Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko yhteiskunta saa hyötyä sun palkastasi eli maksamastasi verosta? Mihin se riittää?

Vierailija
16.08.2024 |

"Suomalainen hyvinvointi rahoitetaan verorahoilla. Maksamasi verot jaetaan yhteiskunnan eri tarpeisiin ja niillä rahoitetaan julkisia palveluita, joita me kaikki käytämme elämässämme."

https://yle.fi/a/74-20058599

Mun palkka on 2500€/kk/br ja laskurin mukaan maksan n. 7000€/kk veroja, tähän kaikkeen ne riittää:

Esim. 146 varusmieskoulutuspäivää

Yhden varusmieskoulutuspäivän hinta vuonna 2022 oli 48 euroa. Yhteensä koulutettiin 19 558 varusmiestä.

Eli mun koko vuoden verorahoilla ei saada kuin 146 päivää koulutusta.

Tai vaihtoehtoisesti kaksi päivää tehohoitoa sairaalassa.

Yhden vuorokauden tehohoito maksaa keskimäärin 3 500 euroa. Vuonna 2022 koko maassa oli noin 340 tehohoitopaikkaa.

Tai 41 äitiyspakkausta. 

Äitiyspakkauksen tuotteet saavat maksaa korkeintaan 170 euroa. Koska Kela kilpailuttaa tuotteet, niiden kokonaisarvo on todellisuudessa usein suurempi.

Tai 30 päivää suljetussa vankilassa

Vuonna 2022 vuorokausi suljetussa vankilassa maksoi 233 euroa, avovankilassa 181 euroa ja valvotussa koevapaudessa 58 euroa.

Tai 72 metriä tietä.

Laskelma perustuu päällystystöihin Keski-Suomessa, missä viime vuonna päällystettiin 124 kilometriä tietä yhteensä 12,2 miljoonalla eurolla. Yksi metri päällystettyä tietä maksoi noin 98 euroa.

Tai 6 viikkoa luokanopettajan opetusta. Mulla on nyt kaksi lasta ysillä koulussa, ei ole mun verorahoilla tullut kyllä edes omat lapset opetetuksi.

Luokanopettajan keskimääräinen kokonaispalkka on 3 720 euroa. Yksi opettaja opettaa tavallisesti 38 viikkoa lukuvuodessa, jolloin yhden opetusviikon hinnaksi tulee noin 1 224 euroa.

Ihmiset ei oikeasti ymmärrä miten helvetisti kaikki maksaa mitä yhteiskunta heille tarjoaa, ja marisevat kun joutuvat muutaman tonnin maksamaan veroja. Hyvin, hyvin harva maksaa niin paljon elämänsä aikana veroja että oikeasti kustantaisi oman osuutensa koko touhusta. Miettikää, kun sote on niin kallis, mutta sen lisäksi on puolustusvoimat, rajavartiolaitos, tulli, poliisi, pelastuslaitos, oikeuslaitos, vankeihoitolaitos, hallinto, kaikki infra, varhaiskasvatus, koulutus tohtoriksi asti, mitä kaikkea jokainen meistä kuluttaa joka päivä, eikä yhtään mieti mitä se maksaa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Muutama tonni veroja". Kyllä se vähän syö, kun vuodessa maksaa 17000€ veroja. Ja piiloverot päälle.

Ja jos erittäin harvoin itse tarvitsee esimerkiksi terveydenhuollon palveluita ja silloin kun tarvitsisi, sitä ei edes saa. Olen itse joutunut paikkaamaan tikkejä tarvinneen sormeni puhelimen välityksellä, sillä ensiavun päivystäjä sanoi puhelimessa, että turha tulla paikan päälle, kun ruuhkaa ja ihmisiä kaatuillut talvella paljon.

Mutta sitten kun tarvitset niitä terveydenhoidon palveluita vaikka syövän tai sydänleikkauksen muodossa, niin niihin voi mennä kertapaukulla sinun kymmenen vuoden verorahat! 

Turha jossitella tulevaisuuteen. Eiköhän niitä muutkin voi ja saata tarvita. Vaikka olisi vähemmän maksellut veroja. Tällä hetkellä turhauttaa, kun ei koe varsinaisesti hyötyvän maksetuista veroeuroista tai niiden käytöstä. Monia näillä kustannettavia palveluja ja asioita en itse tarvitse enkä käytä. 

Vierailija
22/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemin voisi muuttaa niin, että kaikkien palkka menisi suoraan valtiolle, valtio sitten kustantaisi henkilölle asunnon ja ruuan ja antaisi vaikka satasen kaksi kuussa humputtelurahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Systeemin voisi muuttaa niin, että kaikkien palkka menisi suoraan valtiolle, valtio sitten kustantaisi henkilölle asunnon ja ruuan ja antaisi vaikka satasen kaksi kuussa humputtelurahaa.

No näinhän tämä( matalapalkka) duunareilla epäsuorasti menee.

Ja sitten taas paremmin tienaavilla vie verotus, ikään kuin suojarajan poisto työmarkkinatuella.

Vierailija
24/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mihin verorahani riittävät. Viime vuonna maksoin reilu 70 000€ veroja. Toivottavasti ne käytetään oman maan ja yhteiskunnan hyödyksi. Seitsemänkymmentätuhatta kirjoitan vielä jos joku luulee että tuli väärä määrä nollia.

No katso tuon lehtijutun laskurilla, siitä se selviää. Saatat hämmästyä.

Vierailija
25/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta maksaa palkkani, eli olen pelkkä menoerä. Olen julkisella puolella töissä.

Niin olen minäkin ja mieheni. Mutta ei me mitään pelkkiä menoeriä olla, kyllä me tehdään sellaisia töitä jotka pitää tehdä, ja jonkun ne pitää maksaa, me maksamme myös alvit ja muut verot siinä kuin muutkin, ei niitä missään kaupan kassassa erotella muista. 

Vierailija
26/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän yritykset maksaa palkkaa, sitä vähemmän valtio saa verotuloja. Sitä enemmän on tarvetta sosiaalituille mutta sen vähemmän varaa maksaa niitä.

Yritykset. Siinä olisi se oikea vastuun suunta.

Vierailija
27/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mun palkka on 2500€/kk/br ja laskurin mukaan maksan n. 7000€/kk veroja, tähän kaikkeen ne riittää"

Kuinka tää on mahdollista? 

No niin tuo laskuri kertoo tuossa lehtijutussa, toki minä maksan vähemmän veroja koska minä asun 500km päässä kotoa viikot ja saan sekä vuokrasta että matkoista verovähennyksiä, mulla jää nettona n. 2100€ käteen. Mutta käytän nyt tuota esimerkkiä, koska se on tuon lehtijutun laskuri ja kaipa se kaikkien verot laskee samalla kaavalla, niin sitten kun muut laittaa siihen palkkansa se on samassa suhteessa kuin tuo mun seitsemän tonnia.

ap

Vierailija
28/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmän yritykset maksaa palkkaa, sitä vähemmän valtio saa verotuloja. Sitä enemmän on tarvetta sosiaalituille mutta sen vähemmän varaa maksaa niitä.

Yritys ei voi maksaa palkkaa ellei se työntekijä tuota rahallisesti palkkaansa ja sen sivukuluja + yritykselle työllistämisestä aiheutuvia kuluja. Äly hoi?

Vierailija
29/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Muutama tonni veroja". Kyllä se vähän syö, kun vuodessa maksaa 17000€ veroja. Ja piiloverot päälle.

Ja jos erittäin harvoin itse tarvitsee esimerkiksi terveydenhuollon palveluita ja silloin kun tarvitsisi, sitä ei edes saa. Olen itse joutunut paikkaamaan tikkejä tarvinneen sormeni puhelimen välityksellä, sillä ensiavun päivystäjä sanoi puhelimessa, että turha tulla paikan päälle, kun ruuhkaa ja ihmisiä kaatuillut talvella paljon.

Kyllä sinä yhteiskunnan palveluja käytät joka helvetin päivä, vaikka asuisit tiettömän taipaleen takana keskellä metsää itse rakentamassasi majassa, kuitenkin hyödyt yhteiskunnan tarjoamista palveluista kuten rajavartiolaitoksesta ja puolustusvoimista, että ei tule ryssendaalit sun majaasi. Jos asut "ihmisten ilmoilla" ja osallistut yhteiskuntaan, kulutat palveluja ihan älyttömät määrät.

Vierailija
30/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ainoa suunta, ellei sitten haluta myydä Suomea pohjavesia myöten.

Vierailija
31/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritys ei voi maksaa palkkaa ellei se työntekijä tuota rahallisesti palkkaansa ja sen sivukuluja + yritykselle työllistämisestä aiheutuvia kuluja. Äly hoi?

Suuret yritykset takoo jättimäisiä voittoja, kyllä niillä on varaa maksaa mutta ei halua. Äly hoi.

Vierailija
32/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten kun tarvitset niitä terveydenhoidon palveluita vaikka syövän tai sydänleikkauksen muodossa, niin niihin voi mennä kertapaukulla sinun kymmenen vuoden verorahat! 

Turha jossitella tulevaisuuteen. Eiköhän niitä muutkin voi ja saata tarvita. Vaikka olisi vähemmän maksellut veroja. Tällä hetkellä turhauttaa, kun ei

Oletko oikeasti niin tyhmä ettet tajua mitä kaikkea verorahoillasi saat? Esim. poliisin palvelut, oikeuslaitos ja vankeinhoito huolehtii siitä, että sua ei ryöstetä tämän tästä ja tapeta samalla. Sinä et pysty liikahtamaankaan, et paskalla käydä ilman että käytät yhteiskunnan tarjoamia palveluja, jotka kaikki maksetaan verorahoilla, meidän ihan jokaisen maksamilla veroilla.

Vierailija
33/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmat maksavat myös maksuja ja on rahaliikennettä. Tampereella meno on hullua kun sähkölasku jakautuu kahdeksi laskuksi, siirtomaksu ja sähkölasku. Kuin hölmölän menoa. Lisäksi eräpäivä karkaa aina alaspäin Treen Energialla jos kalenteria katsoo, pitäisikö sinne jatkuvasti soitella. Rahastusta kaikessa. Samoin on vesi erikseen, ennen oli taloyhtiölle suoraan. Nettiasioissa on sama lasku mutta rahastetaan monella eri asialla. Taloyhtiö vetää tiedonsiirtomaksun vielä.

