Puhelinten kaiuttimet julkisilla paikoilla / ihmisten kadonneet käytöstavat
Onko nykyisin tosiaan tullut sosiaalisesti hyväksytyksi käyttää puhelimen kaiutinta julkisilla paikoilla?
Julkisessa liikenteessä voi pahimmillaan olla melkoinen kakofonia, kun yksi huutaa kaiutinpuhelua, toinen katselee youtube -videota ja teini pelaa piipittävää peliä äänet päällä.
Kahvilassa voi samaan pöytään änkeä tyyppi, ei edes tervehdi eikä kysy sitä muodollista "onko tässä vapaata" -kysymystä ja samantien aukeaa puhelimen kaiutin huutamaan kovalla volyymillä melua. Ei vilkaisekaan muihin paikallaolijoihin vaan ignoroi kaikki muut.
Julkisessa tilassa on enää vaikea tehdä mitään keskittymistä vaativaa tai nauttia pelkästä oleilusta koska meteli on jatkuvaa. Suurin osa käyttää kuulokkeita mutta jokaiseen tilaan riittää aina ne muutama törppö jotka eivät välitä muista paikallaoloijoista. Vastamelukuulokkeet on melkein pakko pitää aina mukana.
Mistä tämä käytöstapojen rappio oikein johtuu? Toisen ihmisen huomioiminen alkaa olla joillekin jotain aivan ennenkuulumatonta.
Onko mitään toivoa, että edes joihinkin julkisiin tiloihin saataisiin vaikka säätelyä, että yksinkertaisesti kielletään kaiuttimen päällä pito?
Kommentit (138)
Samanlailla haittaa itkevät lapset, pahalta haisevat juopot, liikaa hajuvettä laittaneet ihmiset = yksikin painallus on liikaa. Ääniin pystyy itse vaikuttamaan laittamalla nappikuulokkeet päälle. Hienoa muiden äänet eivät enää kuulu! Ratkaisu teille valittajille!
Eläimille jolla herkkä kuulo ja luonnolle myös stressaavaa. Moni vetelee ulkona luurit auki, radiot auki ja suu auki. Kaupungissa on luontoa. Sitten ihmiset vielä kuulemassa. Osassa puhelimia ilmeisesti on joku ongelma, ettei äänen säätö toimi täysin ja kuuluu ulos. Monissa sen pitäisi toimia. Onko ihmisen hölötettävä joka sekunti luuriin ja näprättävä sitä, pieni tauko kunnes on sisällä tai hiljempaa? On myös rekkaa, huoltoautoa ja remppaa koko ajan kaupunkialueella. Konserttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisessa liikenteessä saisi panna kiellon. Todella rasittavaa
Omat kuulokkeet tai kuulosuojaimet mukaan. Et voi päättää mitä muut saa tehdä.
Käytöstavat ja käytösetiketti pitäisi olla itsestään selviä. Julkisella paikalla toisten huomioon ottaminen on ihan perusasia.
Vain lapsellisen tyhmä ja itsekäs ihminen kirjoittaa sinunlaisesi kommentin.
Et saanut turpaan niillä musiikin soittajilta. Sitä ilmeisesti kaipaat. Et suostu itse laittamaan kuulosuojaimia päähän. Odotat, että muut tekee niin kuin sinäkin. Vaikka muilla ei ole mitään tietoa mitä sinä teet. Osta auto ja matkusta sillä.
Ihanko oikeasti kirjoittelet tällaisia. Ilmisesti sinulla puhelin huutaa kaiuttemlla koko ajan. Ja et pysty vastaanottamaan palautetta kun suuri osa ihmisitä on sitä mieltä että se on hyvien käytöstapojen vastaista. Toistelet vain "mä teen mitä haluun" idioottimaisuutta. Olet lapselliseksi jäänyt tyhmä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se suurin syy, miksi en käytä julkisia.
Toiset ihmiset.
Ei mitään niitä laitteita, junia, busseja, vastaan mutta nämä idiootit siellä. Oma auto.
Mitä julkisia et käytä? Julkisia naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin sinäkään et voi päättää, että minä en saa tulla ihan ilman puhelinta huutamaan naamasi eteen suoraa huutoa ihan niin pitkäksi aikaa kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Joo tämä tuli älypuhelinten myötä.
