Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te erittäin pienituloiset omistusasujat! Kun teiltä viedään nyt asumistuki kokonaan pois, mitä teette?

Vierailija
15.08.2024 |

Itse samassa tilanteessa.

Olen työttömäksi joutunut ja asun velattomassa kerrostaloasunnossa pk-seudulla. 

Yhtiövastike on enemmän kuin tammikuussa ainut tuleva tukeni. Tukeni tulee olemaan vain työttömyystuki 595 euroa, joka on vähemmän kuin asumiskustannukset.

Kommentit (181)

Vierailija
141/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin heti kun tukimuutoksesta tuli tiedote ja muutin paremmalle paikalle vuokralle. En saa tukea vielä, mutta maaliskuussa loppuu ansiosidonnainen ja tuki rullaa sitten. Myin myös auton, kun en sitä tarvitse. Saan myös toimeentulotuen keväällä. Tilin tyhjensin heti käteiseksi ja nytkin nostan kaikki pois mitä anssista jää yli. Tätä hallitus tilasi.

Kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan.

Mitä sitten? Eihän ihmisellä ole velvollisuutta säästää. Tuki haetaan muutaman kuukauden päästä tilin tyhjennyksen jälkeen. Tuossakin tapauksessa vasta ensi vuonna. Kela  voi huomioida vain ne rahat, jotka on olemassa tukisuhteen alkaessa tai sen aikana. 2 kuukauden tiliotteet pitää esittää. 

Kyllä se asunnon myyntihinta huomioidaan.

Vierailija
142/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin pidettiin tavoitteena, että mahdollisimman moni asuisi omistusasunnossa, nyt tavoite on, että mahdollisimman moni asuu vuokralla asuntosijoittajien omistamissa asunnoissa ja maksaa markkinaehtoista vuokraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin pidettiin tavoitteena, että mahdollisimman moni asuisi omistusasunnossa, nyt tavoite on, että mahdollisimman moni asuu vuokralla asuntosijoittajien omistamissa asunnoissa ja maksaa markkinaehtoista vuokraa.

Mutta katsos tietyt tahot saa enemmän vuokralaisia tulevaisuudessa.

Vierailija
144/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee ongelmia, myyn sijoitussalkkua.

Vierailija
145/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin kuin ihan kuin jostain Neuvostoliitosta. Rangaistaan siitä, että on säästänyt ja sijoittanut. Valtio on tyytyväisempi mitä köyhempi ja tuhlaavampi olet, ja palkitsee muhkeilla tuilla persläpielämää eläneet.

Tämä.

Ne, jotka ovat ulosotossa, sössineet raha-asiansa, eivät osaa säästää jne. niin he saavat kyllä kaikki tuet.

Mutta auta armias, jos olet työskennellyt koko elämäsi ja asut velattomassa kerrostalokämpässä ja tulosi on tosi pienet eli olet työtön tms. niin sua ei tueta enää yhtään asumisessa.

Pakotetaan myymään asunto ja käyttämään yli 1000 euroa johonkin vuokraan koko loppuelämä, niin äkkiäkös ne säästöt on sitten syötykin ja sitten ollaan täysin persaukisia ja valtion armoilla.

Etkö ymmärrä, että elämäntilanteet muuttuvat? Ihmiset joutuvat tahtomattaan työttömiksi eivätkä saakkaan uutta työtä. Ihmisiä myös pitkäaikaissairastuu ihan joka päivä, jolloin tulot tippuvat. Ihmisiä joutuu myös jätetyksi avioliitostaan jne. Ei se ole silloin raha-asioiden sössimistä. 

Mitäs sitten, kun sinä saat potkut töistäsi? Pärjäätkö sitten sille 595 eurolla? Pystyt siis siitä 595 eurosta maksamaan asumiskulut, ruokasi, lääkkeesi, vaatteesi ja kaikki.  Sillä vain sen tulet saamaan, sillä sulla on niitä säästöjä tililläs.

Samaan aikaan aina raha-asiansa tietoisesti sössineet, vuokralla asujat, jotka eivät ole edes yrittäneet hommata omistuskämppää, niin heille maksetaan asumiset, sähköt ja saavat jopa käyttörahan päälle (eli toimeentulotuki).

Tietysti ymmärrän. Sitä vartenhan minä säästän. Olen itsekin ollut joskus työtön.

Jos päättäisin ostaa asunnon, se olisi minulta tietoinen riski jonka hyväksyn. Silloin ottaisin tietenkin huomioon sen mahdollisuuden, että jään työttömäksi. Siinä vaiheessa käyttäisin säästöni tai muuttaisin halvempaan ja omistusasunto myyntiin tai vuokralle. Sen jälkeen hakisin tukia jos tarve vaatii. Tuet on tarkoitettu tilanteeseen, jossa ihminen ei enää omillaan pärjää.

Vierailija
146/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
147/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun menemään töihin...

Vierailija
148/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta katsos tietyt tahot saa enemmän vuokralaisia tulevaisuudessa.

Nyt rikkaat ostavat halvalla ja kymmenen vuoden päästä kun politiikka on muuttunut, myyvät kalliilla takaisin. Näin koijataan apinaa.

Vierailija
149/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikoksia tietysti.

Vierailija
150/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on onneksi melko pieni yhtiövastike, säästöjäkin on. Olen jossain vaiheessa ajatellut myydä asuntoni ja muuttaa vuokralle ja hakea asumistukea.

Voiko tulevaisuudesssa tehdä niin? Olen saanut käsityksen, että jatkossa saa olla omaisuutta vain alle 10 000 €, jos haluaa saada asumistukea. Tässä maassa viranomaiset tietävät kyllä, jos olet myynyt asunnon ja saanut siitä rahaa. Sitten lasketaan kuinka moneksi vuodeksi se riittää sinulle elämiseen. Eli todella rankasti aiotaan "riistää" ja rangaista  niitä, jotka ovat olleet kunnon kansalaisia ja elättäneet itsensä tai ovat vaihtoehtoisesti saaneet perinnön, jonka avulla asunto on osaksi hankittu. Ja älkäämme unohtako, että v.m. tapauksessa valtio on saanut kivan perintöveron tältä henkilöltä.

Vierailija
151/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on onneksi melko pieni yhtiövastike, säästöjäkin on. Olen jossain vaiheessa ajatellut myydä asuntoni ja muuttaa vuokralle ja hakea asumistukea.

Voiko tulevaisuudesssa tehdä niin? Olen saanut käsityksen, että jatkossa saa olla omaisuutta vain alle 10 000 €, jos haluaa saada asumistukea. Tässä maassa viranomaiset tietävät kyllä, jos olet myynyt asunnon ja saanut siitä rahaa. Sitten lasketaan kuinka moneksi vuodeksi se riittää sinulle elämiseen. Eli todella rankasti aiotaan "riistää" ja rangaista  niitä, jotka ovat olleet kunnon kansalaisia ja elättäneet itsensä tai ovat vaihtoehtoisesti saaneet perinnön, jonka avulla asunto on osaksi hankittu. Ja älkäämme unohtako, että v.m. tapauksessa valtio on saanut kivan perintöveron tältä henkilöltä.

Jälkikäteen ei edes Suomessa voida huomioida myytyä asuntoa, tai muutakaan.

Vierailija
152/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saat asuntosi myymisestä enemmän kuin 50 000 euroa tilille, et tule saamaan penniäkään asumistukea siltikään. Omaisuus estää sen.

Ja samankokoisen vuokrakämpän vuokra on noin kolme kertaa kalliimpi, kuin velattoman kämpän pelkkä yhtiövastike. Eli ei järkeä muuttaa vuokralle pieneen koppiin ja maksaa siitä kolme kertaa enemmän, kuin mitä olisi ollut siinä omistuskämpässä.

TAI. Mitäpä jos myy sen kämpän ja muuttaa johonkin, missä on järkevät asumiskulut? Oisko ihan mahdoton ajatus?

