Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko yhteiskunta saa hyötyä sun palkastasi eli maksamastasi verosta? Mihin se riittää?

Vierailija
16.08.2024 |

"Suomalainen hyvinvointi rahoitetaan verorahoilla. Maksamasi verot jaetaan yhteiskunnan eri tarpeisiin ja niillä rahoitetaan julkisia palveluita, joita me kaikki käytämme elämässämme."

https://yle.fi/a/74-20058599

Mun palkka on 2500€/kk/br ja laskurin mukaan maksan n. 7000€/kk veroja, tähän kaikkeen ne riittää:

Esim. 146 varusmieskoulutuspäivää

Yhden varusmieskoulutuspäivän hinta vuonna 2022 oli 48 euroa. Yhteensä koulutettiin 19 558 varusmiestä.

Eli mun koko vuoden verorahoilla ei saada kuin 146 päivää koulutusta.

Tai vaihtoehtoisesti kaksi päivää tehohoitoa sairaalassa.

Yhden vuorokauden tehohoito maksaa keskimäärin 3 500 euroa. Vuonna 2022 koko maassa oli noin 340 tehohoitopaikkaa.

Tai 41 äitiyspakkausta. 

Äitiyspakkauksen tuotteet saavat maksaa korkeintaan 170 euroa. Koska Kela kilpailuttaa tuotteet, niiden kokonaisarvo on todellisuudessa usein suurempi.

Tai 30 päivää suljetussa vankilassa

Vuonna 2022 vuorokausi suljetussa vankilassa maksoi 233 euroa, avovankilassa 181 euroa ja valvotussa koevapaudessa 58 euroa.

Tai 72 metriä tietä.

Laskelma perustuu päällystystöihin Keski-Suomessa, missä viime vuonna päällystettiin 124 kilometriä tietä yhteensä 12,2 miljoonalla eurolla. Yksi metri päällystettyä tietä maksoi noin 98 euroa.

Tai 6 viikkoa luokanopettajan opetusta. Mulla on nyt kaksi lasta ysillä koulussa, ei ole mun verorahoilla tullut kyllä edes omat lapset opetetuksi.

Luokanopettajan keskimääräinen kokonaispalkka on 3 720 euroa. Yksi opettaja opettaa tavallisesti 38 viikkoa lukuvuodessa, jolloin yhden opetusviikon hinnaksi tulee noin 1 224 euroa.

Ihmiset ei oikeasti ymmärrä miten helvetisti kaikki maksaa mitä yhteiskunta heille tarjoaa, ja marisevat kun joutuvat muutaman tonnin maksamaan veroja. Hyvin, hyvin harva maksaa niin paljon elämänsä aikana veroja että oikeasti kustantaisi oman osuutensa koko touhusta. Miettikää, kun sote on niin kallis, mutta sen lisäksi on puolustusvoimat, rajavartiolaitos, tulli, poliisi, pelastuslaitos, oikeuslaitos, vankeihoitolaitos, hallinto, kaikki infra, varhaiskasvatus, koulutus tohtoriksi asti, mitä kaikkea jokainen meistä kuluttaa joka päivä, eikä yhtään mieti mitä se maksaa.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katoin just 2023 verotustani ja olen maksanut 85.000€ veroa ko. vuoden aikana.. ja ihan tavallinen eronnut neljän lapsen äiti olen, hyvätuloinen toki pari vuosikymmentä opiskelua+töissä raatamista takana. Kyllä tuo risoo kun miettii että sitä sitten käytetään ties mihin paskaan erityisesti sosiaalietuuksien puolella. Enkä nyt tarkoita köyhiä lapsia ja vanhuksia, perheitä ahdingossa vaan ihan kaikkea sitä muuta turhaa työtä vieroksuville ja vaikkapa mustalaisten hameita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi