Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pääkaupunkiseudulla on kouluja, joissa jo yli puolet oppilaista on vieraskielisiä."

Vierailija
16.08.2024 |

Opetusministeri (RKP): "Meidän pitää nähdä, että suomalainen yhteiskunta muuttuu, se ei ole meille uhka vaan elinehto, me tarvitsemme tekijöitä ja osaajia muualta."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010602845.html

Veikkauksia, montako prosenttia mm:jia on opetusministerin lasten kouluissa?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kumma kun vanhemmat eivät halua laittaa lapsiaan noihin kouluihin.

Vierailija
82/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaa Hakunila, tietäjät tietää sanomattakin minkälainen meno alueen kouluissa ja päiväkodissa on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Mitä sitten?

Vierailija
84/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla (poikia) oli mmuuuuttajia kavereina koulussa, jossa oli n 30% vieraskielisiä. Näistä kavereista 90% kasvoi rikollisiksi. Olin yllättynyt kun nyt jo aikuiset lapset kertoivat, moni oli mukava muksu, yksikin todella kiinteästi mukana paikallisessa jalkapallossa isänsä kanssa. Ja tuli meille välillä ainoastaan minua tapaamaan, oli silloin n 9v. 

Ei näistä ole tulevaisuuden työntekijöiksi. Jotain niille tapahtuu jossain vaiheessa, joka vie rikoksiin. Eikä se ole rasismi, vaikka niin varmasti halutaan sanoa. 

Tänne muuttaa paljon köyhiä jo omassa maassaan heidän ongelmat täällä ovat vielä suurempia kuin kotimaassa. Joukko ei ole suuri mutta on näkyvä. Mikä olisi paras tapa auttaa heitä?

Vierailija
85/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla (poikia) oli mmuuuuttajia kavereina koulussa, jossa oli n 30% vieraskielisiä. Näistä kavereista 90% kasvoi rikollisiksi. Olin yllättynyt kun nyt jo aikuiset lapset kertoivat, moni oli mukava muksu, yksikin todella kiinteästi mukana paikallisessa jalkapallossa isänsä kanssa. Ja tuli meille välillä ainoastaan minua tapaamaan, oli silloin n 9v. 

Ei näistä ole tulevaisuuden työntekijöiksi. Jotain niille tapahtuu jossain vaiheessa, joka vie rikoksiin. Eikä se ole rasismi, vaikka niin varmasti halutaan sanoa. 

Mun poika sanoi, että niitä houkuttelee nopea ja helppo raha. Kulttuuri ei ole sellaista kuin meillä: puurretaan ja opiskellaan ja köyhäillään, kunnes 50v ikäisenä on rauha maassa. Poikani (17v) nämä haluavat kaiken heti ja nyt. Niinkuin räppibiiseissä sanotaan: ota kaikki, vaikka aseella ampumalla.

En tunnista suomen köyhäily kulttuuria.

Vierailija
86/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Juu siis aivan sama meno Vuosaaren 80% mm-kouluissa. Not."

Milloin olet viimeksi käynyt Vuosaaren kouluissa? Tiedätkö edes missä ne sijaitsevat? Itse vuosaarelaisena täytyy olla tyytyväinen tuohon ennakkoluuloon, mitä ihmisillä on Vuokkia kohtaan. Helsingin hinta-laatusuhteeltaan parhaita taloja löytyy täältä. Toki metroasemalla/Columbuksen ympäristössä on nämä vakio hörhöt, mutta eivät he sinua häiritse, kun jätät heidät rauhaan. 

Tiedän paljonkin. Olen ollut niissä töissä. Olen myös asunut Vuosaaressa pitkään, mutta en tule enää koskaan asumaan.

Missäpäin Vuosaarta asuit? Missä koulussa olet ollut töissä? Anna kun veikkaan, asuit Leikosaarentiellä tai Meri-Rastilassa? Tai sitten 70-luvulla vanhemmissa taloissa... Vuosaaressa asuvat voittavat siinä, että lähdit pois.

Vierailija
87/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ghettokoulujen tulevaisuus on jo toteutunut Varissuolla:

Suuriin kaupunkeihin on syntymässä alueita, joilla suomen kielen taito rapistuu - koulun johtaja kuvailee lasten puhuvan varissuomea

Suuriin kaupunkeihin on syntymässä alueita, joilla väestön suomen kielen taito rapistuu. Näin on esimerkiksi Turun Varissuon koulussa.

- Oppilaiden suomen kielen taito on havaintojemme mukaan heikentynyt vuosi vuodelta. Tilannetta ei paranna se, että alhaisen sosioekonomisen statuksen alueella harvojen kantasuomalaisten lasten kieli köyhtyy myös. Varissuon lapset puhuvat varissuomea, johon kuuluvat monenlaiset kieliopilliset oikaisut sekä hyvin rajattu sanasto, Varissuon koulun johtaja Nana Lampi kertoo tutkimuksessa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008385500.html

Suomeenhan on haluttu että murteet säilyvät. Nyt on sitten vähän uutta taas.

