Miksei tää kesä lopu ikinä? Koko ajan paukuttaa 22 tai yli
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Etelä-Suomessa nyt 16 astetta. Vedin villasukat jalkaan ja keitin teetä. Syksyä kyllä ilmassa.
Helsingissä on paljon enemmän. Nyt mulla on kotona pelkät liivit ja pikkuhousut, ja on saatanan kuuma.
Meillä Helsingissä 16 juuri nyt ja laskee vielä 2-3 astetta yöllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Etelä-Suomessa nyt 16 astetta. Vedin villasukat jalkaan ja keitin teetä. Syksyä kyllä ilmassa.
Helsingissä on paljon enemmän. Nyt mulla on kotona pelkät liivit ja pikkuhousut, ja on saatanan kuuma.
Meillä Helsingissä 16 juuri nyt ja laskee vielä 2-3 astetta yöllä
Täällä on kuumempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana sää on ollut! Lopettakaa valittaminen kun kerrankin saa pukeutua vain vähän eikä ole pelkoa paleltumisesta.
Nyt on ollut aivan uskomattoman ihana pitkä kesä. Oikein pitkä, kuuma kesä!
Ei ole pelkoa paleltumisesta mutta kylläkin ihon kärtsäämisestä. Mikä hinku sinulla on vähään pukeutumiseen? Itsesi esittely?
Minulla ainakin helppous. Kesävaatteiden ei tarvitse paljastaa, eikä pidäkään ettei iho pala. Talvella uloslähtö on hidasta, kun pitää vetää vaatekerroksia päälle. Pyykkiäkin joutuu pesemään talvisin enemmän. Kuiva huoneilma kuivattaa ihon ja hiukset ovat pakkasesta sähköiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tässä oon jo kovasti odotellu ensimmäisiä kuuraisia syysaamuja, vaikka on vasta elokuu :D
Syksy alkaa parin viikon päästä sunnuntaina syyskuun 1. päivänä 2024. Toki joskus syyskuun alkupuolikin voi olla sen verran lämmin että tarkenee helposti farkuissa ja t-paidassa ilman takkia.
Joku vilukissa oli tosin jo elokuun puolessavälissä pipo päässä ja huppari päällä bussissa vaikka ulkona oli lähes +25 astetta. Ei taida tyttörukka selvitä Suomen talvesta kun ne kunnon pakkaset tulevat.
Oli viikolla Raisiossa tosi syksyisiä aamuja.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Mitenhän ne kaikki maailman ihmiset pärjää, joilla ei ole koskaan edes niin vähän kuin 22 astetta, vaan aina on jotain 30-40 välillä? Laittakaa kuulkaa tuuletin pyörimään ja vähentäkää vaatetusta ja nauttikaa kun kerrankin saa olla vähissä vaatteissa eikä palele. Niin kauan kuin lämpötila on alle ihmisen ruumiinlämmön, alle 36-37 astetta, niin ei sen pitäisi normaalikuntoista ihmistä erityisesti hiottaa. Toki ilmankosteus vaikuttaa, ja jos on ukkosta ilmassa niin paitahan nyt liimautuu selkään, vaikka ei olisi kuumakaan.
MITÄ VÄHENNÄT KUN HIKOILLUT ALASTI KUUKAUSIKAUPALLA?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mitään läskivihaa, mutta kyllä kaikilla tuntemillani jatkuvasta kuumuudesta valittajilla on ollut aina rasvakerrosta ympärillään. Ja rasvahan lämmittää, se on tosiasia. Yleensä ihmiset lihovat talvisin pari kiloa.
Tietysti on myös sairauksia, jotka hikoiluun vaikuttavat. Sekä huono kunto, vaihdevuodet tai lääkitykset.
Helleraja 25 astetta. Alle 25 asteen lämpötiloja ihmisen tulisi sietää hyvin.
Seliseli taas. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Mistä ihmeestä muka johtuu, että toiset sietävät kylmää paremmin kuin toiset? Vaihdevuosista? Onko miehillä sama?
Minulla on hyvä kunto, olen hoikka, ei ole sairauksia. Silti en kestä tätä liian kuumaa sisälämpötilaa. Kylmästä en valita ikinä. Sinä taatusti valitat, kun Suomessa on niiiin hirveän pitkä ja kylmä talvi!! Nyt nautitaan!!!
Sinähän täällä raivoat etkä voi ymmärtää, että joillekin kylmyys aiheuttaa yhtä paljon ongelmia kuin joillekin kuumuus.
Ja sinä et taatusti selitä sitä jollain vaihdevuosilla tai ylipainolla tai huonolla kunnolla. Mutta heti jos ei kestä kuumuutta, kyse ei voi olla mistään muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Mitenhän ne kaikki maailman ihmiset pärjää, joilla ei ole koskaan edes niin vähän kuin 22 astetta, vaan aina on jotain 30-40 välillä? Laittakaa kuulkaa tuuletin pyörimään ja vähentäkää vaatetusta ja nauttikaa kun kerrankin saa olla vähissä vaatteissa eikä palele. Niin kauan kuin lämpötila on alle ihmisen ruumiinlämmön, alle 36-37 astetta, niin ei sen pitäisi normaalikuntoista ihmistä erityisesti hiottaa. Toki ilmankosteus vaikuttaa, ja jos on ukkosta ilmassa niin paitahan nyt liimautuu selkään, vaikka ei olisi kuumakaan.
MITÄ VÄHENNÄT KUN HIKOILLUT ALASTI KUUKAUSIKAUPALLA?!
Ei ole normaalia. Kuukaudessa jo iho ja muu elimistökin tottuu eri lämpötiloihin. Vaikuttaa että sinulla voi olla jokin oikeasti pielessä elimistön lämmönsäätelyjärjestelmässä tai jossain. Vaikutat ärtyneeltäkin, mikä tietysti ymmärrettävää, jos on tukala olla. Kannattaa olla terveysasemalle yhteydessä.
Tarkenen vähissä vaatteissa -20C saakka mutta kuumaa en siedä yhtään yli +20C vaikka riisuisin alasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mitään läskivihaa, mutta kyllä kaikilla tuntemillani jatkuvasta kuumuudesta valittajilla on ollut aina rasvakerrosta ympärillään. Ja rasvahan lämmittää, se on tosiasia. Yleensä ihmiset lihovat talvisin pari kiloa.
Tietysti on myös sairauksia, jotka hikoiluun vaikuttavat. Sekä huono kunto, vaihdevuodet tai lääkitykset.
Helleraja 25 astetta. Alle 25 asteen lämpötiloja ihmisen tulisi sietää hyvin.
Seliseli taas. Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Mistä ihmeestä muka johtuu, että toiset sietävät kylmää paremmin kuin toiset? Vaihdevuosista? Onko miehillä sama?
Minulla on hyvä kunto, olen hoikka, ei ole sairauksia. Silti en kestä tätä liian kuumaa sisälämpötilaa. Kylmästä en valita ikinä. Sinä taatusti valitat, kun Suomessa on niiiin hirveän pitkä ja kylmä talvi!! Nyt nautitaan!!!
En minä valita pitkästä ja kylmästä talvesta. Minä lähden talveksi pois Suomesta. Joskus voin talvella käydä jouluna Suomessa vähän aikaa, koska Suomi on niin jouluinen, on lunta, eläviä joulukuusia ja oikea Joulupukki. Mutta en ihan joka vuosi käy jouluna jos olen kovin kaukana.
Helvetti mitä inisijöitä palsta täynnä. Jos on + 23, niin on liian kuumaa? Minä olen 61 v akka, ja teen ison puutarhan hommat, parhaillaan sadonkorjuu käynnissä. Olen läski 160/65, nautin, kun on lämmintä. Aikainen pimeys ärsyttää, kun työaika jää lyhyemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Helvetti mitä inisijöitä palsta täynnä. Jos on + 23, niin on liian kuumaa? Minä olen 61 v akka, ja teen ison puutarhan hommat, parhaillaan sadonkorjuu käynnissä. Olen läski 160/65, nautin, kun on lämmintä. Aikainen pimeys ärsyttää, kun työaika jää lyhyemmäksi.
Et sä kyllä mikään läski ole, vaan ihana 😀
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Helsinkiin. Lämpimiä päiviä ollut ehkä neljä.
Kannattaisi käydä välillä ulkona.
Täällä mökillä saaristossa on melko kylmä. Yhtään ei oo hellettä ollut, vaikka aika etelässä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnossani on 25+ astetta. Se on liikaa.
Mulla 29. Ja trooppinen kosteus.
No 29 on kyllä aika paljon. Suomessa? Mulla oli tropiikissa asuessakin ilmastointi sentään 27 tai 28 asteessa. Vähän sen mukaan, mitä ulkolämpötila oli, pyrin yleensä pitämään sisällä noin 5-8 astetta vähemmän. Kovilla helteillä, jos oli ulkona 40, saatoin nostaa sisälämmöt 30 asteeseen, ja sehän siis tuntui silloin edelleen kivan viileältä.
Olen myös alkanut kyllästymään kesän kuumuuteen, kun kerrostaloasunto ei jäähdy näillä säillä ja helteitä oli jo toukokuussa. Lämmin oli mukavaa aikansa, mutta nyt tuntuu etten pysty enää tekemään sisällä asunnossa juuri mitään, vaan pitää olla vain melkein koko iltapäivä parvekkeella ja yöt nukun avoimen ikkunan ja parvekkeenoven välissä lattialla. Hermot ei vaan kestä enää pyöriä kuumassa makuuhuoneessa turhaan, kun siellä asuntojen välinen seinä hohkaa kuumuutta pitkälle yöhön. Ulkona on päivälläkin ihan kivaa ja varjossa vilpoisaa, mutta sisälle asuntoon on jämähtänyt tukahduttava ja kostea kuumuus. Vaikka lämpötila on sisällä vain 24 astetta, se tuntuu helteiseltä kosteuden takia.
Alkukesästä lämpö selvästi rentoutti lihaksia ja tuntui ihan mukavalta, mutta nyt olen huomannut, että lihakset ovat alkaneet taas olemaan jännittyneet ja rentoutuvat vasta kun olen viileässä. Selvästi liian pitkään kestävä lämpö ei enää rentouta vaan välillä tarvitsee viileyttä. Sikäli en valita kun pääsen viileään ja saan nukuttua vilpoisassa ilmavirrassa, mutta minun olisi pitänyt siivota ja pestä pyykkiä nyt viikonloppuna, mutta en vaan jaksa kuumuuden takia. Ruokaa sain laitettua, mutta jouduin pitämään monta taukoa parvekkeella kokkailun aikana että viilenin, ja pystyin olemaan sisällä kuuman lieden ja uunin äärellä vain vaivalloisesti sen aikaa, että sain tehtyä ruokaa. Ei vaan jaksa enää olla kuumassa.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se. Hyväkuntoinen ulkotöitä tekevä akka pärjää. Inisijät valittavat sisälämpötiloista, kun uloskin voisi mennä.
T: Toinen pihaihminen
Ja tämä saamarin kosteus. Pyykit eivät kuivu millään, ja astianpesukoneessa pestyt astiat ovat kuivia vasta kaksi päivää pesun jälkeen (ja korit ovat tietysti koko sen ajan aukivedettyinä).