myyjänä (ruokakauppoihin pääsi 15-vuotiaana), lapsenvahtina, jätskinmyyjänä. Vaikka mitä. Myöhemmin tarjoilijana ym. hommia, joissa tienasi hyvin. Työkokemuksen ja muiden ansioideni takia oli varaa valita mitä keikkoja otti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas?
No, lähipalvelut. Kaikki oli lähellä. Kaupat, koulut, terveyskeskus, pankit ja posti.
Toisaalta oli pakko olla. Pankkiasiat oli pakko hoitaa tiskillä, eikä automarkettiin olisi ilman autoa mitenkään päässyt kulkemaan.
Nykyäänhän pankit ei palvele ketään, vaan tilinomistajat palvelee itse itseään, hommaa omalla kustannuksellaan vaadittavat päätelaitteet ja nettiyhteydet. Pitäisikö alkaa laskuttaa pankkia noista vastavuoroisesti?
ei kiinnostaisi enää lähtä pankkiin jonottamaan kun hommat voi tehdä paremmin itse mihin aikaan haluaa
Palaisin oitis 80-luvulle jos voisin. Oli silloinkin ongelmia ja nykyään jotkut asiat ovat paremmin, mutta kokonaisuutena katsottuna, 80-luku vie voiton kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva asia oli oikeasti paremmin. Lapsia hakattiin, hammaslääkärissä ei saanut puudutusta, naisia ja tyttöjä sai ahdistella aika vapaasti ja jos joku valitti siitä niin se käännettiin uhrin syyksi.
Miten niin hammaslääkärissä ei saanut puudutusta. Missä sinä olet asunut?
Vierailija kirjoitti:
1980-luvun loppu oli iloista aikaa. Opiskeltiin ja biletettiin kuin viimeistä päivää, lopun edellä. Interraililla pääsi Eurooppaan, lentäminen oli kallista.
Ei se kallista ollut. Kävin pakettimatkoilla ja reittilennoilla.
Se on kiinni siitä mistä haluaa tinkiä. Jälleen, työtä piti kyllä tehdä, siis nuoresta asti. Ei ollut läjittäin krääsää kuten nyt. Tavarat oli kestäviä ja korjattavia. Ihmiset monitaitoisia.
Nykyään ei vissiin osata edes nappia ommella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaus pukeutua, olla miten haluaa, ei ollut wokea, somea, cityvihreitä.
Joku keikaroi värikkäässä paidassa liian hinttimäisesti niin sai turpaansa nakkikioskin jonossa.
Eipä saanut, kun kaikilla oli päällä neonkeltaista ja -vihreää ja perhanan värikästä kledjua.
Ehkä Helsingissä. Täällä sai kyllä olla aika rajun näköinen. Moni oli toisaalta oikein hillitty tyylitaituri ja -keikari. Nyt ei ole oikein ajassa klassinen tyylikkyys tai jokin futurismi.
Nytkin on ulkonäköä mutta ei vaan useimmiten omaan silmään näytä seksikkäältä/viehättävältä/coolilta. Silloin haluttiin olla cooleja tai sporttisia.
No itse asuin 10 000 asukkaan pikkukaupungissa neonkeltaisine vaatteineni ja raitapöksyineni. Toki eteläisessä Suomessa asuin. En missään Oulussa. 😆
Vierailija kirjoitti:
Hauikseni olivat silloin isommat ja tukkani tuuheampi.
"Hiukset takana ja elämä edessä."
Vierailija kirjoitti:
Palaisin oitis 80-luvulle jos voisin. Oli silloinkin ongelmia ja nykyään jotkut asiat ovat paremmin, mutta kokonaisuutena katsottuna, 80-luku vie voiton kevyesti.
Miten usein kävit Virossa 1980-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oli parempaa. Ainoa mikä siltä ajalta puuttui oli tietokoneet ja internet nykyajan tekniikalla ja sisällöllä. MIinus tottakai some.
Kyllä minä olen iloinen nykyajan lääkkeistä ja sairaanhoidosta. Moni sellainen tauti mikä olisi ollut kuolemantuomio 80-luvulla on nykyisin täysin hoidettavissa.
Mitä siihen aikaan ei voitu hoitaa, mikä nykyään hoidetaan paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku alapeukuttaja ei voi sietää sitä, että monilla on hyvät muistot 80-luvusta, kun moni asia oli silloin paremmin kuin nykyään.
Koska ne on pelkkiä tunneperäisiä muistoja, ei todellisuutta.
Esimerkiksi ei kukaan tavallinen duunari matkustellut 80-luvulla samalla tapaa mitä nykyisin. Lentäminen kuukaudeksi Thaimaahan olisi ollut jotain aivan erityisen ihmeellistä. Hyvin harva kävi koko elämänsä aikana pohjoismaiden ulkopuolella.
Ei ole mitään tunneperäisiä muistoja, että meidän lähiostarilta löytyi seuraavat palvelut:
3 eri pankkia, 3 eri ruokakauppaa, kenkäkauppa, kukkakauppa, ruokabaari, Alko, pubi, kioski, urheiluliike, posti, valokuvaamo ja kampaamo. Nykyisin toiminnassa on ehkä kolmannes. Ei yhtään postia tai pankkia.
Itse asioisin mieluusti oikeassa postissa enkä kaupan kassalla noutamassa pakettia (lähettää ei voi). Kengätkin ostan mieluummin kivijalkakaupasta kuin netistä. Harvassa ovat nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas?
No, lähipalvelut. Kaikki oli lähellä. Kaupat, koulut, terveyskeskus, pankit ja posti.
Toisaalta oli pakko olla. Pankkiasiat oli pakko hoitaa tiskillä, eikä automarkettiin olisi ilman autoa mitenkään päässyt kulkemaan.
Nykyäänhän pankit ei palvele ketään, vaan tilinomistajat palvelee itse itseään, hommaa omalla kustannuksellaan vaadittavat päätelaitteet ja nettiyhteydet. Pitäisikö alkaa laskuttaa pankkia noista vastavuoroisesti?
ei kiinnostaisi enää lähtä pankkiin jonottamaan kun hommat voi tehdä paremmin itse mihin aikaan haluaa
Lukutaito on aika tärkeä asia, varsinkin pankkiasioita hoitaessa. Ja varsinkin luetun ymmärtäminen.
Liikennettä oli pienillä paikkakunnilla paljon vähemmän. Nyt autoja riittää jonoksi asti, kun perheessä pitää akallakin olla omansa, vaikkei olisi edes tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oli parempaa. Ainoa mikä siltä ajalta puuttui oli tietokoneet ja internet nykyajan tekniikalla ja sisällöllä. MIinus tottakai some.
Kyllä minä olen iloinen nykyajan lääkkeistä ja sairaanhoidosta. Moni sellainen tauti mikä olisi ollut kuolemantuomio 80-luvulla on nykyisin täysin hoidettavissa.
Mitä siihen aikaan ei voitu hoitaa, mikä nykyään hoidetaan paremmin?
HIV?
Jos olisi aikakone, matkustaisin varmaan 80-luvulle. Olisi kiinnostavaa nähdä onko aika todella kullannut muistot.
Nuorten ei tarvinnut pelätä arabijengejä kuten esim. nyt Haukilahden rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"IBM PC tuli amerikassa ensimmäistä kertaa markkinoille elokuussa 1981. Commodore 64 vasta vuotta myöhemmin.
Kyllä ne kodit joissa Suomessa oli kotitietokone vuonna 1981 voi melkein laskea yhden käden sormin."
Apple II tuli markkinoille 1977 eikä se ollut mitenkään ensimmäinen viritys. Ensimmäisinä tulivat kaikenlaiset rakennussarjat, joiden avulla näppärä harrastaja kokosi omaan koneensa. Suomessakin oli sen verran harrastajia, että täällä ilmestyi käännöskirjallisuutta aiheesta kuten myös täkäläisten harrastajien kirjoittamia kirjoja. "Yhden käden sormin" on siis aika rankaa liiottelua, kun oikeasti voidaan puhua ainakin tuhansista.
Kynnys oli aika kova lähteä tilaamaan ulkomailta rakennussarjaa ja kolvaamaan autotallissa omaa tietokonetta kasaan. Kun ottaa huomioon, ettei suurin osa suomalaisista ollut ikinä edes näh
Joo'o - eivät olleet joka kodin laitteita, mutta käsittääkseni harrastajia oli kuitenkin suhteellisen paljon - esim. porukkaa, jolla oli taustalla radioamatööritoimintaa, tähtitieteenharrastusta jne. Tietysti vaikka muutama tuhat harrastajaa tekee puuhastelusta sinänsä harvinaista, niin "yhden käden sormilla" on aikamoista vähättelyä. Toisekseen juuri 80-luvun alussa valmiit laitekokoonpanot alkoivat yleistymään täälläkin - 70-luvun puolella oli tullut jo Apple II, TRS-80 ja Commodore PET (muutamia eurooppalaisiakin oli, Olivetti jne.) - ja 81 markkinoille tuli Commodoren VIC-20 ja Sinclair ZX81 taisi tulla aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten ei tarvinnut pelätä arabijengejä kuten esim. nyt Haukilahden rannalla.
omia jengejä sitä vastoin riitti joka kylälle
Hauikseni olivat silloin isommat ja tukkani tuuheampi.