Onko riittävä syy kieltäytyä kummiudesta kun ei kuulu kirkkoon?
En halua kummiksi. Voiko syyksi sanoa vain, että ei kuulu kirkkoon? Onhan se pätevä syy eikö niin?
Kommentit (53)
Miksi ihmiset eivät voi nimetä lastaan nimiäisissä ilman tätä kummipelleilyä!! Myöhemmin lapsi voi liittyä kirkkoon, jos itse haluaa. Tämän pitäisi olla pääsääntö.
Itse suostuisin ainoastaan uskovan ihmisen lapselle kummiksi, muille en.
Et voi edes olla kummi. Siis virallinen kummi, jos et kuulu kirkkoon. Eli ei sinun tarvitse edes sen kummemmin kieltäytyä! Riittää, että sanot, että et kuulu kirkkoon.
En kuulu itsekään.
Ja kastettujen määrä vähenee edelleen radikaalisti, kun syntyvyys on laskenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kverini halusi minut kummiksi, vaikka tiesi etten kuulu kirkkoon. Alkoi inttämään ja kyselemään, on minut konfirmoitu sun muuta. Lopulta lupauduin, liityin kirjkoon ja lapsi saatiin kastettua. Itse erosin uudestaan kirkosta. Ei mitään järkeä. Enkä ole enää tekemisissä edes näiden kanssa, oli sen verran ongelmallinen tapaus heti lapsen syntymän jälkeen.
Huh huh, mitä touhua!! Onko nämä ihan päästään pimeitä?! En ikinä olisi suostunut tuollaiseen pelleilyyn!
No tyhmä kun olin. En edes olettanut, että alettaisiin kyselemään. Palkakseni sain haukut, että hylkään lapsen. Vaikea on tosin hylätä ketään, jota ei pääse sittemmin näkemään.
Ei sitä periaatteessa tarvitse perustella. Sehän on tietysti verinen loukkaus vanhemmille kun lapsi ei kelpaa sinulle, mutta koita kestää. Varaudu välien katkeamiseen
Kummius on yksi saatanan stressi. Varsinkin jos kyseessä ei ole lapsi jota näkee muutenkin, esimerkiksi oman sisaruksen lapsi. Silloin kummius on ihan ookoo.
Jos haluat lahjoa toisten lapsia vuodesta toiseen, juosta kaupoissa lahjojen perässä ja laittaa niihin isojakin rahasummia, niin suosittelen ryhtymään kummiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kverini halusi minut kummiksi, vaikka tiesi etten kuulu kirkkoon. Alkoi inttämään ja kyselemään, on minut konfirmoitu sun muuta. Lopulta lupauduin, liityin kirjkoon ja lapsi saatiin kastettua. Itse erosin uudestaan kirkosta. Ei mitään järkeä. Enkä ole enää tekemisissä edes näiden kanssa, oli sen verran ongelmallinen tapaus heti lapsen syntymän jälkeen.
Huh huh, mitä touhua!! Onko nämä ihan päästään pimeitä?! En ikinä olisi suostunut tuollaiseen pelleilyyn!
No tyhmä kun olin. En edes olettanut, että alettaisiin kyselemään. Palkakseni sain haukut, että hylkään lapsen. Vaikea on tosin hylätä ketään, jota ei pääse sittemmin näkemään.
Miten voi hylätä lapsen, joka ei ole oma lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla kummi, jos ei kuulu kirkkoon.
Ehkä jossain kirkon höpö höpö kirjoissa ei, mutta käytäntö eri. Ei paljon ole varaa valita tänä päivänä, eikä paljon kirkkoa kiinnosta.
Itse siis ihan vielä kastetilaisuudessa sanoin papille etten kuulu kirkkoon, enkä usko millään tavalla mihinkään yliluonnolliseen. Sanoi vaan että sinne vaan muiden kanssa lasta pitelemään, jos itse toimitus ei ole minulle itselle ongelma.
Eli yli 20 vuotta kummina kirkkoon kuulumatta.