Vierailija
88/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi olla. Rasisti olet. Mutta pakolaiset ovat häiryynteitä epäinhimillisten elinolosuhteidensa vuoksi. Heitä pitäisi auttaa. Mutta maailma on niin suuri ja kaikkia ei voi auttaa. Osaa kumminkin voi. 

Vierailija
89/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin olet viimeksi käynyt Vuosaaren kouluissa? Tiedätkö edes missä ne sijaitsevat? Itse vuosaarelaisena täytyy olla tyytyväinen tuohon ennakkoluuloon, mitä ihmisillä on Vuokkia kohtaan. Helsingin hinta-laatusuhteeltaan parhaita taloja löytyy täältä. Toki metroasemalla/Columbuksen ympäristössä on nämä vakio hörhöt, mutta eivät he sinua häiritse, kun jätät heidät rauhaan. 

Tiedän paljonkin. Olen ollut niissä töissä. Olen myös asunut Vuosaaressa pitkään, mutta en tule enää koskaan asumaan.

Missäpäin Vuosaarta asuit? Missä koulussa olet ollut töissä? Anna kun veikkaan, asuit Leikosaarentiellä tai Meri-Rastilassa? Tai sitten 70-luvulla vanhemmissa taloissa... Vuosaaressa asuvat voittavat siinä, että lähdit pois.

En tietenkään ala kertoa täällä osoitettani tai entisiä työpaikkoja 🙄 sen verran voin sinulle vihjaista, että useammasta koulusta on kyse ja meno kaikissa aivan karmea. Ihan turha yrittää vedota Aurinkolahteen, ei se ole siellä yhtään sen auvoisempaa. Muutin pois Vuosaaresta lasteni takia. 

Vierailija
90/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten s2 oppilaiden osuus oli vielä jotain 10-20% luokkaa koulusta riippuen, nyt monessa koulussa menty jo yli 60%.

Tästä kun laskee samalla kiihtyvällä tahdilla niin 5 vuoden kuluttua luku on 80% ja 10 vuoden kuluttua 95% nopealla pyöristyksellä.

Vierailija
91/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me tarvitsemme tekijöitä ja osaajia muualta, mutta niiden sijaan otamme lorvijoita, Kela-tukien kärkkyjiä ja perheenyhdistäjiä.

Kyllä sieltä ihan puhtaita rikollisiakin tulee noiden lisäksi.

Vierailija
92/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta sitten s2 oppilaiden osuus oli vielä jotain 10-20% luokkaa koulusta riippuen, nyt monessa koulussa menty jo yli 60%.

Tästä kun laskee samalla kiihtyvällä tahdilla niin 5 vuoden kuluttua luku on 80% ja 10 vuoden kuluttua 95% nopealla pyöristyksellä.

Helsingissä on kouluikäisestä väestöstä 10 vuoden kuluttua 30 % mm-taustaisia. Vantaalla sama luku tulee lähentelemään 50 %. 

Vierailija
93/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vantaa Hakunila, tietäjät tietää sanomattakin minkälainen meno alueen kouluissa ja päiväkodissa on...

Millainen meno siellä sitten on?

Ainakin monet ihan kantasuomalaisten vanhemmat, joiden lapset käyvät Hakunilassa koulua, ovat pitäneet koulua hyvänä. Osa myöntänyt, että on jännittänyt laittaa lapsi kouluun, mutta ainakin toistaiseksi ennakkoluulot eivät ole osoittautuneet todeksi (koulua lapsilla takana 1-3v). 

Asun itse lähialueella ja lapseni lähikoulu tulisi olemaan Hakunilassa, siksi seuraan aktiivisesti mm. alueen vanhempien keskustelua koulusta (säännöllisesti joku on muuttamassa alueelle ja kysyy alueen fb ryhmässä kokemuksia koulusta).

Vierailija
94/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin Vuosaarta asuit? Missä koulussa olet ollut töissä? Anna kun veikkaan, asuit Leikosaarentiellä tai Meri-Rastilassa? Tai sitten 70-luvulla vanhemmissa taloissa... Vuosaaressa

Aurinkolahti ei noihin hinta-laatusuhteeltaan hyviin osiin todellakaan kuulu. Ainakin tällä hetkellä tilanne on Vuosaaren koulujen osalta tuttujen luokilla melko hyväkin. Tuskin muuten olisi lähdetty alakoulusta yläkouluun tai yläkoulusta lukioon yli 9,5 keskiarvolla. Se että äiti tai isä työskentelee koulumaailmassa ei vielä paljoa lasten koulumenestyksestä kerro. Joskus jopa päinvastoin...

