Lasten sukunimen vaihtaminen?
Onko ok vaihtaa lasten sukunimi omaan sukunimeen? Lasten isä on kuollut jo vuosia sitten ja lapsilla hänen sukunimensä. Miten sukusalaiset on teillä reagoineet?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsilla tai sinulla ei ole mitään erityistä syytä siihen että lapsilla on isänsä nimi, niin käytännön syistä yhteinen sukunimi on helpompi.
Ja mitähän ne helpommat käytännön syyt mahtavat olla? Jatkossa sitten joissakin virallisissa kaavakeissa seuraa mukana se entinenkin nimi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle sukulaisensa tulisi ajatus, että halutaan nimeä vaihtamalla viedä lapsilta muisto isästä. Ovat kuitenkin sillä nimellä aina olleet. Eri asia jos isä ei halua olla lastensa kanssa tekemisissä, eikä hänen sukulaisensa.
Isästä ei ole muuta muistoa kuin nimi? Eiköhän sitä isää muistella ihan muulla tavalla ja jos mieli tekee niin vaihtakoot takaisin kun ikää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsilla tai sinulla ei ole mitään erityistä syytä siihen että lapsilla on isänsä nimi, niin käytännön syistä yhteinen sukunimi on helpompi.
Ja mitähän ne helpommat käytännön syyt mahtavat olla? Jatkossa sitten joissakin virallisissa kaavakeissa seuraa mukana se entinenkin nimi.
Kuten missä virallisissa kaavakkeissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun on välillä pitänyt kirjoittaja johonkin maahan matkustaessa entisetkin sukunimet. T. Kolmas sukunimi menossa.
Mikä sukunimi on leskellä? Onko pitänyt oman tyttönimensä vai onko ollut sama sukunimi koko perheellä, siis edesmenneen miehen sukunimi? Miksi lasten pitäisi vaihtaa sukunimeä? Onko äidillä jo uusi mies kiikarissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun on välillä pitänyt kirjoittaja johonkin maahan matkustaessa entisetkin sukunimet. T. Kolmas sukunimi menossa.
Mihin maahan?
Minä taas en ole joutunut ikinä kirjoittamaan sitä sukunimeä mikä minulla oli lapsena.
Huomaisiko isän suku edes nimien vaihtoa, jos ette sitä erikseen mainosta? Ehkä jos esittelette koulutodistusta tai lapsi harrastaa jotain, jossa nimet ovat esillä (kuulutetaan esim. kisoissa ja isän sukua on katsomassa). Mutta oletteko noin paljon tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin maahan?
Minä taas en ole joutunut ikinä kirjoittamaan sitä sukunimeä mikä minulla oli lapsena.
Itseasiassa oman muistikuvan mukaan melkein kaikkialle minne on tarvinnut viisumin. Eli Euroopan ulkopuolelle.
Työpaikan turvallisuus selvitykseen myös. Naimisiin mennessä myös.
Me mentiin miehen kanssa naimisiin niin vaihdoin samalla sukunimen. Mulla 2 lasta edellisestä liitosta. Lasten isä ei ollut missään tekemisissä lastensa kanssa. Nuorempi ei ollut tavannut isäänsä ikinä. Nykyinen mieheni on alusta asti ollut isä myös näille kahdelle eli ollaan tavattu kun lapset oli ihan todella nuoria.
Kysyin että haluavatko vaihtaa sukunimen niin että kaikilla sama sukunimi. Toinen vaihtoehto oli että jäädään vanhalle nimelle etten itsekään nimeäni vaihtaisi. Lapset halusivat vaihtaa ja nyt ollaan koko perhe samalla sukunimellä. Lapset olivat kyllä jo isompia siinä vaiheessa eli 14 ja 11 vuotiaat.
Mun mielestä lasten isän puolen suku ehkä aavistuksen loukkaantui mutta varmaan ymmärsivät kyllä että lapset halusivat saman sukunimen koko perheelle kun kuitenkin yhtä perhettä ollaan. Tästä jo aikaa 6 vuotta ja edelleen ovat läheisissä väleissä isän puolen isovanhempiin. Vaikka sukunimi onkin eri mitä heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin maahan?
Itseasiassa oman muistikuvan mukaan melkein kaikkialle minne on tarvinnut viisumin. Eli Euroopan ulkopuolelle. Työpaikan turvallisuus selvitykseen myös. Naimisiin mennessä myös.
Aika jännä, itse en ole koskaan törmännyt tuollaisiin missä olisi kysytty entisiä sukunimiä. Ja olen kuitenkin matkustanut Eu-alueen ulkopuolella sekä töissä ollut turvallisuusselvityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä seuraa. Miksi seuraisi? Ei ainakaan min lasten papereissa oo ikinä ollut muuta kuin nykyinen sukunimi ja vanhalla sukunimellä on pitänyt joskus jotakin virallisempaa juttua etsiä kun ei uudella löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo missä kysytään "entiset sukunimet" ei ole mitään pakollisia, se vaan auttaa lappujen käsittelijää löytämään tai varmistamaan ettå kyseessä on oikea henkilö, jos vaikka on hyvin yleinen etunimi-sukunimi -yhdistelmä. Todennäköisesti ei seuraa yhtään mitään vaikka noihin jättäisi sen entisen sukunimen kirjoittamatta. Sukunimen vaihtaminen lapsuudessa kun ei yleensä edes näy missään.
Eihän ihminen välttämättä edes tiedä että hänellä on ollut aivan eri sukunimi jos on vaihdettu vaikka äidin sukunimi isän sukunimeen lapsen ollessa vauva tai taapero.
Vaihda vaan. Ei se kenellekään kuulu, kun lapsetkin ovat sitä mieltä. Ei se miehen nimi sen parempi ole kuin naisenkaan. Eniten ihmetyttää nämä uusperheet, joissa äidin uudelleen avioiduttua vaihdetaan lastenkin nimet isäpuolen nimeen.
Tiedän yhdenkin perheen, jossa äiti on ollut jo kolmesti naimisissa, ja lapsillakin on ehtinyt olla kolme sukunimeä. Varmaan kiva aina koulussa selittää opelle ja kavereille, että tänään mun nimi on Korhonen vaikka eilen se oli Mäkinen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda vaan. Ei se kenellekään kuulu, kun lapsetkin ovat sitä mieltä. Ei se miehen nimi sen parempi ole kuin naisenkaan. Eniten ihmetyttää nämä uusperheet, joissa äidin uudelleen avioiduttua vaihdetaan lastenkin nimet isäpuolen nimeen.
Tiedän yhdenkin perheen, jossa äiti on ollut jo kolmesti naimisissa, ja lapsillakin on ehtinyt olla kolme sukunimeä. Varmaan kiva aina koulussa selittää opelle ja kavereille, että tänään mun nimi on Korhonen vaikka eilen se oli Mäkinen.
Oma sukunimeni on vaihdettu äidin sukunimestä isäpuolen sukunimeen kun menivät naimisiin, samoin sisarukseni sukunimi. Tästä on aikaa nyt yli 20 vuotta ja edelleen elän samalla nimellä.
Miksi kukaan vaihtaisi sukunimeään tai etenkään jonkun toisen sukunimeä. Minulla on aina ollu sama nimi. En ole halunnut vaihtaa nimeäni miehen nimeen. Lapsilla on isänsä sukunimi enkä ole koskaan kokenut, että eri sukunimestä olisi ollut haittaa.
Päätöksiä voi muuttaa. Ja toista vanhempaahan ei enää ole, joten se toinen voi päättää.