Mitä gynekologilla tehdään kun hakee estrogeenia vaihdevuosioireisiin?
Normaalin gynekologisen tutkimuksen lisäksi kuuluu kai papa-koe? Entä muita erikseen maksavia juttuja? Paljonko käynti on tullut maksamaan? Ja onnistuuko yleensä vain yhdellä käynnillä?
Nuo kun taitaa täytyä hakea yksityiseltä ja hinnat on sen mukaiset.
Kommentit (16)
Mulla käynnin lisäksi tuli ultra. Papassa käyn seulonnoissa.
Yksityisellä aivan kaikki maksaa erikseen. Kallein käynti (ja viimeiseksi tuon asian tiimoilta jäänyt) oli 400 euron kierukanlaitto: vaikka kierukan sai sairauden hoitoon kelakorvauksella (vuotohäiriöt), kuluja olivat toimenpidemaksu, vastaanottomaksu, toimistomaksu jne.
Sentään se estrogeeni on halpaa.
Yleensä siihen tulee vielä ultraäänitutkimus lisäksi ja se enemmän kuin tuplaa hinnan. Yhteensä joku 500 € menee tuohon yhteen lääkärikäyntiin, jos sillä pääsee. Saattaa vaatia myös kaksi käyntiä, jolloin hinta on tietenkin enemmän.
Lisään vielä: ensikäynnillä sain pillerit, toisella käynnillä kävin ultrassa vajaan vuoden kuluttua, kun tutkittiin läpivuotoja, kolmannella tasan vuoden kuluttua, kun pillerit vaihtuivat kierukkaan ja geeliin.
Saa olla onnellinen että yrityksessämme työterveyshuolto+lisävakuutus kattoivat kaiken (myös rintojen ultraääni+magneetti) , pl. kierukka + estrogeenisuihke piti ostaa itse apteekista.
Mulla normi gynekologinen tutkimus, ja papaa ei otettu.
Yhdellä käynnillä selvisin, ja estrogeenisuihkeen annostusta voidaan säätää soittopyynnön kautta, joka ei maksa.
Mulle tehtiin kierukanvaihto ja ultra, lisäksi sain reseptin. Koko homma hoitui kerralla, maksoi muistaakseni n. 280 euroa. Kampin Terveystalossa tehtiin.
Itselläni oli pelkkä keskustelu ja rintojen tutkimus, koska minulla oli jo ehkäisykierukka ja papakoe suht tuore. Myöhemmin sitten on ollut mammografia ja ultra omaan piikkiin.
Hormonihoidon aloittaminen ei vaadi gynekologin arviota. Sinulla on ilmeisesti jokin riskitekijä?
Mitenkähän nää hoituu julkisella puolella? Ei ole varaa julkisen puolen maksuihin tällä hetkellä.
Ja vinkkinä, kaveri haki hormonikorvaushoitoreseptinsä työterveyslääkäriltä ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän nää hoituu julkisella puolella? Ei ole varaa julkisen puolen maksuihin tällä hetkellä.
Siis ei ole varaa yksityisen puolen maksuihin.
Riippuu mitä valitset tai gyne. Osalle ei tule estrogeeni, vaan keltarauhaspilleri tai muu sellainen. Pitoisuuksissa on eroja ja haitoissa. Vuotohäiriöön on oma pilleri ja haluaako popsia koko ajan, vai lyhyesti kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä nää?
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksen yleislääkäri osaa kyllä tehdä tavallisen gynekologisen tutkimuksen ja määrätä vaihdevuosilääkkeet. Ultraa ei yleensä osaa, mutta sitä varten voi saada lähetteen gynelle erikoissairaanhoitoon, jos sille on tarvetta oireiden perusteella, esim. vuotohäiriöt. Papat saa ilmaiseksi joukkoseulonnoista.
Tilaa netistä. Niin moni transnsinen tekee.
Oli ihana gynis, kun luulin tulleeni hulluksi. Muisti prakasi, uni meni, sekava aivosumu yms
Hän sanoi rauhoittavalla äänellä kuulevansa vastaavia monta kertaa päivässä. Jo se helpotti. Normi sisätutkimus, rinnat kans.
Hoito auttoi kuukaudessa, palauduin 'hulluudesta' omaksi itsekseni
54v - 60v käytin, lopetuksen jälkeen ei haittaavia oireita palannut
Kiinnostava aihe!