Vierailija
95/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen meno siellä sitten on?

Ainakin monet ihan kantasuomalaisten vanhemmat, joiden lapset käyvät Hakunilassa koulua, ovat pitäneet koulua hyvänä. Osa myöntänyt, että on jännittänyt laittaa lapsi kouluun, mutta ainakin toistaiseksi ennakkoluulot eivät ole osoittautuneet todeksi (koulua lapsilla takana 1-3v). 

Asun itse lähialueella ja lapseni lähikoulu tulisi olemaan Hakunilassa, siksi seuraan aktiivisesti mm. alueen vanhempien keskustelua koulusta (säännöllisesti joku on muuttamassa alueelle ja kysyy alueen fb ryhmässä kokemuksia koulusta).

Jos on kyse Lehtikuusen koulusta, niin eipä siellä enää montakaan kantasuomalaista ole. Alakoulun luokilla on ihan tavallista, että luokassa on vain pari kantasuomalaista. Valitettavasti tämä on erittäin huono asia nimenomaan niille muuhanmaattajataustaisille, sillä heille ei muodostu minkäänlaista kielenkäyttöä oman viiteryhmän sisällä, ja kielen hyvän oppimisen kannalta se olisi aika välttämätöntä.

Vierailija
96/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne muuttaa paljon köyhiä jo omassa maassaan heidän ongelmat täällä ovat vielä suurempia kuin kotimaassa. Joukko ei ole suuri mutta on näkyvä. Mikä olisi paras tapa auttaa heitä?

Apu ei kohtaa. Kulttuurierot on liian isot. Järjestys ja rauha on vierasta ei sellaista ole heidän lähtömaissakaan,  Ei halua eikä pysty omaksumaan täkäläistä. 

Vierailija
97/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän Ahvenanmaalta voi ottaa autonomian pois, jos kerran monikielisyys ei ole uhka, vaan mahdollisuus ja tie tulevaisuuteen.

Vierailija
98/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että Suomessa elää vieraskielisiä lapsia? Kaiketi kaikkien pitää käyttää suomea koulussa (tai ruotsia tai saamea alueesta riippuen)?

Vierailija
99/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen artikkelit vuosilta 2023 ja 2024 ovat koulukoneineen hyviä ja kiinnostavia. Ne ovat yhä olemassa ja sieltä voi jokainen käydä katsomassa faktoja.

Esimerkiksi täällä mainittu Hakunilan Lehtikuusen koulu:

- S2 oppilaita 65%, keskiarvo 7,75. Oppilaista 56,5% ensisijainen hakukohde peruskoulun jälkeen on lukio.

Ja sitten esimerkiksi Joensuun Pyhäselän koulu:

- Ei yhtäkään S2 oppilasta, keskiarvo 7,73. Oppilaista 19,1% ensisijainen hakukohde lukio. 

"Jotkut ovat myös olleet kovasti huolissaan, kun Yle tekee faktoihin perustuvaa uutisointia. Faktat löytyvät Opetushallituksen avoimesta Vipunen-tietokannasta. Koulukoneen tietoja tarkastelemalla huomaa, että kouluissa, joissa on määrällisesti eniten S2-oppilaita, päästötodistusten keskiarvo on samaa tasoa kuin koko maan keskiarvo. Alueen sosioekonomisella taustalla näyttää olevan suurempi vaikutus keskiarvoihin."

Vierailija
100/112 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi mikään media ei haasta näitä poliitikkoja näistä ontoista puheista? Aivan samoja tapauksia nämä liianderssonit ja mariaohisalot, näyttäkää minulle se päivä kun yksikin noiden lapsista käy päivänkin jotain m a m u helvettikoulua. "

Montako s2 oppilasta sun lapsien luokilla on ollut yhteensä? Oman lapsen luokalla oli varmaan parhaimmillaan n. 80%:a oppilaista s2 oppilaita. Eikä heistä kenestäkään koskaan ollut mitään harmia opiskelussa, päin vastoin. No täytyy myöntää, että oma muksu oli englantipainotteisessa yläkoululuokassa ja SYK:n IB-lukiossa. Ainoastaan luokilla 1-6 oli häirikön kanssa samalla luokalla. Silloin häirikkö oli supisuomalainen poika, joka teki välillä koko muun luokan opiskelun mahdottomaksi. Alakoululuokalla oli myös n. 20% s2 oppilaita, pääasiassa venäläis- ja afrikkalaistaustaisten vanhempien Suomessa syntyneitä lapsia.

Vaikka sulla menee hyvin koettaisit kuunnella miten muilla menee äläkä mitätöi muiden kokemuksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi