Onko riittävä syy kieltäytyä kummiudesta kun ei kuulu kirkkoon?
En halua kummiksi. Voiko syyksi sanoa vain, että ei kuulu kirkkoon? Onhan se pätevä syy eikö niin?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla kummi, jos ei kuulu kirkkoon.
Ehkä jossain kirkon höpö höpö kirjoissa ei, mutta käytäntö eri. Ei paljon ole varaa valita tänä päivänä, eikä paljon kirkkoa kiinnosta.
Itse siis ihan vielä kastetilaisuudessa sanoin papille etten kuulu kirkkoon, enkä usko millään tavalla mihinkään yliluonnolliseen. Sanoi vaan että sinne vaan muiden kanssa lasta pitelemään, jos itse toimitus ei ole minulle itselle ongelma.
Eli yli 20 vuotta kummina kirkkoon kuulumatta.
Pappi ei halunnut pahoittaa mieltäsi. Meidän lapsi kastettiin juuri, ja kummeista piti toimittaa myös tieto kotiseurakunnasta. Kirkkoon kuulumaton ei ole kirkon silmissä kummi. Aikuisten keskinäiset kummileikit sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen kysyy sinua kummiksi jos et voi rehellisesti sanoa että et vaan halua kummiksi, tai minkä lainen ihminen sinä olet?
Pelkään että ystävä loukkaantuu, jos vaan sanon etten halua kummiksi. Ap
onpa sulla välkky kaveri. pyytää kirkkoon kuulumatonta kummiksi. ei näy edes tietävän, mikä kummin tehtävä on.
Ei se nykypäivänä sitä tarkoita. Kummin rooli on nimellinen, sillä jos vanhemmille tapahtuu jotain, lasut päättävät mitä lapselle tapahtuu. Kummiudella ei ole ollut vuosikymmeniin sen oikeaa merkitystä, sillä kirkolla ei ole mitään todellista valtaa päättää ihmisten elämistä
Ei lasut päätä, että kummi on juuri se varavanhempi! Älä puhu lööperiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen kysyy sinua kummiksi jos et voi rehellisesti sanoa että et vaan halua kummiksi, tai minkä lainen ihminen sinä olet?
Pelkään että ystävä loukkaantuu, jos vaan sanon etten halua kummiksi. Ap
onpa sulla välkky kaveri. pyytää kirkkoon kuulumatonta kummiksi. ei näy edes tietävän, mikä kummin tehtävä on.
Ei se nykypäivänä sitä tarkoita. Kummin rooli on nimellinen, sillä jos vanhemmille tapahtuu jotain, lasut päättävät mitä lapselle tapahtuu. Kummiudella ei ole ollut vuosikymmeniin sen oikeaa merkitystä, sillä kirkolla ei ole mitään todellista valtaa päättää ihmisten elämistä
Ei lasut päätä, että kummi on juuri se varavanhempi
Et ymmärtänyt lukemaasi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahne tuttu yritti järjestää esikoiselleen yhteensä 5 kummia. Hieman omituista touhua minun mielestäni. Yleensä on yksi kummipariskunta, jonka funktio on olla varavanhempi, jos lapselle tapahtuu jotain
Eikä sekään ole enää velvollisuus. Tuo on peruja jostain 1800-luvulta, kun ei ollut vielä niin toimivaa sosiaalijärjestelmää. Sossu kyllä kantaa vastuun orpolapsista, ei ole kummien päänvaiva.
Tunnen muuten itsekin tyyppejä, jotka ovat haalineet jopa 7 kummia lapselleen. Rahankiilto silmissä tietysti.
Ja näistäkin osa oli ns. haltiakummeja. Ihan älytöntä. Kummeiksi vain kirkkoon kuuluvat henkilöt.
Miksikään haltiakummiksi minä en ainakaan ryhtyisi kun en kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jossain kirkon höpö höpö kirjoissa ei, mutta käytäntö eri. Ei paljon ole varaa valita tänä päivänä, eikä paljon kirkkoa kiinnosta.
Itse siis ihan vielä kastetilaisuudessa sanoin papille etten kuulu kirkkoon, enkä usko millään tavalla mihinkään yliluonnolliseen. Sanoi vaan että sinne vaan muiden kanssa lasta pitelemään, jos itse toimitus ei ole minulle itselle ongelma.
Vaikka olisit ollut kastetilaisudessa pitelemässä lasta niin onko kuitenkaan varmaa että sut olisi kirkon asiakirjoissa merkitty kummmiksi jos et ainakaan tuolloin ollut kirkon jäsen.
Kummin sitä paitsi velvollisuus hengellisesti on opastaa lasta kristilliseen elämään. Ainakin opettaa jotain kristinuskon asioita. Löytyy varmaan netistä.
Eli se ei tarkoita varmaan esim. lahjojen ostamista, koska kyse on hengellisestä tehtävästä/vastuusta. Joku kirkollinen ihminen varmaan tietää täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse suostuisin ainoastaan uskovan ihmisen lapselle kummiksi, muille en.
////
Höh?
Oletko farisealainen? Lapset ovat suurimpia Taivaan valtakunnassa.
Ei - uskovan ihmisen lapsi tarvitsee uskovaisen kummin siinä missä kaikki lapset.
Kaikki lapset ovat lapsenuskossa, ihan kaikki. Kylmäsydämisyytesi on kauhistuttavaa . Juuri tuollaista on kirkon touhu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
////
Höh?
Ei - uskovan ihmisen lapsi tarvitsee uskovaisen kummin siinä missä kaikki lapset.
Kaikki lapset ovat lapsenuskossa, ihan kaikki. Kylmäsydämisyytesi on kauhistuttavaa . Juuri tuollaista on kirkon touhu
Olet wt, joka haalii kummeja rahan ja materian toivossa. Pahin farisealainen itse.
Yököttäviä wt- pariskunnat, jotka menee naimisiin lahjojen takia ja samasta syystä kastavat lapsia ja haalivat kummeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
////
Höh?
Olet wt, joka haalii kummeja rahan ja materian toivossa. Pahin farisealainen itse.
/////
Todellakaan en ole haalinut kummilapsia rahan vuoksi. Olen kolmen lapsen kummi ja mietin, onko tullut annettua heille mitään kristillistä kasvatusta. Se helpottaa jonkin verran, että ostin rippilahjoiksi paksut kirjat joissa on Raamatun psalmit.
Kun olivat pieniä, ostin toki myös joululahjat. Enää en ole virallisesti kummi, koska erosin kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummin tehtävähän oli aikoinaan tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Joten tämä nykyajan kummius on ihan joutava, kun näyttää, ettei monikaan edes tiedä sen alkuperäistä tarkoitusta.
Lopeetakaa jo tämä uskomus varavanhemmista. Näin se ei todellakaan mene tänä päivänä, sata vuotta sitten saattoi hyvässä lykyssä mennäkin.