Puhelinten kaiuttimet julkisilla paikoilla / ihmisten kadonneet käytöstavat
Onko nykyisin tosiaan tullut sosiaalisesti hyväksytyksi käyttää puhelimen kaiutinta julkisilla paikoilla?
Julkisessa liikenteessä voi pahimmillaan olla melkoinen kakofonia, kun yksi huutaa kaiutinpuhelua, toinen katselee youtube -videota ja teini pelaa piipittävää peliä äänet päällä.
Kahvilassa voi samaan pöytään änkeä tyyppi, ei edes tervehdi eikä kysy sitä muodollista "onko tässä vapaata" -kysymystä ja samantien aukeaa puhelimen kaiutin huutamaan kovalla volyymillä melua. Ei vilkaisekaan muihin paikallaolijoihin vaan ignoroi kaikki muut.
Julkisessa tilassa on enää vaikea tehdä mitään keskittymistä vaativaa tai nauttia pelkästä oleilusta koska meteli on jatkuvaa. Suurin osa käyttää kuulokkeita mutta jokaiseen tilaan riittää aina ne muutama törppö jotka eivät välitä muista paikallaoloijoista. Vastamelukuulokkeet on melkein pakko pitää aina mukana.
Mistä tämä käytöstapojen rappio oikein johtuu? Toisen ihmisen huomioiminen alkaa olla joillekin jotain aivan ennenkuulumatonta.
Onko mitään toivoa, että edes joihinkin julkisiin tiloihin saataisiin vaikka säätelyä, että yksinkertaisesti kielletään kaiuttimen päällä pito?
Kommentit (138)
Eräs mummo puhui kauppareissulla kaiutinpuhelua, se toinen ei sitä varmaan tiennyt kun jutusteli kaikki intiimit vaivansa koko kaupalle :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen julkisella töihin eikä koskaan ole kellään ole puhelin kaiuttimella. Kaikki vaan tuijottaa hiljaa kännyköitään.
Ulkkarit usein pitää äänet päällä. Virolaiset puhuvat kuvapuheluita
Olen huomannut saman, että ulkkareilla se on yleisempää.
Toissapäivänä alkoi vtuttamaan kun joku arabiäijä ravasi ympäri ravintolaa ja molotti kaiuttimella muijansa kanssa. Tais esitellä muijalleen miten hienossa ravntolassa on. Ei auttanut hyshys merkit, keskisormen se sitten ymmärsi. Tarjoilijatkaan ei tehneet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eräs mummo puhui kauppareissulla kaiutinpuhelua, se toinen ei sitä varmaan tiennyt kun jutusteli kaikki intiimit vaivansa koko kaupalle :(
Tätä minäkin olen miettinyt, että mahtavatko puhekumppanit tietää olevansa kaiuttimessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet parin metrin päähän muina henkilöinä, pistät tulemaan täysillä jytärokkia tai hengellisiä virsiä. 😂. Kokeiltu on, varaudu äkkilähtöön. 😏.
Jaakko Teppo toimii myös.
Minä laitoin kerran soimaan Kake singerssien Me halutaan olla nee ke reitä...
En halua leimata, muttta fakta on se, että täyteen ääneen huutava puhelin on 99% todennäköisyydellä muulta muuttaneen kädessä.
On sullakin taas murheet.
Ihminen jolla on aikaa ja mielenkiintoa merkityksettömiin pikku asioihin on elänyt niin suojattua elämää että ei ymmärrä elämästä yhtään mitään.
Ei ole mitään tapoja enää. Jopa ELOKUVISSA yksi teinityttö vastasi puhelimeen ja jutteli kaiutinpuhelua, kunnes eräs lähellä istunut rouva sanoi, että nyt se puhelu poikki tai neiti lentää pihalle salista.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen jolla on aikaa ja mielenkiintoa merkityksettömiin pikku asioihin on elänyt niin suojattua elämää että ei ymmärrä elämästä yhtään mitään.
Sinulle käytöstavat ja muiden huomioiminen ovat pikku asioita, joista ei tarvitse välittää?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka ei osaa käyttää kuulokkeita julkisella paikalla, on jäänyt 3-vuotiaan lapsen tasolle eikä ymmärrä käytöstavoista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sama kai se on, puhuuko ihmiselle joka istuu vieressä, kuin sille, joka istuu puhelimen päässä?
Luulen että kyse on ennemminkin siitä, että suomalaisilla on ennen ollut tapana istua tuppisuina junissa ja busseissa.
Eihän tässä ole kyse suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti somalit huudattavat puhelimiaan. Ja huutavat. Ehkä Mogadishun torilla on huono kuuluvuus.
Mistä tunnistat somalin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti somalit huudattavat puhelimiaan. Ja huutavat. Ehkä Mogadishun torilla on huono kuuluvuus.
Mistä tunnistat somalin?
Onpa outo kysymys. Ovat helposti tunnistettavia.
Oikeinkirjoitus täälläkin kunniaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vähän riippua millä paikkakunnalla. Täällä pääkaupukiseudulla aika yleistä. Samoin videoitten katselu ääni päällä. Aika hermoja kuluttavaa.
lisäksi aika yleistä että äidit iskevät taaperoille rattaisiin luurin kouraan jotakin kimityspiirrettyä katsottavaksi..onneksi en kulje julkisilla liikkuessa mihinkään ilman kuulokkeita, muuten on olo kun siinä kummelin krapula-sketsissä.
Itse en ymmärrä miksi niille taaperoille ei hankita kuulokkeita, jos sitä älylaitetta on pakko pitää lapsenvahtina. Ja miten vaikea on pitää kiinni säännöstä, että ilman kuulokkeita laitteessa EI ole äänet päällä.
Toinen lapseni vihasi pienenä kuulokkeita. Nyki ne heti pois päästään. Mutta kun tarpeeksi kauan toistettiin sitä, että ilman kuulokkeita ei ole mitään ääniä, niin kyllä tämäkin lapsi oppi. Isompana ovat tajunneet, miksi olin niin tarkka. Eivät koskaan unohda omia kuulokkeitaan nykyisin kotiin. Lähinnä sen takia, että eivät halua kuunnella muiden älämölöä.
Tämän kehityksen olen huomannut. Ikään kuin muilla ihmisillä ei olisi enää merkitystä eikä käytöstavoilla. Ikävä kehitys
En ole moiseen törmännyt. Nuorilla on kuulokkeet.
Joskus joku vanhempi nainen saattaa puhua kovaan ääneen puhelimeen, mutta eivät nämäkään kaiutinta käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisessa liikenteessä saisi panna kiellon. Todella rasittavaa
Omat kuulokkeet tai kuulosuojaimet mukaan. Et voi päättää mitä muut saa tehdä.
Kas! Uniikki kaiutinhuudattaja Lumi-Tuulia löysi paikalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näm ovat ihan poikkeuksellisen lapselliseksi jääneitä ihmisiä. "Mä teen mitä mä haluun". Ikävää vain että koko ajan vähän kasvaan näitten epäsosiaaliseksi jäänettein tapausten määrä kun some ja virtuaalitodellisuus korvaa oikean kanssakäymisen. Osa jää silloin osattmiksi normaalistga sosiaalistumisesta, varsinki ne joiden oma järki ei riitä asioiden ajatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näm ovat ihan poikkeuksellisen lapselliseksi jääneitä ihmisiä. "Mä teen mitä mä haluun". Ikävää vain että koko ajan vähän kasvaan näitten epäsosiaaliseksi jäänettein tapausten määrä kun some ja virtuaalitodellisuus korvaa oikean kanssakäymisen. Osa jää silloin osattmiksi normaalistga sosiaalistumisesta, varsinki ne joiden oma järki ei riitä asioiden ajatteluun.
Todella oikeaan osuva kommentti omienkin havaintojheni mukaan. Puhelimen huudottajista suuri osa vaikuttaa suoraan sanoen aika matalan älykkyysosamäärän kavereilta.
Onpa typerä ja lapsellinen kommentti. Varmaan olet aikuinen mutta henkisesti 13v. Kaiutinta ei todellakaa ole sopivaa käyttää julkisessa liikenteessä, ravintolassa tmv. Opettele käytöstavat!