Onko normaalia 30v että on selkäkipua?
Olen alkanut huomaamaan selkäkipua öisin. Ei kokoaikaa, mutta usein asentoa vaihtaessa tuntuu kipua. Samaten jos olen kumarassa ja vaikka nypin rikkaruohoja, joudun suoristamaan selän todella varovasti ja hiljaa koska se tuntuu niin jäykältä. Muilla samanlaista?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle patjafirma suositteli kovempaa patjaa. Toimi. Siihen loppui selkäsäryt.
Voitko ystävällisesti kertoa mitä materiaalia se mainitsemasi kovempi patja on? Mistä sellaisen voi ostaa? Lapsuudenkodissani oli hyvin kova patja, jota sanottiin armeijan patjaksi. Sen päällikangas oli tummanvihreä ja muistutti öljykangastakin materiaalia (öljytakit olivat muotia joskus 90-luvulla). Minulla on joskus selkäkipua ja kaipaan silloin lapsuuden kovaa patjaa.
Mene huonekalukauppaan, tai vaikka Ikeaan ja pyydä kova patja. Niitähän on eri kovuusasteilla.
Jos et harrasta urheilua niin siinä on helppo syy. Omat selkäkivut lakkasivat kun aloitin joogan ja juoksemisen.
Vierailija kirjoitti:
Huono patja.
Huonot lihakset ja/tai liikkuvuus.
Syvät tukilihakset on vähintään yhtä tärkeät kuin pinnalliset lihakset.
Ensimmäinen vaihtoehtosi on äärimmäisen tärkeä. Ihmiset viettää patjallaan lähes kolmasosan elämästään. Iso osa varmaan nukkuu liian pehmeällä alustalla. Joustinpatjatkin tuli jo kauan aikaa sitten.
Itselläni selkäkipu vaivasi pitkään "ilman syytä". Vaihdoin paksun joustinpatjan halpaan tavalliseen, ja aika ohueen vaahtomuovipatjaan muutama vuosi sitten, ja ostin "vanhanaikaisen" sängyn rungon. Säryt loppui siihen. Vain sairaalajaksojen (monta yötä) aikana ne säryt tulee takaisin, kun siellä on aika loppuun asiakkaiden upottamia "älypatjoja" pehmeinä, ja kuopalla valmiiksi. Muuta selitystä ei ole.
Luuri ja some-suurkuluttajille asentonsa on provosoiva. Ala- ja keskiselkä joutuu kannattelemaan staattisessa asennossa koko painavaa yläkroppaa. Kipeytymiseen ei tarvita edes surkeita lihaksia. Jokainen voi kokeilla jollain muulla luhaksella, mikä on vaikutus, jos sitä pitää samassa asennossa jännittyneenä nyt vaikkapa tunnin putkeen. Seisoo vaikka yhdellä jalalla, jonka varassa on sitten muutakin kroppaa. Tulee tervekin lihas kipeäksi.
Työergonomiaan on kiinnitetty paljon huomiota. Siihen ei ole, että lapset ja nuoret pituuseroistaan huolimatta opiskelee vuosikaudet väärän korkuisilla tuoleilla.
Kun ostat huonekalukaupasta vanhan klassikon hulppeaan hintaan (nojatuoli), et saa klassikkoa, vaan uudelleen mitoitetun. Pidemmille ihmisille, ja syy on varmaan se, että keskipituus on kymmenissä vuosissa noussut. Sama sohvissa. Sohvalla vietetään jopa tuntikausia päivässä aikaa viihteen parissa ja pelaten. Asennon ollessa koko ajan alaselästä pingottunut ja kieroutunut pituuteen nähden.
Itse olen keskimittainen (165cm) ja en ole ainakaan pariin vuosikymmeneen istunut yhdelläkään sohvalla, jossa jalat ylettyy maahan ja samaan aikaan selkä sitä tukevaan selkänojaan.
