Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teittekö opinnäytetyön ryhmässä? Miten meni, riitoja, draamaa?

Vierailija
18.08.2024 |

Meillä 4 hengen porukka. Opiskellaan terveydenhoitajiksi. Vähän on selkkauksen makua ilmassa 😄. Hyvin menny tähän asti. 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä amk-laisissa on, jos ryhmätöissä tulee draamaa ja tappelua? :D Yliopisto-opinnoissa ei ole yhdessäkään ryhmätyössä ikinä ollut ongelmia.

Onpa sinulla käynyt tuuri. Itselläni on kokemusta molemmista ja kyllä sitä draamaa siellä yliopistollakin oli. 

Inhottavainta tuossa on se, että kaikki eivät huomio erilaisia oppioita. Joku valittaa, että toinen tekee huonoa jälkeä, mutta ei ota huomioon koskaan sitä, että sama olo voi olla sillä toisella hänen tuotoksestaan. Olen itse napakka kirjoittaja ja sanon asian napakasti. Toiset taas tuntuu kirjoittavan liirumia ja laarumia. Niin, ettei siitä edes tiedä oppiko se ihminen itse asiasta mitään. Tämä eroavaisuus aiheuttaa joskus hankaluuksia. 

Vierailija
22/32 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Tein parityönä ja kaveri oli päällepäsmäri, kaikki olisi pitänyt mennä hänen pillinsä kukaan. Osasi veivata saman moneen kertaan kirjoitetun asian sadalle sivulle ilman mitään logiikkaa. Hän varmaan koki tehneensä kaiken, minä takerruin oikeinkirjoitukseen. Oli harvinaisen vaikea aika menossa itsellä, muutto kesken muun muassa. Lopullinen niitti tuli kun halusi kirjoittaa puhetyylillä (ei kirjakielellä) opparin. Totesin että en ala tällaiseen. Sitten sanoin heipat ja tein oman kiitettävän työn ihan itsekseni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkerana ja menestyneenä opiskelijana olen itse saanut tarpeekséni kaikista ryhmässä tehtävistä töistä. Kerta toisensa jälkeen ryhmään päätyy ihmisiä joiden osaamisen taso, ahkeruus, aikataulun hallinta, käytöstavat tai asenne ei mielestäni vastaa sitä mitä kohtuudella voisi odottaa. Myöhästellään, ollaan poissa, ei tehdä omaa osuutta huolella tai lainkaan ja käytetään joskus suorastaan muita ryhmän jäseniä hyväksi. 

Sama kokemus täälläkin. Ne ryhmätyöt pitäisi lailla kieltää. Yhdessä ryhmässä tehtiin liiketoimintasuunnitelmaa kuvitteelliselle uudelle yritykselle. Ryhmässä oli yksi friidu josta ei ollut mihinkään. Vaikka oli selvästi sovittu mikä osio kuuluu kenenkin kontolle ja mihin mennessä on oltava valmista, niin kaikki oli tekemättä ja ihan pokkana selitti mm. ettei voinut osuuttaan kirjoittaa koska heille oli tullut uusi koiranpentu. Sitten kun oli kaks lyhyttä kappaletta saanut kirjoitettua, ne oli täyttä paskaa. Ei ollut ymmärtänyt lainkaan mitä tehtävänannossa vaadittiin. En sitten lopulta kysellyt häneltä enää mitään vaan kirjoitin itse sen hänenkin osuutensa  (monta sivua) ja vietiin se kolmestaan maaliin yhden ollessa 100% vapaamatkustaja. Saatiin työstä arvosanaksi vitonen, eli tämä yksi tyyppi sai opintosuorituksiinsa vitosen! meidän muiden ja varsinkin minun tekemälläni työllä ja täysin ilmaiseksi tekemättä itse sen eteen yhtään mitään. Myös toinen samanlainen tapaus oli toisessa ryhmässä: oli tyttären syntymäpäivää ja urheilukiireitä niin ei voinut osallistua. Ihan helvetin härskiä toisten hyväksikäyttöä eikä edes mitenkään peitellyt sitä.

En ikipäivänä olisi suostunut tekemään lopputyötä jonkun toisen kanssa.

Vierailija
24/32 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin porukalla.  Oli rankka homma ja pinna kiristyi milloin mistäkin. Mutta.  Kenelläkään ei ollut varaa ruveta kiukuttelemaan, tai olisi lentänyt ulos porukasta. Ja jokainen tiesi että omalla työllä on merkitys lopputulokseen.  Ei siinä ollut varaa draamailla, eikä lusmuilijoitakaan olisi perässä vedetty

Vierailija
25/32 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti kirjoitetatte 4 hengen ryhmässä "tutkimusta", jonka saa kasaan yksinkin alle 2kk. Huh-huh....

Vierailija
26/32 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä suostunut mihinkään ryhmäpelleilyyn opparin kanssa. Jos yksin tekeminen ei olisi onnistunut, olisin jättänyt valmistumatta kokonaan. Naurettavaa tuollainen säätäminen. 

Vierailija
27/32 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä amk-laisissa on, jos ryhmätöissä tulee draamaa ja tappelua? :D Yliopisto-opinnoissa ei ole yhdessäkään ryhmätyössä ikinä ollut ongelmia.

Ha, älä nyt viitsi. Kyllä sitä on akateemisissa jos jonkinlaista suhaajaa. 

T. KTM

Vierailija
28/32 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ryhmässä olisi ihmisinä ihan mahtavia tyyppejä, on todella rasittavaa, kun osalla ei luonnistu kirjoittaminen tai edes auttava tieteellisen tekstin tuottaminen peruskoulutasoisestikaan. Itse sitä sitten korjailee päätelmien ristiriitaisuuksia, yhdys sana virheitä ja lähdemerkintöjä tuntitolkulla, jotta arvosanaksi saisi edes kolmosen. Lisäksi täysin turhia palavereja pitää sopia, jotta saadaan selville, kuka soittaa tuonne ja kuka etsii tämän lähdeteoksen. Ryhmätyöskentelyssä on varmaan oma arvonsa, mutta opinnäytetyön teen kyllä yksin. Amk:ssa ryhmätöitä tehdään aivan liikaa, ja suurimmassa osassa niistä olisin yksin selvinnyt tehtävästä viikossa, kun siihen on ryhmätyönä säätäessä mennyt kokonainen lukukausi. Ehkä siinä opetellaan äärimmäistä tehottomuutta ja kaikkien parhaiden taitojen surkastamista. 

Vierailija
29/32 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yksin se kyllä piti tehdä ja hyvä niin. Sehän tehtiin kuitenkin alan yrityksessä.

Vierailija
30/32 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei Diakissa saa tehdä yksin. 

Vierailija
31/32 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kuvattu tätä "muotia", jossa on kaksi ryhmää, tekijät ja siipiveikot.

Olisikohan aika tarkastaa ns. opettajien todellinen pätevyys ja osaaminen. Parin vuosikymmenen aikana, kun ideologiana on ollut "kaikki osaa kaikkea" eli mitä tahansa pääsee tekemään kuka tahansa, eikä edes todistusten aitoutta  osata varmistaa, jälki on sitten tällaista. 

Tällainen tehtävänanto nimittäin kielii vain siitä, että määrä korvaa laadun, tuottaahan se enemmän euroja oppilaitoksen kassaan. Tapana on laittaa noheva "vetämään" ne surkeimmat opintonsa läpi, todistus pitää saada millä ilveellä tahansa ihan kaikille, eikä ole väliä todellisesta osaamisesta. Kaikki on keksitty helppoutta varten ja nimenomaan opettajia varten, jotka eivät ole lainkaan tehtäviensä tasalla. Epäpätevä tuottaa epäpäteviä.

Vierailija
32/32 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä koskaan tekisi kenenkään kanssa opparia. YAMK ryhmätyötkin ovat ihan horroria ja tuntuu, että tehdään yleensä jokainen ihan omaa työtä, kenellään ei mitään punaista lankaa ja sitten lopuksi ihmetellään, kun on vaikea nivoa yhteenvetoa siitä sekamelskasta. Vähintään kaksi vetoaa aina lapsiinsa ja tekevät oman osuutensa myöhässä ja päin peetä. Ei kyllä hermo kestäisi tehdä kokonaista opparia tuollaisten kanssa.