Vivian Tiihonen, 24, ei usko pääsevänsä koskaan eläkkeelle
En usko minäkään, olen 50 ja vielä pitäisi muka 16 vuotta olla töissä. Suvun tyypillinen elinikä on ollut noin 60-70 vuotta. Sillä perusteella eläkevuosia jää ehkä 2 jos 68-vuotiaana pääsisi eläkkeelle.
Kommentit (56)
Olen itse 25-v. Jos maapallo on edes elinkelvollinen silloin, kuin olisin eläkeiässä, tai ei ole tullut jotain täydellisen tuhoavaa sotaa, niin voisin sanoa olevani ihan tyytyväinen, vaikken pääsisikään eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan viisikymppistäkin mietityttää tuo eläkkeelle "pääsy". Eläkeikää nostetaan koko ajan ylemmäs ja ylemmäs, että voi olla että "pääsee" työelämästä suoraan hautaan.
Pitäisi puhua työvuosista, ei eläkkeellepääsyiästä. Kun on 45 vuotta tehnyt töitä, olisi elälleen aika, oli ikä mikä tahansa. Jos meni töihin 16v iässä, pääsee eläkkeelle 61v iässä ja jos olikin 32v, kun työura alkoi, niin eläkkeellepääsy koittaisi 77v iässä. Jokainen voisi itse tehdä oman valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vivian ja viiskymppunen voi vaikja vuoden päästä olla eläkkeellä jos tulee sairaus ja 300 sairauspäivärahapäivää tulee täyteen.
Suuret ikäluokat taas mainittu. Purskahdin nauruun, aamu alkoi hyvin. Eläkeläisiä on 1,6 milj ja nuo 300 000 eläkeläismummua on syyssä kaikkeen.
24-vuotiaana mulla oli riiaaminen mielessä, ei eläke. En ollut aivopesty.
Suurten ikäluokkien kädenjälkeähän se systeemi on ja he sen suurimmat hyötyjät. Tyhmäähän se olisi olla ajattelematta sitä eläkettäkin , olletikin kun siihen sisältyy näin räikeää eriarvoisuutta. Samassa iässä itse aloitin vapaaehtoisen eläkesäästämisen. Suurten ikäluokkien ei tarvinnut huolehtia, siitä kun ei sitä eläkettä tarvinnut itse maksaa ja silti se oli turvattu, muiden maksamana.&nb
40-luvun eläkeaihioista en tiedä, lienevöt yritysten eläkekassojen maksamia. Kansaneläke alkoi kai 1948?
TEL tuli 60-luvun alussa. Tottakai sitä oli valmisteltu ja suunniteltu. Ensimmäisessä vakinaisessa työpaikassani muutaman kuukauden oltuani konttoripäällikkö toi työeläkekortin, näitä tuli nyt. Se oli sellainen luottokortin kokoinen pahvilippu, kaitpa ne oli vakuudeksi että työnantaja on huolehtinut henkilön tyel-vakuutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun eläkejärjestelmät luotiin, niin oletettiin että väestönkasvu jatkuisi. Kun syntyvyys kääntyi laskuun, niin laskelmat pettivät, mutta eläkemaksujen korotuksilla paikataan asiaa. Ihmisillä on nykyään myös enemmän terveitä vuosia 60 jälkeenkin, joten eläkeikien nostokin auttaa jonkin verran, toki geeneilleen ei kukaan mitään voi.
Kirjailija Kaari Utrio taisi nähdä niin että vanhuksille pitäisi jakaa syanidipillerit. Hän näki vanhusten tilanteen niin pahana.
Tietysti niitäkin pitäisi jakaa siihen tahtiin että hautaustoimi pysyy perässä. Ei kaikille kerralla vaan esim 69 v 1 kk .
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 25-v. Jos maapallo on edes elinkelvollinen silloin, kuin olisin eläkeiässä, tai ei ole tullut jotain täydellisen tuhoavaa sotaa, niin voisin sanoa olevani ihan tyytyväinen, vaikken pääsisikään eläkkeelle.
Neljäänkymmeneen vuoteen on eläkejutut muuttuneet. Ne voivat edelleen seuraavan neljänkymmenen vuoden aikana muuttua.
Monet syyttävät suuria ikäluokkia, he päättivöt hyvät edut itselleen glitter-elämänsä lopuiksikin vuosiksi.
Tehkää te samoin, suuret ikäluokat ovat horiskoja, päättäkää asiat eduksenne jos sen kerran tavikset voivat tehdä.
Eläkkeelle "pääseminen" on yliarvostettua. Tiedän jo miltä eläkkeellä oleminen tuntuu, koska olen ollut 20 vuotta työtön. Pelkkää helvettiä, ellei ole jokaiselle päivälle mielekästä projektia vähintään 6 tunniksi.
Ihanaa olla eläkkeellä
Eläkkeeni 0n 2089e netto.
Kannattaa tehdä töitä koko ikänsä,siitä palkitaan.
24vuotias miettii eläkeikäänsä.
Kyllä on mennyt sairaaksi tämä maailma.
Erikoista seurata kuinka omat sukulaiset ovat päässeet eläkkeelle n. 62-vuotiaana. Minun pitäisi kökkiä 6-8 vuotta pidempään.
Eliniän piteneminen on tilastollinen harha aika monelle meistä, infarkti vie usein kerralla.
Vierailija kirjoitti:
24vuotias miettii eläkeikäänsä.
Kyllä on mennyt sairaaksi tämä maailma.
Miksi sitä ei miettisi? Itsekin ole 31v ja mietin eläkettä viikottain. Kun palkkaa täällä maksetaan niin vähän että mitään ei voi oikein tehdä niin kyllä sitä kaikkea tuppaa miettimään. On tämä maailma sen verran julma paikka että kannattaa yrittää turvata itse oma eläke, säästämällä ja sijoittamalla. Olen nyt 11vuotta putkeen ollut työelämässä ja seitsemän ensimmäistä säästin oman asunnon käsirahaan.
Paras ratkaisi hänen ikäisille on muuttaa Suomesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi motkotukseni, mutta miksi ihmeessä 24-vuotias miettii eläkeasioita? Minä tuossa iässä ajattelin etten koskaan kuole.
Nyt olen 47, olen alkanut hahmottaa että saatan kuolla joskus, en tiedä eläkeikääni mutta toivon tekeväni töitä vielä ainakin 20 vuotta. Tylsäksihän se elämä muuten kävisi.
Viimeistään tuossa iässä alkaa samanikäisiä tuttuja ja kavereita kuolemaan ympäriltä. Maailma muuttuu.
Nuoret saavat suurten ikäluokkien ansiosta myös syövät ja muut ihanuudet. Tsernobylit vain räjähteli, tupakkaa poltettiin autossa, oli ties mitä muovia, asbestia ja kasvimyrkkyjä.
Ei me eletä pitempään. Kuollaan nuorempina kuin Suuri ja Mahtava Ikäluokka.
Vierailija kirjoitti:
Tähänkö on tultu: mietitään eläkkeelle pääsyä ennen kuin työura edes kunnolla alkanut.
Mutta voihan sitä rahankäyttöään jo nyt suunnitella siten, että kerää säästöjä (sijoituksia) ja voi sitten jäädä niiden varaan "ennenaikaiselle eläkkeelle". Tiedän muutaman jotka ovat jo opiskellessa alkaneet näin toimia ja nyt jo ovat sillä tasolla, että viisikymppisinä voivat vähintään vähentää työntekoa.
Tähän on tultu. Pakkohan sitä on miettiä, sillä eläköitymistä varten tarvitsee paljon rahaa ja helpommalla pääsee kun alkaa pohjustaa asiaa ajoissa. Ne jotka herää asian pohtimiseen joskus 70v hujakoilla on auttamattomasti myöhässä.
Ei töihin ole päässyt ilman koulutusta enää viimeiseen 20 vuoteen. On ollut pakko opiskella, että pääsee edes johonkin töihin. Maailma on nuorille aivan erilainen paikka kuin 50 vuotta sitten. Ei se toimi sillä lailla että hattu kouraan ja työmaalta saa töitä, kun vaan menee ja kysyy.
Silloin kun eläkejärjestelmät luotiin, niin oletettiin että väestönkasvu jatkuisi. Kun syntyvyys kääntyi laskuun, niin laskelmat pettivät, mutta eläkemaksujen korotuksilla paikataan asiaa. Ihmisillä on nykyään myös enemmän terveitä vuosia 60 jälkeenkin, joten eläkeikien nostokin auttaa jonkin verran, toki geeneilleen ei kukaan mitään voi.