Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vivian Tiihonen, 24, ei usko pääsevänsä koskaan eläkkeelle

Vierailija
19.08.2024 |

https://yle.fi/a/74-20087433

En usko minäkään, olen 50 ja vielä pitäisi muka 16 vuotta olla töissä. Suvun tyypillinen elinikä on ollut noin 60-70 vuotta. Sillä perusteella eläkevuosia jää ehkä 2 jos 68-vuotiaana pääsisi eläkkeelle.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä hän tule pääsemäänkään.

Vierailija
22/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vivian ja viiskymppunen voi vaikja vuoden päästä olla eläkkeellä jos tulee sairaus ja  300 sairauspäivärahapäivää tulee täyteen.

Suuret ikäluokat taas mainittu. Purskahdin nauruun, aamu alkoi hyvin. Eläkeläisiä on 1,6 milj ja nuo 300 000 eläkeläismummua on syyssä kaikkeen.

24-vuotiaana mulla oli riiaaminen mielessä, ei eläke. En ollut aivopesty.

Suurten ikäluokkien kädenjälkeähän se systeemi on ja he sen suurimmat hyötyjät. Tyhmäähän se olisi olla ajattelematta sitä eläkettäkin , olletikin kun siihen sisältyy näin räikeää eriarvoisuutta. Samassa iässä itse aloitin vapaaehtoisen eläkesäästämisen. Suurten ikäluokkien ei tarvinnut huolehtia, siitä kun ei sitä eläkettä tarvinnut itse maksaa ja silti se oli turvattu, muiden maksamana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö, höpö taas. 

Vierailija
24/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi motkotukseni, mutta miksi ihmeessä 24-vuotias miettii eläkeasioita? Minä tuossa iässä ajattelin etten koskaan kuole.

Nyt olen 47, olen alkanut hahmottaa että saatan kuolla joskus, en tiedä eläkeikääni mutta toivon tekeväni töitä vielä ainakin 20 vuotta. Tylsäksihän se elämä muuten kävisi.

Tuossa iässä kuuluukin ajatella tulevaisuuden suunnitelmia. En yhtään ihmettele, että nuorisoa ei hirveästi innosta tehdä töitä. 

Vierailija
25/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vivian ja viiskymppunen voi vaikja vuoden päästä olla eläkkeellä jos tulee sairaus ja  300 sairauspäivärahapäivää tulee täyteen.

Suuret ikäluokat taas mainittu. Purskahdin nauruun, aamu alkoi hyvin. Eläkeläisiä on 1,6 milj ja nuo 300 000 eläkeläismummua on syyssä kaikkeen.

Suurten ikäluokkien kädenjälkeähän se systeemi on ja he sen suurimmat hyötyjät. Tyhmäähän se olisi olla ajattelematta sitä eläkettäkin , olletikin kun siihen sisältyy näin räikeää eriarvoisuutta. Samassa iässä itse aloitin vapaaehtoisen eläkesäästämisen. Suurten ikäluokkien ei tarvinnut huolehtia, siitä kun ei sitä eläkettä tarvinnut itse maksaa ja silti se oli turvattu, muiden maksamana. 

Kun TEL-systeemi rakennettiin sen tekivät suurten ikäluokkien vanhemmat. Suuret ikäluokat olivat teinejä kun TEL  60-luvun alussa tuli. Työelämästä eläkkeelle jäävät jäivät siitä lähtien tel-eläkkeelle, eläke määräytyi neljän viimeisen vuoden ansion mukaan.

Vierailija
26/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänkö on tultu: mietitään eläkkeelle pääsyä ennen kuin työura edes kunnolla alkanut.

Mutta voihan sitä rahankäyttöään jo nyt suunnitella siten, että kerää säästöjä (sijoituksia) ja voi sitten jäädä niiden varaan "ennenaikaiselle eläkkeelle". Tiedän muutaman jotka ovat jo opiskellessa alkaneet näin toimia ja nyt jo ovat sillä tasolla, että viisikymppisinä voivat vähintään vähentää työntekoa.

Juu, voi toki! Vivian korkeasti kouluttautuu tyypilliselle naisvaltaiselle alalle, esim nyt vaikkapa sairaanhoitajaksi. Vivian on valitettavasti nuori nainen joten mitään muuta kuin määräaikaisia sopimuksia hän ei saa, katsos kun sehän voi pamahtaa paksuksi koska vaan! Vivian tienaa bruttona noin 2800e josta käteen jää verojen ja vanhusten eläkkeiden maksujen jälkeen 2000e. Tästä Vivian maksaa asumisen ja muut elämisen kulut ja saa pihistellen säästöön 100e kk. Kasassa on kohta jo 1000e mutta oho.. vivianin työsopimus loppui, sitä ei nyt uusita kun hän oli keuhkokuumeessa ja kehtasi sairastaa viikon, Vivian tippuu työkkärin rahalle 590e kk, yhteiskunta käskee kuluttaa säästöt pois ennenkuin lisää tippuu. Sen pituinen se.

Vierailija
27/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi motkotukseni, mutta miksi ihmeessä 24-vuotias miettii eläkeasioita? Minä tuossa iässä ajattelin etten koskaan kuole.

Nyt olen 47, olen alkanut hahmottaa että saatan kuolla joskus, en tiedä eläkeikääni mutta toivon tekeväni töitä vielä ainakin 20 vuotta. Tylsäksihän se elämä muuten kävisi.

Pyh. Siihen ei palkkatöitä tarvita, jos muuten on elantoa. Vapaaehtoistyöstä saa sen sisällön ja yhteisön, jos sitä joku kaipaa. Itse keksin tekemistä ilman työtäkin. Jos nyt voisin jäädä pois töistä, niin en jäisi työyhteisöä kovin kummoisesti kaipaamaan. Muutamaa ihmistä ehkä, mutta heihin saa yhteyden ilman työtäkin.

Vierailija
28/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi parikymppinen miettii jo eläkettä? Kuule työskentelepä nyt ens alkuun vaikka kymmenen vuotta, ja kun olet sitten jo vähän urautunut, voit alkaa valittaa siitä kun eläkkeeseen on niin pitkä aika. Onko tää nuorempi sukupolvi jotenkin vähän laiskaa sakkia?

Vierailija
29/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrassaan upea Gen Z -nimi. 

Ehkä nimi on mutta nimen kantaja ei aiheuttanut minkäänlaista reaktiota kullissa. kauheat hiukset ja lasit

.

Vierailija
30/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös opiskelut menevät niin että työssäkäyvät verorahoillaan kustantavat sen. Senjälkeen on tarkoitus mennä työhön  ja ruveta veroillaan kustantamaan muille opintotukia, oppilaitoksia jne 

Vierailija
31/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin..Suuret ikäluokat pitivät siitä huolta, että vedenpaisumus tulkoot heidän jälkeensä. Työskennelkööt nuoremmat koko elämänsä ja maksakoot itsensä kipeäksi heidän eläkkeitään  varten. Tämän mittaluokan vedätystä pitäisi käsitellä julkisesti , mutta kysymys on liian hankala. Se osoittaa niin räikeää välistävetoa ja järjestelmässä on niin paljon rahaa, että siitä haluaa hyötyä muutkin ikäluokat, kuin suuret ikäluokat.

Paljon ahneiden ikäluokkien edustajia pääsi eläkkeelle jo hyvinkin nuorena, reilusti alle kuusikymppisenä - ja tällä tarkoitan himpun verran vanhempia kuin isojen ikäluokkien edustajia. 

Vierailija
32/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tossa iässä alkaa tekemään jotain. 23 vuotiaana ostin ensimmäisen asunnon, 37 vuotiaana oli 3 asuntoa ja omakotitalo.

Ei tulleet helpolla ja riski oli koko ajan. Nyt asuntoja on huomattavasti enemmän ja riski pienempi. Ollaan ostettu vain helposti vuokrattavia ja ei yhtään Kela gold korttia.

20-30 vuotta sitten oli täydellinen aika ostaa ensimmäinen asunto. Niitä sai todella halvalla ja lainaa sai tuosta noin vain. Me ostettiin siihen seutuun myös mutta ajatkin oli toiset, nyt on aika vaikea saada järkihintaista asuntoa hyviltä paikoilta. Silloin sai tältä omalta alueelta talon jopa 1/5 hintaan siitä mitä ne nyt on. Kalliita on edelleen toisin kuin 20 vuotta sitten. 

Nykynuoren pitää säästää mm. suuri käsiraha ellei ole avokätistä sukulaista apuna

Vierailija
33/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Eläkkeelle pääseminen' on kommunistinen konstruktio joka pitääkin lopettaa heti. Jokainen hankkii työelämässä tarvittasemansa varallisuuden ja jää pois työelämästä kun katsoo pärjäävänsä loppuelämän kertyneellä varallisuudella.

Vierailija
34/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi parikymppinen miettii jo eläkettä? Kuule työskentelepä nyt ens alkuun vaikka kymmenen vuotta, ja kun olet sitten jo vähän urautunut, voit alkaa valittaa siitä kun eläkkeeseen on niin pitkä aika. Onko tää nuorempi sukupolvi jotenkin vähän laiskaa sakkia?

He ovat keksineet keinon, ahdistaa ja masentaa. Työvoimatoimistoon sairaustodistuksia, kas, pääsee alle 30 v työkyvyttömyyseläkkeelle, rahaa tulee erilaisina etuuksina.

Sit kehuskellaan, esitin hullua niin sain eläkkeen.  Se kai on ensin kuntoutuseläke mutta yksikin suunnitteli mitä jossain vuostarkastuksessa sanoo jotta eläke jatkuu, niitä on helppo höplöttää hullua teeskentelemällä.

