Mitä inhoat muiden järjestämissä juhlissa? -peukutusketju
Yksi asia per viesti. Peukku ylös = samaa mieltä, inhoan itsekin. Peukku alas = eri mieltä, en inhoa tätä asiaa.
Todella monilla juhlien järjestäjillä on seuraava tapa: toisilleen täysin tuntemattomia vieraita ei esitellä mitenkään. Siinä sitten saat itse mennä kyselemään, että kukas sinä olet ja mistäs sinä tunnet Lauran? Monelle taas keskustelun aloittaminen on tosi vaikeaa ja herkästi istutaan hiljaa, kun ei haluta tai uskalleta ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin. Paljon helpompaa olisi, jos Laura yleisesti vaikka aluksi esittelisi kaikki yleisluontoisesti niin, että esittelyistä saisi jonkun täkyn keskustelua varten. Tässä on Heikki, tutustuttiin opiskeluaikana ja Heikki harrastaa lintubongausta. Tässä on Anna, oltiin aikoinaan kesätöissä Ikeassa yhtä aikaa. Anna on muuttanut tänne Tampereelle Lapista. Tiina on nykyinen työkaverini, lapseni kummitäti ja me molemmat tykätään rikossarjoista jne. Paljon helpompi mennä aloittamaan sitä keskustelua kysyen Heikiltä lintujen bongaamisesta, Annalta fiiliksiä Tampereella asumisesta ja Tiinalta suosikkirikossarjoista.
Ap
Kommentit (64)
Se kauhee rahan palaminen, jos itse järjestää, ja sitten saa jälestä päin kuulla kautta rantain, kuinka se arvosteli ja sanoi niin. Oli huonosti järkätty ja jäkäti jäkäti mää mää.
Inhoan juhlia, joissa järjestelyt on huolimattomasti tehty ja hups (!) vieraat joutuvat tarjoilemaan/siivoamaan yms.
Lapsen synttäreille oli kutsuttu sukulaisten pieni piiri ja 30min tulosta sisään ryntäsi ystävien joukko lapsineen. Tällä kai haluttiin sanoa, että te ette meitä kiinnosta.
Minua ärsyttää jos ruoka/juoma loppuu kesken
Nyt on relevantti ketju, olen järjestämässä juhlia...
Eli tutustumisesta: voiko tervetulopuheen yhteydessä huudattaa porukkaa tyyliin "työkaverit, käsi ylös, sukulaiset huutakaa hii"?
Olen kolmekymppinen ja kaveripiirissä on useampiakin pienten lasten äitejä, jotka ottavat lastensa synttäreistä hirveät pultit. Yksi valittaa, miten on väsynyt leivottuaan yötä myöten tarjoiluja. Toinen taas stressaa, onko varmasti riittävän hyvät tarjoilut. Oikeasti, kukaan ei edellytä itse leivottuja tarjoiluita. Eikä niiden tarjoilujen tarvitse olla mitään fiinejä. Kaupan valmis kakku, sipsit ja vaikka irtokarkit tekevät kyllä lapsille kauppansa.
Vanhusten huonoa kohtelua. Jos juhlissa seisotetaan vanhoja ihmisiä tai pääsevät viimeisten joukossa kahvipöytään, paras ja mukavin paikka tietysti jollain lapsella ja selkävaivainen on jakkaralla
Olen itse siis nuori mutta oppinut kiinnittämään huomiota kun meillä näistä aina erityisesti on huolehdittu kotona
Ei ole järjestäjän syytä, mutta ärsyttää sellainen, kun jotkut vieraat juttelevat vain omille perheenjäsenilleen. Olen ollut esim ristiäisissä, joissa toisen vanhemman sisarus puolisoineen jutteli vain omien sukulaisten kanssa. Olivat kuin muita ei olisi ollut olemassakaan. Eivät suurinpiirtein edes tervehtineet.
Minua ärsyttää jos häihin on ilmoitettu pukukoodi tai jokin toive ja vieraat eivät sitä kunnioita.
Vierailija kirjoitti:
Se, kun lapsi arvostelee lahjaa, eikä vanhempi kiellä arvostelua ja vanhempi kehu tuota lahjaa lapselle. Pahimmassa tapauksessa vanhempi itse saattaa arvostella lahjaa. Minusta hyviin käytöstapoihin kuuluu, että lahjasta kiitetään ja sitä arvostetaan. Vaikka lahja ei olisi juuri se toivelahja, niin lahjaa ei arvostella antajan kuullen.
Tämä! Itsellä meni aivan täysin maku kun kummilapsi kommentoi että en tykkää, eikä vanhemmat sanoneet yhtään mitään siihen, ei kiitetty. Noin kävi vielä useampana kertana, ilmeisesti lahjat olivat sitten niin huonoja. Nykyään teen enää minimin enkä panosta enää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on relevantti ketju, olen järjestämässä juhlia...
Eli tutustumisesta: voiko tervetulopuheen yhteydessä huudattaa porukkaa tyyliin "työkaverit, käsi ylös, sukulaiset huutakaa hii"?
Minusta voi. Itse en ole ujo, joten en laittaisi vaikka pahitteeksi jotain täydennettävää nimiteippiäkään rinnassa, tyyliin "Anna, tykkään vanhoista autoista".
Vierailija kirjoitti:
Juhlapaikka on jumalan selän takana ja julkisilla liikennevälineillä ei pääse 10 km lähemmäs. Tai vaihtoehtoisesti illan viimeinen bussi lähtee yhdeksältä. Yleisesti kaikki juhlat joista ei pääse halutessaan pakoon
Hyvä huomio.
Inhoan kyselyjä kaikkien kuullen, mikset syö sitä tai tätä. Pahimmassa tapauksessa emäntä lappaa sellaista, mitä ei voi syödä/juoda. Mikset juo alkoholia kysymykset.
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten huonoa kohtelua. Jos juhlissa seisotetaan vanhoja ihmisiä tai pääsevät viimeisten joukossa kahvipöytään, paras ja mukavin paikka tietysti jollain lapsella ja selkävaivainen on jakkaralla
Olen itse siis nuori mutta oppinut kiinnittämään huomiota kun meillä näistä aina erityisesti on huolehdittu kotona
Tää on kyllä totta. Lapset menee parhaille paikoille eikä niiden vanhemmat komenna, vaan antavat ensimmäisenä kakkua lapsille. Haloo, käytöstavat!
Sitä, miten huono sosiaalinen taju monilla on. Juhlien isäntäväki tuntee kaikki vieraat, mutta ei vaivaudu edesauttamaan keskustelua vieraiden välillä.
"Me ollaan siis Liisan kanssa kotoisin samalta paikkakunnalta ja Lotan kanssa on tutustuttiin savityökurssilla. Te muuten molemmat tykkäätte lukemisesta, mitäs kirjaa sä Liisa mulle ihan vasta suosittelitkaan? Ajattelin, että Lottaakin voisi kiinnostaa tuo kirja..."
Näin saisi edesautettua keskustelua Liisan ja Lotan välillä. Turhan usein isäntäväki vain keskittyy kahdenkeskisiin keskusteluihin jonkun vieraan kanssa.
Häissä ja hautajaisissa tuttu "vapaa sana" jossa kukaan ei kehtaa sanoa mitään ja kaikki tuijottavat toisiaan toivoen tilanteen päättyvän. Anopin häissä pappi kysyi kesken seremonian toistuvasti vierailta heidän mielipidettään hääparista eikä kukaan osannut sanoa mitään.
Se että ei ole yhtään mietitty tai tarjottu mitään yhteiskyydityksiä tms jos juhlat ovat hevon kuusessa,vaan oletetaan että kaikki pääsee paikalle vaivatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä totta. Lapset menee parhaille paikoille eikä niiden vanhemmat komenna, vaan antavat ensimmäisenä kakkua lapsille. Haloo, käytöstavat!
Minä taas kutsujana kehotan aina lapsia ja nälkäisimpiä hakemaan ensin. Kun lapset saavat syötävää, pysyvät rauhallisempina ja syötyään menevät leikkimään niin, että vanhemmat saavat syödä rauhassa. Lapset eivät kauaa syö, joten heidän paikkansa vapautuvat nopeasti.
Ja toki jos joukossa on joku huonokuntoinen vanha ihminen, niin tottakai hän on ensimmäisten joukossa. Hänelle tosin tuotaisiin ruoat eteen, ettei tarvitse itse seistä jonottaa.
Kaksiosaiset juhlat. Tyyliin vihkiminen jossain peräyrjölän kirkossa ja hääjuhla 50 km päässä juhlatilassa. Eikö todella löydy juhlatilaa lähempää kirkkoa tai saahan sen papin vihkimään juhlapaikallekin.