Vierailija
34/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungilla töissä ja kaupungilla vuokralla, joten todellinen palkka on palkka miinus vuokra. Mitä siitä sitten vouti saa revittyä niin repii.

Mitä jos tämän kaiken keskittämiskiiman sijasta tehtäisiinkin täyskäännös ja annettaisiin maakunnille vai mitä ne nykyään on itsehallinto? Kyllä varmaan paremmin motivoisi ihmisiä sekä kunnallispolitiikkaan että työntekoon, kun rahat menisi kotikaupungin parantamiseen. Mutta ne yritykset. Millä ne houkutellaan? 

Ei enää millään. Ulkomaalaiset sijoitusyhtiöt omistavat jo liikaa. Tarvittaisiin jokin merkittävä kotimainen innovaatio. Mutta kaikki on niin pska jäykkänä ettei luovuus kuki. 

Vierailija
35/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firmat maksavat myös maksuja ja on rahaliikennettä. Tampereella meno on hullua kun sähkölasku jakautuu kahdeksi laskuksi, siirtomaksu ja sähkölasku. Kuin hölmölän menoa. Lisäksi eräpäivä karkaa aina alaspäin Treen Energialla jos kalenteria katsoo, pitäisikö sinne jatkuvasti soitella. Rahastusta kaikessa. Samoin on vesi erikseen, ennen oli taloyhtiölle suoraan. Nettiasioissa on sama lasku mutta rahastetaan monella eri asialla. Taloyhtiö vetää tiedonsiirtomaksun vielä.

Sähköverkko on osa turvallisuutta ja valtion rakentama, senkinkö haluaisit yksityistää jonkin pörssiyhtiön haltuun?

Vierailija
36/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on samassa firmassa sähkösopimus joka perii siirtomaksut, ei tule kuin yksi lasku. Ymmärrätkö sitä, että jos maksat taloyhtiölle suoraan, maksat myös muiden käyttämää vettä, ja nyt kun sulla on oma mittari, maksat vain sen mitä itse käytät? Taloyhtiö "vetää" juuri ne maksut mitä taloyhtiön pitää maksaa eteenpäin. Ja taloyhtiön hallituksen jäsenet voivat näihin asioihin vaikuttaa esim. kilpailuttamalla vakuutukset, isännöinnin, kiinteistöhuollon jne. Ja taloyhtiössä yhtiökokous on ylin päättävä taho. Eli jos haluat vaikuttaa talosi asioihin, osallistu kokoukseen ja avaa suusi.

Vierailija
37/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mun palkka on 2500€/kk/br ja laskurin mukaan maksan n. 7000€/kk veroja, tähän kaikkeen ne riittää"

Kuinka tää on mahdollista? 

No niin tuo laskuri kertoo tuossa lehtijutussa, toki minä maksan vähemmän veroja koska minä asun 500km päässä kotoa viikot ja saan sekä vuokrasta että matkoista verovähennyksiä, mulla jää nettona n. 2100€ käteen. Mutta käytän nyt tuota esimerkkiä, koska se on tuon lehtijutun laskuri ja kaipa se kaikkien verot laskee samalla kaavalla, niin sitten kun muut laittaa siihen palkkansa se on samassa suhteessa kuin tuo mun seitsemän tonnia.

ap

Sellainen pikku juttu vaan, että se laskuri antaa summan jonka maksat veroja VUODESSA, ei suinkaan kuukaudessa. Et oikein voi maksaa enempää kuin mitä sulla on brutto.

Vierailija
38/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä yhteiskunnan palveluja käytät joka helvetin päivä, vaikka asuisit tiettömän taipaleen takana keskellä metsää itse rakentamassasi majassa, kuitenkin hyödyt yhteiskunnan tarjoamista palveluista kuten rajavartiolaitoksesta ja puolustusvoimista, että ei tule ryssendaalit sun majaasi. Jos asut "ihmisten ilmoilla" ja osallistut yhteiskuntaan, kulutat palveluja ihan älyttömät määrät.

En ole väittänyt, etten käyttäisi niitä ollenkaan. Monet asiat, joihin myös veroeuroni menevät, ovat itselleni turhia, enkä hyödy niistä millään tavalla. 

Vierailija
39/41 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä vaikutatkin niin fiksulta, kun haukut täällä muita. En ole väittänyt, etten saisi MITÄÄN palveluita verorahoilla. Turhauttaa silti maksaa yli 17000€ veroa siitä, etten saa edes terveydenhuollon palveluita, jos joskus harvoin niitä tarvitsen. Äitiyspakkaukset ei mieltäni lämmitä. 

Vierailija
40/41 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kuukausi näyttää katoavan brutto vs. netto noin 2,5 k€ eikä sekään näytä riittävän. Uuden ALVin myötä taas lisää menoa yhteisen hyvän vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme