Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset ja perintö, kertoako?

Vierailija
17.08.2024 |

Teini-ikäiset ja aikuistuvat lapseni tulevat perimään eksän suvusta paljon (noin miljoonan/ lapsi). En ole kertonut tätä heille, koska olen ajatellut että se tieto ei tee hyvää. Minun luonani he ovat joutuneet elämään aika vaatimattomasti.

Nyt kun he miettivät koulutusta ja ammatinvalintaa siitä näkökulmasta, että onhan palkka varmasti suuri, tekisi mieli sanoa että ihan hyvin he voivat mennä taidealalle tms. jos intoa riittää, ei heitä köyhyys odota. Ei kuitenkaan vieläkään tunnu fiksulta sanoa siitä?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolla tuurilla lapset ehtivät aikuisiksi ennen kuin mitään perintöä tulee. Ehkä eksä periikin kaiken ennen lapsiaan. Et voi olla niin varma, että mitä sukulaiset loppujen lopuksi tekevät. Suunnitelmat voivat muuttua moneen kertaan. 

Vierailija
22/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin testamentin tekijä elää, hän voi muttaa testamenttia. Jos ovat saamassa monelta, nekin voi olla lakiosia. Jos eivät tajua silloin vaatia , eivät saa. 

Ota ap huomioon, että on paljon muuttuvia osia tuossa näytelmässä. Ei kannata sanoa lapsille ,että tulevat saamaan. Voivat saada tai olla saamatta paljon. Ihmisen onnellisuutta ei määrää raha  . On hyvä ,jos saat heille opetettua , että tärkeää on tehdä tulevaisuudessa sitä, mitä itse arvostaa ja mikä on intohimo. 

Kiva , jos rahaa on sopivasta.

Yks silmänräpäys, niin kaikki voi olla  toisin kenen tahansa elämässä. Ei kantsi luvata mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teini-ikäiset lapset on niin pihalla isänsä suvusta etteivät osaa päätellä mitään? Erikoista. Ja perintö on perintö vasta kun sen saa. En siis puhuisi mistään summista lapsille, varsinkaan kun kyse ei ole edes sinun suvusta.

Miljoona ei ole minusta niin paljoa, että kukaan sen takia jättäisi opiskelemasta. Yleensä juuri rikkaiden lapset kouluttautuvat ja ovat hyväpalkkaisissa töissä. Raha ikäänkuin tulee rahan luokse. 

Vierailija
24/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Ei ne mitään peri. Rahat menevät testamentattuna säätiölleni. Säätiön rahoilla dokataan.

Vierailija
25/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella typerää olisi alkaa puhua jostain perinnöstä, jos sukulaiset ovat vielä hengissä. 

Vierailija
26/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin mahdollista, etteivät lapse peri mitään. Miksi kuvittelet, ettei tämä suku käyttäisi miljoonaomaisuuksia vanhetessaan? 

Vierailija
27/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö isät ole lasten kanssa missään tekemisissä? Jos siellä koko suku on miljonäärejä, niin kyllähän se jollain tasolla näkyy ulospäin.

Vierailija
28/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuta samalla että peritystä omaisuudesta pääsee myös maksamaan veroa, oli se perintö sitten rahaa tai muuta omaisuutta. Jälkimmäinen vaihtoehto on se hankalampi perittävä. 

Vierailija
29/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole kesän tehtävä kertoa?

Vierailija
30/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidän omaisuutensa on sukupolvien saatossa perittyä ja kerrytettyä. Siinä ei ole kyse osaamisesta, joka minulta puuttuisi. Meillä on vain täysin ei lähtökohdat.

Perintöä on tulossa usealta eri sukulaiselta, joten en usko, että jokainen heistä mokaisi raha-asiansa. (Ja mitään summia en tietenkään sanoisi)

Ap

En luottaisi perintöön. Se on voitu junailla toisin esim testamentilla tai olen nähnyt niitäkin jotka esittävät omistavansa vaikka ja mitä , mutta perunkirjoituksissa selviää ettei perittävää ole.

Varsinkin, kun sukulaiset ei ole itse kertoneet, kuinka jakavat omaisuutensa.

Vierailija
31/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuta samalla että peritystä omaisuudesta pääsee myös maksamaan veroa, oli se perintö sitten rahaa tai muuta omaisuutta. Jälkimmäinen vaihtoehto on se hankalampi perittävä. 

No sitä omaisuutta voi onneksi myydä sinä aikana kun verot tulee maksettavaksi

T. Metsää perinyt 

Vierailija
32/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä perintöjutut on kyllä aina aika hauskoja.

Yhtään mitään perintöä ei ole olemassakaan, ennen kuin on perunkirjoituksessa kuolinpesän osakas. Sitä ennen voi tässä maailmassa tuhat muuttujaa.

Vierailija
33/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jos nyt lukee lakimieheksi, niin pakko olla lakimies kunnes pääsee eläkkeelle ja sitten saa tehdä mitä haluaa????? Ei se niin mene, varsinkaan nykyään. 

Vierailija
34/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heidän omaisuutensa on sukupolvien saatossa perittyä ja kerrytettyä. Siinä ei ole kyse osaamisesta, joka minulta puuttuisi. Meillä on vain täysin ei lähtökohdat.

Perintöä on tulossa usealta eri sukulaiselta, joten en usko, että jokainen heistä mokaisi raha-asiansa. (Ja mitään summia en tietenkään sanoisi)

Ap

Et voi tietää muiden taloudellista tilannetta tai sitä millaisen testamentin he ovat tehneet.

Vierailija
35/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei miljoonalla loppuelämän taiteilijaelämää rahoiteta. Hellukin laittoi sen vuodessa menemään, vaikkei ole etes taiteilija.

Aiheen vierestä, mutta kuka on Hellu?

Vierailija
36/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä perin noin 1,5 miljoonaa euroa vanhaa suvun rahaa. Tavallaan sanoisin, että kyllä se paljon auttoi, että tiesin asioista noin siitä lähtien, kun olin 15-vuotias. Silloin sain kuulla jo omistavani mm. asunnon. 

Itsellä siinä oli ainakin se, että kun varoihin tutustuu ja tavallaan kiintyy pitkin elämää (perin aikanaan 47-vuotiaana), niin halu panna se haisemaan karisee. 

Jos olisin tyhjästä saanut 1,5 miljoonaa, kokisin ehkä oikeudekseni käyttää sen mihin vain. Nyt katson, että se on vain käymässä minulla ja mahdollistaa elämään ennenkaikkea TURVAN. Tapahtuupa minulle tai läheisilleni melkeinpä mitä vain, niin jos siitä voi selvitä rahalla, me voimme selvitä siitä. 

Lisäksi se on kohottanut itsetuntoa elämän kolhuissa matkan varrella jne. Toki oma, omistettu asunto on eri asia, kuin odotettavissa oleva perintö, ja mun parhaat fiilikset tulivat siitä asunnosta. En ikinä voisi kuvitella myyväni sitä ennen kuin viimeisessä hädässä. 

Koitan käyttää perinnöstä lähinnä tuottoja ja jättää sen sitten aikanaan kahdelle lapselleni. He ovat nyt 14- ja 16-vuotiaita, ja vaikka puhun heille varallisuudestani, minusta tuntuu, etteivät he oikein vielä käsitä sitä, kun no, heillä ei ole vielä asuntoja itsellään omia. Itse olen aika pienituloinen, niin ei välttämättä heti ole heille tulossakaan. Tarvitsen rahat itse elämiseeni. 

Nämä ovat aina vähän vaikeita valintoja, mitä kertoa, miten opettaa rahasta. Myös ihmiset ovat erilaisia, itse olen enemmän sellainen säilyttäjäluonne. Käytän rahaa, jos todella paljon haluan jotain, mutta harkitsen tarkasti mihin rahaa "saa" mennä ja haluan mielellään säilyttää ennemmin kuin tuhlailla.

Vierailija
37/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt yhtään ymmärsin ajatuksenjuoksuasi:

- siis ajattelit kertoa lapsillesi, että kun ex-miehestäsi aika jättää, he perivät hänet? Ja että hänestä tulee, siis ex:stä, tässä kohtapuoliin varakas kun perii omia sukulaisiaan. Ja kuvittelet hänen ainakin perivän sukulaisiltaan (vielä elossa olevilta vanhemmiltaan?) paljon. Aikamoista. 😁

Ex:n vanhemmat voivat elää vielä vaikka 10 vuotta. Ja joka ex on vaikka 50 vuotias, hän voi elää vielä vaikkapa 45 vuotta. Ja tehdä tämän 45 vuoden aikana liudan lapsia lisää jakamaan tätä - kuvitteelllsta - perintöä. 

Perintöä ei ole edes olemassa, ennen kuin on kuolinpesä, jonka osakkaita nämä ex:n kanssa yhteiset lapset ovat.

Hauska.

Vierailija
38/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnot Hki - Tre - Turku ja osakesalkku ovat helppoja realisoitavia perintöveroa ajatellen.

Vierailija
39/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna laittaisin lapset lukemaan vaikka Taloustaito lehteä, mitä voi lukea vaikka e-kirjaston kautta. Sieltä oppii kaikenlaista talousasiaa, mistä on hyötyä vaikkei perintöä saisikaan.

Vierailija
40/72 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole kesän tehtävä kertoa? Aha?

Miksei talven?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi