Haetteko työpaikkoihin vaikka ette täytä kaikkia vaatimuksia?
Minusta se tuntuu hölmöltä ja mietin aina, että hakemuksen vastaanottaja ajattelee, että eikö tää ihminen ole osannut lukea työpaikkailmoituksen sisältöä ollenkaan.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Miehet tutkimusten mukaan hakevat, naiset eivät.
Yrityksessä tehtiin kauppaa Saksan kanssa, päällikkö - mies - ei osannut saksaa, joten naispuolinen surkeapalkkainen assari tietenkin osasi ja hoiti työt.
Yritän näyttää yllättyneeltä.
Tässä näkyy hyvin ero miesten ja naisten välillä. Miksi naispuolinen assari tekee päällikön töitä ja vielä ilman lisäkorvausta? Mies ei suostuisi tuohon. Ihmettelen hiukan miksi päällikkö ei osaa saksaa. Onko mahdollista, että on ollut päällikön tehtävässä ennen Saksan kauppoja? Tai sitten on oikeasti niin hyvä siinä mitä tekee, että kielitaito ei ole este.
Vierailija kirjoitti:
IBM:llä oli työpaikkailmoitus jossa vaadittiin yli neljän vuoden kokemusta FastAPI -ohjelmointikirjastosta.
FastAPI-kirjaston alkuperäinen kehittäjä ei voinut hakea koska oli tehnyt sen vasta puolitoista vuotta aikaisemmin.
Ja sitten vielä ihmetellään, miksi niitä "vaatimuksia" ei pidä ottaa kirjaimellisesti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Ei ne vaatimukset siinä hakemuksessa turhaan ole.
Yleensä on eritasoisia vaatimuksia, jotkut enemmän nice to have. Myös hakijalla voi olla meriittejä, joita ei ole listattu mutta silti työnantaja katsoo hyödylliseksi. Esim. ei ole riittävää kokemusta, mutta vankka koulupohja ja nälkäinen uuden oppija riittää. Ei aina, mutta ei sitä tiedä.
Jos on nide to have vaatimuksia ne pitää olla listattuna nice to have, ei vaatimuksena työhön. Jos on listattu vaatimuksena, silloinhan niitä edellytetään. Esimerkiksi keväällä olisi ollut kiinnostava työpaikka, mutta vaatimuksena oli kokemus esimiestyössä vähintään 12kk, niin en hakunt kun minul
Kerroin jo syyn. Mutta otetaan nyt vielä uudestaan: Karsitaan pois ne, jotka eivät yhtään osaa käyttää omaa harkintaa (välttämätön taito esihenkilölle), vaan lukevat kaiken tekstin pilkulleen niin kuin sanotaan. Esihenkilötyössä on pakko osata joustaa ja soveltaa ja ensimmäinen testi näille taidoille on se, otatko ilmoituksen kirjaimellisesti vai osaatko kompensoida sen, että sinulta puuttu joku pari hassua kuukautta "vaaditusta" kokemuksesta.
Tämä pätee moneen työpaikkahakemukseen. Ei tarvitse olla esihenkilöaseman töitäkään. Karsitaan arimmat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) valitse satunnainen yritys alueeltasi ja lähetä sähköposti
2) otsikkokenttään: Moi
3) tekstikenttään: Töi?
työhakemus tehty ja neljäsosa kuukausittaisesta työnhakuvelvoittesta täytetty. Älkää tehkö asioista liian vaikeita.
Nyt ei ole kyse mistään työnhakuvelvoitteesta vaan oikeasta työnhausta.
Ap
Ok. Onnea matkaan.
Ei kukaan täytä, eli haen jos koulutus riittävä ts, en hae putkimieheksi kokin papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä on eritasoisia vaatimuksia, jotkut enemmän nice to have. Myös hakijalla voi olla meriittejä, joita ei ole listattu mutta silti työnantaja katsoo hyödylliseksi. Esim. ei ole riittävää kokemusta, mutta vankka koulupohja ja nälkäinen uuden oppija riittää. Ei aina, mutta ei sitä tiedä.
Jos on nide to have vaatimuksia ne pitää olla listattuna nice to have, ei vaatimuksena työhön. Jos on listattu vaatimuksena, silloinhan niitä edellytetään. Esimerkiksi keväällä olisi ollut kiinnostava työpaikka, mutta vaatimuksena oli kokemus esimiestyössä vähintään 12kk, niin en hakunt kun minulla on vain 9kk. Myöskin sujuva englanti vaadittiin
Esimiestehtäviä ja esimiestehtäviä no, siihen kategoriaan mahtuu monenlaista. Titteli voi olla hieno, mutta yhtään alaista ei päälliköllä ole. Tai voi olla, että tosiasiallinen mahdollisuus johtaa ja tehdä päätöksiä on nolla. Näin on monella kunta-alan työpaikoilla.
Hain työtä, johon vaadittiin sujuva englannin kielen taito. Kielitaito testatiin haastettelussa sillä, että minua pyydittiin kertomaan englanniksi viimeisimmästä matkastani. Sanoin kaksi lausetta tyyliin: "Last summer I travelled to Sweden with my mom. We went there to see my cousin, who lives there". Haastattelijan mielestä tuo oli riittävä merkki sujuvasta englannista. Käytännössä minun 10-vuotias tyttärenikin olisi osannut sanoa tuon saman :D
Vierailija kirjoitti:
Pakko hakea kun täällä on niin vähän työpaikkoja tarjolla. Yritän sitten kompensoida puutteita muilla vahvuuksilla hakemuksessani.
Tästä voisi ymmärtää, että haet kaikkia töitä joita eteen tulee. Papin virkaa? Metsuriksi? Lääkärin hommia?
Eihän tässä pätevyyttä ole, mutta kompsensoin.
Saisi sketsin. Hokemakin jo valmiina. ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on nide to have vaatimuksia ne pitää olla listattuna nice to have, ei vaatimuksena työhön. Jos on listattu vaatimuksena, silloinhan niitä edellytetään. Esimerkiksi keväällä olisi ollut kiinnostava työpaikka, mutta vaatimuksena oli kokemus esimiestyössä vähintään 12kk, niin en hakunt kun minulla on vain 9kk. Myöskin sujuva englanti vaadittiin - minä kyllä pystyn puhumaan ja käyttämään englantia (nykyisessä työssä käytän useamman kerra
Suljet turhaan hyviä työpaikkoja pois. Noissa on enemmän oleellista, että sinulla on esimieskokemusta ja että pystyt tehokkaasti kommunikoimaan englanniksi. Kuka ihmeen työnantaja jättää sen takia palkkaamatta, että on 9kk esimieskokemusta, eikä 12kk? Ehkä valtiolla ja julkisella on tällainen meininki, mutta yksityisellä katsotaan isoa kuvaa.
Koska on pakko hakea 4 työtä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Koska on pakko hakea 4 työtä kuussa.
Ei ole. Pakko on vain kertoa TE-toimiston tädille, että "joojoo hainhain". Ei kukaan tarkista oletko oikeasti hakenut vai et.
t. se nyt vaan on tyhmää tehdä liikaa
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon takia siellä on ne vaatimukset. Karsitaan pois ihmiset, jotka lukevat hakemusta kuin piru raamattua ja ottaavat kaiken kirjaimellisesti. Työelämässä ei pärjää, jos ei osaa yhtään lukea rivien välistä ja käyttää omaa päätään esim. siinä onko 9kk esimieskokemus ehdoton ei, jos haetaan vähintään 12kk kokemusta. Voin kertoa, että ei ole. Nuo numerot ovat vain suuntaa-antavia.
En tullut edes ajatelleeksi tuota aspektia. Tuollahan saa kätevästi karsittua kaikki perfektionistit ja epävarmat hakijat kun lukevat kirjain kirjaimelta noita. Eihän työnteostakaan tule mitään jos on tuollainen työntekijä.
En tullut edes ajatelleeksi tuota aspektia. Tuollahan saa kätevästi karsittua kaikki perfektionistit ja epävarmat hakijat kun lukevat kirjain kirjaimelta noita. Eihän työnteostakaan tule mitään jos on tuollainen työntekijä.
Juuri näin. Myös assit jne. karsiutuvat ja muiden työtaakka helpottuu, kun ei tarvitse yhdelle väänttää ratakiskosta jokaista lausetta.
No jos on työnhaku pakko niin silloin haetaan paikkaa kuin paikkaa..
Viimeksi hain kirurgiksi ja Espoon kaupunginjohtajaksi
En hae, jos vaaditaan jotakin taitoja mitä minulla ei ole. Jos sanotaan, että on eduksi niin sitten haen.
Olen päässyt moniin hyväpalkkaisiin ja hyviin töihin sillä, että rohkeasti hakenut tehtäviin, joihin en täytä esim. kokemuskriteereitä. Osoittanut sitten haastattelussa olevani nopea oppimaan ja päässyt nopeasti uralla eteenpäin.
Kerran olen hakenut puutteellisella osaamisellani, joka sitten alkoi haastattelussa hävettämään. Se haastattelija katto mua, että miten niin et osaa ja tätä nimenomaan painotettiin hakemuksessa?! No, kunhan testasin. Pahoittelut, kun vein aikaa, mutta tää työttömyys alkaa jo kokonaisvaltaisesti v*tuttamaan! Tahdoin käydä isollakin kirkolla pitkästä aikaa.
Sitten se haastattelija nyökytteli hetken ja sanoi, että ootas hetki. Haki paikalle jonkun naisen ja sitten ne alkoi yhdessä kysellä kaiken maailman kysymyksiä ohi hakemuksen. Sano vielä, että tees CV uudestaan ja lähetä se.
Tein heti kun pääsin kotiin vaikken yhtään tajunnut mistä on kyse. Parin viikon päästä muidu sieltä soitti, että heillä tulee auki toinen paikka, sä sopisit siihen Kiinnostaako. KYLLÄ!
Siellä olen ollut nyt seitsemättä vuotta. Olen viihtynyt työssä hyvin. Ylennyskin on saatu.
Vierailija kirjoitti:
En hae, jos vaaditaan jotakin taitoja mitä minulla ei ole. Jos sanotaan, että on eduksi niin sitten haen.
Täysin turhaa rajata paikkoja noin yksioikoisesti. Suurin osa taidoista on opittavissa olevia asioita. Itse hain työhön, johon vaadittiin sujuva Excel-osaaminen. No olinhan minä joskus 15-vuotiaana ATK-tunnilla Exceliäkin vähän kokeillut. Sain paikan ja opettelin parin youtube-videon avulla työn kannalta olennaiset taidot (ei kovin vaativaa settiä). Sujuva tarkoitti siis vain sitä, että tietää, mikä on Excel ja osaa hankkia tietoa siitä, miten sillä tehdään esim. taulukko.
En ole varsinaisesti työtön, joten haen vain kun match on 100%. Näitä ei montaa vuodessa tule, mutta ei liene väliksikään, koska en pääse näihinkään haastatteluihin, vaikka olisin hoitanut juuri kysytynlaista isompiakin saappaita vaativia tehtäviä jo aikoja sitten.
Olen kokeillut myös vaatimattomampiakin positioita hakea, niihinkään ei pääse haastatteluihin yhtään sen kummemmin, vaikka hommat luonnistuisivat tasan varmasti, Kokemusta kuitenkin on pörssiyhtiöitä myöten aika isoistakin vastuualueista.
M59
Kyllä haen ja olen paikkoja saanutkin. Malliesimerkkinä sain duunin valtiolta, jossa vaatimusten mukaan pitää osata ruotsia. Osaanhan minä, kymmenkunta lausetta. Ei haitannut.