Edellinen on yksi suurimmista syistä sille, että lopetin jo vuosia sitten katsomasta telkkaria satunnaisia kertoja lukuunottamatta. Mieheni on 187cm, ja mitoitus hänelle hyvä.
Kun selvisi, että joudun kuitenkin olemaan läppärillä paljon, niin ostin tähän huoneeseen 50-luvun nojatuolin tori.fi:stä muutama vuosi sitten. On itselle sopiva miitoitus, ja selkä kiittänyt. Luen paljon, enkä voi tunteja lukea nykymitoitetuissa nojatuoleissa. Siksikin loisto-ostos. Tyylikkyyden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Työergonomiaan on kiinnitetty paljon huomiota. Siihen ei ole, että lapset ja nuoret pituuseroistaan huolimatta opiskelee vuosikaudet väärän korkuisilla tuoleilla.
Kun ostat huonekalukaupasta vanhan klassikon hulppeaan hintaan (nojatuoli), et saa klassikkoa, vaan uudelleen mitoitetun. Pidemmille ihmisille, ja syy on varmaan se, että keskipituus on kymmenissä vuosissa noussut. Sama sohvissa. Sohvalla vietetään jopa tuntikausia päivässä aikaa viihteen parissa ja pelaten. Asennon ollessa koko ajan alaselästä pingottunut ja kieroutunut pituuteen nähden.
Itse olen keskimittainen (165cm) ja en ole ainakaan pariin vuosikymmeneen istunut yhdelläkään sohvalla, jossa jalat ylettyy maahan ja samaan aikaan selkä sitä tukevaan selkänojaan.
Edellinen on yksi suurimmista syistä sille, että lopetin jo vuosia sitten katsomasta telkkaria satunnaisia kertoja lukuunottamatta. Mieheni on 187cm, ja mitoitus hänelle hyvä.
Kun selvisi, e
Kuka istuu sohvalla kuin kirkon penkissä?
Vierailija kirjoitti:
Sohvalla vietetään jopa tuntikausia päivässä aikaa viihteen parissa ja pelaten. Asennon ollessa koko ajan alaselästä pingottunut ja kieroutunut pituuteen nähden.
Edellinen on yksi suurimmista syistä sille, että lopetin jo vuosia sitten katsomasta telkkaria satunnaisia kertoja lukuunottamatta.
Itse olen selkäsairas, eikä tulisi mieleenkään istua sohvalla. Sohvan valitsen sen mukaan että siinä on hyvä maata ja katsoa leffoja ym.
Vierailija kirjoitti:
Mulle patjafirma suositteli kovempaa patjaa. Toimi. Siihen loppui selkäsäryt.
Mä olisin halunnut testata patjaa myyjättären kanssa niin mut heitettiin ulos ja enkä mä ymmärrä mitä pahaa mä oon tehny kyllä mua sorsitaan
Minulla alkoi selkäkivut n. 10-vuotiaana, eikä ole vieläkään helpottaneet. Kokeiltu erilaista liikuntaa, venyttelyä ym. Meillä on sitä suvussa.
M54
Tärkein on sänkyrunko eli hanki sänky, jossa on laverimainen, joustamaton "vanhan ajan" pohja. Kestää ikuisesti ja on paras selälle. Siihen kovuusasteeltaan 30 kg/ m2, muutaman sentin vaahtomuovipatja ja hyvä tulee.
Urheilua ja liikuntaa pitää ehdottomasti harrastaa, kuten edellä kuvattiin. Vahvista erilaisilla tavoilla, soutu, juoksu, pyöräily, uinti, riippumalla tangossa tai renkailla jne. lihaksia hyvään kuntoon.
Ryhdin pitää olla luonnollisen suora, oikaise myös hartiat useamman kerran päivässä. Varmista, ettei ole asentovirheitä, skolioosia tms.
Opettele hyvät työasennot ja treenaa syvät vatsa- ja selkälihakset kuntoon.
Ei sillä ole väliä, mikä on niin sanotusti normaalia. Hyvä terveys on elämän mittainen projekti.