Et silti ole kummi. Näitä haltijakummeja tai mitä lie nyt on nykyään, joiden merkitystä ymmärrän vielä vähemmän, mutta kummi et ole kirkonkirjoissa.
Niiden funktio lienee olla vanhempien pompoteltavissa ja lapsi on heidän kutsuttavanaan kylään. Tarkoitus vaan sitouttaa aikuista lapsen elämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen kysyy sinua kummiksi jos et voi rehellisesti sanoa että et vaan halua kummiksi, tai minkä lainen ihminen sinä olet?
Pelkään että ystävä loukkaantuu, jos vaan sanon etten halua kummiksi. Ap
onpa sulla välkky kaveri. pyytää kirkkoon kuulumatonta kummiksi. ei näy edes tietävän, mikä kummin tehtävä on.
Kuka haluaa toimia lahja-automaattina.
Kirkkoon kuulumaton henkilö voi toimia kasteen todistajana ja perheen ja kastettavan tukena, mutta ei kummina, linjaa ev.lut. kirkko.
Riittää siis ap, että yksinkertaisesti sanot ystävällesi: "Valitettavasti en kuulu kirkkoon, joten en pääse kummiksi. Toivottavasti löydät tilalleni jonkun muun."
Vierailija kirjoitti:
Miksi kummi ja kummitus ovat niin samanlaisia sanoja?
Kyl mie ainakin erotan sanat hyvin, kummitushan on tietysti se mustakaapuinen olento sarjasta Louvren kummitus 60-luvulla. Kummi on taas jotakin luterilaisen kirkon hölynpölyä, jolla merkitys vain paperilla.
Ahne tuttu yritti järjestää esikoiselleen yhteensä 5 kummia. Hieman omituista touhua minun mielestäni. Yleensä on yksi kummipariskunta, jonka funktio on olla varavanhempi, jos lapselle tapahtuu jotain
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on, eihän ole mitenkään mahdollista ruveta kummiksi jos ei kuulu kirkkoon ja miten kukaan ryhtyisikään kun kummeuden tarkoitus on uskonnon opetus, kaveri/tukihenkilö voi olla ilman kummeuttakin
Se, ettei kuulu kirkkoon, ei aina tarkoita, ettei usko.
Kummi voi olla ilman kirkkoseremoniaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen kysyy sinua kummiksi jos et voi rehellisesti sanoa että et vaan halua kummiksi, tai minkä lainen ihminen sinä olet?
Pelkään että ystävä loukkaantuu, jos vaan sanon etten halua kummiksi. Ap
onpa sulla välkky kaveri. pyytää kirkkoon kuulumatonta kummiksi. ei näy edes tietävän, mikä kummin tehtävä on.
Ei se nykypäivänä sitä tarkoita. Kummin rooli on nimellinen, sillä jos vanhemmille tapahtuu jotain, lasut päättävät mitä lapselle tapahtuu. Kummiudella ei ole ollut vuosikymmeniin sen oikeaa merkitystä, sillä kirkolla ei ole mitään todellista valtaa päättää ihmisten elämistä
Ohjaat ystäväsi tälle sivulle missä lukee "Kirkkoon kuulumaton ei voi toimia kummina."
Vierailija kirjoitti:
Ahne tuttu yritti järjestää esikoiselleen yhteensä 5 kummia. Hieman omituista touhua minun mielestäni. Yleensä on yksi kummipariskunta, jonka funktio on olla varavanhempi, jos lapselle tapahtuu jotain
Eikä sekään ole enää velvollisuus. Tuo on peruja jostain 1800-luvulta, kun ei ollut vielä niin toimivaa sosiaalijärjestelmää. Sossu kyllä kantaa vastuun orpolapsista, ei ole kummien päänvaiva.
Tunnen muuten itsekin tyyppejä, jotka ovat haalineet jopa 7 kummia lapselleen. Rahankiilto silmissä tietysti.
Et silti ole kummi. Näitä haltijakummeja tai mitä lie nyt on nykyään, joiden merkitystä ymmärrän vielä vähemmän, mutta kummi et ole kirkonkirjoissa.