Miksi siellä kalleimmalla alueella tarvitsee asua, kun edes työpaikka ei ole siellä?

Onko jossain sanottu, että vieraija asuu kalliilla alueella?  Aika harvat asuvat. He ovat yleensä varakkaita, erittäin hyvätuloisia tai pienessä, ehkä jopa kylpyhuoneettomassa yksiössä vuokralla asuvia.

Vierailija
153/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni yhtiövastike, säästöjä on mutta myyn asuntoni pois ihan siksi että saisin asumistukea. Paljonkohan näitä pöljiä suomessa asuu?

Niinkun ei sitä asumistukea saa siihen vuokraankaan, jos on asunnon myymisestä saadut rahat tilillä.

Kumpikohan kannattais valita: omistuskämppä, vastike 200e ja kelan tuki 0 e.

Vai vuokrakämppä, vuokra 1200 e ja kelan tuki 0e (koska tilillä rahat asunnon myynnistä).

Kummassakin skenaariossa ihminen joutuu maksamaan asumisensa 100 % itse yksin!!!!!!!!

Ne rahat nostetaan sieltä tililtä tietysti käteiseks

Voi pyhä yksinkertaisuus.

Vierailija
154/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkeläinen saa 970 verottomana. Lisäksi asumistukea jos ei omaisuutta. Ehkä harkinnanvaraistakin tukea . Tämä vaikket ole päiväkään eläkemaksuja maksanut!

Niin, se on käsittämätöntä. Ja epäoikeudenmukaista. En tarkoita, että näitä tukia saavat pitäisi kokonaan jättää tyhjän päälle, mutta jotain siinä on pielessä.

Vierailija
155/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myin asuntoni v 2003 kun jouduin työttömäksi. Mielestäni useamman pitäisi rohkeasti myydä paskat pois. 

Vierailija
156/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee ongelmia, myyn sijoitussalkkua.

Perillisesi myy ne sillä hetkellä kun kuolet. 

Vierailija
157/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkeläinen saa 970 verottomana. Lisäksi asumistukea jos ei omaisuutta. Ehkä harkinnanvaraistakin tukea . Tämä vaikket ole päiväkään eläkemaksuja maksanut!

Niin, se on käsittämätöntä. Ja epäoikeudenmukaista. En tarkoita, että näitä tukia saavat pitäisi kokonaan jättää tyhjän päälle, mutta jotain siinä on pielessä.

Mikä on käsittämätöntä?  Noin pienillä rahoilla tulee juuri ja juuri toimeen.

Vierailija
158/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa tukea kun säästöt ja omaisuus katsotaa mukaan.

Aikaisemmin eli ennen nykyhetkeä se oli mahdollista. Jopa isossa asunnossa asuvan rikkaan perheen aikuistunut lapsi muutti nopeasti kotoa, jotta voisi  mennä vuokra-asuntoon ja saada tukea. Kyllä. Kun olisi hyvin voinut olla lapsuudenkodissa pitempään, kun siellä oli tilaa ja taatusti syötävää jääkaapissa. Samaan aikaan on heitä, jotka käyvät koulua ahtaaassa kodissa ja joita vanhemmat eivät pysty tukemaan elämässä.

Vierailija
159/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän hallitus ajatteli ihmisten tuossa tilanteessa tekevän? Myyvän hätäpäissään sen asunnon halvalla sijoittajille? 

Poliitikot ajavat omien kavereidensa ja sukulaistensa etua, eivät kansalaisten.

Vierailija
160/181 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai omistusasuntoihin anneta asumistukea, ainakaan kovin yleisesti. Miksi ihmeessä pitäisi yhteiskunnan maksaa kenenkään omaa asuntoa. Täytyy hakea muuta tukea elämiseen.

Ei sillä asuntoa olekaan maksettu vaan asumisen kuluja (vastike, sähkö ja vesi). 

Siinä on yleensä kyse hyvin pienestä yhteiskunnan tuesta, kun taas vuokralla asuva voi saada paljon enemmän ja koko vuokrasummalla lisätään asunnon omistajan omaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän