3v katsoo aina heti aamulla telkkua
Mitäs teidän muksut? Olen etävanhempi ja lähivanhempi on kasvattanut 3v lasta niin että saa katsoo heti aamulla telkkua kun herää. Mielestäni tämä on ihan alytön ja ärsyttää ihan stanasti.
Kommentit (32)
Ei katso jos vanhemmat ei anna katsoa! Olet myös vanhempi, tee jotain!
Niin meilläkin ja mitä pahaa siinä on? Katsoin itsekin aina aamuisin lastenohjelmia pienenä ja normaali musta tuli.
Samoin oli meillä. Sitten vain kerrottiin lapselle, ettei päiväkoti- eikä eskariaamuina saa katsoa telkkaria, pois lukien viikonloput. Lapsi ei kapinoinut yhtään, taisi olla hänellekin vain helpotus. Aikuinen päättää.
Paljonko lapsi on sulla ja mitä hän silloin tekee aamuisin?
Aamullahan ne lasten ohjelmat on tulleet jo 70-luvulta asti. Mikä tässä on nyt ihmeellistä? Lapsen ikä? Mitä itse haluaisit tehdä lapsen kanssa heti aamusta?
Meillä sama homma viikonloppuisin ja lomilla (ja kipeänä). Mitä se haittaa, kuitenkin tulee leikittyä, liikuttua ja seurusteltua päivän aikana. Mukavaa kun saa itse juoda aamukahvit ja lukea uutiset rauhassa.
Jo Arja-tädin aikaan 70-luvulla lastenohjelmia tuli viikonloppuisin aamulla, jotta äiti ja isä saivat nukkua pidempään ja ehkä nusaistakin, paitsi että isät kiinnostuivat Arja-tädistä ja halusivat katsoa hänen ohjelmaansa lasten kanssa.
Jos osaat ja välität kasvattaa, niin on ihan mahdollista, että etävanhemman luona on eri säännöt. Suosittelen myös tarjoamaan vain terveellistä ruokaa, lukemaan kirjoja useamman päivässä, ulkoilemaan lapsen kanssa 7h päivässä. Opeta ruoanlaittoa jne. Pyydä lähivanhemmalta myös kertyneet lapsen pyykit ja pese niitä sen 3-vuotiaan kanssa.
Ai, et etävanhempana voi? Silkkaa laiskuutta siis.
Miksi muuten olet tyytynyt etävanhemman rooliin, kun kerran olisit paljon parempi kasvattajana kuin lähi? Jos rakastat lastasi ja välität hänen hyvinvoinnistaan, niin miksi et taistele päästäksesi lähivanhemmaksi?
Ja kyllä, on yleistä, että lapset katsovat tv:tä juuri aamuisin. Vanhempi laittaa aamiaista, käy suihkussa, valmistautuu työpäivään. Lapsi jatkaa heräilyä tv:n ääressä. Viikonloppuisin vanhempi voi laittaa esim. retkikamat kuntoon
Yleinen trendi tuo on. Helppo pistää lapset telkun eteen.
Näkyy sitten myöhemmin kehityksessä tuon vaikutus.
70/80 luvulla meille edes tullut mieleen katsoo telkkua aamuisin. Tarjonta ei kyllä ollutkaan. Hyviä aikoja olivat.
Sellaista se on, että jos jättää kasvatusvastuun lapsestaan muille, niin he saattavat oikeassa elämässä toimia jotenkin muuten kuin sinä fantasioissasi toimisit vanhempana tai toivoisit heidän toimivan.
Terkuin äärimmäisen väsynyt äiti
Eiköhän tärkeämpää ole mitä loppupäivän tekee.
Itsekin olen heti aamulla kahvikupposen kanssa puhelimella selailemassa uutisia ja viihdettä.
Mun 6 vuotias on katsonut tänä aamuna jo 2 tuntia telkkaria kun olin vielä itse nukkumassa
Vierailija kirjoitti:
Yleinen trendi tuo on. Helppo pistää lapset telkun eteen.
Näkyy sitten myöhemmin kehityksessä tuon vaikutus.
70/80 luvulla meille edes tullut mieleen katsoo telkkua aamuisin. Tarjonta ei kyllä ollutkaan. Hyviä aikoja olivat.
Kerro lisää miten näkyy kehityksessä? Laajempi mielikuvitus, tietomäärä, huumori ja sanavarasto? Itse katsoin lapsena ysärillä piirrettyjen lisäksi Avaraa Luontoa ja muistan edelleen monia eläinlajeja, niiden elinympäristöjä ja käyttäytymismalleja yli 20v takaa pelkästään näiden ohjelmien avulla.
Joo, Ihmeellinen Elämä oli hyvä sarja! Pentuna tsiigailin ja opin paljon.
Meillä tuon ikäinen on aamulla syönyt, pessyt hampaat, sitten leikitään hetki, lähdetään ulos, syödään, päiväunet, välipala, leikkiä, ulos, ruoka, leikkiä/ulkoilua, iltapala ja iltatoimet. Telkkaria voi katsoa välillä esim pikkukakkonen, mutta telkkaria ei todellakaan katsota heti kuin herää tai muutenkaan paljon. Musiikkia ja satuja saa kuunnella kyllä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Mun 6 vuotias on katsonut tänä aamuna jo 2 tuntia telkkaria kun olin vielä itse nukkumassa
6v ja 3v on kehitykseltään aivan eri vaiheissa, 6v on jo melko itsenäinen, kohta koululainen.
Varmaan useimmat alle kouluikäiset lapset katsoo viikonloppuaamuisin telkkaria. Mitä se ap:n pipoa kiristää? Hanki oma lapsi ja kasvata se kuten itse haluat ja jätä muiden lapset rauhaan.
90-luvun alussa telkkarissa tuli Maikkarilta arkiaamuihin Kippari-Kalle. Siirsivät sen lähetysajan vieläpä aikaisemmaksi, kun perheet valittivat, ettei lapset ehdi katsoa sitä ennen kuin pitää lähteä kouluun.
Kyllä naurattaa. Television katsominen ok, mutta kännykän katsominen no no😂. Huomaa kyllä, että muutosta pelätään.
Kyllä meilläkin katsottiin aina viikonloppuisin lapsena telkkua heti aamusta.
t. -84 syntynyt ja ihan normaali aikuinen minusta tuli