Vierailija
35/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat keksineet keinon, ahdistaa ja masentaa. Työvoimatoimistoon sairaustodistuksia, kas, pääsee alle 30 v työkyvyttömyyseläkkeelle, rahaa tulee erilaisina etuuksina.

Sit kehuskellaan, esitin hullua niin sain eläkkeen.  Se kai on ensin kuntoutuseläke mutta yksikin suunnitteli mitä jossain vuostarkastuksessa sanoo jotta eläke jatkuu, niitä on helppo höplöttää hullua teeskentelemällä.

Kuulostaa että tiedät asiasta syvällisesti. 

Vierailija
36/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin..Suuret ikäluokat pitivät siitä huolta, että vedenpaisumus tulkoot heidän jälkeensä. Työskennelkööt nuoremmat koko elämänsä ja maksakoot itsensä kipeäksi heidän eläkkeitään  varten. Tämän mittaluokan vedätystä pitäisi käsitellä julkisesti , mutta kysymys on liian hankala. Se osoittaa niin räikeää välistävetoa ja järjestelmässä on niin paljon rahaa, että siitä haluaa hyötyä muutkin ikäluokat, kuin suuret ikäluokat.

Paljon ahneiden ikäluokkien edustajia pääsi eläkkeelle jo hyvinkin nuorena, reilusti alle kuusikymppisenä - ja tällä tarkoitan himpun verran vanhempia kuin isojen ikäluokkien edustajia. 

Herrojen eläkeikä on aina alhainen, kultainen kädenpuristus päälle.

Duunarit taas vanhetessaan yt-neuvotteluissa kortistoon, sairastumisriski suurenee ikääntyessä.

Joku varhainen eläköityminen, kuten joku jaksaa natkuttaa, se oli usein työnantajan tahto työntää ns putkeen.

Vierailija
37/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmat töissä koko elämänsä? Nykyisin työelämään mennään keskimäärin 10 vuotta myöhemmin kuin mitä suuret ikäluokat tekivät. Heille ei kertynyt eläkettä perhevapailla eikä opiskelusta eikä edes työttömänä, joten miksi katsot, että suuret ikäluokat vetivät välistä?

Sille lykkääntyneelle työnaloittamiselle ei oikein mahda mitään. Opiskelu on käytännössä pakollista nykyisessä elinkeinoelämässä.  Monelle sopisi aloittaa työt vaikka 16 vuotiaana halutessaan. Oppivelvollisuus loppuu nyt vasta 18v. Opiskelu oli rankempaa aikaa kuin työelämä. Kaikki lomat töissä jne. Kun minulla oli ensimmäinen palkallinen ( tai palkaton) loma, olin 26-vuotias. Olin jopa verrattaen nuori. 15v lähtien kesät töissä. 26 vuotias boomeri oli jo aikanaan kesälomailijana veteraani. Erikoista että se opiskelukin on sitten vaikka pakollista käytännössä onkin , jotenkin rangaistava asia eläkkeen suhteen. Ei minullekaan ole kertynyt noista mainitsemista asioista eläkettä.  Vuosia töitä ilman eläkkeen kertymistä. Välistä vetoa on että itse ette juuri maksaneet eläkemaksuja ja silti pääsitte  nuorena eläkkeelle. Nyt siinä sitten on meille maksutaakkaa. Itse pääsen eläkkeelle 70v ja maksan tyle-maksuja 600e kuussa. Sille olisi muutakin käyttöä kuin elättää välistävetäjiä

Vierailija
38/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se heidän aikanaan sementoitiin suuria ikäluokkia hyödyttäväksi. 40-luvun eläkeaihiot oli aika kevyellä pohjalla ja hataria kyhäelmiä.

Vierailija
39/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmat töissä koko elämänsä? Nykyisin työelämään mennään keskimäärin 10 vuotta myöhemmin kuin mitä suuret ikäluokat tekivät. Heille ei kertynyt eläkettä perhevapailla eikä opiskelusta eikä edes työttömänä, joten miksi katsot, että suuret ikäluokat vetivät välistä?

Sille lykkääntyneelle työnaloittamiselle ei oikein mahda mitään. Opiskel

Sulle kyllä tulee verovähennystä niistä tyel-maksuistasi.

Nyt on eläkkeellä 20-30 -luvulla syntyneitä joista ei ole tyel-maksuja maksettu koko työuraa kuten jo suurista ikäluokista on maksettu.

Esim elossa oleva veljeni 97 v ja sisar 94 v menivät työelämään 40-luvun loppupuolella, tulivat tellin piiriin 60-luvun alussa kuten kaikkim

Vierailija
40/56 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata odotella eläkeikää, vaan elää tässä ja nyt. Tietysti jonkinlainen varautuminen eläkepäiviin voi olla hyvästä. Mahdollisiin eläkepäiviin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi