Hävettää olla näin tyhmä ja huono
En koskaan edes kehtaa kertoa ihmisille mikä olen koulutukseltani, koska teen niin uskomattoman yksinkertaista ja huonosti palkattua työtä enkä kelpaa muuhunkaan. Töissä työpari on muutaman kerran todennut jonkun ongelman sattuessa, että "jätetään noi insinöörit tänne fiksumpina selvittämään asiaa ja lähdetään me tytöt kahville" eli oletuksena on hänelläkin, että mulla on suunnilleen peruskoulu hädintuskin käytynä. Jos joku kysyy, että mitä kouluja oon käynyt ja vastaan todenmukaisesti, niin reaktio on "oho, enpä olis uskonut!"
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ei yksinkertaisen työn tekeminen kenestäkään tyhmää tai huonoa tee.
Tekee siinä tapauksessa ettei koskaan pääse mihinkään muuhun työhön.
Ap
Mikä se sinun koulutuksesi siis on?
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sinun koulutuksesi siis on?
En halua kertoa.
Ap
Älä koe huonommuutta. Itsekin teen matalan tason töitä, ja annan silti sivistyksen näkyä. Ei pidä tehdä itselleen identiteettiä työstä, voit olla älykäs ja tiedostava vaikka työsi on yksinkertaista. On kivaa näpäyttää ihmisiä, jotka pitävät sinua tyhmänä eikö vain?
Se, että on kouluja käymätön, ei tee ihmisestä tyhmää eikä huonoa. Eikä se, että on vaikka parikin korkeakoulututkintoa, ei tee ihmisestä sen fiksumpaa ja parempaa.
Älä murehdi, ap. Moni hakee töitä mutta ei saa. On mukavaa kun on säännölliset tulot.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tätä mieltä ovat vain yksinkertaisen työn tekijät.
terveisin
yksinkertaisen työn tekijä
Ei korkeakoulutus sulje tyhmyyttä pois, mutta jos ottaa sen asenteen, että on tyhmä ja huono niin ei muuta näekään itsessään. Kukaan ei ole viisas ja hyvä kaikessa, kuten kukaan ei ole tyhmä ja huonokaan kaikessa.
Olen itsekin 'tyhmä ja huono', pienipalkkaisessa työssä ja joskus mietin että olenko ihan uuvatti.
Mutta olen silti aika tyytyväinen yksinkertaiseen elämääni. Ei ole helppoa muuttaa omaa maailmankatsomustaan, mutta mahdollista se on.
Ongelman myöntäminen on ensimmäinen askel ongelman ratkaisemisessa.
Vierailija kirjoitti:
Älä koe huonommuutta. Itsekin teen matalan tason töitä, ja annan silti sivistyksen näkyä. Ei pidä tehdä itselleen identiteettiä työstä, voit olla älykäs ja tiedostava vaikka työsi on yksinkertaista. On kivaa näpäyttää ihmisiä, jotka pitävät sinua tyhmänä eikö vain?
En näpäyttele ketään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terveisin
En minä ainakaan pidä minkään työn tekijää automaattisesti tyhmänä, vaikka itse olenkin 'kovasta tieteestä' väitellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terveisin
kuten postityöläinen eli Einstein?
Vierailija kirjoitti:
Ei korkeakoulutus sulje tyhmyyttä pois, mutta jos ottaa sen asenteen, että on tyhmä ja huono niin ei muuta näekään itsessään. Kukaan ei ole viisas ja hyvä kaikessa, kuten kukaan ei ole tyhmä ja huonokaan kaikessa.
Olen itsekin 'tyhmä ja huono', pienipalkkaisessa työssä ja joskus mietin että olenko ihan uuvatti.
Mutta olen silti aika tyytyväinen yksinkertaiseen elämääni. Ei ole helppoa muuttaa omaa maailmankatsomustaan, mutta mahdollista se on.
Joskus vielä kuvittelin, että olen hyvä ja pystyn mihin vaan ja että työhaastattelut menivät hyvin ja saan varmasti hakemani paikan. Jossain vaiheessa huomasin, että tämä ei pidä paikkaansa, joten kyse ei ole maailmankatsomuksesta vaan siitä, että se on totuus. Minä en kelpaa enkä pärjää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terveisin
En minä ainakaan pidä minkään työn tekijää automaattisesti tyhmänä, vaikka itse olenkin 'kovasta tieteestä' väitellyt.
Tuo on ihan omakohtainen kokemus omasta työstä, kun joutuu olemaan tekemisissä ylemmän portaan kanssa. En toki väitä, että se mikään universaali totuus olisi.
Jos päätät olla tyhmä ja huono, olet sellainen. Kukaan muu ei sinun itsetuntoasi tule nostamaan, se on tehtävä ihan itse. Ruikuttamlla ja itseään säälimällä ei taatusti siitä kuopasta nouse.
Iiseäni ärsyttää kaikkein eniten tämä ihmistyyppi joka itkee ja valittaa ja mollaa itseään. Oikein rypee itsesäälissä. Aivankuin nauttii surkeudestaan.
Herrajumala tee työsi ja tee se niin hyvin kuin osaat. Koska se työ on olemassa sitä tarvitaan. Et siis ole turha siinä omalla paikallasi. Jos et ole kyennyt tai ei ole ollut mahdollisuutta koulutukseen, aina voi sivistää itseään oma-alotteisesti vaikka hautaan asti.
Itsestään voi etsiä ne hyvät puolet ja kaiken sen mitä osaa ja kehittää sitä. Voi iloita onnnistumisistaan on ne sitten mitä tahansa. Mutta jos jää ruikuttamaan ja kuraan rypemään siellä saa rypeä ihan varmasti.
Tämä on niin yleistä Suomessa ja kasvatuksen tulos. Suomessa on vuosikymmenet kasvatettu häpeällä, on opetettu häpeämään itseään ja mitätöimään kaikki saavutukset. Niin kauan se jatkuu kun sitä jatketaan, .En tiedä onko sinulla lapsia mutta mieti haluatko heille samanlaisen tulevaisuuden? Että he oppivat vihaamaan itseään ja mitätöimään itsensä? Mieti. Koskee myös kaikkia muita tästä itsensä löytäneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näpäyttele ketään.
Ap
Onhan se näpäytys, jos sinulla on koulutus jota joku ei uskoisi sinulla olevan. Henkilö joutuu arvioimaan sinut uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus vielä kuvittelin, että olen hyvä ja pystyn mihin vaan ja että työhaastattelut menivät hyvin ja saan varmasti hakemani paikan. Jossain vaiheessa huomasin, että tämä ei pidä paikkaansa, joten kyse ei ole maailmankatsomuksesta vaan siitä, että se on totuus. Minä en kelpaa enkä pärjää.
Ap
Se, ettet työmarkkinoilla pärjää 160 muun hakijan kanssa samasta työpaikasta kilpailussa, ei tee sinusta huonoa, vaan olet suuressa enemmistössä.
Mietipä, kun 50 vuoden sisään sinä, työkaverit ja insinöörit, ni kaikki pötköttää hyödyttöminä mullan alla ja pukkaa horsmaa kuin mitkäkin idiootit. Mutta ei hätää. Vielä on aikaa olla muita huonompi ja ruikuttaa.