Ei tullut. On tullut ainakin Suomeen vasta ihan viime vuosina.
Menet parin metrin päähän muina henkilöinä, pistät tulemaan täysillä jytärokkia tai hengellisiä virsiä. 😂. Kokeiltu on, varaudu äkkilähtöön. 😏.
Maaammunat käyttää kirjaston hiljaisia opintotiloja puhelinkoppeina. Ääni tulee seinän läpi tosi selkeästi. Hyvästi viimeiset ns hiljaiset tilat.
Vierailija kirjoitti:
Menet parin metrin päähän muina henkilöinä, pistät tulemaan täysillä jytärokkia tai hengellisiä virsiä. 😂. Kokeiltu on, varaudu äkkilähtöön. 😏.
No mkäs tässä. Jos itse saa hudattaa niin on se oikeus toisellakin.
Itsepä äänestitte tällaisen Suomen. Kiitoksia ahneelle sukupolvelle.
Mihin katosivat ne isot kuulokkeet, jotka olivat vielä noin viisi vuotta sitten muodissa? Nyt kaikkien on tarve päästä esittelemään mitä kuuntelevat.
Kyllä ne on muualta tulleet, jotka julkisissa liikennevälineissä ja kaupungilla pyöriessään puhelimiaan huudattaa ja kälättää niihin koko ajan. Tai jotkut lapset/teinit. Nekin voi tietty olla noita tulokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Menen julkisella töihin eikä koskaan ole kellään ole puhelin kaiuttimella. Kaikki vaan tuijottaa hiljaa kännyköitään.
Ei olekaan aamulla, kun ei ole liikkeellä muita kuin kunnon työssäkäyviä. Iltapäivällä on liikkeellä nuoriso ja muut norkoilijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytöstavat ja käytösetiketti pitäisi olla itsestään selviä. Julkisella paikalla toisten huomioon ottaminen on ihan perusasia.
Et saanut turpaan niillä musiikin soittajilta. Sitä ilmeisesti kaipaat. Et suostu itse laittamaan kuulosuojaimia päähän. Odotat, että muut tekee niin kuin sinäkin. Vaikka muilla ei ole mitään tietoa mitä sinä teet. Osta auto ja matkusta sillä.
Oletko 15 vai 15-vuotiaan itsetunnolla varustettu, kun käytöstavat ja muiden huomioiminen ovat tuntemattomia käsitteitä ja tarve on heti lähteä vetämään turpaan, jos joku huomauttaa jostain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin sinäkään et voi päättää, että minä en saa tulla ihan ilman puhelinta huutamaan naamasi eteen suoraa huutoa ihan niin pitkäksi aikaa kuin haluan.
Juuri näin. Käytöstapojen rapistuminen on jo todella pahassa jamassa, missään ei saa olla rauhassa. Lisäksi vielä tämä ikuinen tolkutus käyttää kuulosuojaimia. Käyttäköön hän, joka haluaa kuunnella älyttömiä lässytyksiä yleisillä paikoilla tai liikennevälineissä.
Katujätkien käytös on kuvottavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti kirjoittelet t
En valita äänistä. Olen varautunut niihin kun lähden kaupungille. Sinun ei kannata käyttää julkisia tai olla siellä missä on paljon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menen julkisella töihin eikä koskaan ole kellään ole puhelin kaiuttimella. Kaikki vaan tuijottaa hiljaa kännyköitään.
Ulkkarit usein pitää äänet päällä. Virolaiset puhuvat kuvapuheluita
Olen huomannut saman, että ulkkareilla se on yleisempää.
Minäkin puhuisin, jos tietäisin ettei muut ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita vaan ne vastamelukuulokkeet päähän. Sinulla on muitakin ongelmia kuin tämä.
Jokaisen pitäisi ottaa asiakseen huomauttaa asiasta tarpeen tullen.
lisäksi aika yleistä että äidit iskevät taaperoille rattaisiin luurin kouraan jotakin kimityspiirrettyä katsottavaksi..onneksi en kulje julkisilla liikkuessa mihinkään ilman kuulokkeita, muuten on olo kun siinä kummelin krapula-sketsissä.