Hävettää olla näin tyhmä ja huono
En koskaan edes kehtaa kertoa ihmisille mikä olen koulutukseltani, koska teen niin uskomattoman yksinkertaista ja huonosti palkattua työtä enkä kelpaa muuhunkaan. Töissä työpari on muutaman kerran todennut jonkun ongelman sattuessa, että "jätetään noi insinöörit tänne fiksumpina selvittämään asiaa ja lähdetään me tytöt kahville" eli oletuksena on hänelläkin, että mulla on suunnilleen peruskoulu hädintuskin käytynä. Jos joku kysyy, että mitä kouluja oon käynyt ja vastaan todenmukaisesti, niin reaktio on "oho, enpä olis uskonut!"
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Se, että on kouluja käymätön, ei tee ihmisestä tyhmää eikä huonoa. Eikä se, että on vaikka parikin korkeakoulututkintoa, ei tee ihmisestä sen fiksumpaa ja parempaa.
Ei tee, mutta korrelaatio on kuitenkin vahva kumpaankin suuntaan. Tyhmillä ei tyypillisesti oli koulutusta, koska älli ei siihen riitä. Älykkäillä tyypillisemmin onm kouluja käytynä, koska he siihen pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä koe huonommuutta. Itsekin teen matalan tason töitä, ja annan silti sivistyksen näkyä. Ei pidä tehdä itselleen identiteettiä työstä, voit olla älykäs ja tiedostava vaikka työsi on yksinkertaista. On kivaa näpäyttää ihmisiä, jotka pitävät sinua tyhmänä eikö vain?
En näpäyttele ketään.
Ap
Huomiohakuinen ainakin olet. Ja tuot esille koulutustasi, jota et tahdo kertoa.
Näpäyttelijäpä hyvinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yksinkertaisen työn tekeminen kenestäkään tyhmää tai huonoa tee.
Tekee siinä tapauksessa ettei koskaan pääse mihinkään muuhun työhön.
Ap
Muututko yhtäkkiä fiksummaksi jos saat paremman työn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päätät olla tyhmä ja huono, olet sellainen. Kukaan muu ei sinun itsetuntoasi tule nostamaan, se on tehtävä ihan itse. Ruikuttamlla ja itseään säälimällä ei taatusti siitä kuopasta nouse.
Iiseäni ärsyttää kaikkein eniten tämä ihmistyyppi joka itkee ja valittaa ja mollaa itseään. Oikein rypee itsesäälissä. Aivankuin nauttii surkeudestaan.
Herrajumala tee työsi ja tee se niin hyvin kuin osaat. Koska se työ on olemassa sitä tarvitaan. Et siis ole turha siinä omalla paikallasi. Jos et ole kyennyt tai ei ole ollut mahdollisuutta koulutukseen, aina voi sivistää itseään oma-alotteisesti vaikka hautaan asti.
Itsestään voi etsiä ne hyvät puolet ja kaiken sen mitä osaa ja kehittää sitä. Voi iloita onnnistumisistaan on ne sitten mitä tahansa. Mutta jos jää ruikuttamaan ja kuraan rypemään siellä saa rypeä ihan v
Minutkin on kasvatettu häpeämään, mutta ei se ongelma ruikuttamalla ja sääliä kerjäämällä parane. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korkeakoulutus sulje tyhmyyttä pois, mutta jos ottaa sen asenteen, että on tyhmä ja huono niin ei muuta näekään itsessään. Kukaan ei ole viisas ja hyvä kaikessa, kuten kukaan ei ole tyhmä ja huonokaan kaikessa.
Olen itsekin 'tyhmä ja huono', pienipalkkaisessa työssä ja joskus mietin että olenko ihan uuvatti.
Mutta olen silti aika tyytyväinen yksinkertaiseen elämääni. Ei ole helppoa muuttaa omaa maailmankatsomustaan, mutta mahdollista se on.
Joskus vielä kuvittelin, että olen hyvä ja pystyn mihin vaan ja että työhaastattelut menivät hyvin ja saan varmasti hakemani paikan. Jossain vaiheessa huomasin, että tämä ei pidä paikkaansa, joten kyse ei ole maailmankatsomuksesta vaan siitä, että se on totuus. Minä en kelpaa enkä pärjää.
Ap
Tervetuloa kaikkien tavallisten ihmisten kerhoon. Et ole ainoa. Miksi kuvittelet olevasi?
Minä vasta tyhmä olenkin. Ainoa mitä olen oppinut nyt keski-ikään mennessä on se, että olisi pitänyt elää elämä yksin.
Heh, mua ei hävetä. Olen itse vaihtanut "yksinkertaiseen työhön" koettuani burnoutin it-alalla. Lähdin opiskelemaan kampaajaksi ja sitä teen työkseni. Joskus huvittaa, jos ihmiset ajattelee, että kampaajat on jotain vähän yksinkertaisia "pimuja". Tämä kampaaja on myös tietojenkäsittelytieteen maisteri :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korkeakoulutus sulje tyhmyyttä pois, mutta jos ottaa sen asenteen, että on tyhmä ja huono niin ei muuta näekään itsessään. Kukaan ei ole viisas ja hyvä kaikessa, kuten kukaan ei ole tyhmä ja huonokaan kaikessa.
Olen itsekin 'tyhmä ja huono', pienipalkkaisessa työssä ja joskus mietin että olenko ihan uuvatti.
Mutta olen silti aika tyytyväinen yksinkertaiseen elämääni. Ei ole helppoa muuttaa omaa maailmankatsomustaan, mutta mahdollista se on.
Joskus vielä kuvittelin, että olen hyvä ja pystyn mihin vaan ja että työhaastattelut menivät hyvin ja saan varmasti hakemani paikan. Jossain vaiheessa huomasin, että tämä ei pidä paikkaansa, joten kyse ei ole maailmankatsomuksesta vaan siitä, että se on totuus. Minä en kelpaa enkä pärjää.
Ap
Tervetuloa kaikkien tavallisten ihmisten kerhoon. Et ole ainoa. Miksi kuvittelet olevasi?
Ainakin olen ainoa surkimus opiskelukavereideni joukossa. He kaikki ovat hyvissä töissä, myös ne jotka eivät koskaan valmistuneet.
Ap
Älä välitä, ei meikäläisenkään koulunkäynti kovinkaan kaksisesti sujunut keskittymisvaikeuksistani johtuen. Pärjäsin työelämässä kuitenkin ihan kohtuullisesti, yleten jopa muodollisesti vähän korkeammalle tasolle kuin mitä olisin halunnut. Siitäkin kyllä selvisin itsestäni riippumattomien seikkojen vuoksi.
Olen käynyt lukion ja yliopiston ja silti en saa mitään töitä. Olen ollut 10 vuotta työtön. En kelpaa edes postinjakajaksi. En ole kovin puhelias tai sosiaalinen mutta ei kai kaikkien pidä olla samanlaisia että saisi töitä
Vierailija kirjoitti:
Älä oo! Vaihda asennetta!
Ei auta enää vaihtaa takaisin. Oon kuullut niin monesti jo, että "ethän sä tollasta osaa", "kannattaakohan nyt" jne. Ja kun työpaikallani avautuu joku parempi tehtävä, niin kenellekään ei tule mieleenkään, että minä voisin niihin edes hakea. (Olen hakenut enkä ole päässyt..)
Ap
Jos itse pidät itseäsi tyhmänä olet itse ottanut tämän identiteetiksesi. Ja se on alkanut määritellä sinua ja käytöstäsi.
Kysyppä itseltäsi mitäpä jos et olekaan tyhmä oikeasti, vaan olet kuvitellutkin niin?
Vierailija kirjoitti:
Jos itse pidät itseäsi tyhmänä olet itse ottanut tämän identiteetiksesi. Ja se on alkanut määritellä sinua ja käytöstäsi.
Kysyppä itseltäsi mitäpä jos et olekaan tyhmä oikeasti, vaan olet kuvitellutkin niin?
Hiukan tuntuu, että henkilön ilo on saada rypeä omassa tyhmyysminäkuvassaan. Piti se paikkaansa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukan tuntuu, että henkilön ilo on saada rypeä omassa tyhmyysminäkuvassaan. Piti se paikkaansa tai ei.
No tähän on suomalaisia kautta aikain opetettu niin että se on jo suomalaisten geeneissä et vaikka saisi millaisen kannustavan kasvatuksen kotona tai koulussa niin silti päätyy lopulta haukkumaan itseään.
Älä turhaan murehdi. Tyhmä ihminen voi helposti uskotella itselleen olevansa fiksu ymmärtämättä ettei se pidä paikkaansa. Kerro muille käyneesi elämän kovaa koulua.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ajattelut olevani fiksu ja pystyväni mihin vaan. Nykyään lähinnä naurattaa (ja itkettää) kuinka hölmöjä nää ajatukset on olleet. Koulussakin monesti kuvittelin, että oon se luokan ainoa joka on saanut kokeesta kiitettävän, kunnes koepaperit palautettiin ja totesin etten ole päässyt edes läpi.
Ap
Liity Persuihin, niin voit yletä ministeriksi asti. Sielä ei tarvita älyä, tai mitään muutakaan. Ilkeästä luonteesta on tosin apua, mutta sen oppii äkkiä.
Jos itsekin tiedostat että Suomessa kasvatetaan häpeällä, niin miksi kohdistat vihaa ja ärsytystä niihin jotka siitä häpeästä kärsivät, etkä niihin jotka kylvävät sitä?